XXL Nutrition

Youri Strongman Log

Toch weer wat deadlifts :)

Waarom sumo ?

• Topic Starter Topic Starter
Rug was nogal gevoelig; vooral na die squats die ik van een halve meter te diep moest uitpakken. :p En had de focus niet om conventional met rechte rug te liften.
Bovendien is het goed om wat te variëren; maar zelf kan ik niet opbrengen om sumo te doen. Nu kon ik evenwel met Laurens meedoen, zodat ik me niet gay moest voelen. :)

BW vanochtend: 113,4kg (+0,5kg)

Trainingssessie 731

Twee dagen niet getraind wegens ziekte; daardoor ook de event training van zondag gemist.

(heupbuigers stretchen)

Press
5*40kg
5*50kg
4*60kg
3*70kg
2*80kg
1*90kg
2*F*100kg

Push press
(knee en wrist wraps)
3*100kg
(belt)
4*3*100kg

Hang power clean & (push) press
15*70kg
Uitdaging die iemand me een tijd geleden voorstelde.

Press en push press waren weken geleden; ik liet de bewegingen wat rusten na ze maandenlang hard getraind te hebben en quasi elke week een soort PR gehaald te hebben. Overhead wel sterker geworden ondertussen, via andere bewegingen.
Ik had moeten weten dat de bewegingen een probleem gingen zijn na ze een paar weken niet gedaan te hebben... Jammer van de 100kg press; dacht dat ik het wel voor elkaar zou krijgen; beter was ik gestopt na de 90kg. En push press ging ook voor geen meter, dus daar wijselijk wat triples gedaan.
Daarna was de zin helemaal op. De ziekte (griep of zo) lijkt ook wat terug te komen nu; ik was ook nog niet helemaal genezen vandaag. Morgen weer trainen.

Trainingssessie 732

Sinds vanmiddag lijk ik eindelijk genezen.

(opwarmen)

Zercher squat
3*60kg
(+ double mini bands)
5*3*60kg
3*80kg
3*100kg
3*120kg (in één adem - moest wel. Insane pressure
icon_biggrin.gif
)
1*140kg PR
(belt)
1*150kg PR
Eigenlijk alles PR met deze set-up
icon_tongue.gif

Aardig was uitstraling naar mijn heup, hier. Paar dagen niet getraind, en dan word ik daar blijkbaar gevoelig aan...

Squat
3*60kg
3*100kg
(belt)
3*120kg
(bar wat hoger op de rug)
1*140kg
1*160kg
1*170kg
Hier werd de rugpijn/uitstraling dan weer een pak minder. Deed me goed.
icon_smile.gif

Bij 140kg de bar hoger gelegd dan mijn gebruikelijke very low bar position. Dat voelde nog een beetje onwennig maar veel minder awkward. Nu had ik het gevoel dat ik effectief mijn benen gebruikte bij het squatten.

Band assisted body curl (- light band)
6*3*BW

Plank
3*40"

(heupbuigers stretchen)

Ook een leuke variatie is concentric Zercher's from pins, dan kan je beter op je uitvoering letten...

Training gaat goed, ondanks blessure... mooi

zercher squat, mss nog een grotere k*toefening dan goodmornings

maar van zulke oef wordt je sterker ;):D

gogogo big Y!

Ik had hetzelfde voor, squat deed goed aan m'n rug. :D Net zoals stones.

170 squat dat begint toch terug richting brutale gewichten te gaan

170 squat dat begint toch terug richting brutale gewichten te gaan
Nog maar 50kg te gaan tot mijn max. :D

girovaki zei:
Ik had hetzelfde voor, squat deed goed aan m'n rug. :D Net zoals stones.
Voorheen voelde squat altijd slecht; maar denk dat mijn techniek deze keer goed was. :p

Possessed zei:
zercher squat, mss nog een grotere k*toefening dan goodmornings

maar van zulke oef wordt je sterker ;):D

gogogo big Y!
Lol, ik doe Zerchers net graag. :p Vooral omdat ik niet op de techniek moet letten en bovenaan ook gewoon kan exploderen zonder dat de bar uit mijn handen vliegt (bij squat vliegt die van mijn schouders en komt dan verkeerd terecht bij de lichtere gewichten).

Bensch zei:
Ook een leuke variatie is concentric Zercher's from pins, dan kan je beter op je uitvoering letten...

Training gaat goed, ondanks blessure... mooi
Thx.

Ik heb nu suspension straps in m'n cage, dus die ben ik van plan voor dat doeleinde eens te gebruiken.

