Fitness Seller

snoepjes bankdruk log

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben vandaag niet wezen sporten vanwege me rug.
Ik schrap ook me training van vrijdag dus kom alleen morgen nog aan bankdrukken toe. Ik ga proberen 40 kilo 5*5 te drukken.

Verder ga ik aan me squattechniek werken door voorlopig met alleen de stok van 20 kilo te squatten

Zet hem op! Zijn er eigenlijk geen mensen op de gym die je een goede techniek kunnen aanleren?

Euh, nou iedereen zegt altijd wat anders! Ik denk op zich dat ik het wel goed deed, alleen zakte ik een beetje met een bochtje. Dit komt doordat ik al lange tijd last heb van de gewrichten in me rechteronderrug. Ik moet me dus heel erg op concentreren om de ene kant niet te laten vallen en recht naar beneden te zakken. Ik had het gewicht niet moeten verhogen voordat het allemaal stabiel zat. Beetje stom van me!

Sommige zeggen dat je recht onder dat ding moet gaan staan en andere zeggen weer dat je je voeten naar voren moet zetten en een beetje moet gaan hangen. Volgends mij belast je bij die tweede vorm je onderrug op een geforceerdere manier.

Zoals je zit en opstaat uit een stoel, dat is de manier waarop je hoort te squatten... Als je gaat zitten, dan zak je toch ook niet in een rechte lijn naar beneden?

Nope! ik ga zitten als een olifant, met een grote PLOF. :D

Maar idd, ik denk ook als je zelf goed naar je lichaam luistert dat je het beste kan aanvoelen wanneer je het goed doet of wanneer je de boelt loopt te forceren..

Hoe ik 'm doe..
-->Kop omhoog
-->Rug vastzetten, door buikspieren aan te spannen (dus recht houden)
-->Borst vooruit, kont naar achteren
-->Benen iets breder dan schouderhoogte en tenen (heel) iets naar buiten laten wijzen
-->Gecontroleerd laten zakken
-->Let erop dat je knieen niet (teveel) voor je tenen uitsteken
Hier probeer ik op te letten, maar ga je rug niet hol trekken, gewoon rechthouden..
Op deze manier werkt het bij mij goed!
Succes ermee!

Ben het grotendeels met je eens, behalve het buikspiergedeelte. Als je je buikspieren echt hard gaat spannen, dan zal je onderrug gaan bollen... dat moet je juist niet hebben. Een betere manier is om je buik zo bol mogelijk te maken door er lucht in te persen (let op: dit is iets anders dan je onderrug hol maken !), dit zorgt ervoor dat je makkelijker uit het onderste gedeelte van de squat kan komen. Maar iig niet je buikspieren gaan aanspannen, is riskant.

p.s.

Je knieen horen in principe nooit boven je tenen uit te komen als je tot parallel gaat. Met een fullsquat kan het eerder voorkomen dat je knieen boven je tenen uitkomen.

Laatst bewerkt:
DumphuiZ zei:
Ben het grotendeels met je eens, behalve het buikspiergedeelte. Als je je buikspieren echt hard gaat spannen, dan zal je onderrug gaan bollen... dat moet je juist niet hebben. Een betere manier is om je buik zo bol mogelijk te maken door er lucht in te persen (let op: dit is iets anders dan je onderrug hol maken !), dit zorgt ervoor dat je makkelijker uit het onderste gedeelte van de squat kan komen. Maar iig niet je buikspieren gaan aanspannen, is riskant.

Ik ben het een met DumhuiZ. Een flinke hap lucht nemen en zo een blokade vormen.

Ook het voorbeeld van gaan zitten op een stoel is een goede. Zo maak je de perfecte squat.

Squatten vergt flink wat oefening voordat je de beweging goed door hebt. Tot die tijd is het verstandig dit te doen met een gewicht waarmee je daadwerkelijk ook op je vorm kunt letten.

Als je geen lichamelijke afwijking hebt in je onderrug ben ik er zeker van dat je van je chronische rugklachten af kan komen door goed bewust te squatten. Vaak is het een kwestie van verstoorde balans. Wel veel je buikspieren trainen maar je onderrug niet. Dit met gevolg dat je wat naar voren gaat staan, je zwaarte punt komt dus voor je te liggen dus constante spanning/vermoeiing in je onderrug met problemen als gevolg.

Train ook je onderrug eens met een hyperextentie.
BBHyperextension.gif

Succes!

:thumbs: Goeie correctie DumphuiZ :D

vandaag toch maar weer een training geschrapt, toen ik me slof aan deed schoot er weer een scherpe pijn door me rug heen :(

Dus morgen die fullbody en hopelijk een kleine vooruitgang in me bankdruk prestaties :)

Coole log, ik zie hem nu pas!

Toen ik begon met bankdrukken drukte ik maar 25 kg :o

Succes snoep!

Even over dat squatten, wanneer je niet te ver voorover hangt pak je je rug veel minder zwaar mee. Zet je benen ook iets wijder, dan kun je verder doorzakken zonder teveel voorover te hangen en zo ook je bilspieren goed meepakken :)

Zo doe ik het de laatste maand. Ik had een jaar lang geen benen getraind omdat die voorliepen op de rest, eind vorig jaar weer begonnen, maar mijn onderrug liep duidelijk ver achter, direct veel pijn. Op deze manier heb ik nergens last van.
Vandaag net ontdekt dat er ook al striae op m'n benen komen :mad:

Joepie! Vandaag me training weer opgepakt. Begonnen met bankdrukken en 40 Kg 5*5 gedrukt. Daarna 44 kilo nog 1*5.

Maandag 44 kilo 5*5 proberen. Op naar de 60!! Yeah! Who's the man!!!

You the man, you the man! :p Hoe lang train je eigenlijk al?

2 maanden nu fanatiek in de gym, bankdrukken doe ik consequent vanaf me eerste post in deze log dus een weekie of 3

Dan heb je een hele goeie bench meid :thumbs:

goed he! goed he! ben ook echt blij dat het zo snel vooruit gaat!!!

Nice! :)

Terug
Naar boven