XXL Nutrition

SP's road to bigger AND better!

Keep us posted! Ben vooral nieuwsgierig hoe het hoge volume je gaat bevallen. Zit zelf al best lang op lage reps, ter variatie en afwisseling wil ik wellicht ook eens hoger wat betreft reps.. Toch zit het op de één of andere manier in mijn hoofd dat ik het makkelijkst massa win met weinig reps en hoog gewicht. Wellicht toch ook maar eens voor meer reps en lichter gewicht gaan.. Wacht eerst jouw bevindingen af ;).
En heb precies dezelfde supps al jij, grappig :).

• Topic Starter Topic Starter
Keep us posted! Ben vooral nieuwsgierig hoe het hoge volume je gaat bevallen. Zit zelf al best lang op lage reps, ter variatie en afwisseling wil ik wellicht ook eens hoger wat betreft reps.. Toch zit het op de één of andere manier in mijn hoofd dat ik het makkelijkst massa win met weinig reps en hoog gewicht. Wellicht toch ook maar eens voor meer reps en lichter gewicht gaan.. Wacht eerst jouw bevindingen af ;).
En heb precies dezelfde supps al jij, grappig :).

Ik weet wel dat ik sinds ik met hogere reps train voor de rug en schouders echt veel meer massa heb gepakt. Alleen voor sommige oefeningen vind ik dat nog lastig. Vooral de grote compounds pak ik liever zwaar.

Maar goed, ik ben nu sterker dan ik eruit zie. Het wordt tijd dat dat andersom wordt;) Trainen als een bodybuilder en niet als een powerlifter!!

Ik weet wel dat ik sinds ik met hogere reps train voor de rug en schouders echt veel meer massa heb gepakt. Alleen voor sommige oefeningen vind ik dat nog lastig. Vooral de grote compounds pak ik liever zwaar. Maar goed, ik ben nu sterker dan ik eruit zie. Het wordt tijd dat dat andersom wordt;) Trainen als een bodybuilder en niet als een powerlifter!!
Hmm.. Heb gisteravond toch nog eens goed zitten denken.. Ik val eigenlijk over hetzelfde als jij nu omschrijft: de compounds. Ben gewoon ontzettend gewend die 5x5 te doen. Ik hanteer dat nu echter alweer een week of 7.. Kleinere spiergroepen meestal 4x8-10. Denk dat ik deze week ga beginnen met andere sets en reps. Het feit dat je zegt dat je meer massa hebt gepakt met hogere reps geeft het laatste zetje :).
Piramide lijkt me ook wel fijn.. 12-10-8-6 ofzo..
Zou gewoon vooraf willen weten waar mijn lichaam het best op groeit :o.

Doe je echt alle oefeningen (dus ook compounds) 4 x 12-15?

er is niks bijzonders aan bepaalde rep ranges he, de totale hoeveelheid werk die je verricht is het belangrijkst. op sets van veel reps lever je krachtspecifieke adaptaties in voor vrijwel niks behalve dat je op een wat minder belastende manier meer volume kunt doen. 5x5 is juist mooi voor compounds omdat je een mooie balans hebt tussen hoeveelheid werk en intensiteit(en dus belasting). isolatie/assistance kan je wel gewoon in hogere rep ranges en met gewichten die op dat moment even goed voelen doen aangezien hier het doel toch 'niks meer' is dan gewoon extra volume liften in de meeste gevallen.

er is niks bijzonders aan bepaalde rep ranges he, de totale hoeveelheid werk die je verricht is het belangrijkst. op sets van veel reps lever je krachtspecifieke adaptaties in voor vrijwel niks behalve dat je op een wat minder belastende manier meer volume kunt doen. 5x5 is juist mooi voor compounds omdat je een mooie balans hebt tussen hoeveelheid werk en intensiteit(en dus belasting). isolatie/assistance kan je wel gewoon in hogere rep ranges en met gewichten die op dat moment even goed voelen doen aangezien hier het doel toch 'niks meer' is dan gewoon extra volume liften in de meeste gevallen.
Met het oog op variatie (nieuwe prikkels etc.), denk je dan ook dat het effectief blijft om de compounds 5x5 te blijven doen? En dan bij kleine spiergroepen meer reps?
Ik had eerlijk gezegd juist het idee dat je spiergroei opnieuw kon prikkelen door juist niet alleen tijdig te variëren in oefeningen, maar ook in sets/reps..

Met het oog op variatie (nieuwe prikkels etc.), denk je dan ook dat het effectief blijft om de compounds 5x5 te blijven doen? En dan bij kleine spiergroepen meer reps?
Ik had eerlijk gezegd juist het idee dat je spiergroei opnieuw kon prikkelen door juist niet alleen tijdig te variëren in oefeningen, maar ook in sets/reps..

