MuscleMeat

Wat is het beste aantal reps en sets voor spieropbouw?

Peiling Peiling Wat is (gemiddeld) het beste aantal reps voor een bodybuilder?

• 1-4

Stemmen: 14 2,2%
  • 5-8

Stemmen: 314 49,3%
  • 9-12

Stemmen: 325 51,0%
  • 13-16

Stemmen: 20 3,1%
  • 17-20

Stemmen: 6 0,9%
  • Hoger

Stemmen: 8 1,3%

• Totaal stemmers
    637
Ik denk niet dat het een kwestie is van kiezen, maar wel een van delen. Het strikter uitvoeren (wat vaak ook wat langzamer betekend) is een methode van opvoering in intensiteit en belasting, net als de extra rep die ook weer een extra belasting legt op de spier. het belangrijkste is dat elke rep zwaar genoeg belast om van enig nu te zijn, de totaalbelasting mag anderzijd ook weer niet zo zwaar zijn dan herstel binnen een bepaalde termijn zo moeilijk wordt dat er geen supercompensatie tot stand kan komen. Het is dus afwegen van verschillende factoren, er is geen magisch cijfer of systeem dat bepaald wat de beste groei veroorzaakt. Bovendien reageert iedereen toch weer ietsje anders. Ik denk ook niet dat je over details als deze teveel moet nadenken, zolang je onthoud dat je zoveel mogelijk doet met een zwaar genoeg gewicht , binnen een uur tijd zit je globaal gezien goed.
Ik denk er niet teveel over na, gewoon even om te weten. Maar goed dat ik heel het topic gelezen heb. Ik wou eens een ander schema dan (sets)4*11(meestal was het wel minder dan 11) dus 5*5 nemen, maar das meer op kracht. Kwil toch wat massa kweken dus ga ik op de 8 reps liggen.

Idd! Er wordt vaak heel beperkt gedacht. 12-10-8-6. Hoe vaak ik die combinatie in een piramide al heb gezien in verschillende sportscholen en in de schema's hier... Kats vastgeroest (om eens een voorbeeld te noemen)

Low reps en high reps zijn BEIDE NODIG.

Wat is daar mis mee?

Is op zich niets mis met 12-10-8-6, alleen is mijn ervaring dat mensenna een tijdje hier zoveel waarde aan gaan hechten dat ze alles wat hiervan afwijkt als onzinnig gaan beschouwen, terwijl een kleine afwijking hierop soms al "wonderen" kan doen.

Probeer bv ipv even getallen eens een tijdje oneven te trainen bv 11-9-7-5. Je zou zeggen dat het niet veel uitmaak, maar gewoon het doorbreken van het "normale" kan al een stimulans zijn

Bovengaande geld trouwens niet alleen voor 12-10-8-6, maar ook voor getallen zoals 15 voor highrep, waarom geen 16 of 14 ? wel 5*5 maar geen 6*6 of 4*4? setjes van 3 voor explosiviteit waarom geen 2 of 4 >

Op de een of andere manier lijken sommige getallen wel magisch :(

thnx :thumbs:

doe er minstens 8 anders vind ik mezelf een mietje
kan ik er meer dan 12 verhoog ik het gewicht

bench press doe ik er soms wel minder

20-30 reps. Maar wel met superzware gewichten

doe er minstens 8 anders vind ik mezelf een mietje
kan ik er meer dan 12 verhoog ik het gewicht

bench press doe ik er soms wel minder

dit zal niet veel zoden aan de dijk zetten aangezien het veel moeilijker is om met een bepaald gewicht elke training meer reps te doen, dan met een klein beetje gewicht erbij evenveel reps te doen. je zult zo heel snel op een plateau uitkomen

zorg elke training voor overload en als je een tijdje niet meer vooruit kunt gaan of te laag in reps komt te zitten omdat de load te hoog is neem dan even weekje rust enbegin opnieuw of doe een andere oefening of ga langzaam terug in gewicht totdat je weer 12 reps kunt maken en dan weer omhoog in gewicht.

en met minimaal bedoel ik dus iets van 1-2% per training erbij.

tot aan de 8 reps vind ik het nog massa, dus spieropbouw...............hoger in reps is leuk voor je conditie!
;)

Terug
Naar boven