XXL Nutrition

Sjorslog

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.783
Trains:

Full Squat

1 x 20 x 20 w.u

1 x 5 x 45
3 x 5 x 50
2 x 5 x 55
1 x 2 x 60 par grrrrrrrrr
1 x 1 x 60 fail
1 x 5 x 55

Dunno, of het mijn knie of mijn hoofd is maar ik kom vanuit diepte gewoon niet meer omhoog @ 60
Note to self : knee wraps + wodka plz

Bulgarian split squat l+r 2 x 16 + 2 x 20 kettles

1 x 8 x 32
5 x 8 x 40

Romanian deadlift SS Legpress narrow stance

1 x 8 x 50 : 1 x 10 x 80
1 x 8 x 65 : 1 x 10 x 90
1 x 8 x 65 : 1 x 10 x 100
1 x 8 x 65 : 1 x 10 x 100

Donkey raise (smith )

1 x 10 x 80
1 x 10 x 90
1 x 10 x 95
1 x 10 x 95

Standing calf raise

1 x 10 x 100
3 x 10 x 110

Seated calf raise

1 x 15 x 75
1 x 12 x 80
1 x 10 x 80
1 x 8 x 80
1 x 6 x 80
1 x 8 x 80

Ik voel mijn benen niet meer.

Ik heb nog een vraag; wil vandaag lift-off training doen dmv average bands ( deadlift dus ), waar aan de zijkanten zet ik ze precies vast? Of kan ik ze gewoon tussen de schijven ergens vastzetten?

Hoe had jezelf de exacte setup gedacht te gaan doen? Daar zijn namelijk talloze variaties in mogelijk.

P.S. Ik neem aan dat je de 'against bands' methode gaat toepassen en niet de 'with help of bands' (reverse bands) want die laatste heeft niet veel meerwaarde als het gaat om het verbeteren van de lift-off.

• #2.785
Hoe had jezelf de exacte setup gedacht te gaan doen? Daar zijn namelijk talloze variaties in mogelijk.

P.S. Ik neem aan dat je de 'against bands' methode gaat toepassen en niet de 'with help of bands' (reverse bands) want die laatste heeft niet veel meerwaarde als het gaat om het verbeteren van de lift-off.

against bands; ik zet de bar neer met aan elke kant 1 schijf ; dan zet ik de banden vast ( de paarse neem ik ) en dan laad ik de bar verder

en go ^_^ ( pootjes op de bands )

Is dat goed?

Goed getraind, denk dat je zo wel vet omzet in spier.

• #2.787
Daar begin ik niet aan, sorry.

laat bands joh, heb je in dit stadium geen drol aan. gewoon sterker worden en aan je techniek blijven werken met basis lifts en hooguit wide grip of deficit erbij doen

• #2.789
Het enige nare aan trainen is de triljoen verschillende meningen :D

1 zegt : deficits/snatch grip erbij doen
2 zegt : against bands
3 zegt : gewoon elke dag liften

Ik word er niet jonger op he mensen..ik heb geen tijd!!

against bands; ik zet de bar neer met aan elke kant 1 schijf ; dan zet ik de banden vast ( de paarse neem ik ) en dan laad ik de bar verder

en go ^_^ ( pootjes op de bands )

Is dat goed?

Ik denk het wel hoor, als het goed voelt -d.i. er geen hindernissen zijn of verstoring van de techniek- dan zal het ook wel goed zijn.
Eigenlijk zou je dat visueel moeten laten checken door iemand....

Het enige nare aan trainen is de triljoen verschillende meningen :D

1 zegt : deficits/snatch grip erbij doen
2 zegt : against bands
3 zegt : gewoon elke dag liften

Dat is waar, maar vaak heeft iedere mening wel nut in het totaalplaatje.

1. Is sowieso van belang als daar je zwakke plek ligt, maar het moet wel iets blijven wat je 'erbij' doet, assistance dus en geen doel op zich.

2. Doe ik tijdens een deadlift sessie ALTIJD als overgang tussen de algemene opwarming en de echte zware werksets.
2-3 sets van 1-3 reps met 50-60% 1RM en door die extra weerstand tegen de bandjes in, ben ik (neuromusculair gezien) veel sneller 'tuned in' voor het zwaardere werk. Na wat explosieve sets tegen de banden in, knalt die baar echt omhoog als je ze daarna weer zonder doet.
Ook hier geldt weer dat de dosering van groot belang is. Niet te veel sets/reps of te zwaar gaan, 'grinding' is absoluut uit den boze...

