XXL Nutrition

Wat is het beste aantal reps en sets voor spieropbouw?

Peiling Peiling Wat is (gemiddeld) het beste aantal reps voor een bodybuilder?

• 1-4

Stemmen: 14 2,2%
  • 5-8

Stemmen: 314 49,3%
  • 9-12

Stemmen: 325 51,0%
  • 13-16

Stemmen: 20 3,1%
  • 17-20

Stemmen: 6 0,9%
  • Hoger

Stemmen: 8 1,3%

• Totaal stemmers
    637
Nee want een ander onderzoek zegt weer dat je het beste tot hoogstens 5 kwartier kan trainen omdat je daarna te weinig rendement meer hebt.

cortisol stijgt.

Nou dan ga je iedere dag één spiergroep 5 kwartier lang trainen.

Slotje, ik heb gewonnen. :D

Trainen met hoge intensiteit.
Alleen door zware, harde en intensieve training geef je het lichaam prikkels om spiermassa aan te maken.
7-9 sets voor grote spiergroepen, 5-7 sets voor kleine spiergroepen.

Trainen met relatief weinig herhalingen.
Spierhypertrofie vindt alleen plaats in de snel samentrekkende witte spiervezels (type II).
Om dit spiervezeltype te stimuleren zijn relatief weinig herhalingen nodig met zware gewichten.
6-10 reps.

Iedere training proberen met (iets) zwaardere gewichten te trainen.

Korte trainingssessies.
Wie langer dan 1 uur in de gym is die traint niet intensief genoeg en heeft nog de klassieke gedachte "meer is beter".
Om een optimale spiermassa winst te krijgen is het aan te bevelen iedere spiergroep éénmaal per 7-8 dagen te trainen.

Plateau en fase training.
Het lichaam is maar een bepaalde periode maximaal belastbaar.
Wie deze tijd overschrijdt komt tot ontwikkelingsstilstand en wanneer dit langer duurt tot overtraining.
Om deze reden is het verstandig om iedere 12-14 weken enige dagen rust te nemen en daarna het trainingsprogramma te veranderen.

Gebruik zoveel mogelijk vrije gewichten.

Spierhypertrofie vind ook wel plaats in Slowtwitchvezels, maar (veel) minder.

Om de typeII(b) vezels stevig te belasten zul je met gewichten die je 6 tot 10 reps kunt blijven bewegen tot failure moeten gaan imo, voor optimale groei, omdat de load nogal laag is.

Load en de-load zijn zeker belangrijk, al vind ik 3 maand al wat aan de lange kant om constant te overloaden.

Wat is er nu beter om te groeien je reps langzaam doen(langere belasting) of een rep meer te doen?

• Topic Starter Topic Starter
Wat is er nu beter om te groeien je reps langzaam doen(langere belasting) of een rep meer te doen?
Ik denk niet dat het een kwestie is van kiezen, maar wel een van delen. Het strikter uitvoeren (wat vaak ook wat langzamer betekend) is een methode van opvoering in intensiteit en belasting, net als de extra rep die ook weer een extra belasting legt op de spier. het belangrijkste is dat elke rep zwaar genoeg belast om van enig nu te zijn, de totaalbelasting mag anderzijd ook weer niet zo zwaar zijn dan herstel binnen een bepaalde termijn zo moeilijk wordt dat er geen supercompensatie tot stand kan komen. Het is dus afwegen van verschillende factoren, er is geen magisch cijfer of systeem dat bepaald wat de beste groei veroorzaakt. Bovendien reageert iedereen toch weer ietsje anders. Ik denk ook niet dat je over details als deze teveel moet nadenken, zolang je onthoud dat je zoveel mogelijk doet met een zwaar genoeg gewicht , binnen een uur tijd zit je globaal gezien goed.

zolang je onthoud dat je zoveel mogelijk doet met een zwaar genoeg gewicht

Mits je binnen de range van 6-10 herhalingen blijft.

En als je in staat bent om een rep -gecontroleerd- meer te doen is het tijd om (iets) meer gewicht te gaan gebruiken.

Beste reps voor maximale groei begint bij 1 en eindigd bij net zo hoog dat het net geen duursport wordt. Op die manier bereik je zowel sarcoplasmische als myofibrillaire hypertrofie .

Grootste deel van je training moet gericht zijn op myofibrillaire hypertrofie omdat dit het samentrekend deel van de cel ca 80% is tegen 20% sarcoplasma.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/4-herhalingen-genoeg-100176/

• Topic Starter Topic Starter
Mits je binnen de range van 6-10 herhalingen blijft.

En als je in staat bent om een rep -gecontroleerd- meer te doen is het tijd om (iets) meer gewicht te gaan gebruiken.
Tja...ik vind niet dat je zo beperkt moet denken. Voor mij is alles binnen 1-20 prima. Maar omdat je met zware gewichten traint zal je voor BB praktisch gezien vaak tussen de 5-8 reps blijven. Neemt niet weg dat je af en toe lager of hoger moet durven gaan, dat zijn geen nutteloze reps!

Laatst bewerkt:
Vind ik ook, maar als ik zo 's rondkijk in de gym begin ik ernstig te twijfelen of dat wel zo algemeen opgaat.

Veel mensen proberen niets uit, maar apen blind anderen na.

Goed vb vind ik altijd de man van bijna 2 meter z'n maatje van 1.75 die voor het eerst komt trainen de stang bij bankdrukken ed net zo vast laat pakken als dat hij zelf gewend is.

Maar we dwalen nu af van het topic.

Tja...ik vind niet dat je zo beperkt moet denken. Voor mij is alles binnen 1-20 prima. Maar omdat je met zware gewichten traint zal je voor BB praktisch gezien vaak tussen de 5-8 reps blijven. Neemt niet weg dat je af en toe lager of hoger moet durven gaan, dat zijn geen nutteloze reps!

Idd! Er wordt vaak heel beperkt gedacht. 12-10-8-6. Hoe vaak ik die combinatie in een piramide al heb gezien in verschillende sportscholen en in de schema's hier... Kats vastgeroest (om eens een voorbeeld te noemen)

Low reps en high reps zijn BEIDE NODIG.

Low reps en high reps zijn BEIDE NODIG.

Om het verhaal wat te completeren kan je volgens mij van het onderste uitgaan.
De eerder genoemde 6-10 reps zijn gebaseerd op eigen ervaring met idd als reden dat dat met zware gewichten nog net goed te doen is, zoals Big_T ook al vermeldde.

In het algemeen kan je uitgaan van 3-6 reps voor zuivere krachttraining.

6-15 reps voor de opbouw van spiermassa

Bij hoge (30-60) reps met noodzakelijkerwijs lichte belasting wordt niet veel toename van de kracht en spiermassa bereikt.

Echter het algemeen en lokale aerobe uithoudingsvermogen wordt, mede door het aanmaken van meer kleine bloedvaatjes in de spieren, wel verbeterd.

Wordt het relatief lichte gewicht, waarmee men zo'n 30 reps zou kunnen doen echter heel langzaam verplaatst, dan kan weer wel een toename van spiermassa bewerkstelligd worden.

Terug
Naar boven