MuscleMeat

squatten, om de één of andere reden leun ik te ver naar voren waardoor ik ook een soort goodmorning

Ik ging eigenlijk van high bar/olympic uit, heb geen ervaring met low bar.

Doelde op het feit dat je de squat op 2 manieren uit kan voren.
De ene is dat je (vanuit beginpositie) je knieën naar voren buigt tot je niet meer kan en daarna met je heup verder gaat.
De andere is dat je een zitbeweging maakt, dus met de heup eerst naar achter en dan volgen de knieën automatisch.

Nu is die eerste zeer extreem, maar veel mensen (die overigens ook niet op diepte komen) squatten toch deels zo. En die manier is voor zover ik weet wel schadelijk voor je knieën. Je kan het ook zien als wanneer je gehurkt zit met je heup direct boven je voeten en dan recht omhoog gaat, wat schadelijk kan zijn. In plaats van recht omhoog kan je beter eerst je kont naar achter brengen zodat je schenen recht komen en daarna pas omhoog gaan.

Edit: je breekt bij high bar/olympic inderdaad bij knie EN heup tegelijkertijd, maar je moet even in extremen denken.

Je beschrijft nu een soort van hybride waar je bovenlichaam een high-bar doet en je onderlichaam een low-bar.
Bedoeling van high-bar is zo recht mogelijk blijven en zeker geen good morning met de stang zo hoog.
Druk vanuit je hiel en "push"de borst omhoog

n1250149417_30095132_258.jpg

Je beschrijft nu een soort van hybride waar je bovenlichaam een high-bar doet en je onderlichaam een low-bar.
Bedoeling van high-bar is zo recht mogelijk blijven en zeker geen good morning met de stang zo hoog.

Dat stuk tekst wat je nu markeert is niet gerelateerd aan een squat, maar opstaan uit een gehurkte positie als (alleen bovenbenen nog horizontaler dan hier):

Dat stuk tekst wat je nu markeert is niet gerelateerd aan een squat, maar opstaan uit een gehurkte positie als (alleen bovenbenen nog horizontaler dan hier):

Ok begreep ik je verkeerd.
Ik denk bij gehurkt zitten eerder aan zo iets:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dan nog ga je niet eerst en alleen met je heupen omhoog, want dan krijg je het probleem waar dit topic nou juist over gaat.

BelowZero begrijpt precies wat ik bedoel. :thumbs:

De dorsaalflexie die bij versie A nodig is kunnen de meeste mensen niet reproduceren, het is indd wel een mooie deepsquat positie.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dat is precies de houding die ik bedoel met je schenen meer verticaal en dan omhoog :)

Als je vanuit deze positie eerst met je heupen naar achteren gaat betekend dat automatisch dat je schouders naar voren komen en dan ga je dus naar een good morning positie.
En doordat je de stang hoog op je rug heb komt er een grote druk op je onderrug te staan.

Als je vanuit deze positie eerst met je heupen naar achteren gaat betekend dat automatisch dat je schouders naar voren komen en dan ga je dus naar een good morning positie.
En doordat je de stang hoog op je rug heb komt er een grote druk op je onderrug te staan.

Pff dit is moeilijk uitleggen zoals gebleken is.

Vergelijk beide afbeeldingen, die van die vrouw die ik plaatste en degene die jij net geplaatst hebt. Wat is daar het verschil? De heup is naar achter gegaan (en naar beneden, maar dat is niet geheel relevant nu), waardoor de schenen nu op ~45 graden staan, in plaats van bijna parallel aan de grond.

Pff dit is moeilijk uitleggen zoals gebleken is.

Vergelijk beide afbeeldingen, die van die vrouw die ik plaatste en degene die jij net geplaatst hebt. Wat is daar het verschil? De heup is naar achter gegaan (en naar beneden, maar dat is niet geheel relevant nu), waardoor de schenen nu op ~45 graden staan, in plaats van bijna parallel aan de grond.

en wat is het probleem daarmee?

Terug
Naar boven