MuscleMeat

Starx Log: Returning to Greyskull

Nee hoor, ik neem mijn buikspierwerk vrij serieus. Een sterke core helpt bij alles. :)

Hoe weet je (iemand) eigenlijk of je core sterk is. Ik heb wel eens gehoord dat als er een groot verschil zit tussen 2 dumbbells tgt heffen en om de beurt, dat het dan slecht gesteld is met je core.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.842
Hoe weet je (iemand) eigenlijk of je core sterk is. Ik heb wel eens gehoord dat als er een groot verschil zit tussen 2 dumbbells tgt heffen en om de beurt, dat het dan slecht gesteld is met je core.
Ik weet niet of je daar harde criteria aan kunt hangen. Maar waarschijnlijk heb je best sterke abs als je bijvoorbeeld gemakkelijk standing ab wheel rollouts of dragon flags kunt reppen. Denk dat de dumbbell test ook wel interessant is om te kijken of er een onbalans is.

Ik weet niet of je daar harde criteria aan kunt hangen. Maar waarschijnlijk heb je best sterke abs als je bijvoorbeeld gemakkelijk standing ab wheel rollouts of dragon flags kunt reppen. Denk dat de dumbbell test ook wel interessant is om te kijken of er een onbalans is.

Volgens de dumbbell test heb ik een erg zwakke core.

De kans dat ik ooit standing ab wheel rollouts of dragon flags ga doen is astronomisch klein. Ik begeef me tegenwoordig al op glad ijs met allerlei oefenigen met kabels en zelfs soms met een touw... Vroger vond ik niet olympische halters en dumbbells al gay.

Heel veel plezier trouwens op Gran Canaria.

Ik denk dat de beste graadmeter voor je core is hoe zwaar je max squat en deadlift is..

Ik zag eerder vandaag een goede post van ik dacht Punjab over wat de exacte definitie van je core is.

Dragon flags en ab wheel rollouts allemaal heel spannend en zien er leuk uit, maar ga misschien eerst maar wat (side) planken, hyperextensions doen, of hanging knee raises. ;) Keep it simple and safe! Weighted situps zijn ook prima assistance.

• #2.847
Ik denk dat de beste graadmeter voor je core is hoe zwaar je max squat en deadlift is..

Ik zag eerder vandaag een goede post van ik dacht Punjab over wat de exacte definitie van je core is.
Ik vind niet dat zware compounds altijd persé de beste graadmeter vormen. Vechters (mma/boksen) hebben bijvoorbeeld ook een sterke core, net als bijvoorbeeld turners of calisthenics beoefenaars (flag pole). In deze takken van sport kan je ook niet zonder een sterke core.

Dragon flags en ab wheel rollouts allemaal heel spannend en zien er leuk uit, maar ga misschien eerst maar wat (side) planken, hyperextensions doen, of hanging knee raises. ;) Keep it simple. Weighted situps zijn ook prima assistance.
Planks hebben voor mij nog nooit wat gedaan. Ik werd alleen maar beter in planken. Ab wheel rollouts, hanging leg raises, (weighted) crunches, ab mat situps en deadbugs hebben mijn core merkbaar sterker gemaakt naast de compounds en zijn eigenlijk wel mijn belangrijkste core oefeningen.

Ik vind niet dat zware compounds altijd persé de beste graadmeter vormen. Vechters (mma/boksen) hebben bijvoorbeeld ook een sterke core, net als bijvoorbeeld turners of calisthenics beoefenaars (flag pole). In deze takken van sport kan je ook niet zonder een sterke core.

Planks hebben voor mij nog nooit wat gedaan. Ik werd alleen maar beter in planken. Ab wheel rollouts, hanging leg raises, (weighted) crunches, ab mat situps en deadbugs hebben mijn core merkbaar sterker gemaakt naast de compounds en zijn eigenlijk wel mijn belangrijkste core oefeningen.

Niet vloeken, jongens!

Er is een verschil tussen uithouding in de core en een absoluut sterke core.
Een max squat test heel zeker je absolute core strength. Ik denk niet dat ik ooit een max squat gemist heb op puur gebrek aan kracht in de benen.
Bij DL voel ik dat minder maar toch is ook daar de core strength een grote factor.

Bij combat sports lijkt me eerder de uithouding een factor. Niet de absolute maximale kracht. Da's helemaal wat anders.

Als ik mijn 1RM weighted decline crunch omhoog krijg, gaat mijn 1RM squat omhoog. (niet dat ik die test, maar setjes van 5 bouwen toch aardig wat piek-kracht bij die oefening)
Als ik mijn planks langer kan aanhouden zal mijn 10RM squat misschien omhoog gaan, maar mijn 1RM zeker niet.

• #2.850
Goede punten allemaal, Rik.

Ik denk niet dat ik ooit een max squat gemist heb op puur gebrek aan kracht in de benen.
Ik denk dat dit niet persé het geval hoeft te zijn, al lijkt dit zo. Bij de meesten die trainen als wij is de core (dus ook de onderrug) vaak erg sterk en zijn de benen juist vaak de beperkende factor. Dit lijkt alleen vaak niet zo omdat je met behulp van een sterke lower back (core) in staat bent het gewicht min of meer omhoog te "goodmorningen", tot je weer in een gunstigere positie komt en de benen het weer over kunnen nemen.

Verschillende ervaren coaches heb ik dit inmiddels al horen zeggen en ik geloof hier zelf ook in.

