AndroidHealthClinic

Verkapt ik ben bodybuilder topic

Doe je een vast aantal sets of drop je de load en blijf je gaan tot je aan een vooropgestelde RPE zit?

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.002
Doe je een vast aantal sets of drop je de load en blijf je gaan tot je aan een vooropgestelde RPE zit?

Op de com lifts vast aantal sets, RPE zal gemiddeld 6/7 zijn. Als ik echt snel door die sets ga (1,5 min rust) dan wil de laatste set nog wel eens een RPE 8 zijn.

Op de com lifts vast aantal sets, RPE zal gemiddeld 6/7 zijn. Als ik echt snel door die sets ga (1,5 min rust) dan wil de laatste set nog wel eens een RPE 8 zijn.
Je maakt dus veel volume aan een "lage" intensiteit.
Hmmm, daar heb ik ook al over nagedacht. Herstel je daar makkelijker van dan minder volume maar aan hogere intensiteit?
Blijkbaar gaat je kracht er toch nog steeds wat op vooruit.

• #2.004
Je maakt dus veel volume aan een "lage" intensiteit.
Hmmm, daar heb ik ook al over nagedacht. Herstel je daar makkelijker van dan minder volume maar aan hogere intensiteit?
Blijkbaar gaat je kracht er toch nog steeds wat op vooruit.

Op alle andere oefeningen ligt de intensiteit wel iets hoger he, al ligt de gemiddelde intensiteit inderdaad wel lager dan vorige emerging strategies blokken.
Herstel is opzich nog prima, zit nu in de 5e cycle van mijn microcyle. Ik verwacht dit nog wel even door te kunnen zetten.
Door pijntje in mijn schouder squat ik maar 1x high bar en 1x bulgarian. De bulgarians zijn niet zo taxing.
Dus denk dat ik daardoor het volume op de andere lifts beter trek. Daarbij train ik 3x per week, en in het verleden heb ik met dergelijke volumes getraind maar dan 4x per week.
Voor zover ik het nu kan waarnemen maakt het qua herstel voor mij niet zoveel uit wat ik doe.

Ik neig er nu ook na om na deze emerging strategies cycle week kortere blokken te doen. Als ik bijvoorbeeld blokken van 6 weken zou doen, dan had ik nu nog 2 weken te gaan. Die gedachten alleen al klinkt aangenaam. Dan zou ik 3 weken volume en 3 weken intensiteit gaan doen. Ik heb nu iets meer afwisseling doordat ik een flex template aanhoud waarbij ik per training kijk wat ik kan doen en wat uitkomt qua herstel met de volgende training. Alleen ik vrees dat ik toch weer een TTP van minimaal 8+ weken ga hebben.

Op alle andere oefeningen ligt de intensiteit wel iets hoger he, al ligt de gemiddelde intensiteit inderdaad wel lager dan vorige emerging strategies blokken.
Herstel is opzich nog prima, zit nu in de 5e cycle van mijn microcyle. Ik verwacht dit nog wel even door te kunnen zetten.
Door pijntje in mijn schouder squat ik maar 1x high bar en 1x bulgarian. De bulgarians zijn niet zo taxing.
Dus denk dat ik daardoor het volume op de andere lifts beter trek. Daarbij train ik 3x per week, en in het verleden heb ik met dergelijke volumes getraind maar dan 4x per week.
Voor zover ik het nu kan waarnemen maakt het qua herstel voor mij niet zoveel uit wat ik doe.

Ik neig er nu ook na om na deze emerging strategies cycle week kortere blokken te doen. Als ik bijvoorbeeld blokken van 6 weken zou doen, dan had ik nu nog 2 weken te gaan. Die gedachten alleen al klinkt aangenaam. Dan zou ik 3 weken volume en 3 weken intensiteit gaan doen. Ik heb nu iets meer afwisseling doordat ik een flex template aanhoud waarbij ik per training kijk wat ik kan doen en wat uitkomt qua herstel met de volgende training. Alleen ik vrees dat ik toch weer een TTP van minimaal 8+ weken ga hebben.
Het is het totale volume/totale stress over de week die telt. Dus als je op bepaalde vlakken je volume/stress laat zakken lijkt het mij normaal dat je recovery beter gaat zijn.
Dat kan handig zijn als je een bepaalde lift wat wil benadrukken en tevreden bent met wat mindere gains op een andere lift. Dan moet je wel een beetje een idee hebben hoeveel stress je op een bepaalde lift nodig hebt om op niveau te blijven.

Misschien kan je je TTP wat korter maken door de intensiteit op te trekken? Misschien forceer je de gains op die manier een beetje. Maar of dat lang vol te houden valt betwijfel ik een beetje.

