MuscleMeat

Sayer's log: getting big!

planks kunnen op veel manieren uitdagender gemaakt worden; je kunt iemand vragen een schijf op je kont te leggen, of je kunt op een bosuball uitvoeren en een dynamische component toevoegen zoals je ellebogen verder van je weg schuiven oid.
ik deel de mening dat als planks te makkelijk worden je best naar een moeilijkere oefening overschakelt, veel trainees vinden het zo logisch om 2.5kg bij de squat te voegen maar doen nog steeds 4x10 ab crunches, ja zo blijf je beta.

Maar de 'uselessness' van een plank of eender welke andere ab oefening vind ik dan weer onzin. ik ga niet ontkennen dat squats en DL (en pull ups al zeker niet) niet helpen bij het ontwikkelen van de abs, maar waarom zou ab exercise gains niet kunnen oververtalen naar betere athletische prestaties? Welke sport vereist een volledig symmetrische full squat met een perfect verdeelde backbearing load?
IMO zijn de bruikbaarheid van squats en ab oefeningen hetzelfde principe: krachtgains dmv niet-specifieke bewegingen kun je door training in je respectievelijke sport vertalen naar verbeterde prestaties in die sport.

---------- Toegevoegd om 12:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:42 ----------

planks kunnen op veel manieren uitdagender gemaakt worden; je kunt iemand vragen een schijf op je kont te leggen, of je kunt op een bosuball uitvoeren en een dynamische component toevoegen zoals je ellebogen verder van je weg schuiven oid.
ik deel de mening dat als planks te makkelijk worden je best naar een moeilijkere oefening overschakelt, veel trainees vinden het zo logisch om 2.5kg bij de squat te voegen maar doen nog steeds 4x10 ab crunches, ja zo blijf je beta.

Maar de 'uselessness' van een plank of eender welke andere ab oefening vind ik dan weer onzin. ik ga niet ontkennen dat squats en DL (en pull ups al zeker niet) niet helpen bij het ontwikkelen van de abs, maar waarom zou ab exercise gains niet kunnen oververtalen naar betere athletische prestaties? Welke sport vereist een volledig symmetrische full squat met een perfect verdeelde backbearing load?
IMO zijn de bruikbaarheid van squats en ab oefeningen hetzelfde principe: krachtgains dmv niet-specifieke bewegingen kun je door training in je respectievelijke sport vertalen naar verbeterde prestaties in die sport.

Ik zeg ook nergens dat ab oefeningen voor niks dienen... ik train ook abs.

Het heeft gewoon geen carry over naar niks. En als je +1min kan planken is de effectiviteit al ver zoek. Een
sterke core bouw je oa ook op door ab oefeningen. Maar niet door planks imo

En als jij je abs niet voelt bij pullups doe je iets verkeerds :p

Ik zeg ook nergens dat ab oefeningen voor niks dienen... ik train ook abs.

Het heeft gewoon geen carry over naar niks. En als je +1min kan planken is de effectiviteit al ver zoek. Een
sterke core bouw je oa ook op door ab oefeningen. Maar niet door planks imo

En als jij je abs niet voelt bij pullups doe je iets verkeerds :p

nene ik zeg net dat abs enorm getraind worden bij pull ups, na pull up negatives kan ik amper rekken de volgende dag. Maar idd mss moeten het meer hebben over sayer zijn onwilligheid om hardkern abs te trainen

nene ik zeg net dat abs enorm getraind worden bij pull ups, na pull up negatives kan ik amper rekken de volgende dag. Maar idd mss moeten het meer hebben over sayer zijn onwilligheid om hardkern abs te trainen

Ah oeps :p Ik denk idd dat die beter aan de slag kan met wat meer landmines, side bends, woodchoppers, weighted leg raises etc...
Dan planks :) Dus hup Sayer

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.672

Mijn onwilligheid :eek:

Ik sta nochtans voor suggesties open lieve Guts :D

---------- Toegevoegd om 15:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:51 ----------

Ah oeps :p Ik denk idd dat die beter aan de slag kan met wat meer landmines, side bends, woodchoppers, weighted leg raises etc...
Dan planks :) Dus hup Sayer

Die woodchoppers vond ik maar meh...weighted leg raises had Guts me een variant van uitgelegd (maar is makkelijker met workout partner erbij)

Die woodchoppers vond ik maar meh...weighted leg raises had Guts me een variant van uitgelegd (maar is makkelijker met workout partner erbij)

Gewoon 2 enkel straps, ketting ertussen met een plate erdoor. Hoppa. Zo doe ik ze ook. Je kan aan de
lowpulley ook een soort van reverse crunch doen met je belt om je voeten. Kneeling cable crunches.
Noem maar op :D

• #5.674
Start 9.14

Deadlift:

10 x 135
8 x 145
6 x 155

Goodmornings:

10 x 52.5
10 x 52.5
10 x 52.5

Front squat:

10 x 52.5
10 x 52.5
10 x 52.5

Hamstring curl:

10 x 62
10 x 62
10 x 62

Farmer walks:

10 x 40

Wrist curl:

75 x 20

Einde 10.07

Altijd wat pittiger die deadlift-dagen.

Maar goed, om dan even in te pikken op die hele ab-zooi, planken is vrijwel nutteloos. Wat is dan een degelijke routine?

Ik doe momenteel op de minder belastende core dagen (lees, niet als ik deadlift of squat) het aantal reps dat ik diezelfde week moet doen (week 12, week 2 10,...) in landmine abs. Ik sta open voor suggesties!

Met een 20 kg schijf in je handen helemaal strekken van armen en benen (maar net niet de grond raken) en dan armen naar knieën en knieën naar armen (dus zo weer zo klein mogelijk maken), als in een crunch, en weer uitstrekken? Probeer dat maar 's. Maar rug in de grond blijven drukken, geen holle rug.

Of Russian twist met 20+ kg.

Zoiets?

• #5.676
Met een 20 kg schijf in je handen helemaal strekken van armen en benen (maar net niet de grond raken) en dan armen naar knieën en knieën naar armen (dus zo weer zo klein mogelijk maken), als in een crunch, en weer uitstrekken? Probeer dat maar 's. Maar rug in de grond blijven drukken, geen holle rug.

Of Russian twist met 20+ kg.

Zoiets?

Deze houding?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

En het gewicht dan naar je knieën brengen?

Russian twist klinkt niet slecht, spreekt dat alleen niet hetzelfde aan als de landmine abs?

Turkish get ups misschien iets voor jou?

Terug
Naar boven