Ik denk dat dit niet persé het geval hoeft te zijn, al lijkt dit zo. Bij de meesten die trainen als wij is de core (dus ook de onderrug) vaak erg sterk en zijn de benen juist vaak de beperkende factor. Dit lijkt alleen vaak niet zo omdat je met behulp van een sterke lower back (core) in staat bent het gewicht min of meer omhoog te "goodmorningen", tot je weer in een gunstigere positie komt en de benen het weer over kunnen nemen.

Verschillende ervaren coaches heb ik dit inmiddels al horen zeggen en ik geloof hier zelf ook in.
In veel gevallen zijn het de benen die niet meer willen bij een max attempt. Maar als je je core gaat trainen als een vechtsporter terwijl je aan powerlifting doet, zal dat niet het gewenste effect hebben.
Het maakt dus wel degelijk uit welke oefeningen je doet en in welke rep-ranges.
De keren dat ik echt 1RM squat attempts gemist heb was dat toen ik totaal geen abs trainde.
Ik heb ooit een 1RM poging enorm moeten grinden omdat mijn core het niet hield. Enkele weken extra buikspieren getraind (weighted decline crunch en weighted HKR) en dezelfde poging opnieuw gedaan. Resultaat was een hele mooie rep en ik heb er toen nog 5kg bij gedaan. Maar qua kracht in de benen merkte ik geen verschil. (met squat trainingen met triples en setjes van 5 liepen iig niet merkelijk beter)

Ik heb een tijdje planks gedaan en heb ze de laatste tijd ook weer enkele keren gedaan. Ik merk een terugval in core strength tijdens zware singles.
Dus ik ga weer HKR en decline crunches invoeren in de plaats.

• #2.852
Ik heb ooit een 1RM poging enorm moeten grinden omdat mijn core het niet hield. Enkele weken extra buikspieren getraind (weighted decline crunch en weighted HKR) en dezelfde poging opnieuw gedaan. Resultaat was een hele mooie rep en ik heb er toen nog 5kg bij gedaan. Maar qua kracht in de benen merkte ik geen verschil. (met squat trainingen met triples en setjes van 5 liepen iig niet merkelijk beter)
Hiermee sluit je alleen nog steeds niet per definitie uit dat het door een gebrek aan kracht in je benen kwam, even in aanmerking genomen dat de overige factoren als rust en training gelijk bleven. Dat je je core sterker hebt gemaakt om jezelf simpelweg beter uit de bodempositie omhoog te kunnen "goodmorningen" naar een gunstige positie is natuurlijk een reële mogelijkheid. Maar als je benen sterk genoeg waren geweest was dit misschien helemaal niet nodig geweest.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het erg gauw op corekracht wordt gegooid, terwijl dit vaak niet het geval is en de dingen niet altijd zijn wat ze lijken.

Precies.
De Layne Norton stijl.... :)

Hiermee sluit je alleen nog steeds niet per definitie uit dat het door een gebrek aan kracht in je benen kwam, even in aanmerking genomen dat de overige factoren als rust en training gelijk bleven. Dat je je core sterker hebt gemaakt om jezelf simpelweg beter uit de bodempositie omhoog te kunnen "goodmorningen" naar een gunstige positie is natuurlijk een reële mogelijkheid. Maar als je benen sterk genoeg waren geweest was dit misschien helemaal niet nodig geweest.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het erg gauw op corekracht wordt gegooid, terwijl dit vaak niet het geval is en de dingen niet altijd zijn wat ze lijken.
Het was niet zozeer een goodmorning (wat meestal een gebrek aan quad strength blijkt te zijn, waardoor je heupen eerst omhoog schieten) maar het ronden van de onder en bovenrug als gevolg van een gebrek aan kracht om spanning op de romp te zetten.
Die eerste poging heb ik niet gefaald hoor. Maar ik zou zulke poging nooit vrijwillig herhalen. ;)
De 2de maal dat ik 'm deed voelde net even zwaar in de benen, maar het was 100x gezonder voor de rug. :)

• #2.855
Het was niet zozeer een goodmorning (wat meestal een gebrek aan quad strength blijkt te zijn, waardoor je heupen eerst omhoog schieten) maar het ronden van de onder en bovenrug als gevolg van een gebrek aan kracht om spanning op de romp te zetten.
Die eerste poging heb ik niet gefaald hoor. Maar ik zou zulke poging nooit vrijwillig herhalen. ;)
De 2de maal dat ik 'm deed voelde net even zwaar in de benen, maar het was 100x gezonder voor de rug. :)
Nou vooruit, jij krijgt het voordeel van de twijfel. De rest moet gewoon beter zijn benen gaan trainen! :D

Nou vooruit, jij krijgt het voordeel van de twijfel. De rest moet gewoon beter zijn benen gaan trainen! :D
Ik betwijfel niet dat er vaak een squat gefaald wordt door gebrek aan kracht in de benen hoor.
Maar in mijn geval was het duidelijk niet daar dat de oorzaak lag. En het type core training (keuze oefeningen en rep-ranges) heeft het verschil gemaakt.
Dezelfde zwakke punten zie je ook wel tijdens wedstrijden terug komen. Ik ben zeker niet de enige die op dat punt zijn squat kan verbeteren.
Maar het zal iig niet 100% van de fails doen verdwijnen, dat is zeker. Er wordt uiteraard ook vaak gefaald omdat de benen niet meer willen.

Goed gevonden! Niet om eigenwijs te klinken.... maar ik had vorig jaar al zo'n idee dat het met zijn lelijke krikkende manier van squatten met veel gewicht, wachten op ellende was.... :)

De therapeut is overigens behoorlijk optimistisch op een goeie afloop.

Terug
Naar boven