Variatie zelf voegt niks toe maar kan wel meerwaarde hebben als je op die manier dingen in je training introduceert waar je baat bij kunt hebben. Variatie puur om de variatie zelf is onzinnig. Je wilt inderdaad je spieren blijven 'prikkelen', maar dit doe je door gewoon steeds meer gewicht/volume te liften. Hier wordt dit goed uitgelegd. Dit is relevant voor zowel krachtsporters als bodybuilders.

Je kan echt veel en lang gains blijven maken door bijvoorbeeld simpelweg 5x5 x kg te liften, er elke week 2.5% - 5% bij te doen en er weer ~10% af te halen zodra je 'vastloopt' (geen 5x5 meer kunt doen). Dit heet lineaire periodisatie. Nog een voordeel van deze manier van gewichten kiezen is dat je vrij regelmatig submaximale gewichten tilt waardoor je goed aan techniek kunt blijven denken.

De meerwaarde zit hem denk ik vooral in het ophogen van de time under tension en de totale volume. Ik heb er even wat onderzoekjes bij moeten pakken, maar met meer volume trainen zorgt voor een langere periode waar spiergroei plaats vind (simpel uitgelegd). Dit onderzoek was obv 30% tot spierfalen en 90% (zal m ff weer opzoeken).

Het sl5x5 schema (die ik zelf heb gevolgd!), heeft mij weinig massa en kracht opgeleverd. Ik was zelfs iets minder sterk toen ik eenmaal bij mijn oude 5repmax aan kwam (ik begon op 50%). Vanaf daar ging het volume TE snel omhoog, sneller dan ik aan kon.. Wat voor mij heel goed heeft gewerkt (wat ik afgelopen peiode heb gedaan) is 2 powerdagen af te wisselen met 2 hypertrophie dagen (gebaseerd op P.H.U.L). Kracht ging flink omhoog, massa in mindere mate.

Laatste weken heb ik op hoog reps + volume getraind en flink massa gepakt. Compounds nog steeds zwaar (1-6 reps op laatste set). Maar goed, van mn coach moet ik dus nu alles naar de 12-15 reps omhoog gooien! Voordeel is nu wel dat ik opnieuw kan focussen op techniek, beweging etc. Hoe het dus gaat bevallen weet ik nog niet, maar mn coach is nogal huge en hij doet die zelf altijd zo. http://www.muscleandstrength.com/articles/truth-rep-ranges-muscle-growth Hier staat ook het 1 en ander uitgelegd.. ik denk dat er teveel factoren zijn om te zeggen of het 1 wel of niet werkt, maar er leid zeker niet 1 weg naar rome.. dat weet ik zeker!

---------- Toegevoegd om 14:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:47 ----------

Nou heb mn voedingsschema.. Dat was wel even schrikken O.O Het is RUIM meer dan ik nu eet. Tenminste, het is eigenlijk zoveel als ik nu eet op een ikeetlekkerwaarikzininheb dag maar dan in gezond voedsel. Dus gewoon 100 g haver bij het ontbijt. Dat was niet waarvan ik zo schrok.. totaal 4 wheyshakes en 4 ons vlees..oei.. met 250 g eiwitten denk ik daarbij ook aan mijn portemonnee.. geen 10% gehakt meer, maar biefstuk.. ook dat..

Ik weet niet wat jullie zouden doen.. ik vraag me gewoon heel erg af of dat nou echt zo nodig is.. mijn gevoel zegt dat 3 wheyshakes + 250 g vlees + 2 eieren ruim voldoende is..

Maar om nou meteen eigenwijs te gaan zijn is ook zo wat.. dat doe ik namelijk altijd en wellicht is het goed om iets anders is een kans te geven. Dat doe ik nu ook met die highreprange. Hoe het uit pakt weet niemand.

Meer reps doen in een set is echt niet beter als het gaat om werken aan je techniek. Ik de eerste instantie omdat het gewicht te laag is en in de tweede instantie omdat je minder momenten hebt om je techniek te 'resetten' of te aan te passen tussen de verschillende sets door.

Meer reps doen in een set is echt niet beter als het gaat om werken aan je techniek. Ik de eerste instantie omdat het gewicht te laag is en in de tweede instantie omdat je minder momenten hebt om je techniek te 'resetten' of te aan te passen tussen de verschillende sets door.

ja ik snap je punt wel. Bedoelde meer voor het beter uitvoeren van de beweging. Ff als voorbeeld side raise. Meeste mensen pakken m te zwaar.. met minder gewicht is de beweging beter te controleren.