3. Iedere dag deadliften zou ik in jouw geval (nog) niet willen aanraden, maar wel frequent.
2-3 keer per week lijkt me een heel goed uitgangspunt.
Hoe dan ook, hoe vaker de lift wordt getraind, des te voorzichtiger dien je om te gaan met Volume en/of de mate waarin je in de buurt komt van 'to failure'. Het liefst niet verder dan RPE 9, behalve wanneer je een 1RM PR poging doet.

Ik word er niet jonger op he mensen..ik heb geen tijd!!

Snappen we, maar overhaasten gaat toch niet lukken en is contra-productief. Ook al is alles in optimale balans en dosering, dan nog heeft het lichaam maar een maximaal tempo waarin het sterker wordt, daar moet OOK JIJ je bij neerleggen Sjorsha! :)

Laatst bewerkt:
  • #2.792
Dat is waar, maar vaak heeft iedere mening wel nut in het totaalplaatje.

1. Is sowieso van belang als daar je zwakke plek ligt, maar het moet wel iets blijven wat je 'erbij' doet, assistance dus en geen doel op zich.

2. Doe ik tijdens een deadlift sessie ALTIJD als overgang tussen de algemene opwarming en de echte zware werksets.
2-3 sets van 1-3 reps met 50-60% 1RM en door die extra weerstand tegen de bandjes in, ben ik (neuromusculair gezien) veel sneller 'tuned in' voor het zwaardere werk. Na wat explosieve sets tegen de banden in, knal die baar echt omhoog als je ze daarna weer zonder doet.
Ook hier geldt weer dat de dosering van belang. Niet te veel sets/reps of te zwaar gaan, 'grinding' is absoluut uit den boze...

3. Iedere dag deadliften zo ik in jouw geval (nog) niet willen aanraden, maar wel frequent.
2-3 keer per week lijkt me een heel goed uitgangspunt.
Hoe dan ook, hoe vaker de lift wordt getrained, des te voorzichtiger dien je om te gaan met Volume en/of de mate waarin je in de buurt komt van 'to failure'. Het liefst niet verder dan RPE 9, behalve wanneer je een 1RM PR poging doet.

Snappen, we maar overhaasten gaat toch niet lukken en is contra-productief. Ook al is alles in optimale balans en dosering, dan nog heeft het lichaam maar een maximaal tempo waarin het sterker wordt, daar moet OOK JIJ je bij neerleggen Sjorsha! :)

Je weet inmiddels dat ik een wonderkind ben Pep :rolleyes: , ik doe dat gewoon, dat overhaasten.

Ik heb nu 3 lifts erin zitten

1 x conventioneel maxxen ( rpb )
1 x snatch of bands
1 x deadlift paused (knie, rond 70% )

En zou ik mijn rdl nog meetellen dan waren het er 4

Het valt dus wel mee, want ik max maar 1 keer per week. Dat kan toch geen kwaad?

Sjors, als jij een burrito was. Dan zou ik je extra vullen met saus.

Ontopic: Nice training.

Je weet inmiddels dat ik een wonderkind ben Pep :rolleyes: , ik doe dat gewoon, dat overhaasten.

Ik laat je los ende vrij, om volledig zelf met de beperkingen in uwerzijds te worden geconfronteerd!

(Ergo, zoek het ff lekker zelf uit wondersjors :cool:)

Het valt dus wel mee, want ik max maar 1 keer per week. Dat kan toch geen kwaad?

Voorlopig nog lang niet, tenzij je het natuurlijk op andere vlakken te bont maakt, maar hierbij verwijs ik weer naar het citaat hierboven. :)

• #2.795
Ik laat je los ende vrij, om volledig zelf met de beperkingen in uwerzijds te worden geconfronteerd!

(Ergo, zoek het ff lekker zelf uit wondersjors :cool:)

Voorlopig nog lang niet, tenzij je het natuurlijk op andere vlakken te bont maakt, maar hierbij verwijs ik weer naar het citaat hierboven. :)

Helder; enige wat ik verder heb in frequentie heb verhoogd zijn de squats ( ook 4 x pw ). Mijn knie begint hevig tegen te sputteren, maar ik stop echt wel als het gewoon niet meer gaat. Eerst even de grens opzoeken.

Verder heb ik allerhande overbodige rommeloefeningen geschrapt, dus als het goed is is het functioneler.

• #2.796
Voor ik het vergeet; high pulls erbij gooien?

• #2.798
Als assistentie.

Ik heb naast mijn lift-off nog 1 issue, waarvan de 1 zegt dat ik me er niet druk om moet maken en de ander zegt dat het wel een probleem is:

kont wil niet zakken. Rug recht houden gaat prima, het meer duwen van de deadlift ( vanuit hakken en benen ) ipv trekken aan de bar lukt ook nog wel, maar ik verlies steeds tijd met mijn reet omlaag krijgen bij de start.
' keep your butt down ' is dan ook 1 van de meest gehoorde uitspraken als ik in Baarn aan het klooien ben.

