Nice upper body strength.
Mooie RPR, ook nog eens proberen binnekort

Mijn beste RPR was ooit 37x100kg, maar das weeral effe geleden...
Thx.
37*100kg is wel zieke shit; die ga ik onthouden voor als ik nog eens in een gekke bui ben. Maar ik zou eerlijk gezegd al erg blij zijn met 25 reps @100kg.
Bensch zei:
Bemerking: waarom zo laag in % op de speed bench?
nu doe je speed sets met 35-40% van je 1RM
De eigenlijke bedoeling speed strength is:
Increasing the Rate of Force Development:
- een submaximaal gewicht (50-60%) met een zodanige snelheid verplaatsen, dat je eigenlijk maximale kracht zet
> dit is wat Louie vroeger teste met z'n Tendo Unit, bij welke % gewicht heb ik maximale RFD op de bench (Rate of Force Development > dit bleek bij 50-60% van je 1RM.
Bij Hogere percentages is RFD niet optimaal, bij lagere ook nie...
- overspeed eccentrics > meer potentiële energie
- TUT min of meer gelijk aan die van een 1RM. Je tijd onder de bar tijdens een speedset +/- die van een 1RM
Mij lijkt het dan interessanter om te waven van 50-60% en de reps van 5 > 3 te brengen gedurende 9 sets met 3 various grips...
Zatsiorsky geeft hierover een goed voorbeeld bij kogelstoters, de Russen hebben hierover veel research gedaan:
Stel je bench = 200kg, gaat een bench van 250kg je beste shot put verbeteren? Niet noodzakelijk. Als je RFD niet goed genoeg is om in een fractie van een seconde 250kg te stoten. Ga het geen zak doen, want dan ben je te traag om de extra Fmax aan te spreken.
Beter in dit geval zal het zijn om je RFD te verbeteren > speed strength.
Klassiek voorbeeld is het verschil tussen Ulf Timmerman en Udo Bayer.
Bayer had een betere 1RM dan Timmerman, Timmerman een beter RFD. Timmerman was de beter kogelstoter...
Ik gebruikte 60kg (pakweg 35% van mijn max) omdat die double mini bands redelijk wat spanning geven en ik nogal wat volume deed (9*5). Vooral ter variatie.
Normaal doe ik straight weight 80-100kg voor 3-5 reps (meestal 9 sets), wat ongeveer in de 50-60% ligt voor mij.
Ben van plan om de komende weken opnieuw tegen bands te benchen, maar dan wat meer gewicht en wat minder volume. Deze keer was ook wat om wat work capacity te bouwen, wegens de laatste weken weinig gebencht (en dan zie ik die work capacity zo afnemen...).
Dus ongeveer wat je daar aangeeft.
Ik moet ook nog wel opmerken dat bench op zich geen prioriteit heeft. Ergens wel spijtig, omdat het mijn beste lift is, maar overhead is echt veel belangrijker. Maar waar mogelijk wat sterk worden op bench zal ook wel geen kwaad kunnen...
De principes die je beschrijft zijn me bekend, maar het is wel goed om ze nog eens samen te lezen.
Wat je daar zegt over rate of force developpement doet me denken aan iets wat ik ooit las van Dave Tate. Die zei dat er twee soorten powerlifters zijn: strainers en explosieve lifters. Beiden hebben baat bij zowel ME als DE, maar strainers hebben wat meer DE nodig omdat ze traag zijn 'van nature' en explosieve lifters moeten wat harder werken op zware lifts en strainen (ook via reps). Dat is toch wel iets dat ik al een hele tijd in het achterhoofd houd (ben zelf nogal explosief, maar strainen valt me moeilijk in sommige bewegingen).
Ik vind het trouwens moeilijker om deze principes toe te passen op overhead.
biejest zei:
Dank je. Uitdaging voor jou?

---------- Post toegevoegd Sat 23 Feb 2013 om 17:03 ----------
Krachtteam Kempen organiseerde deze voormiddag een truck pull-training. Een mooie kans om eindelijk eens aan die techniek te oefenen.
Drie runs gedaan in harnas. Een eerder als opwarming, één heel zware, en één langere. Ging uiteindelijk best goed. Techniek verbeterde zeker goed naar de tweede en derde run toe.
Daarna tweemaal arm over arm getrokken. Ging me goed af; goed tempo kunnen houden. Heel even voelde mijn rug minder dan 100% na de eerste set, maar dat was snel over.
Blij dat ik deze technieken eens in een niet-competitieve omgeving heb kunnen oefenen.
Morgen wellicht events @ SMTK.
--------
BW vanochtend: 111,1kg (-2,3kg)
!!
Scheisse. Dat ziek zijn heeft er diep ingehakt precies. Hopelijk trekt dit in de loop van de week weer bij. Het zal evenwel niet gemakkelijk zijn, want mijn eetlust is al beter geweest.