Voor een deadlift werkt dat weer anders indd.

---------- Toegevoegd om 14:51 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:50 ----------

hmm

Heeft je coach ook niet toevallig een supermarkt?

hehe toevallig niet

Training van gisteren ging niet helemaal mooi.. combi van weinig slaap, drukte in de gym, hamstringpijn , zoeken naar gym spul en het vergeten van mn griphandschoenen. Toch heb ik wel mn best gedaan en heb dan ook flink spierpijn vandaag.. in mn hams, billen en vooral in mn quads.. dus missie geslaagd:)

Vandaag een start gemaakt met het nieuwe eetschema (met een paar kleine aanpassingen).

squat breed en atg
15 x 30
12 x 40
9 x 40
9 x 40
10 x 40 (laatste rep lelijk)

hip thrust
20 x 40
15 x 50
15 x 50
15 x 50
(met een handdoek:()

sldl (verloor mn grip.. stang ging draaien dus andere sluiters gepakt vanaf 3e set en toen ging t weer mooi)
10 x 50
10 x 50
12 x 50
12 x 50

walking lunges
10 x 2 x 14 (hmm iets verrekt in de hams?)
10 x 2 x 14
10 x 2 x 14
gewicht naar beneden volgende x.. het voelde erg zwaar, dus twijfel of het niet perongeluk 16 kg was

Leg curl liggend
19 x 20
10 x 24
12 x 20
9 x 20
pijn in hams op een niet goeie manier:(

zittend legcurl overgeslagen..ook ivm tijd.. benen zaten ook al vol:P

leg curl zit
zittend kuit drukken
20 x 20
20 x 20
20 x 25
20 x 25

trainingsduur: 1 u en 10 min

Mooie training hoor, een goede start van je nieuwe schema en voeding :).
Het zal nog wel erg wennen en zoeken zijn..
Nog bedankt voor je toelichting, samen met die van Pleurklaat heb ik weer eens wat leesvoer en het één en ander uit te zoeken ^^.

Misschien is het een idee om aan je grip te werken? Ik heb niet heel je log gelezen dus ik weet niet hoe het komt dat je je grip al verliest, maar als het door kracht komt zou ik er dus aan gaan werken ipv te vertrouwen op je handschoentjes.

Misschien is het een idee om aan je grip te werken? Ik heb niet heel je log gelezen dus ik weet niet hoe het komt dat je je grip al verliest, maar als het door kracht komt zou ik er dus aan gaan werken ipv te vertrouwen op je handschoentjes.
Bij mij bleek het bijvoorbeeld puur om kleffe zweethandjes te gaan, magnesium bleek een prima oplossing te zijn!

Mooie training hoor, een goede start van je nieuwe schema en voeding :). Het zal nog wel erg wennen en zoeken zijn.. Nog bedankt voor je toelichting, samen met die van Pleurklaat heb ik weer eens wat leesvoer en het één en ander uit te zoeken ^^.

Thnx Sanne:) Is inderdaad nog heel erg zoeken. Voor nu nog even geen prs en vprs in mn log, maar die gaan er snel weer komen hoop ik! Doel voor morgen is een logboek kopen! Gisteren heb ik alles in mn telefoon gezet, maar schrijven werkt wel beter.

Thnx Sanne:) Is inderdaad nog heel erg zoeken. Voor nu nog even geen prs en vprs in mn log, maar die gaan er snel weer komen hoop ik! Doel voor morgen is een logboek kopen! Gisteren heb ik alles in mn telefoon gezet, maar schrijven werkt wel beter.
Ben ook fan van schrijven, ze kennen me in de gym niet meer zonder boekje en pen :o.
Bij de Hema heb je superhandige kleine boekjes!

Stang ging draaien door kapoote klemmen en dan kun je onmogelijk grip houden.. had vanaf de 3e set andere klemmen en probleem was opgelost. Ik heb verder geen last van mn grip, maar handschoenen werken wel fijn (helemaal als ik een keer kleffe handen heb). Vorige gym had magnesium en dat werkte ook prima! Sowieso heb je niet meer kracht met handschoenen. Straps zijn weer een ander verhaal, zon handschoen is gewoon zacht ding met stroeve onderkant

---------- Toegevoegd om 12:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:09 ----------
Ben ook fan van schrijven, ze kennen me in de gym niet meer zonder boekje en pen :o. Bij de Hema heb je superhandige kleine boekjes!
thnx voor de tip, ga ff kijken morgen:)

Wat bedoel je precies met klemmen dan? Ik volg het even niet denk ik :o

Lekkere training! Ik ben ook de eeuwige en enige schrijver hier bij de gym. :D

Terug
Naar boven