Mijn anatomie laat niet toe zo laag te zitten, waardoor ik onwijs veel energie aan het verspillen ben met het mijn kont omlaag te forceren.
( de laatste PR was er ook alleen maar omdat ik even genoeg had van mijn kont en dat stukje heb genegeerd )

Ik oefen het wel hoor ( dus alleen set up, zonder daadwerkelijk trekken ) maar het voelt mentaal nog alsof ik vanuit een squat moet trekken.

Thoughts?

In dat geval kun je iets dergelijks prima toevoegen.

Zelf doe ik graag power-cleans, power-snatches of high pulls als warming up op LB dagen. Allemaal vanuit de power positie, dus met de stang ergens boven de knie laten zakken vanuit heupextensie en dan omhoog.
Een 5-8 tal setjes van 1-3 reps. Heel licht beginnen en dan ramping up op RPE 7-8.
Verder geen halszaak van maken, beslist geen max effort dus.

Lekker voor de musculatuur van de bovenrug, de hogere erectoren en ook uistekend voor neuro-activatie.

Ik heb naast mijn lift-off nog 1 issue, waarvan de 1 zegt dat ik me er niet druk om moet maken en de ander zegt dat het wel een probleem is:

kont wil niet zakken. Rug recht houden gaat prima, het meer duwen van de deadlift ( vanuit hakken en benen ) ipv trekken aan de bar lukt ook nog wel, maar ik verlies steeds tijd met mijn reet omlaag krijgen bij de start.
' keep your butt down ' is dan ook 1 van de meest gehoorde uitspraken als ik in Baarn aan het klooien ben.

Mijn anatomie laat niet toe zo laag te zitten, waardoor ik onwijs veel energie aan het verspillen ben met het mijn kont omlaag te forceren.
( de laatste PR was er ook alleen maar omdat ik even genoeg had van mijn kont en dat stukje heb genegeerd )

Ik oefen het wel hoor ( dus alleen set up, zonder daadwerkelijk trekken ) maar het voelt mentaal nog alsof ik vanuit een squat moet trekken.

Thoughts?

Ja daar heb ik wel een idee over.

Ik beschouw dit wél als een probleem, omdat ik vaak op termijn zie dat dit leidt tot een slechte techniek.
D.i. de deadlift-lift-off wordt steeds minder gedaan vanuit 'hip/leg-drive' en wordt een soort pseudo stiff-legged deadlift. Dit trekken vanuit je onderrug stelt je in de eerste instantie in staat meer omhoog trekken, maar wordt op den duur een beperkende factor en/of oorzaak van rugblessures.

Als ik dit goed begrijp krijg je in de 'down' positie je bips niet in de optimale 'hip hinge' (zo noemen ze dat dan tegenwoordig), waardoor het te veel een push/squat achtige beweging wordt.

Je relatief zwakke lift-off zal hier inherent mee te maken hebben: Het resulteert waarschijnlijk in zo'n krachteloos gevoel onderin?
Verder denk ik ook dat de 2e, 3e rep van een set vaak ook beter gaan?

Als ik dit goed omschrijf, dan heb je een probleem wat ik zelf ook ooit gehad hebt.
Ik heb dit voor mezelf opgelost door een 'dive-style' deadlift techniek te ontwikkelen.

Kortom, ik zak vanuit stand naar beneden met kont/heupen al in de ideale 'butt-down' positie voor de lift-off.
Omdat -zoals je zelf al constateerde- de anatomie die niet echt makkelijk maakt kost dit moeite: Je 'drukt/perst' jezelf van bovenaf in de juiste positie.
Juist daardoor bouw je bij voorbaat al veel tensie op in de hamstrings en onderrug. Deze tensie geeft eigenlijk al een soort stretch reflex en dat is iets wat bij mij enorm helpt bij de lift-off.

Gevoelsmatige cues: Alsof je bij het zakken jezelf opspant als een soort springveer.
Je gaat naar achteren zitten en omlaag en je knieen komen zo min mogelijk naar voren. (Beetje zoals bij een RDL)
Het kost dus inspanning om op het punt aan te komen waarbij je dan uiteindelijk de baar kunt vastpakken. In deze biomechanisch oncomfortabele positie heb je een grote behoefte om omhoog te komen (het gevoel om op te willen springen a.h.w.)
Deze ongemakkelijke tensie gebruik je om de baar los te 'squeezen' in de lift-off.

• #2.800
In dat geval kun je iets dergelijks prima toevoegen.

