XXL Nutrition

Sticky UB/LB Massa schema beginners / intermediate

Vragen die door harder te trainen, beantwoord worden.
Minder vragen, meer doen.
Als je niet vraagt weet je het ook niet ;) En ik snap wel dat ervaring ook wat leert, maar ik wil het graag goed doen. En dat doe ik door zo nu en dan mijn vragen hier te stellen zodat ik de volgende workout er gelijk mee aan de slag kan.

Vraagje, zou je dit schema ook 4 dagen achter elkaar kunnen doen?

Hoelang kun je dit schema volgen? Bijvoorbeeld 10 weken. Is het dan aangeraden om in in week 8 een deload week te doen ?

Hoelang kun je dit schema volgen? Bijvoorbeeld 10 weken. Is het dan aangeraden om in in week 8 een deload week te doen ?
Dit schema kan je volgen zolang je progressie maakt.
Persoonlijk plan ik geen deload weken in, omdat ik wel om de x aantal tijd wel eens een week of halve week niet kan trainen of dergelijke. Maar om de 8 weken of tot als je voelt dat je er nood aan hebt is wel aan te raden.

Door een blessure is het voor mij niet mogelijk om de squat en deadlift met goede form uit te voeren. Ben met een personal trainer aan de slag geweest maar we komen er niet uit. RDL kan wel. Kan ik de squat vervangen door een legpress met een leg extension op de eerste LB dag en de deadlift vervangen door de hipthrust? Neem aan dat de sets en herhalingen dan ook veranderen?

Squat misschien door hack squat vervangen ?
De deadlift vv door hipthrust... das wel anders. Rackpull of Hexbarr al geprobeerd?

Misschien kun je aangeven welk deel van de bewegingen wordt beïnvloed door je beperking ?
Dat is iets gemakkelijker voor ons.

Squat misschien door hack squat vervangen ?
De deadlift vv door hipthrust... das wel anders. Rackpull of Hexbarr al geprobeerd?

Misschien kun je aangeven welk deel van de bewegingen wordt beïnvloed door je beperking ?
Dat is iets gemakkelijker voor ons.
Ik heb vroeger mijn steutelbeen gebroken waardoor de hand positie / grip op de bar met de squat erg pijnlijk is, ook een wijdere grip helpt niet en resultaat is dat ik teveel naar voren kom omdat er te weinig spanning is. Hack squat zou ideaal zijn maar deze machine hebben wij helaas niet. Smith machine hack squat kom je weer het zelfde probleem tegen als de back squat qua hand positie / grip.

Ik ga de hexbarr deadlift proberen ik denk dat ik daar wel iets mee kan.

Misschien eerst legpress, legcurl, legextention en daarna squat of frontsquat, als laatste, dan hoef je niet zo zwaar te gaan, dat is prettiger voor onderrug.
Ken je de safety bar voor het squaten ? Waarschijnlijk de beste optie.

Kan iemand mij vertellen waarom dit schema allemaal 3 setjes zijn?

Heb je daarmee echt voldoende je spieren belast, of is het raadzaam om na verloop van tijd sommige hoofdoefeningen bijvoorbeeld 4 x te doen?

Kan iemand mij vertellen waarom dit schema allemaal 3 setjes zijn?

Heb je daarmee echt voldoende je spieren belast, of is het raadzaam om na verloop van tijd sommige hoofdoefeningen bijvoorbeeld 4 x te doen?
Kwaliteit boven kwantiteit, het is heel normaal om met UB/LB 3 setjes te doen anders ben je ook 3 uur bezig. Natuurlijk wel goede intensiteit gebruiken maar dat 1e setje meer maakt je echt niet Ronnie Coleman:)

Tweede vraag die ik hierover heb:

Wat is beter om te doen?

Ik schrijf de rep range uit, zodat ik elke workout precies zie hoeveel reps ik moet doen. Dan doe ik bijvoorbeeld:

Week 1 --- x 8
Week 2 --- x 10
Week 3 --- x 12

En dan na week 3 verhoog ik het gewicht.

Iemand zei tegen mij dat hij zijn rep range heeft en per oefening een min en een max aantal reps doet, wanneer hij de max makkelijk haalt gaat ie een gewicht hoger.

Meer de vraag is mijn manier omslachtig en zorgt het voor minder spiergroei, of maakt het niet zoveel uit?

Wat is beter om te doen?

Ik schrijf de rep range uit, zodat ik elke workout precies zie hoeveel reps ik moet doen. Dan doe ik bijvoorbeeld:

Week 1 --- x 8
Week 2 --- x 10
Week 3 --- x 12

Iemand zei tegen mij dat hij zijn rep range heeft en per oefening een min en een max aantal reps doet, wanneer hij de max makkelijk haalt gaat ie een gewicht hoger.

