MuscleMeat

Sjorslog

Werkt zeker wel , kuiten op die manier trainen. Sinds ik ze op die manier doe op legpress gaat het vooruit:P

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.263
Overigens staat er een foutje in mijn report;

Ik doe de inward/outward raises STAAND
de gewone stand doe ik zittend
single leg ook.

Oh? , dansers doen niet anders. Zouden ze de releves maar moeten afschaffen?

En onzin is het ook niet : http://blog.brianschiff.com/?p=877
Alsof dansen zo'n gezonde sport is. ;) Releves worden ook niet met de knieën in gebogen positie gedaan, dus haal je de rotaties dan uit de heupen en niet uit het kniegewricht, wat je met seated calve raises dus wel doet.

Ik bedoel dus dat de rotaties geen meerwaarde hebben tov van het nadeel dat je knieën het niet leuk vinden.
Je mediale of laterale kop benadrukken (en je knie risico laten lopen), of beide tegelijk trainen (en je knieën heel houden).
Maar goed zelf weten, wat weet ik er ook eigenlijk van...

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 16:08 ----------

Overigens staat er een foutje in mijn report;

Ik doe de inward/outward raises STAAND
de gewone stand doe ik zittend
single leg ook.
Dan doe je de rotatie dus vanuit je heupen en niet uit je knieën!

Edit: Artikel nog eens goed gelezen van die Brian, je snapt dat dat onderzoek nogal rammelt hè, zeggen zelfs de onderzoekers.

Laatst bewerkt:
  • #1.266
Hoe haal je daaruit dat het rammelt? Het toont toch aan dat het wel degelijk effect heeft? Jij zegt dat het nutteloos is, dit onderzoek zegt nuttig.

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 16:48 ----------

Alsof dansen zo'n gezonde sport is. ;) Releves worden ook niet met de knieën in gebogen positie gedaan, dus haal je de rotaties dan uit de heupen en niet uit het kniegewricht, wat je met seated calve raises dus wel doet.

Ik bedoel dus dat de rotaties geen meerwaarde hebben tov van het nadeel dat je knieën het niet leuk vinden.
Je mediale of laterale kop benadrukken (en je knie risico laten lopen), of beide tegelijk trainen (en je knieën heel houden).
Maar goed zelf weten, wat weet ik er ook eigenlijk van...

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 16:08 ----------

Dan doe je de rotatie dus vanuit je heupen en niet uit je knieën!

Edit: Artikel nog eens goed gelezen van die Brian, je snapt dat dat onderzoek nogal rammelt hè, zeggen zelfs de onderzoekers.

Oh ja, en dat worden ze wel hoor ^_^ In een grande plie zelfs.

• #1.267
En deze is ook de moeite van het lezen waard.

[Link niet meer beschikbaar]

Magnetic resonance imaging (1) has shown that standing, bent at
the waist exercises place more stress on the medial head of the gastrocnemius, and
little on the lateral head. While standing calf raises
enhanced involvement of the lateral head. It is clear that if your goal is to
emphasize the medial head (inner thickness and mass) that you should utilize
donkey calf raises. Furthermore, it is clear through electromyography that pointing
the toes outwards or inwards can have an effect on a specific head of the gastrocs.
It is suggested that pointing the toes inwards will place more stress on the lateral
head and pointing them out will place more stress on the medial head. Next time
you perform calf raises, try both variations and you will understand why this is so.

En deze is ook de moeite van het lezen waard.

[Link niet meer beschikbaar]

Magnetic resonance imaging (1) has shown that standing, bent at
the waist exercises place more stress on the medial head of the gastrocnemius, and
little on the lateral head. While standing calf raises
enhanced involvement of the lateral head. It is clear that if your goal is to
emphasize the medial head (inner thickness and mass) that you should utilize
donkey calf raises. Furthermore, it is clear through electromyography that pointing
the toes outwards or inwards can have an effect on a specific head of the gastrocs.
It is suggested that pointing the toes inwards will place more stress on the lateral
head and pointing them out will place more stress on the medial head. Next time
you perform calf raises, try both variations and you will understand why this is so.
Kom op Sjors...dat zijn toch geen keiharde bewijzen?