Zelf doe ik graag power-cleans, power-snatches of high pulls als warming up op LB dagen. Allemaal vanuit de power positie, dus met de stang ergens boven de knie laten zakken vanuit heupextensie en dan omhoog.
Een 5-8 tal setjes van 1-3 reps. Heel licht beginnen en dan ramping up op RPE 7-8.
Verder geen halszaak van maken, beslist geen max effort dus.

Lekker voor de musculatuur van de bovenrug, de hogere erectoren en ook uistekend voor neuro-activatie.

Ja daar heb ik wel een idee over.

Ik beschouw dit wél als een probleem, omdat ik vaak op termijn zie dat dit leidt tot een slechte techniek.
D.i. de deadlift-lift-off wordt steeds minder gedaan vanuit 'hip/leg-drive' en wordt een soort pseudo stiff-legged deadlift. Dit trekken vanuit je onderrug stelt je in de eerste instantie in staat meer omhoog trekken, maar wordt op den duur een beperkende factor en/of oorzaak van rugblessures.

Als ik dit goed begrijp krijg je in de 'down' positie je bips niet in de optimale 'hip hinge' (zo noemen ze dat dan tegenwoordig), waardoor het te veel een push/squat achtige beweging wordt.

Je relatief zwakke lift-off zal hier inherent mee te maken hebben: Het resulteert waarschijnlijk in zo'n krachteloos gevoel onderin?

Als ik dit goed omschrijf, dan heb je een probleem wat ik zelf ook ooit gehad hebt.
Ik heb dit voor mezelf opgelost door een 'dive-style' deadlift techniek te ontwikkelen.

Kortom, ik zak vanuit stand naar beneden met kont/heupen al in de ideale 'butt-down' positie voor de lift-off.
Omdat -zoals je zelf al constateerde- de anatomie die niet echt makkelijk maakt kost dit moeite: Je 'drukt/perst' jezelf van bovenaf in de juiste positie.
Juist daardoor bouw je bij voorbaat al veel tensie op in de hamstrings en onderrug. Deze tensie geeft eigenlijk al een soort stretch reflex en dat is iets wat bij mij enorm helpt bij de lift-off.

Gevoelsmatige cues: Alsof je bij het zakken jezelf opspant als een soort springveer.
Je gaat naar achteren zitten en omlaag en je knieen komen zo min mogelijk naar voren. (Beetje zoals bij een RDL)
Het kost dus inspanning om op het punt aan te komen waarbij je dan uiteindelijk de baar kunt vastpakken. In deze biomechanisch oncomfortabele positie heb je een grote behoefte om omhoog te komen (het gevoel om op te willen springen a.h.w.)
Deze ongemakkelijke tensie gebruik je om de baar los te 'squeezen' in de lift-off.

Helder. Dat verklaart waarom ik voor het eerst een pijnlijke rug had na een zaterdagtraining ( de enige keer dat ik mijn kont neutraal hield )
Ik zal het nooit meer doen :rolleyes:

Het klopt ook precies dat ik veel meer kracht heb als ik dat stukje techniek negeer, maar ik weet dat het zeker in dit stadium volkomen onzinnig is om risico's te nemen voor babyweights :P

Zoiets ja, het voelt ongemakkelijk en het kost me energie.
Uiteraard heeft de zwakke lift-off ermee te maken, zodra ik voorbij mijn schenen ben gaat het als een trein, mijn lock-out is ook altijd netjes en voelt als een soort ontlading.
Dat meer reps voor betere performance zorgen klopt ook precies, ze lachen ook altijd een beetje als ik aan set nr 12 begin en manen me te stoppen, maar ik kom geloof ik gewoon wat traag op gang. Pas na een aantal sets heb ik het idee dat ik lekker in mijn beweging zit, alleen ben ik dan natuurlijk ook redelijk uitgeput.
Heel frustrerend dus.

Aha, van de nood een deugd maken dus. Dat betekent dan wel dat ik veel sneller moet zijn ( vanuit start naar pull ? )
Ik herken die behoefte trouwens echt goed :D ik voel gewoon aan alles in mijn benen en kont dat ze rechtop willen staan, vervolgens sta ik nog een 10 seconden te k*tten en dan ben ik al een lading energie kwijt.

Misschien moet ik dat ook los oefenen dus; om meer snelheid van 'opspring' naar daadwerkelijke pull te krijgen.

Ik ben vast ontzettend aan het mierenken, maar ik leer het liever vanaf het begin goed ipv dat ik later nog van alles moet afleren :rolleyes:
Goeie analyse Pep, je probleemschets is weer spot-on en ik ben onwijs blij dat je precies begrijpt wat ik bedoel.

Terug
Naar boven