MuscleMeat

Tips and tricks vr hypertrofie doeleinden

Bezoekers in dit topic

Ipv 3 4 sets is ook overload.
Of ipv 2 min 1 min rust.
 
Je zegt zelf ook "progressief laden" en altijd gewicht, reps en set verhogen wanneer mogelijk. Snap niet waarom het jou dan niets zegt. Of is dit weer een geval van je eigen definities hanteren?

Progressief laden is een term die al enkele decennia gebruikt wordt. Komend van; je maakt progressie en dan laad je gewicht bij.
De term progressieve overload is voor mij vrij nieuw. Je bent zelf ook al vanaf 2003 lid. Ben je die term destijds ooit ergens tegen gekomen? Volgens mij niet of was het wellicht zeer zeldzaam.
Volgens mij is het er ergens in gewurmd met de 5x5 hype.
 
Het gaat niet om muscle confusion, het gaat om je training te verbeteren door een grotere verzuring te geven aan je spieren. Een groter aantal bloed pompen in je spieren werkt voor iedereen, met of zonder aas. Dat pros groter worden door enkel aas lijkt me een delusional verzinsel van diegenen die op een andere manier trainen dan de pros en zichzelf graag wijsmaken dat hun methode beter is dan die van de pros, "want pros pakken aas". Maak jij jezelf dat wijs ;)

Forced reps, rest pause, minder rusten zorgt allemaal ook vr meer intensiteit.
Trainen let grote oefeningen of kleine staat hier ook los van. Je kan gerust ook tips and tricks hebben voor de grote oefeningen.
Mijn doel is maximale hypertrofie, en dat doe ik door mn spieren te stretchen en contracten op variabele rms, al dan niet tot failure. Sterker worden is een leuk zij effect maar nooit een doel op zich.

Bedankt voor je visie wel, maar ik ga er absoluut niet mee akkoord en ook is het off topic.

Inderdaad verhoog je met jou trucs ook de intensiteit maar komt het op mij inefficiënt over en zie ik er geen meerwaarde in. Terwijl je hetzelfde of beter resultaat zou boeken met slechts een paar intensieve sets met relatief zwaar gewicht. Juist ook voor hypertrofie. Verder moet je zelf weten wat je doet natuurlijk en wat je nu doet is veel beter dan niets en zul je ook best vooruitgang boeken.

Dat de pro's vaak (niet allemaal) anders trainen dan natties had ik al een reden voor gegeven. Dwz. zij zijn zo sterk dat zij door constant zwaar te trainen de boel kapot trekken. Pro's hebben vaak hele waslijsten met ernstige blessures van afgescheurde bicepsen, pecs enz. Bij natties zie je dat toch minder..
Als je dan toch lang en veel wil trainen kom je al snel uit bij lichter trainen met meer volume. Blijft dat het opbouwen van kracht optimaal is voor het opbouwen van spiermassa. (who knew?)
Hoef mezelf daar weinig wijs voor te maken. Lijkt me wel een eenvoudig en logisch verhaal eigenlijk. Moet ook in gedachten houden dat er altijd veel geld te verdienen viel/valt in de fitness wereld en er dus 26 miljoen verschillende trainingssystemen zijn en hoeveelheden broscience tot aan de maan. Lijkt me zinvol om daar weer doorheen proberen te prikken en niet toevallig weer uit te komen bij manieren van trainen die al vroeg in de geschiedenis van de krachtsport gangbaar waren en zich bewezen hebben.
 
Laatst bewerkt:
Die definitie heeft het al sinds Thomas Delorme het in 1944 introduceerde.

Inderdaad.

Het is een van de basis-principes van trainingsleer cq. inspanningsfysiologie.
Het ligt in lijn met zaken als mechanische lading en weerstand, trainingsprikkels, verstoring homeostase, adaptieve responses etc.

Dit zijn allemaal zaken die o.a. heel duidelijk in het boek "science and practice of strength training" (1ste druk 1995) van Wladimir Zatsiorsky worden beschreven.