Trainingssessie 733

Training na een half dagje vasten (geen tijd om naar de winkel te gaan vanmiddag).
icon_tongue.gif

(opwarmen)

Bench press
5*60kg
(double mini bands)
9*5*60kg (3 grips)
(bands eraf)
(wide grip)
5*100kg voelde raar zonder bands maar 40kg zwaarder
icon_tongue.gif

3*120kg
1*140kg
1*150kg
16*120kg RPR (+7 reps)
Opgewerkt naar een easy 150kg om weer iets zwaarder in mijn handen gehad te hebben. Daarna een oude RRP verbeterd (op video). Net zag ik ook nog een 15*100kg had staan van in het voorjaar (Buell challenge); die is dan ook meteen gewist.
icon_mrgreen.gif

Pendlay row
5*70kg
5*90kg
5*100kg
5*110kg
Voelde niet 100% aan mijn rug, maar deze moeten er echt weer in. Mijn lats zijn zwak aan het worden...

Dip
5*6*(BW+10kg)
Eerste keer weighted dips in meer dan 4 jaar.
icon_tongue.gif
Komt langzaam wel terug; ben tevreden met de progressie.
icon_smile.gif

Ab roll (standing partials tegen muur)
3*5*BW
(en nog één heel zware bijna volledige roll-out tegen de muur)

(heupbuigers stretchen)

Ondertussen voelt mijn rug weer helemaal lekker, trouwens.
icon_smile.gif
Is de laatste tijd steeds zo: gevoelig tijdens de training, maar daarna weer beter.

www.youtube.com/watch?v=RwlBM32LBMc

Dayum, hard man !

zieke bench :) als je geen rows verdraagt kun je toch evengoed pull ups doen?

Nice upper body strength.
Mooie RPR, ook nog eens proberen binnekort :p
Mijn beste RPR was ooit 37x100kg, maar das weeral effe geleden...

Bemerking: waarom zo laag in % op de speed bench?
nu doe je speed sets met 35-40% van je 1RM

De eigenlijke bedoeling speed strength is:
Increasing the Rate of Force Development:
- een submaximaal gewicht (50-60%) met een zodanige snelheid verplaatsen, dat je eigenlijk maximale kracht zet
> dit is wat Louie vroeger teste met z'n Tendo Unit, bij welke % gewicht heb ik maximale RFD op de bench (Rate of Force Development > dit bleek bij 50-60% van je 1RM.
Bij Hogere percentages is RFD niet optimaal, bij lagere ook nie...
- overspeed eccentrics > meer potentiële energie
- TUT min of meer gelijk aan die van een 1RM. Je tijd onder de bar tijdens een speedset +/- die van een 1RM

Mij lijkt het dan interessanter om te waven van 50-60% en de reps van 5 > 3 te brengen gedurende 9 sets met 3 various grips...

Zatsiorsky geeft hierover een goed voorbeeld bij kogelstoters, de Russen hebben hierover veel research gedaan:
Stel je bench = 200kg, gaat een bench van 250kg je beste shot put verbeteren? Niet noodzakelijk. Als je RFD niet goed genoeg is om in een fractie van een seconde 250kg te stoten. Ga het geen zak doen, want dan ben je te traag om de extra Fmax aan te spreken.
Beter in dit geval zal het zijn om je RFD te verbeteren > speed strength.

Klassiek voorbeeld is het verschil tussen Ulf Timmerman en Udo Bayer.
Bayer had een betere 1RM dan Timmerman, Timmerman een beter RFD. Timmerman was de beter kogelstoter...

erg sterk man 16x120

Nice upper body strength.
Mooie RPR, ook nog eens proberen binnekort :p
Mijn beste RPR was ooit 37x100kg, maar das weeral effe geleden...
Thx.
37*100kg is wel zieke shit; die ga ik onthouden voor als ik nog eens in een gekke bui ben. Maar ik zou eerlijk gezegd al erg blij zijn met 25 reps @100kg. :p

Bensch zei:
Bemerking: waarom zo laag in % op de speed bench?
nu doe je speed sets met 35-40% van je 1RM

De eigenlijke bedoeling speed strength is:
Increasing the Rate of Force Development:
- een submaximaal gewicht (50-60%) met een zodanige snelheid verplaatsen, dat je eigenlijk maximale kracht zet
> dit is wat Louie vroeger teste met z'n Tendo Unit, bij welke % gewicht heb ik maximale RFD op de bench (Rate of Force Development > dit bleek bij 50-60% van je 1RM.
Bij Hogere percentages is RFD niet optimaal, bij lagere ook nie...
- overspeed eccentrics > meer potentiële energie
- TUT min of meer gelijk aan die van een 1RM. Je tijd onder de bar tijdens een speedset +/- die van een 1RM

Mij lijkt het dan interessanter om te waven van 50-60% en de reps van 5 > 3 te brengen gedurende 9 sets met 3 various grips...