Dat onderzoek van die Brian is ook niet gestandaardiseerd (hoeveelheid rotatie) en het is een kleine groep mensen 20. Dat zeggen de onderzoekers zelf.

Anyhow, het gaat mij er om dat het voor de spierontwikkeling en de functie van de gastrocnemius groep helemaal niet relevant is om te isoleren, waarom zou je dat dan doen met de rotatie+belasting risico's die ik aan gaf?

Je voorbeelden uit het dansen, daar worden die bewegingen toch niet gebruikt om je kuit te isoleren of wel? Waarom haal je dat steeds erbij?

• #1.269

Ja, schrijffoutje ^_^

Volgens mijn research is dat ook de beste manier;

\/ / /\ stances staand doen, gevolgd door een laatste blok seated.
Idealiter zou je daar ook flink in de high reps moeten zitten voor ultimate gains. Soleus is vrnl slow twitch en die wordt pas goed aangepakt als de gastroc al flink gewerkt heeft.
3 sets 15-50 reps waren ideaal.

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 17:45 ----------

Kom op Sjors...dat zijn toch geen keiharde bewijzen?

Dat onderzoek van die Brian is ook niet gestandaardiseerd (hoeveelheid rotatie) en het is een kleine groep mensen 20. Dat zeggen de onderzoekers zelf.

Anyhow, het gaat mij er om dat het voor de spierontwikkeling en de functie van de gastrocnemius groep helemaal niet relevant is om te isoleren, waarom zou je dat dan doen met de rotatie+belasting risico's die ik aan gaf?

Je voorbeelden uit het dansen, daar worden die bewegingen toch niet gebruikt om je kuit te isoleren of wel? Waarom haal je dat steeds erbij?

Er zijn onderzoekers die zeggen dat het nut heeft en een expert met de titels BSc. (Hons), MSc. CSCS die zegt dat het nut heeft.
Ik heb ZELF gemerkt dat het nu heeft, want mijn kuiten groeien en bloeien alsof ik ze pokon geef.

Jij hebt het over rotatie en belastingrisico's, maar is dat met alle respect niet een beetje part of the game?
Ik hoor nog steeds geen goede reden om het NIET te doen!

Heerlijk hoge reps op kuiten. Red het niet als ik de verschillende standen achter elkaar doe zonder rust.
Maar alleen recht dan lekker 20à 30.

jij doet eerst 1 stand afwerken en daarna andere toch?

• #1.271
En hoezo is dit geen bewijs?:

With the toes pointed in, there was significantly higher LG activation (concentric phase only)
With the toes pointed out, there was significantly higher MG activation (in concentric and eccentric phases)

Significantly

Significantly

Bij 20 mensen? Dat is geen toeval natuurlijk :P

---------- Post toegevoegd Thu 28 Mar 2013 om 17:48 ----------

Heerlijk hoge reps op kuiten. Red het niet als ik de verschillende standen achter elkaar doe zonder rust.
Maar alleen recht dan lekker 20à 30.

jij doet eerst 1 stand afwerken en daarna andere toch?

Ja, ik begin altijd met \/, dan /\ en dan verhuis ik en ga ik op laatste seated raises en soms nog een single legged erachteraan.
Ik doe die high reps niet altijd hoor, want soms zit de fik er al te snel in :o

Probeer maar eens allen achter elkaar op legpress of staand. Pff. Dan red je amper de 10reps op t laatst.

From fatty to vixen

Sjors, voor iemand die zo met blessures tobt dacht ik, kom laat ik eens aangeven dat het geen toegevoegde waarde heeft ivm met de onnodige rotatie in de knie. Dat je kuiten zo hard gaan zal eerder met je totale volume te maken hebben.
Maar goed ik ben geen Phd, dr Snuggles of whatever. Ik heb slechts mijn basisschool diploma...

• #1.274
Sjors, voor iemand die zo met blessures tobt dacht ik, kom laat ik eens aangeven dat het geen toegevoegde waarde heeft ivm met de onnodige rotatie in de knie. Dat je kuiten zo hard gaan zal eerder met je totale volume te maken hebben.
Maar goed ik ben geen Phd, dr Snuggles of whatever. Ik heb slechts mijn basisschool diploma...