• #2.006
28-05-19

3ct paused bench press

117.5 x 3 @7
122.5 x 3 @8
127.5 x 3 @9
117.5 x 3 @7
117.5 x 3 @8
117.5 x 3 @8

Deadlift w/belt

210 x 1 @8
157.5 x 5 x 5

Close grip bench press

90 x 8 @7
95 x 8 @8
100 x 8 @8.5
102.5 x 8 @9
90 x 8 @9

Bulgarian split squat
(kettlebell)
30 x 8 x 4

Lekkere training met op de eerste drie oefeningen weer meer gewicht dan de vorige training.
Met name de deadlift ging goed, de downsets gaan steeds harder terwijl het gewicht elke week ietjes omhoog gaat.

Het is het totale volume/totale stress over de week die telt. Dus als je op bepaalde vlakken je volume/stress laat zakken lijkt het mij normaal dat je recovery beter gaat zijn.
Dat kan handig zijn als je een bepaalde lift wat wil benadrukken en tevreden bent met wat mindere gains op een andere lift. Dan moet je wel een beetje een idee hebben hoeveel stress je op een bepaalde lift nodig hebt om op niveau te blijven.

Misschien kan je je TTP wat korter maken door de intensiteit op te trekken? Misschien forceer je de gains op die manier een beetje. Maar of dat lang vol te houden valt betwijfel ik een beetje.

Ik weet niet of het verstandig is om de intensiteit nu nog op te trekken, ik denk dat ik gewoon kijk waar het schip gaat stranden.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het verstandig is om de intensiteit nu nog op te trekken, ik denk dat ik gewoon kijk waar het schip gaat stranden.
Waarschijnlijk is dat de beste optie.
Stoort je die lange TTP enkel omdat het saai wordt of ondervind je nog andere nadelen?

• #2.008
Waarschijnlijk is dat de beste optie.
Stoort je die lange TTP enkel omdat het saai wordt of ondervind je nog andere nadelen?

Dat is wel de voornaamste reden ja. Zeker als ik van plan ben weer een wedstrijd te doen lijkt het mij kut om 3 maanden in voorbereiding te zijn op die wedstrijd.
Ik weet uit het verleden dat ik nogal gefocused kan zijn en soms te veel tijd erin steek en ervoor laat. Dat is het mij niet meer waard.
Dat is ook de reden dat ik na het NK van 2016 geen wedstrijd meer gedaan heb. De hoeveelheid tijd en moeite die ik er toen ingestopt heb ging mij tegenstaan.
Als ik een wedstrijd ga doen, wil ik er ook echt voor gaan en niet half bakken. Dan is een voorbereiding van 6 weken veel aangenamer.
Dan kan ik in die 6 weken wellicht weer 4x gaan trainen. Dan is het even die 6 weken alles geven, in plaats van 12 weken.

Daarnaast is het ook best kut met expirementeren. Iemand met een TTP van 6 weken kan al dubbel zoveel cycles draaien.
Kortom een korte TTP lijkt mij gewoon veel praktischer. Wellicht staar ik mij te blind op emerging strategies.
Ik heb juist in het verleden zeer goede resultaten gehaald met 3 weken volume gevolgd door 3 weken intensiteit blokken.

Kortom een korte TTP lijkt mij gewoon veel praktischer. Wellicht staar ik mij te blind op emerging strategies.
Ik heb juist in het verleden zeer goede resultaten gehaald met 3 weken volume gevolgd door 3 weken intensiteit blokken.
Hmmm, daar zit misschien wel iets in.
Als je een lange TTP hebt en gewoon voor je absolute peak een nieuwe prikkel zoekt, dan blijf je in totaal toch nog steeds in opwaartse lijn werken. Dat zou idd voor goeie gains kunnen zorgen en de "sleur" doorbreken.

• #2.010
Hmmm, daar zit misschien wel iets in.
Als je een lange TTP hebt en gewoon voor je absolute peak een nieuwe prikkel zoekt, dan blijf je in totaal toch nog steeds in opwaartse lijn werken. Dat zou idd voor goeie gains kunnen zorgen en de "sleur" doorbreken.

Precies, wellicht kan ik dan eens de peak template van bbm doen als intensiteit blok.

• #2.012
30-05-19

Bench press

95 x 8 @6
100 x 8 @7
105 x 8 @7
110 x 8 @8
110 x 8 @9
105 x 8 @8

Stiff legged deadlift

100 x 10 @6
105 x 10 @7
110 x 10 @8
110 x 10 @9
100 x 10 @9

Bulgarian split squat
(kettlebell)
28 x 10 @8
28 x 10 @9
28 x 10 @9

Alternating DB curl

11 x 12 x 3

DB butterfly raise

3 sets 15 reps, laatste set dropset

Bench voelde echt heel sterk, 110 vloog van de borst. Ben wel aardig naar de getver van al het volume, dus de laatste reps gaan dan toch wat zwaarder. Ben die stiff legged deadlifts stil aan wel beetje beu. Maak niet echt progressie qua gewicht. Dat lijkt me ook fijner aan kortere blokken, om 3 weken volume op stiff legged deadlifts te draaien en dan 3 weken intensiteit op een specifiekere oefening als bijvoorbeeld paused deadlifts.

