MuscleMeat

Youri Strongman Log

Seems legit :D

Band ****ing, ik heb het liever wat natter :D

Bwa, boter schuift wel, maar zoveel problemen heb ik nu ook niet dat ik het moet invetten :p

Bwa, boter schuift wel, maar zoveel problemen heb ik nu ook niet dat ik het moet invetten :p

36808985.jpg

• Topic Starter Topic Starter
Trainingssessie 761

Listen carefully, Bulck, and learn from the master. :rolleyes:

Training...

(heupbuigers stretchen)

Press
5*40kg
5*50kg
4*60kg
3*70kg
2*80kg
1*90kg
1*95kg (2F)
icon_angry.gif

(touch&go)
8*80kg
icon_angry.gif

Derde week op rij niks... Deze keer waren mijn triceps niet hersteld (vorige week was niets hersteld en de weer ervoor waren het mijn schouders). Speciaal gisteren een training laten vallen om een extra dag rust te hebben voor standing overhead... Pff...

Push press begonnen, maar daarstraks mijn schouder weer kapot getrokken met iets stoms. Deze keer zat ze zelfs verkeerd; de bar raakt goed op mijn linkerschouder, maar er was geen contact rechts...
icon_neutral.gif
Nog wat geprobeerd tot 3*100kg, maar dit werd niks.

Dan de schijven van de trap gegooid ipv te dragen; onderste twee treden kapot. Ook dat nog...

Power clean
3*70kg
2*90kg
(hook grip)
1*110kg
1*120kg
1*125kg PR
1*125kg
F*125kg
Bar niet zichtbaar gebogen, wat ik wel gevreesd had. Dat is dan meteen het enige positieve gevoel dat ik aan deze training overhoud... (en dat mijn rug goed aanvoelt)

Besluit: deze structuur trekt op niks. Bench en seated OH gaan elke week goed tot geweldig en standing overhead moet de prijs betalen, twee of drie dagen later. Dus ik ga vanaf nu elke week maar 1 press-training doen (naast de events), en dat gaat afwisselend bench+seated OH zijn en standing OH. En dan houd ik twee dagen voor lower body, wat goed is voor mijn techniek 'n shit. Misschien af en toe een dag met extraatjes doen (extra oef voor rug en zo).

Laat per 3 weken je oefeningen roteren. 1.Bench heavy 2. seated db press/speed press 3. standing press

Voor de resterende 2/3 dagen van je schema doe je lowerbody en/of een lichtere upperbody training met meer volume (tot 70%)

Bench (voorlopig) eruit en meer gaan overhead pressen

**** die bench, gewoon overhead ;)
Je kunt ook elke 6 weken roteren, maar idd wel roteren ja!!

Bench is inderdaad gewoon (goede) assistance voor OH. Ik zou het liefste gewoon één of twee keer per week standing overhead doen, en daarna een soort bench press. Maar ik moet voor standing overhead altijd mijn stuff de trap op en naar buiten dragen (en dan weer terug), zodat dit gewoon niet praktisch is...
Maar bench + seated OH (of incline of whatever) lijkt wel een goede combo. Als ik dat om de week kan roteren met standing OH, zit ik denk ik wel goed. Of misschien twee weken standing OH, en dan één week bench + seated OH, ... Het is voor een groot deel die seated OH waar ik mijn huidige progressie op overhead door heb gekregen, dus die wil ik er wel in houden.

BW vanochtend: 110,9kg (-1,0kg).

Soms kunt ge gewoon nie allebei hebben imo. Hangt beetje af hoe ge gebouwd zijt en anderzijds waar uw prio ligt.
Westsiders doen weinig tot geen overhead omdat hun goal niet is en omdat het hun bench niet helpt. Geen carry-over whatsoever om belly touch shirted te benchen. Maar ook omdat het te taxing op de upperback is, die ze al 4 keer per week ong trainen.
En topweightlifters doen bijna geen bench omdat het hun goal niet is en omdat de schouder en borst spieren te stijf worden om overhead goed te kunnen locken en flexibility te houden.

Maar mijn punt is eerder dat je het juiste postuur moet trainen/hebben om ofwel het 1 ofwel beide te hebben.

Dikke bench = dikke overhead is helemaal nonsens imo. Gaat maar voor een deel van de lifters op. Meestal degene die de juiste lat ontwikkeling hebben en de bouw voor overhead.
Dikke overhead = dikke bench is ook nonsens. Kijk maar eens naar wat bench resultaten van topweightlifters. Ook helemaal niet erg, maar gwn logisch omdat bench gn prio is.

Maar ik wil niet zeggen dat er geen waarheid inzit, die ligt zoals meestal in het midden.

Een ander ding wat ik al gezien heb is dat goeie raw benchers, die goed postuur voor bench hebben en slechte overhead hebben. Als zij zich willen verbeteren op overhead is de kans groot dat ze hun schouders opfokken... En goeie raw benchers die goed zijn op overhead naturally, als hun bench omhoog gaat dan gaat overhead ook gewoon omhoog. Zonder er ook maar 1 ding voor te doen...

