SBD paascup 2025 -83kg
Super goede nacht geslapen en ik voelde mij fit met wakker worden. Thuis op de weegschaal 82,8kg, dus inwegen moest geen probleem zijn. Klein beetje water met zout en een sterke espresso gedronken. Lekker relaxed naar Nijmegen gereden waar ik ruim de tijd had om even rond te kijken voor het inwegen. Hoewel ik bijna als laatste aan de beurt was met wegen ging het nog best snel. Stuk of 10 mensen waren te laat en werden overgeslagen, scheelde weer wat tijd. Ingewogen op 82,28. Daarna goede gegeten, isotone sportdrank en ors met water gedronken.
Tijdens het omkleden kreeg ik al kramp in mijn voeten/tenen, echt vervelend weer. Opwarmen voor squats ging goed. Moest mij de eerste 3 blokken best wat inhouden qua explosiviteit van mijn coach om beter aan techniek te kunnen werken. Laatse (4e) blok mocht ik weer gas geven. Dat was te merken explosiviteit zat er weer prima in. Echt super fijn om een goede coach te hebben op de wedstrijd dag. Alles ging heel relaxed, tussen opwarmen en de beurten door gewoon rustig beetje chillen. Coach gaf perfect aan wanneer ik moest starten met opwarmen en wanneer ik aan de beurt was.
Ik had bij het opstaan al behoorlijk wat zenuwen over hoe het zou gaan lopen en of ik wel kon tillen wat ik in mijn hoofd had zitten. Na de eerste squat beurt waren de zenuwen grotendeels wel weg. Squat opener 190kg ging goed hard, gaf vertrouwen. Expres op alles licht geopend. Wel 1 rood lampje voor diepte. De scheidsrechters waren echt streng, er zijn volgens mij in de groep waar ik inzat 4 man op squat gediskwalificeerd op diepte. Echt heel veel afgekeurde beurten. 2e squat 205kg ook 1 rood lampje voor diepte, maar ook nog met zat over. Doel was 215kg squat maar coach callde een 212.5kg, wat echt precies het juiste gewicht was. Kleine grinder en 3 witte lampen. Squat was echt nice, met zat ruimte om door te bouwen. Had na 2e squat beurt ook weer kramp in mijn quads, trok achter gelukkig redelijk snel weg.
Bench ging met opwarmen ook goed hard. Geopend met een vrij makkelijke 137.5kg, kramp in de rug kwam opzetten maar kon gelukkig optijd racken. Lampen boven het platform waren echt super vel, daar wil je echt niet inkijken. 2e beurt 145kg, goede beurt met nog iets over. 1 rode lamp voor billen van de bank, voelde niet zo maar 2 wit is prima. Er zat zeker nog wel iets meer dan 145 in, maar 3e beurt met 150kg kon ik net niet door gedrukt krijgen, echt jammer. Daarna snel naar achter rennen en mijn schoenen uitgeleend aan andere lifter die ook gecoached door dezelfde coach. Zijn opener werd afgekeurd doordat zijn voeten verschoven en 2e beurt gefaald ook door voeten verschuiven. Daarna was hij leeg en 3e beurt ook gefaild. Echt zuur voor hem. Hij had kunnen strijden voor de winst.
Sumo deadlifts in de warm up ging wederop goed hard. Geopend met een easy 230, kreeg 1 rood lampje voor schouders niet genoeg gelocked. Daarna door naar 242.5. Kwam best goed los nog en 3 witte lampen. Nadat ik de bar had neergelegd schoot de kramp vol in beide quads. Strompelend zakte ik door mijn benen op het plankier. hurkend naar achter gelopen en snel zitten. Kramp trok net optijd weg voor de 3e beurt. Planning was eigenlijk 255 op de derde beurt, maar dat ging we zeker niet inzitten. Coach had gelijk zonder overleg 247.5 doorgeven, zodat we nog de kans hadden te veranderen. Beslissing gemaakt om 250kg te doen. Hij kwam los van de grond maar liep redelijk snel vast, zat er niet in vandaag, wellicht dat 247.5 er wel in gezeten had, maar dat is makkelijk praten achteraf.
Uiteindelijk 600kg totaal in de 83kg klasse, waar ik best tevreden mee ben. Geëindigd als 4e. dus nog best wat plekjes ingelopen ten opzichte van de nominaties. Heb ook geen moment op het scoreboard gekeken en lekker mijn eigen wedstrijd gedraaid. Was echt super leuk om weer een meet te doen! Doel was op ipf points sterker te zijn dan mijn beste meet ooit (640kg in de -93). Helaas kwam ik net 5kg tekort op het totaal voor dat doel. Maar ik heb een leuke/gezellig dag gehad en de motivatie is super hoog om door te bouwen.
Ik was al een behoorlijk tijd weg uit het powerlift wereldje (sinds 2019). Loop ik op bij mijn eerste squat zie ik daar
@lloydatoni en
@TheWasp als scheidrechters zitten. Leuk om te zien! verder geen oude bekende gezien. Voor de rest was de sfeer achter/onderling als van ouds. Heb echt genoten weer. Was ook best hilarisch hoe sommige lifters super uitgebreid aan het foamrollen waren of tussen de squat beurten met body weight squats aan het cheken waren of ze op diepte kwamen. De comback is compleet. In november vorig jaar weer het powerliften opgepakt na een flink cut van 14kg. Echt zeer nice dat ik gewoon weer op mijn oude niveau zit! en dat met flink wat minder trainingsarbeid en betere techniek. Geeft vertrouwen en we bouwen gewoon door naar een volgende wedstrijd. Komende tijd kijk ik even wat mijn lichaamsgewicht doet. -83 of -93 maakt mij niet zoveel uit, als ik maar sterker word. Zou ook als een lichte -93kg lifter kunnen meedoen.
Squat w/belt
190
205
212.5
Paused bench press
137.5
145
150
Sumo deadlift w/belt
230
242.5
250
kijk: https://www.youtube.com/watch?v=Xu2Za17h7Og
Je gaat wel zwaar qua ipf points over je oude totaal heen.
Helaas op 5kg gemist, was echt close. Met geschatte maxes had ik er zeker overheen gegaan. Maar wedstrijd blijft toch altijd een ander spelletje dan training. Wel mooi om deze ervaring weer mee te pakken en door te bouwen naar de volgende meet. Leuk je nog even gesproken te hebben, al was het maar heel kort.