• #2.013
02-06-2019

High bar squat w/belt
177.5 x 1 @8
142.5 x 5 x 7

Paused bench press
137.5 x 1 @ 8
110 x 5 x 7

Pendlay row
60 x 8 @6
65 x 8 @7
70 x 8 @8
70 x 8 @9
65 x 8 @8
65 x 8 @9

Cable side raise
10 x 15 x 3

Unilateral cable curl
10 x 15 x 3

Lekker naar de gatsie gegaan weer. Heb nu ook langere rusttijden nodig.

• #2.014
Gisteravond kwam de hooikoorts weer de kop op steken. Gelukkig al best wel wat weken geen last van gehad. Voel mij vandaag als een natte krant. Gevoelige gewrichten, snotteren en moe. Lastig te zeggen of dit gerelateerd is aan het trainen of gewoon een verkoudheidje. Feit is wel dat ik mij de laatste 2 weken steeds vermoeider ben gaan voelen. Ga deze week eens nadenken of dit een goed moment is om te stoppen met emerging strategies. Naast de vermoeidheid begint ook weer het punt te komen waarop de trainingen saai worden. Iedere week weer dezelfde oefeningen met dezelfde reps en sets.

In de hoeveelste week zit je nu?
Het is de bedoeling dat je doorgaat tot je geen progressie meer maakt. Dat kan zijn omdat je te vermoeid geraakt.
Als je je TTP weet hoef je volgens mij niet elke keer opnieuw te gaan testen waar die ligt. Als die b.v. op week 11 ligt dan train je 11 weken en doe je nadien 3 of 4 weken een wash-out (die dan ook dient om een beetje te recupereren). $ weken is misshien wat lang als wash-out. Ik denk dat Mike 1/3 van je cycle aanraadt.
Je moet dan niet elke keer meer blijven doorgaan tot je merkt dat de progressie stopt. Ik denk dat je jezelf dat in de grond traint door elke keer enkele weken te blijven doorbeuken met een vermoeid lichaam.

Vul je TRAC dagelijks in?

• #2.016
In de hoeveelste week zit je nu?
Het is de bedoeling dat je doorgaat tot je geen progressie meer maakt. Dat kan zijn omdat je te vermoeid geraakt.
Als je je TTP weet hoef je volgens mij niet elke keer opnieuw te gaan testen waar die ligt. Als die b.v. op week 11 ligt dan train je 11 weken en doe je nadien 3 of 4 weken een wash-out (die dan ook dient om een beetje te recupereren). $ weken is misshien wat lang als wash-out. Ik denk dat Mike 1/3 van je cycle aanraadt.
Je moet dan niet elke keer meer blijven doorgaan tot je merkt dat de progressie stopt. Ik denk dat je jezelf dat in de grond traint door elke keer enkele weken te blijven doorbeuken met een vermoeid lichaam.

Vul je TRAC dagelijks in?

Probleem is dat ik wel elke week iets zwaarder kan blijven gaan, ondanks de nu opgebouwde vermoeidheid. Zit nu in de 6e herhaling van mijn microcycle. De rusttijden beginnen wel op te lopen nu. Heb TRAC invullen nogal verwaarloosd de afgelopen weken al denk ik dat die nu wel zou aangeven om een setje te droppen. Ik heb ook weinig zin om mijn lichaam de vernieling in te trainen. Plezier moet wel voorop blijven staan. Ben van plan om eind juni of begin juli nog een week op vakantie te gaan. Dus wellicht is het goed deze week het volume te verlagen en dan nog 2 a 3 weken door te trainen, al dan niet op elke oefening een setje minder doen, zodat ik het nog een aantal weken langer kan doorzetten.

Dan zal ik na de vakantie waarschijnlijk weer kortere cycles gaan doen. Sowieso komt een nieuwe emerging strategies cycle met een ttp van 12 weken niet uit omdat ik een lang weekend lowlands heb in augustus en 29 augustus 16 dagen op vakantie ga.

