MuscleMeat

Sjorslog

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.621
Ik deed maar 1 fly-oefening. Die was wel altijd sterker dan mijn press, geen idee of dat iets zegt over genetische dispositie.
Vooralsnog neig ik ernaar om alleen bench en incline press erin te houden, front delts toch weer terug en dan wat pecs betreft alleen op kracht te trainen.
Het klinkt voor mij wel logisch om die spiergroep dan suboptimaal voor hypertrofie aan te pakken.

Als ik ergens een denkfout maak, dan hoor ik dat natuurlijk graag :rolleyes:

Met incline pak je hem meer imo, dus zal misschien tijdje flat uitvoeren.

Met incline pak je hem meer imo, dus zal misschien tijdje flat uitvoeren.

N, ik zit zojuist een paar anatomische plaatjes van de pectorale 'delen' te bekijken en betwijfel of dit ook zo is.

In principe heeft de pectoralis major in het algemeen maar 1 insertie-punt, waarbij het zo lijkt dat het sternale deel in het 'zijflap-gebied' (richting aanhechting aan het opperarmbeen) het dikst is en niet het claviculaire deel.

Het zijn juist de horizontale presses die dit deel meer belasten, vandaar mijn advies juist meer incline te gaan.

Maar goed, misschien is dit wel 'majoring in minors'.

Zal er eens op letten maar heb meer het gevoel dat je ze bij incline meer belast. Ik zal er vanaaf op letten en mijn bevindingen delen met ons sjors en de rest:P

2wbz22h.jpg

Advies is welkom!

Mooi sjors! :)

N, ik zit zojuist een paar anatomische plaatjes van de pectorale 'delen' te bekijken en betwijfel of dit ook zo is.

In principe heeft de pectoralis major in het algemeen maar 1 insertie-punt, waarbij het zo lijkt dat het sternale deel in het 'zijflap-gebied' (richting aanhechting aan het opperarmbeen) het dikst is en niet het claviculaire deel.

Het zijn juist de horizontale presses die dit deel meer belasten, vandaar mijn advies juist meer incline te gaan.

Maar goed, misschien is dit wel 'majoring in minors'.
Ben het eens met je redenatie wat betreft de keuze voor vooral incline varianten (nadruk op claviculaire deel i.p.v. sternale), wat in principe ook neerkomt om (totale) hypertrofie te beperken. Echter ga je met alleen incline varianten niet alle high treshold (is dat 'n juiste term?) vezels aanspreken (wat nu natuurlijk ook weer juist het 'punt' is m.b.t. hypertrofie beperken), waardoor het mij beter lijkt om allesinds ook 'n flat variant erin te houden. Zou dan kiezen om een belemmering van hypertrofie vooral te zoeken in een reductie van het totaal volume, en een lagere rep range.

Zal er eens op letten maar heb meer het gevoel dat je ze bij incline meer belast. Ik zal er vanaaf op letten en mijn bevindingen delen met ons sjors en de rest:P
Komt er op neer dat alles daar hecht aan hetzelfde punt, en dan leggen de incline varianten vooral het accent op het bovenste gedeelte wat de aanhechting claviculair heeft; dit bovenste gedeelte heeft verhoudingsgewijs met het sternale deel nu net minder massa, waardoor je dus minder hypertrofie realiseert en de 'zijboobs' beperkt blijven.

Ter beeldvorming:
chestParts.png

(1 dus het claviculaire deel, 2 het sternale deel)

Laatst bewerkt:
Ben het eens met je redenatie wat betreft de keuze voor vooral incline varianten (nadruk op claviculaire deel i.p.v. sternale), wat in principe ook neerkomt om (totale) hypertrofie te beperken. Echter ga je met alleen incline varianten niet alle high treshold (is dat 'n juiste term?) vezels aanspreken (wat nu natuurlijk ook weer juist het 'punt' is m.b.t. hypertrofie beperken), waardoor het mij beter lijkt om allesinds ook 'n flat variant erin te houden. Zou dan kiezen om een belemmering van hypertrofie vooral te zoeken in een reductie van het totaal volume, en een lagere rep range.
High treshold MU's bedoel je? ''Negatief'' incline pressen een optie misschien?

Ja de MU's, wat dus weer neerkomt op alle vezels die ertoe behoren.

Negatief incline pressen..? Doel je nu op alleen de eccentrische fase uitvoeren (en iemand anders laten BOR'en) :o?

Komt er op neer dat alles daar hecht aan hetzelfde punt, en dan leggen de incline varianten vooral het accent op het bovenste gedeelte wat de aanhechting claviculair heeft; dit bovenste gedeelte heeft verhoudingsgewijs met het sternale deel nu net minder massa, waardoor je dus minder hypertrofie realiseert en de 'zijboobs' beperkt blijven.

Ter beeldvorming:
http://2.bp.blogspot.com/-5-5E_doUoDs/TfMMI8G2WMI/AAAAAAAABWg/uMhZIDD3oBU/s200/chestParts.png
(1 dus het claviculaire deel, 2 het sternale deel)

Thnx:)

Misschien ligt t ook beetje aan hoeveelheid boobs dat je hebt. Bij mij is dat 1 hard deel boven.

More is better toch

Zie je Sjors? Kan het dus erger dan in jouw geval ;)

Lateral boobs zijn de nieuwe zomertrend 2013?:sukkeltje:

Ja de MU's, wat dus weer neerkomt op alle vezels die ertoe behoren.

Negatief incline pressen..? Doel je nu op alleen de eccentrische fase uitvoeren (en iemand anders laten BOR'en) :o?
Min of meer. De good ol bro's noemen het negatief trainen. Submaximaal gewicht waarbij veel weerstand wordt gegeven tijdens de excentrische fase (waarin high-treshold MU's smullen hiervan en schijnt relatief gezien flink wat gains op te leveren).

Vervelende is wel dat je dan altijd een spotter nodig hebt.

• #2.638
Backsticles :heart:

Db BOR

1 x 8 x 16kg
4 x 8 x 18kg

Cable seated row

1 x 8 x 60
4 x 8 x 65 > moet ik maar eens gaan verhogen

Straight arm pulldown

1 x 8 x 25
1 x 8 x 30 > ging nergens over
3 x 8 x 25

Lat pulldown

1 x 8 x 35
4 x 8 x 42,5 ( andere pulley dan normaal )

Deadlift

1 x 8 x 50
2 x 5 x 60
1 x 5 x 65
ROTBAR DIE DIK, GLAD EN ZWETERIG IS :(
2 x 3 x 70

Facepulls

1 x 15 x 15
1 x 12 x 20
1 x 10 x 20
1 x 8 x 20

Db lying rear delt row ( plates )

1 x 15 x 2.5
1 x 12 x 2.5
1 x 10 x 2.5
1 x 8 x 5

Je hebt getraind! Ik ben trots op je.

Neem magnesium mee voor die DL. Wit goud dat er voor zorgt dat de bar niet uit je handen glipt. Lekker bezig met je 70kg!

• #2.640
Goeie, ik denk dat ik er toch aan moet geloven. Zeker met dit zweetweer. Heb er @ rpb geen last van, maar daar is de stang ook veel beter ( helemaal ribbelig en veel dunner, ideaal! )

Terug
Naar boven