Meer de vraag is mijn manier omslachtig en zorgt het voor minder spiergroei, of maakt het niet zoveel uit?
@ak kan dit goed uitleggen :)

• Like
Waarderingen: AK

Wat is beter om te doen?

Week 1 --- x 8
Week 2 --- x 10
Week 3 --- x 12

Vooraf weet je natuurlijk nooit of je jou targets gaat halen. Dus dat week 1 tot week 3 zoveel reps kan je weggooien, want is gok werk. Zou persoonlijk bij elke oefening een rep range aanhouden en beginnen met de minste reps en zoveel mogelijk pushen elke sessie dat je 3 sets het maximale rep range haalt.
Vb;
Bankdrukken 100kg 5/8 reps.
Set 1 8 reps
Set 2 7 reps
Set 3 5 reps
Sessie die volgt probeer je 8/8/6 te halen en dan kan je die sessie daarop proberen 8/8/8 of 8/8/7. Lukt dit dan doe je sessie daaropvolgend niet 100kg, maar 102.5kg en begin je weer mininaal 5 reps, maar misschien kan je wel 7/6/5 en dit bouw je weer op naar 8/8/8 en dan ga je naar 105kg etc etc.

Uiteraard als je vorige sessie 8/8/7 reps had en je wilt nogmaals hetzelfde gewicht proberen kan je ook over je rep range gaan naar bijv 9/9/8 dan heb je toch je rep range gehaald en net die extra paar reps gewonnen.

Vooraf weet je natuurlijk nooit of je jou targets gaat halen. Dus dat week 1 tot week 3 zoveel reps kan je weggooien, want is gok werk. Zou persoonlijk bij elke oefening een rep range aanhouden en beginnen met de minste reps en zoveel mogelijk pushen elke sessie dat je 3 sets het maximale rep range haalt.
Vb;
Set 1 8 reps
Set 2 7 reps
Set 3 5 reps
Sessie die volgt probeer je 8/8/6 te halen en dan kan je die sessie daarop proberen 8/8/8 of 8/8/7. Lukt dit dan doe je sessie daaropvolgend niet 100kg, maar 102.5kg en begin je weer mininaal 5 reps, maar misschien kan je wel 7/6/5 en dit bouw je weer op naar 8/8/8 en dan ga je naar 105kg etc etc.

Uiteraard als je vorige sessie 8/8/7 reps had en je wilt nogmaals hetzelfde gewicht proberen kan je ook over je rep range gaan naar bijv 9/9/8 dan heb je toch je rep range gehaald en net die extra paar reps gewonnen.
Ik heb het vandaag geprobeerd en dan kan ik inderdaad veel meer, dan dat ik deed. Goede uitleg.

• Like
Waarderingen: AK
Ik heb het vandaag geprobeerd en dan kan ik inderdaad veel meer, dan dat ik deed. Goede uitleg.
Op begin maak je mega stappen en kan je elke 2/3 sessies meer gewicht, maar op een gegeven moment train je dicht tegen failure en dan mag je blij zijn als je op 3 werksets 1 rep meer kan toz van vorige sessies.

Op begin maak je mega stappen en kan je elke 2/3 sessies meer gewicht, maar op een gegeven moment train je dicht tegen failure en dan mag je blij zijn als je op 3 werksets 1 rep meer kan toz van vorige sessies.
Ja, denk je dat je dan ook meer resultaat kan behalen qua spiermassa in een cut. Of is dat sws onmogelijk door je negatieve energie balans?

Want principe maak je meer 'schade'

Ik train nu een aantal jaar maar onderbroken en nooit heel serieus. Nu sinds de laatste 6 maanden train ik consequent.

Ja, denk je dat je dan ook meer resultaat kan behalen qua spiermassa in een cut. Of is dat sws onmogelijk door je negatieve energie balans?

Want principe maak je meer 'schade'

Ik train nu een aantal jaar maar onderbroken en nooit heel serieus. Nu sinds de laatste 6 maanden train ik consequent.
In een cut bouw je nooit spiermassa tenzij het je eerste jaar trainen is. Uitzonderingen daargelaten maar die zijn uniek.

Als je gear gebruikt kan het wel spiermassa opbouwen in een cut.

Vb;
Set 1 8 reps
Set 2 7 reps
Set 3 5 reps

Wat als je 10 reps wilt maxxen.

En vorige keer 10/10/10 (of meer) hebt gehaald.
En nu verhoog je gewicht en haal je eerste setje gelijk 10 reps en voel je dat je nog energie in de tank hebt. Kap je het dan af of push je er nog 1-2 uit?
Zodat je niet eindigt met 12/9/8 maar meer kans hebt op 10/10/10?

@ak Voor in de bulk, voor spieropbouw, doe je dan ook de 5-8 met 3 sets en dan steeds verhogen, of dan met 8-10 en dan 3 sets tot je 10-10-10 bijv haalt? Of zou je me de 5-8 aanraden?

Terug
Naar boven