XXL Nutrition

Sjorslog

ik begin je log steeds interessanter te vinden haha, je doel is dus echt sterker worden?
PL en gewichtheffen of 1 van 2? omdat je het ook over snatchen enz hebt..

Strongwoman jonguh.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.803
ik begin je log steeds interessanter te vinden haha, je doel is dus echt sterker worden?
PL en gewichtheffen of 1 van 2? omdat je het ook over snatchen enz hebt..

Ik heb geen idee eigenlijk. Ik begon weer met trainen omdat ik eindelijk mocht ( na ongeluk ) en kwam er na 3 maanden achter dat ik het repetitieve van bb strontvervelend vond. Ik had eigenlijk alleen echt lol in de lifts, de rest doe ik omdat het moet.
Toen stuurde Harpep me richting RPB (strongman-locatie) om wat te leren en toen werd ik verliefd op met dingen gooien, dingen tillen en dingen slepen.
Ik heb geen plan en ik heb ook geen exact doel, behalve dat ik sterker wil worden en mijn lichaam wil forceren naar mij te luisteren ipv andersom :p

Dat en ik hou van zelfkastijding denk ik.

Ik ben helaas te oud om nog met PL te beginnen, maar ik kan tot in mijn graf nog dingen tillen en verplaatsen denk ik.

Helder. Dat verklaart waarom ik voor het eerst een pijnlijke rug had na een zaterdagtraining ( de enige keer dat ik mijn kont neutraal hield )
Ik zal het nooit meer doen :rolleyes:

Lijkt me een goed idee!
De enige situatie waarin het ver-excuseerbaar is dat de techniek erwat slordig uitziet is bij echte 1-3RM pogingen.

Het klopt ook precies dat ik veel meer kracht heb als ik dat stukje techniek negeer, maar ik weet dat het zeker in dit stadium volkomen onzinnig is om risico's te nemen voor babyweights :P

Het risico weegt niet op tegen eventuele nadelen op langere termijn, beter nu 2 stapen stappen terug en later 3,4,5,6 etc. stappen vooruit.

Zoiets ja, het voelt ongemakkelijk en het kost me energie.
Uiteraard heeft de zwakke lift-off ermee te maken, zodra ik voorbij mijn schenen ben gaat het als een trein, mijn lock-out is ook altijd netjes en voelt als een soort ontlading.
Dat meer reps voor betere performance zorgen klopt ook precies, ze lachen ook altijd een beetje als ik aan set nr 12 begin en manen me te stoppen, maar ik kom geloof ik gewoon wat traag op gang. Pas na een aantal sets heb ik het idee dat ik lekker in mijn beweging zit, alleen ben ik dan natuurlijk ook redelijk uitgeput.
Heel frustrerend dus.

Een high set/low rep aanpak met een submaximale intensiteit is het beste wat je kunt doen om de routine in de beweging te krijgen.
Het doen van 8-12 sets van 1-3 reps met zo'n 75-85% 1RM is in principe ideaal.
En ja da's vermoeiend, maar dat went!

Aha, van de nood een deugd maken dus. Dat betekent dan wel dat ik veel sneller moet zijn ( vanuit start naar pull ? )

Niet noodzakelijkerwijs.
De lift-off mag onder geen beding een 'rukkerige' beweging zijn. 'smooth squeeze' is de beste omschrijving die ik kan geven, je bouwt vlot maar beheerst de tensie op voor het momentum waarmee de baar los komt.
Pas daarna ga je als een malle acceleren.
Het is in principe 'aleeeeeeeejjj, hup! ;)

In principe werkt dit hetzelfde als bij de volledige cleans en snatches. Daar wordt zelfs een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de 1st en 2nd pull. De 1st pull (vanaf de grond tot ongeveer scheenbeenhoogte) is beheerst trager dan het 2de deel waarin echt sterk versneld wordt.
Gaat het eerste deel te snel, dan verstoord dit de timing naar het tweede deel en resulteert bijna altijd in een gefaalde lift.

Misschien moet ik dat ook los oefenen dus; om meer snelheid van 'opspring' naar daadwerkelijke pull te krijgen.

Een deficit deadlift (2,5-5cm) met een 2-3 tellen pauze onderin als de baar los is en daarna pas omhoog is een goede variant.
Dwingt je om de squeeze goed uit te voeren, bij 'rukken' lukt die pauze namelijk ook niet en flikkert de baar weer terug op de grond......

Ik herken die behoefte trouwens echt goed :D ik voel gewoon aan alles in mijn benen en kont dat ze rechtop willen staan, vervolgens sta ik nog een 10 seconden te k*tten en dan ben ik al een lading energie kwijt.

Ik wist ook nooit waar ik met m'n kont nou naartoe moest in die beneden-positie. Dus zat ik daar lettelijk maar wat met m'n reet te draaien, zoekend naar momentum wat maar niet goed lukte en dat werkt gewoon niet.
Nu 'voorpositioneer' ik en dat gaat prima.
Geen gepomp en gewiebel onderin, ik ga vanuit stand als een hijskraan naar beneden, grijp de stang vast en kom weer op.

• #2.805
Aha, ik doe het nu dus steeds andersom. Ik zet eerst mijn handen in positie en ga dan mijn kont pas in beweging brengen.
Sta vervolgens nog een keer mijn lats aan te spannen en aan stomme dingen te denken en tegen de tijd dat ik een keer weg ben zijn we 20 seconden verder en zeuren mijn benen.
Ik zal zo eens even proberen jouw methode te volgen, daar is duidelijk winst te behalen. Thnx Pep :*

Aha, ik doe het nu dus steeds andersom. Ik zet eerst mijn handen in positie en ga dan mijn kont pas in beweging brengen.