Voor iedereen die zich serieus met krachtsport bezig houdt, verdient het aanbeveling om dit boek goed te bestuderen.
Dit voorkomt dat er een zinloze discussie over de betekenis van dit soort definities ontstaat.
 
Tut en excentrisch werken is echter wel wetenschappelijk onderlegd.

Deze topic werd opgestart om allerlei interessante technieken te hanteren in een standaard muscle group split schema. Vb dropsetjes op cable extension oef(pushdown) vr de triceps.

Dit topic is niet bedoelt om bovenstaande te bekritiseren en een (onzinnig) hype alternatief voor te stellen van een 5x5 of andere meuk dat in opmars is.

Welke rms, volume, intensiteit etc men hanteert staat hier volledig los van.
 
Mijn bijdragen hier zijn voor de mensen die wel serieus progressie proberen te boeken. Jouw bezigheidstherapie staat daar los van.
 
Mijn bijdragen hier zijn voor de mensen die wel serieus progressie proberen te boeken. Jouw bezigheidstherapie staat daar los van.

Doe dat in een ander topic dan, want je bent off topic bezig.
 
Dat pros groter worden door enkel aas lijkt me een delusional verzinsel van diegenen die op een andere manier trainen dan de pros en zichzelf graag wijsmaken dat hun methode beter is dan die van de pros, "want pros pakken aas".

Sterke conclusie weer. :roflol:
 
Jerry Ward toevallig een goede video over vandaag.

 
Jerry Ward toevallig een goede video over vandaag.


Dat is zijn foute mening ;)
Dropsets wordt door veel pro bodybuilders gebruikt.

Het is niet omdat iemand een populaire youtube account heeft en wa stoer brult, dat ik hem serieus moet nemen.

"Maar ze groeien door aas" lijkt me een flauw tegenargument.
 
Laatst bewerkt:

Zeer lekkere pomp en verzuring. Aanrader.
 

Ik deed 1 set tri en 1 set bi, maar 2 andere opties lijken me ook wat !
 
Hoorde laatste iets in een vid met Rich Piana, over het belang van veel stretchen. Als je met elke oefening de ROM zo groot mogelijk maakt en regelmatig je spieren stretcht is er zo 'meer ruimte voor spiergroei'. Beetje bro science, maar ik denk wel dat stretchen en daarmee zo groot mogelijk ROM mogelijk maken onderschat wordt soms.
 
Hoorde laatste iets in een vid met Rich Piana, over het belang van veel stretchen. Als je met elke oefening de ROM zo groot mogelijk maakt en regelmatig je spieren stretcht is er zo 'meer ruimte voor spiergroei'. Beetje bro science, maar ik denk wel dat stretchen en daarmee zo groot mogelijk ROM mogelijk maken onderschat wordt soms.

Er schijnen gevallen te zijn waarbij het spier-omringende bindweefsel (fascia) zo 'strak' zit dat het hypertrofie letterlijk belemmert.
Een techniek genaamd 'fascia-stretching' zou dit probleem mede moeten oplossen doordat daardoor het bindweefsel 'losser' wordt.
Of dit ook echt zo is.......? Geen idee.

In in mijn optiek belangrijker toepassing van stretching -binnen het totaalplaatje van hypertrofie stimulerende technieken- is 'loaded stretching'.
Oefeningen waarbij aan het einde van de bewegingsuitslag ook de mechanische tensie het grootst is (denk aan flyes, front/sissy squats, incline curls, standing/donkey calf raises etc.) hebben een extra gunstige invloed op het in gang zetten van het biochemische proces (mTOR e.d.) dat hypertrofie veroorzaakt.
Een en andere heeft te maken met het gegeven dat de mechanische tensie/spanning op de sarcomeren het grootst is in een positie waarin ze maximaal verlengd zijn.
 
Fascia stretching training van Hany Rambod? Is gewoon lekker hoog volume per oefening.

Loaded stretsch is wel lekker, dat kan je lekker akelig gaan voelen als je dat met een paar setjes doet. Spieren kunnen echt flink volpompen. Heerlijk.
Ben Pakulski zweert er bij overigens.
 
Back
Naar boven