Zatsiorsky geeft hierover een goed voorbeeld bij kogelstoters, de Russen hebben hierover veel research gedaan:
Stel je bench = 200kg, gaat een bench van 250kg je beste shot put verbeteren? Niet noodzakelijk. Als je RFD niet goed genoeg is om in een fractie van een seconde 250kg te stoten. Ga het geen zak doen, want dan ben je te traag om de extra Fmax aan te spreken.
Beter in dit geval zal het zijn om je RFD te verbeteren > speed strength.

Klassiek voorbeeld is het verschil tussen Ulf Timmerman en Udo Bayer.
Bayer had een betere 1RM dan Timmerman, Timmerman een beter RFD. Timmerman was de beter kogelstoter...
Ik gebruikte 60kg (pakweg 35% van mijn max) omdat die double mini bands redelijk wat spanning geven en ik nogal wat volume deed (9*5). Vooral ter variatie.
Normaal doe ik straight weight 80-100kg voor 3-5 reps (meestal 9 sets), wat ongeveer in de 50-60% ligt voor mij.
Ben van plan om de komende weken opnieuw tegen bands te benchen, maar dan wat meer gewicht en wat minder volume. Deze keer was ook wat om wat work capacity te bouwen, wegens de laatste weken weinig gebencht (en dan zie ik die work capacity zo afnemen...).
Dus ongeveer wat je daar aangeeft. :)

Ik moet ook nog wel opmerken dat bench op zich geen prioriteit heeft. Ergens wel spijtig, omdat het mijn beste lift is, maar overhead is echt veel belangrijker. Maar waar mogelijk wat sterk worden op bench zal ook wel geen kwaad kunnen... :)

De principes die je beschrijft zijn me bekend, maar het is wel goed om ze nog eens samen te lezen.
Wat je daar zegt over rate of force developpement doet me denken aan iets wat ik ooit las van Dave Tate. Die zei dat er twee soorten powerlifters zijn: strainers en explosieve lifters. Beiden hebben baat bij zowel ME als DE, maar strainers hebben wat meer DE nodig omdat ze traag zijn 'van nature' en explosieve lifters moeten wat harder werken op zware lifts en strainen (ook via reps). Dat is toch wel iets dat ik al een hele tijd in het achterhoofd houd (ben zelf nogal explosief, maar strainen valt me moeilijk in sommige bewegingen).

Ik vind het trouwens moeilijker om deze principes toe te passen op overhead.

biejest zei:
Dank je. Uitdaging voor jou? :)

---------- Post toegevoegd Sat 23 Feb 2013 om 17:03 ----------

Krachtteam Kempen organiseerde deze voormiddag een truck pull-training. Een mooie kans om eindelijk eens aan die techniek te oefenen.
Drie runs gedaan in harnas. Een eerder als opwarming, één heel zware, en één langere. Ging uiteindelijk best goed. Techniek verbeterde zeker goed naar de tweede en derde run toe.
Daarna tweemaal arm over arm getrokken. Ging me goed af; goed tempo kunnen houden. Heel even voelde mijn rug minder dan 100% na de eerste set, maar dat was snel over.
Blij dat ik deze technieken eens in een niet-competitieve omgeving heb kunnen oefenen.
Morgen wellicht events @ SMTK.

--------

BW vanochtend: 111,1kg (-2,3kg)
!!
Scheisse. Dat ziek zijn heeft er diep ingehakt precies. Hopelijk trekt dit in de loop van de week weer bij. Het zal evenwel niet gemakkelijk zijn, want mijn eetlust is al beter geweest.

Volgens mij spelen %range niet veel belang bij speed,ik doe bv speed met 40% voor 9x3 of 12x5 maar dan doe ik de grips na elkaar van pink naar small.Dus in fiete is dat telkens 9 of 15 reps!

Trainingen gaan lekker,veel varieatie en veel pb's!Keep it up man!

gaat goed youri!

16*120 is redelijk ziek aant worden:D

Kan me wel vinden in dat explosief vs strainer. Ik behoor tot de 2de categorie. binnekort terug de DE dagen terug opnemen na men inloopfase ;)

Was leuk vandaag @ the truckpull mate!

Terug
Naar boven