Mooie uitleg, al lees ik altijd jou log dus is het voor mij niet veel nieuws. Ik heb een aantal punten waarom
ik het op deze manier volg. Hiermee wil ik niet zeggen dat wat jij doet niet werkt. Ik heb in het verleden (ook bij Leon, maar ook zelf) ook vaak zat met dit soort schema's gewerkt. Ik zal punt voor punt mijn redenen geven. Hiermee discredit ik jou zeker niet, je bent sterker dan ik, en ik vind jou ook nog lief hoor
1) Te laag volume op mijn max effort dag - Dit is ook de bedoeling. Doordat de intensiteit super hoog is (maximaal of minimaal 90%+, ik denk dat die 130 tussen de 95 en 98% was, niet max-max maar wel pittig). Doordat ik elke week wissel van variant, kan ik voorkomen dat ik overtrain, maar dit werkt alleen als ik elke week van variant verander. Toevallig was het deze week de normale bench omdat ik deze wilde "testen". Het gaat nu echter weer minimaal 6 weken duren voor ik weer normale bench doe op max effort bench. Komende week ga ik bijvoorbeeld lock outs doen (met een axle, op de vloer liggend). Als ik het volume echter hoger zet bij +90% en ik doe dit elke week, dan ga ik snel te ver en raak ik geblesseerd (of stagneer). Daarom dus het lage volume op max dag, wat wordt gecompenseerd op dynamic dag.
2) Te lage intensiteit op dynamic effort dag - Ook dit is een bewuste keuze. Ik probeer een maximale snelheid te bereiken. F = M x A (kracht = massa x snelheid). Bij gewichten van 40-70% kan ik deze snelheid bereiken, hoger niet. De bands gebruik ik om te "remmen", omdat je sneller bent bovenin dan onderaan. Hierdoor kan ik met maximale snelheid van mijn borst af "knallen", zonder dat ik me zorgen hoef te maken om overstrekken en/of zelf afremmen. Ga ik 75-90% drukken, ben ik te traag en train ik dus geen maximale snelheid.
3) Helpt speed work (met lage percentages) voor je max? - Dit is een discussie punt. Ik denk dat het niet rechtstreekse carry over heeft, maar je wel explosiever maakt, hetgeen je op de maximale dag toepast. Snelheid is een kwaliteit die je zeker helpt. Sommigen zijn van nature explosief, anderen niet. Ik train het graag op deze manier

Soms gebruik ik ook olympische lifts of plyometrische oefeningen voor ditzelfde doel.
4) Laag intensiteit speed werk is ook techniek training - Veel sets op een lager percentage als speedwerk is perfecte techniek training. Je kan wel zeggen dat een laag gewicht toch anders is dan zwaar gewicht (en deels is dat zo), maar door een extreem hoog aantal sets (ook nog stress van het eventueel falen) kan je alles (set ups, tight liggen, squeezen etc.) goed trainen. Dit kan in mijn ogen zo beter dan wanneer je moet "strijden" om iets te halen.
Trouwens ik ben judo trainer. Tuurlijk is dit moeilijker te vergelijken, maar wij doen echt enorm veel techniek training op lage intensiteit. Voordat je iets kan doen onder stress (zwaardere gewichten) moet je het er eerst technisch perfect inslijten. Ik zie speed work ook als "uchi komi" (inzetten) bij judo. Veel oefenen.
5) Het merendeel van je "zwaarder volume" uit assistance laten komen, zorgt voor meer meer balans en werken aan je zwaktes - Sommige mensen zweren bij meer specificiteit (waaronder jij), maar dat zijn vaak ook de mensen die van nature ergens goed in zijn en/of ergens voor gebouwd zijn. Jij hebt een enorme borstomvang en geen idioot lange armen (ik ook niet trouwens, maar wel een meter minder borstomtrek ongeveer). Jij "komt er wellicht mee weg", maar ik merk dat ik veel assistance moet doen om specifieke zwakheden uit mijn lichaam/bewegingen te krijgen. Als ik alleen maar de specifieke oefening doe, loop ik steeds tegen dezelfde muur.