Eigenlijk wil ik gewoon zeggen. Ofwel ditch the bench en focus op overhead want anders ga jij je schouders opfokken. Ofwel concentreer je op bench, want daar ben je imo voor gemaakt wat ik kan afleiden uit je log en ga voor 200kg raw ofzoiets en wacht een beetje af wat je overhead doet en train die als assistance...

Maar dit komt van iemand wie z'n bench EN overhead sucked, dus je ziet maar wat je ermee doet! :D
(En ik weet dat ik eigenlijk 36 keer hetzelfde zeg)

Ps: nog een persoonlijke mening: je moet altijd de dingen uitbuiten waar je goed in bent en daar zover mogelijk in gaan. Ronnie Coleman kon heel slecht lezen en schrijven maar heel goed bodybuilden, en hij heeft voor bodybuilding gekozen en niet geprobeerd om een roman te schrijven. Alhoewel het zijn grootste wens was... Maar hij heeft het redelijk ver geschopt, en een paar ijzeren trofee's gewonnen (geen plastieken)
Maar het zit in de aard van de mens om te klagen en te b**chen over hetgeen waar je niet goed in bent, en een mens wil altijd hetgeen hij niet heeft natuurlijk.

Soms kunt ge gewoon nie allebei hebben imo. Hangt beetje af hoe ge gebouwd zijt en anderzijds waar uw prio ligt.
Westsiders doen weinig tot geen overhead omdat hun goal niet is en omdat het hun bench niet helpt. Geen carry-over whatsoever om belly touch shirted te benchen. Maar ook omdat het te taxing op de upperback is, die ze al 4 keer per week ong trainen.
En topweightlifters doen bijna geen bench omdat het hun goal niet is en omdat de schouder en borst spieren te stijf worden om overhead goed te kunnen locken en flexibility te houden.

Maar mijn punt is eerder dat je het juiste postuur moet trainen/hebben om ofwel het 1 ofwel beide te hebben.

Dikke bench = dikke overhead is helemaal nonsens imo. Gaat maar voor een deel van de lifters op. Meestal degene die de juiste lat ontwikkeling hebben en de bouw voor overhead.
Dikke overhead = dikke bench is ook nonsens. Kijk maar eens naar wat bench resultaten van topweightlifters. Ook helemaal niet erg, maar gwn logisch omdat bench gn prio is.

Maar ik wil niet zeggen dat er geen waarheid inzit, die ligt zoals meestal in het midden.

Een ander ding wat ik al gezien heb is dat goeie raw benchers, die goed postuur voor bench hebben en slechte overhead hebben. Als zij zich willen verbeteren op overhead is de kans groot dat ze hun schouders opfokken... En goeie raw benchers die goed zijn op overhead naturally, als hun bench omhoog gaat dan gaat overhead ook gewoon omhoog. Zonder er ook maar 1 ding voor te doen...

Eigenlijk wil ik gewoon zeggen. Ofwel ditch the bench en focus op overhead want anders ga jij je schouders opfokken. Ofwel concentreer je op bench, want daar ben je imo voor gemaakt wat ik kan afleiden uit je log en ga voor 200kg raw ofzoiets en wacht een beetje af wat je overhead doet en train die als assistance...

Maar dit komt van iemand wie z'n bench EN overhead sucked, dus je ziet maar wat je ermee doet! :D
(En ik weet dat ik eigenlijk 36 keer hetzelfde zeg)

Ps: nog een persoonlijke mening: je moet altijd de dingen uitbuiten waar je goed in bent en daar zover mogelijk in gaan. Ronnie Coleman kon heel slecht lezen en schrijven maar heel goed bodybuilden, en hij heeft voor bodybuilding gekozen en niet geprobeerd om een roman te schrijven. Alhoewel het zijn grootste wens was... Maar hij heeft het redelijk ver geschopt, en een paar ijzeren trofee's gewonnen (geen plastieken)
Maar het zit in de aard van de mens om te klagen en te b**chen over hetgeen waar je niet goed in bent, en een mens wil altijd hetgeen hij niet heeft natuurlijk.

Interessant. Flink stukje ook. :p Ik kan je wel volgen wat de meeste dingen betreft. Alleen dat laatste niet... bench boeit me niet zo (beetje wel natuurlijk :p ), maar ik wil wel een huge overhead. Ik denk dat dat wel mogelijk is; het is niet ongezien in de strongmanwereld dat iemand met een slechte/middelmatige overhead een goede/zeer goede overhead krijgt door een bepaalde stijl te ontwikkelen. Maar heel goed worden in bench press zou wellicht gemakkelijker zijn. :D

Het is best mogelijk dat ik nog wat teveel focus op de bench, dus ik moet daar eerlijk in zijn tegen mezelf.
Mijn rechterschouder is al dik anderhalf jaar geblesseerd, dus ik ben wel geïntrigeerd door wat je zegt over beide zwaar trainen. Ik ga eens goed in de gaten houden hoe dat allemaal loopt wanneer ik de frequentie van bench press en varianten reduceer naar 1 keer per 2 of 3 weken (om te beginnen 2). Verder is bench de laatste tijd volledig gefocust op triceps (floor press, partial ROM, reverse band, touch&go ipv paused), op een enkele keer na.