Probleem is dat ik wel elke week iets zwaarder kan blijven gaan, ondanks de nu opgebouwde vermoeidheid. Zit nu in de 6e herhaling van mijn microcycle. De rusttijden beginnen wel op te lopen nu. Heb TRAC invullen nogal verwaarloosd de afgelopen weken al denk ik dat die nu wel zou aangeven om een setje te droppen. Ik heb ook weinig zin om mijn lichaam de vernieling in te trainen. Plezier moet wel voorop blijven staan. Ben van plan om eind juni of begin juli nog een week op vakantie te gaan. Dus wellicht is het goed deze week het volume te verlagen en dan nog 2 a 3 weken door te trainen, al dan niet op elke oefening een setje minder doen, zodat ik het nog een aantal weken langer kan doorzetten.

Dan zal ik na de vakantie waarschijnlijk weer kortere cycles gaan doen. Sowieso komt een nieuwe emerging strategies cycle met een ttp van 12 weken niet uit omdat ik een lang weekend lowlands heb in augustus en 29 augustus 16 dagen op vakantie ga.
Ik heb dat ook wel dat ik redelijk hard kan blijven gaan op mijn top sets als ik erg vermoeid ben. En ook het probleem dat de rusttijden steeds langer worden ken ik wel.
Lijkt me dan echt wel handig om je TRAC regelmatig in te vullen. Als je zelf al denkt dat een setje minder van doen is zou ik dat ook wel toepassen.
Een TTP van 12 weken is idd wel kut. Da's serieus lang.
Je idee om het op te delen in kortere cycles lijkt me niet slecht.

Je in de vernieling training is idd geen goed idee. Been there, done that. Ik kan het je niet aanraden. ;)

Redelijk wat vakantie in het vooruitzicht. Nice! :)

• #2.018
06-06-19

bbm peaking template (fast) 1.1

High bar squat w/belt

180 x 1 @8
155 x 4 @7
155 x 4 @7.5
155 x 4 @8
155 x 4 @8

Paused bench press

140 x 1 @8
127.5 x 3 @8
127.5 x 3 @8
127.5 x 3 @8.5
127.5 x 3 @8.5
127.5 x 3 @9

Pinn bench press
115 x 4 @7
120 x 4 @8
125 x 4 @9
120 x 4 @8.5

Maandag ziek naar huis gegaan van het werk. Had koorts en pijnlijke gewrichten. Woensdag weer fit genoeg om te werken. Ben nog wel wat aan het snotteren, maar gelukkig fit genoeg om vandaag weer te trainen. Qua eten totaal geen last gehad van het ziek zijn, gewoon normaal kunnen eten.

Besloten om te stoppen met emerging strategies en het eens over een andere boeg te gooien. Ga nu de peaking template doen van barbell medicine, de advanced fast peak variant. Het is een schema van 3 weken 4x per week, al zal ik trainingen gewoon doorschuiven als ik 3x per week train. Qua volume is het een flinke stap achteruit maar de intensiteit gaat een stuk omhoog. Hele fijn afwisseling op het elke week hetzelfde doen. Deze training voelde echt easy vergeleken met het vele volume van afgelopen weken. Gelukkig heeft het ziek zijn ook geen invloed gehad op het trainen, singles @8 weer 2,5kg zwaarder dan zondag.

Die peaking template is wel leuk om te doen. Heb hem nu al 2x gedaan en goeie resultaten mee behaald. Ik deed ook de fast peaking variant.
Voor de 2 weken dat je effectief 4x per week moet trainen deed ik dat dan ook. Dan is je totaal volume over de week toch nog redelijk hoog.

Die lange TTP steekt je echt wel tegen he? Ik me er wel wat bij voorstellen.

• #2.020
10-06-19

bbm peaking template (fast) 1.2

High bar squat
145 x 6 @7
150 x 6 @8
150 x 6 @9
145 x 6 @9

Close grip bench press

130 x 1 @8
125 x 3 @9
120 x 3 @7
120 x 3 @7.5
120 x 3 @8

Deadlift w/belt

215 x 1 @8
200 x 4 @9
180 x 4 @8
180 x 4 @9

Chin up

bw x 10
bw x 9

Op de squat en deadlift goed gepushed vandaag. tijdje geleden dat ik zware deadlift voor reps gedaan heb.
Close grip heb ik iets te licht ingeschat, was meer dat het wat instabiel ging allemaal.

Die peaking template is wel leuk om te doen. Heb hem nu al 2x gedaan en goeie resultaten mee behaald. Ik deed ook de fast peaking variant.
Voor de 2 weken dat je effectief 4x per week moet trainen deed ik dat dan ook. Dan is je totaal volume over de week toch nog redelijk hoog.

Die lange TTP steekt je echt wel tegen he? Ik me er wel wat bij voorstellen.

Ja steekt erg ja haha. Het maakt het gewoon te saai na ongeveer 5 a 6 weken, en dan moet je nog eens 6 weken.

Terug
Naar boven