Stel ik faal nu op de lockout bij 5x5x100. Ik kan dan wel weer terug schakelen, op 5x5x80 beginnen (noem maar wat) en weer opbouwen. Wellicht kom ik dan na een aantal weken op 5x5x102.5 uit (mits de "randzaken" als bodyweight, slaap, voeding etc. goed zijn), maar ik zal wel weer op precies dezelfde plek falen. Ik vind het dan sneller (en beter) om (naast mijn max en dynamic werk) veel werk te doen voor die specifieke weakness. Daarnaast zorgt dit ook voor betere balans in mijn spieren/lichaam. Daarnaast moet ik dit als strongman sowieso in het oog houden! Ik ben nu wel even aan het focussen op de powerlifts, maar dit betekent niet dat ik alle andere vormen van kracht moet negeren.
6) Dit is BY FAR de belangrijkste!! Ik vind het leuk zo. Er zijn zat mensen sterk geworden met "jou methodes" en je kan ook niet ontkennen dat Westside veel sterke mensen heeft gebouwd. Ja, het merendeel gebruikt gear (zowel kleding als apotheek) maar er zijn ook meer dan genoeg "raw" (ook hier weer: kleding en apotheek) mensen die enorme kracht hebben gebouwd met zijn methodes. Dus ik wil best wel toegeven dat dit een "50-50" is in onze "discussie". Sterker nog, ik wil je ook nog wel de "60-40" of "70-30" geven (aangezien je succesvoller bent in powerlifting dan ik en er veel meer mensen niet dan wel "Westside" trainen). Dan nog, ik doe dit inmiddels ook al bijna 20 jaar (begon met trainen op mijn 14e, 1e strongman wedstrijd op mijn 18e, inmiddels bijna 33). Ik vind het zoeken naar weaknesses, plannen van de trainingen, plannen van het speedwerk, trainen met verschillende bars, etc.etc. gewoon super leuk.
Ik lees met veel plezier jou log. Alex Moonen is een goede vriend van me en ik geef zelfs af en toe les in zijn sportschool. Hoewel hij zeker dingen van Louie gebruikt (er staan onder andere een veelvuldig gebruikte reversed hyper/glute ham raise/belt squat machine in de gym, er zijn vele verschillende bars aanwezig en nog meer bands), gelooft hij ook meer in specificiteit dan ik. Hij gelooft ook meer in periodisatie en doen wat je op de wedstrijd ook gaan doen. Ik heb ook hier "tegen" wel valide argumenten (hij heeft weliswaar een succesvolle carrière gehad, maar wel relatief kort en als er iemand "gebouwd" was voor de sport is hij het wel, hij traint dusdanig veel mensen dat "een standaard plan" altijd beter werkt dan erg op details zitten, etc.), waar hij het soms mee eens is, maar ik kan niet ontkennen dat hij veeeeeel meer dan ik heeft gepresteerd.
Maar zelfs door Alex laat ik mij niet zeggen wat ik moet doen, omdat ik het gewoonweg niet leuk vind. Ik bench, squat en deadlift al 18 jaar. Ik vind een pr super leuk (of zelfs een gewicht dat ik al tijden niet heb gedaan, al is het geen all time pr) maar eeuwige sets op de main lift gewoon niet. Het doet me pijn in mijn rug (vooral de deadlift) maar bovenal heb ik er geen zin in. Ik ben geen prof en als ik 80% van mijn potentie kan bereiken op een manier die ik leuk vind en 95% op een manier waar ik met tegenzin naar de trainingen ga, dan maar de 80%
Daarnaast geloof ik heilig in wat Dave Tate vaker zegt "verschillende manieren van trainen passen bij verschillende persoonlijkheden". Ik heb een relatief saaie kantoorbaan en ben iemand die constant nadenkt. Ik heb het ook echt nodig om elke training met weaknesses, varianten, band tension etc. bezig te zijn. Ik ben een chaoot en obsessief qua methodes, dus kan me erg in Louie en zijn dingen vinden. Jij (zoals ik je ken) bent veel meer een rustig en georganiseerde "koempel". Jij geniet van je progressie, je sport en het feit dat je na al die jaren nog altijd een oersterke bencher bent. Ik moet er niet aan denken om zoals jou (of Alex) te trainen, maar ik heb niets dan bewondering voor topprestaties.
Trouwens, voel je vrij om altijd commentaar te blijven geven. Hoewel ik mezelf niet rigoreus zie veranderen, zal ik zeker dingen meenemen. Wellicht komt er ooit een cyclus met 5x5 of whatever op percentages, ga ik kortstondig wel een dergelijk schema volgen richting een piek of ga ik mijn assistance via een dergelijk schema doen als jij voorstelt. Daarnaast zijn techniek tips of gewoon random opmerkingen altijd welkom