Sta vervolgens nog een keer mijn lats aan te spannen en aan stomme dingen te denken en tegen de tijd dat ik een keer weg ben zijn we 20 seconden verder en zeuren mijn benen.
Ik zal zo eens even proberen jouw methode te volgen, daar is duidelijk winst te behalen. Thnx Pep :*

Dat is dus het karakteristiek verschillende van 'dive style'.
Het fijne is o.a. dat er veel minder ruimte is voor twijfel en andere afleidende factoren.
Het mentaal en fysiek voorbereidende werk doe je namelijk relatief ontspannen rechtop staand:

Armen zo 'lang mogelijk' maken, gewicht op de hielen plaatsen, lats aanpannen, borst vooruit en omhoog, kont naar achter, druk in de buikholte persen, HOOFD LEEG maken en dan............................ just dive down, grab en lift the damn bar, no holds barren.

• #2.807
Geprobeerd en ik denk dat ik 'm doorheb :P

Vandaag dus wat lichtgewicht oefenwerk:

Inverted supinated pullups

5 x 10

Snatch grip high pulls

1 x 8 x 20

6 x 4 x 25

1 x 3 x 30 dat viel niet mee

Deficit deadlift ( op plates )

6 x 4 x 60

Deadlift paused ( knie )

6 x 3 x 60

Reverse grip bent over rows

1 x 8 x 20
4 x 8 x 35

Low to high cable woodchops L+R

1 x 8 x 20

2 x 8 x 25

2 x 8 x 30

Ondanks mijn pleurisbui wegens periodiek vrouwengezeik, is het toch prima geweest. Ik ben alleen altijd zo moe en krachteloos dan. Ik haat het.

Laatst bewerkt:
Wow, thanks. Denken aan een stel rappende n*gers (+ 1 blanke voor wat extra confusion) gaat mij zeker helpen om m'n lifts te visualiseren en mij net dat beetje extra te geven.

• #2.810
*sigh*

• #2.812
Mini- w.o.

w.u. > 5 min @ bokszak

Touch & go deads

1 x 23 x 50

Rack pulls

1 x 3 x 80
1 x 3 x 85
1 x 3 x 90
1 x 3 x 95
1 x 3 x 100

Barbell hack squat

1 x 8 x 30 form chck
1 x 8 x 40
1 x 8 x 40

Roman chair squats

1 x 15
1 x 17
1 x 12
1 x 10

~fin~

Laatst bewerkt:
Werkt lekker he, met Jan Smit op de achtergrond.

• #2.814
Zijn high reppers op hack squat nuttig, of is load nuttiger? En voet positie? wat levert een narrow stance op?

---------- Post toegevoegd 30 June 2013 om 16:56 ----------

Werkt lekker he, met Jan Smit op de achtergrond.

Toch net dat beetje extra ja

Definieer high rep, load, en nuttig voor welk doel.

Voet positie maakt naar mijn bescheiden mening weinig uit (wide stance meer glute en adductor activatie tho), kies de voet positie waarbij jij je biomechanisch het meest voordelig bij voelt.

• #2.816
Ik kan me zo voorstellen dat een set van 20 reps lekker is om die quads helemaal naar lala-land te krijgen na je been w.o.
Alleen gaat dat niet lukken met een max gewicht. Wat is nuttiger voor deze oefening, de reps of het gewicht?
Of beiden doen?

Ik wil mijn squats verbeteren; want zoals je weet vind mijn knie de squat een c*nt-oefening. Ik heb de aanname gedaan dat als mijn quads en kuiten maar sterker worden, mijn knie het nog wel even zal houden.

Primaire doel dus kracht, dan zou ik voornamelijk in de lage rep range hangen met veel sets.

Qua krachten op de knieeen, zoals Brad Schoenfeld vermeldt in z'n review; meer compressieve krachten bij narrow stance, meer shear bij wide stance. Ik zou shear proberen te dodgen boven compressief. Tevens ga je met toevoeging van high rep ook zo'n beetje alle fibers fatiguen die jouw knie op z'n 'plaats' moeten houden, wat licht blessure gevoeliger is.

Nu is biomechanica en blessure preventie niet echt m'n ding, dus ben benieuwd naar de kijk van anderen hier op.

Vaak squatten kreeg ik wel minder last van mn knieën over het algemeen

• #2.819
Hmmm, dat is wel interessant. Ik kreeg namelijk op deze reps last van mijn linker-enkel ( narrow stance ). Wat ik vermoed dat er bij mij gebeurt ( hetzelfde gebeurt overigens bij high rep back squats ) is dat omdat mijn linker-knie technisch gezien geen kruisband ondersteuning heeft, mijn enkelbanden het overnemen en daar wellicht niet helemaal op zitten te wachten.

---------- Post toegevoegd 30 June 2013 om 17:17 ----------

Vaak squatten kreeg ik wel minder last van mn knieën over het algemeen

Ik kan het beamen. Sinds ik dagelijks in elk geval 1 squat oefening doe is mijn knie veel minder aan het etteren.
Maar de beste bijwerking vind ik nog wel dat ik geen achterlijke spierpijn meer heb. Normaal kan ik 4 dagen niet normaal lopen na 'benendag' en deze week heb ik nergens last van gehad. Wel een beetje spierpijn natuurlijk, maar niet meer die 'plz bring me a wheelchair' pijn. Wat overigens altijd effect had op mijn overige trainingen.

Ik wil niet meer anders:)

Terug
Naar boven