Het heeft wel toegevoegde waarde, dat staat er toch? Moet ik het dan laten omdat het mogelijk, wellicht, ooit weleens slecht voor je knie zou kunnen zijn? Dan kan ik meteen wel stoppen met trainen, want ik kan nog 30 oefeningen opnoemen waar je blessures van zou kunnen krijgen. Ik voer de bewuste oefeningen met alle mogelijke precisie en aandacht uit, dat lijkt mij voldoende.

Ik heb overigens geen last van mijn knie whatsoever. Ik train niet om in de marge te rommelen, ik train om het maximale uit mijn lichaam te krijgen. Als dat betekent dat ik grenzen op moet zoeken, dan doe ik dat.
Zo heb ik mijn dansopleiding ook gedaan; of denk je dat een prof daar ook waarschuwt voor rotatie van je knie? Daar gebeuren nog veel extremere dingen hoor :P Jij zou er van gruwelen ^_^

mooi geprobeerd Neus, maar je moet even dit logje checken, als Sjors iets in haar kop heeft, heeft ze
het niet in haar gat ;) Daar kan je niets tegen inbrengen :p

Het heeft wel toegevoegde waarde, dat staat er toch? Moet ik het dan laten omdat het mogelijk, wellicht, ooit weleens slecht voor je knie zou kunnen zijn? Dan kan ik meteen wel stoppen met trainen, want ik kan nog 30 oefeningen opnoemen waar je blessures van zou kunnen krijgen. Ik voer de bewuste oefeningen met alle mogelijke precisie en aandacht uit, dat lijkt mij voldoende.

Ik heb overigens geen last van mijn knie whatsoever. Ik train niet om in de marge te rommelen, ik train om het maximale uit mijn lichaam te krijgen. Als dat betekent dat ik grenzen op moet zoeken, dan doe ik dat.
Zo heb ik mijn dansopleiding ook gedaan; of denk je dat een prof daar ook waarschuwt voor rotatie van je knie? Daar gebeuren nog veel extremere dingen hoor :P Jij zou er van gruwelen[/B] ^_^
Think again, ik weet precies wat daar gebeurd hoor, dansers zijn ook een fijne patienten populatie, vaak geblesseerd. Maar het vergelijk dansen en krachttraining ontgaat me een beetje.
Ik herinner me wat conversaties over je schouder en kreeg daarmee de indruk dat je voorzichtig moet zijn met je lijf, vaak niet maximaal kunt trainen etc. Ik denk kom, dan is het voor Sjors misschien handig als ik haar daar op wijs.
Ik zal deze fout niet meer maken. Succes... ;)

---------- Post toegevoegd Fri 29 Mar 2013 om 10:45 ----------

mooi geprobeerd Neus, maar je moet even dit logje checken, als Sjors iets in haar kop heeft, heeft ze
het niet in haar gat ;) Daar kan je niets tegen inbrengen :p
Ze lijkt wel een vrouw!

• #1.277
Think again, ik weet precies wat daar gebeurd hoor, dansers zijn ook een fijne patienten populatie, vaak geblesseerd. Maar het vergelijk dansen en krachttraining ontgaat me een beetje.
Ik herinner me wat conversaties over je schouder en kreeg daarmee de indruk dat je voorzichtig moet zijn met je lijf, vaak niet maximaal kunt trainen etc. Ik denk kom, dan is het voor Sjors misschien handig als ik haar daar op wijs.
Ik zal deze fout niet meer maken. Succes... ;)

---------- Post toegevoegd Fri 29 Mar 2013 om 10:45 ----------

Ze lijkt wel een vrouw!

Mijn schouder is helaas geen blessure, maar reumatoide artritis.
Dus technisch gezien ben ik zelfs blessure-vrij :o

PS: Ik waardeer je input hoor, maar in deze ging de discussie over of een voetstand wel of geen invloed had. Niet over knie-rotaties en of deze slecht voor je zijn.

Wat een gespam hier, Robke zijn log is niks vergeleken met deze :roflol:

• #1.280
Spam?

Dit log barst van de leerzame hoogtepunten.

Terug
Naar boven