Het andere werkpunt voor overhead is flexibiliteit. Ik kan mijn armen niet recht omhoog steken (beide)... Alleen met redelijk wat lean-back. Ik vermoed dat ik daar ook redelijk wat drive verlies. Probleem is dat ik mijn schouders moeilijk kan stretchen zolang ik geblesseerd ben (is net zeer gevoelig in die positie), dus daar moet ik ook nog eens wat op vinden.
Anderzijds kan dat natuurlijk ook wel iets te maken hebben met die sterke bench, zoals jij oppert. Goede ontwikkeling van chest en front delts die alles naar voor trekt... Dat ga ik zeker in het achterhoofd houden!

mss moet je eens beginnen met behind the neck push presses, glenn pendlay raadt die aan voor mensen met een slechte lockout, persoonlijk vind ik ze ook awesome aangezien je max weight kunt gebruiken zonder leanback en zonder je polsen up te ****en of druk op je borst te moeten voelen

Het is zeker mogelijk, dat zeg ik ook niet. Ik wilde gwn een paar punten aanduiden. Als je voor overhead kiest, moet je voor overhead gaan en het zal je ook zeker lukken om die te verbeteren. Maar ik zou dan niet meer zwaar blijven benchen. Want zoals jij aangeeft is je probleem flexibiliteit, dat komt grotendeels doordat je bench zo goed is. Laat ons zeggen dat je morfologie nu in 'benchconfiguratie' is en die zou eigenlijk in 'overheadconfiguratie' moeten komen volgens jouw goal.
(Daarmee dat ik ook zei dat de meeste weightlifters benchpressen eruit laten omdat schouderflexibiliteit daardoor afneemt.)+ they don't give as many shits about bench...

En dan moet je er ook bijnemen dat je met bench wss niet meer die grote stappen gaat zetten. M'n laatste stuk ging ook gewoon over: als je ergens goed in bent, met je met alle macht proberen om er nog beter in te worden zodat het je sterkste punt wordt. Hetgene dat er bovenuit steekt! Maar zoals ik al eerder zei, das m'n persoonlijke mening.

Soms is van 'above average + mediocre' naar 'insane + mediocre' beter imo dan van 'above average + mediocre' naar 'above average + above average'.
Net zoals het bvb jammer zou geweest zijn als Jim Williams was gaan tekenen ipv benchcompetities verder te blijven doen. Of bvb Tom Platz zou niet dezelfde Tom Platz geweest zijn als hij was gestopt met benen te trainen en z'n bovenlichaam had gelijk getrokken met de rest. Nee, hij heeft z'n sterke punt helemaal uitgespeeld en daardoor heeft hij z'n 15min of glory bereikt destijds.

Ik hoop natuurlijk dat je mij ongelijk kan bewijzen en binnenkort huge steps voorwaarts kan maken op je overhead zonder dat je bench eronder lijdt en vooral zonder al teveel schouderproblemen. Heel dapper dat je voor jouw de moeilijke weg kiest trouwens.

En ja, het is ook allemaal maar een hobby! Ik wilde je gewoon wat dingen zeggen om eventueel wat over na te denken..

Ik apprecieer jullie input ten zeerste. Dit soort dingen brengt kritisch denken op gang, en dat is zeer belangrijk. Waarvoor dank. :)

@Guts: BTN push presses zouden er wel eens in kunnen komen als ik bench grotendeels zou laten vallen en meer standing OH zou doen. Maar dan moet mijn schouder eerst nog wat meer genezen zijn (of flexibiliteit verbeterd door minder benchen :p ).
BTN push press was een favorietje van Svend Karlssen, dus er valt zeker veel goeds voor te zeggen. :)

@GHL: ik begin meer en meer te denken dat je gelijk hebt met mijn lichaam dat in 'benchconfiguratie' zit. Zo heb ik Mark Bell al eens horen praten over kerels die 'built for benching' zijn, zoals Mendelsson en Spoto.

Overhead heeft een absolute prioriteit. Ik ging er steeds vanuit dat benchen sowieso goed is, omwille van de tricepskracht e.d. die zo gebouwd wordt. En dat geloof ik nog steeds (ik merk het ook aan de progressie bij push press en log press de laatste maanden), maar dat weegt mogelijk dus niet op tegen die flexibility issues. Het zal dus afhangen van hoe goed ik mijn schouders mobiel krijg, of ik bench en OH zou kunnen combineren. Maar dat is dus iets om later naar te kijken; eerst OH!
Nu ben tegen de idee van een trainingsmethode volledig om te gooien, dus ik ga sowieso werken met graduele veranderingen. Maar als deze redenering blijkt te kloppen, zie je binnen een jaar geen heavy benching meer in mijn log verschijnen! (Eventueel tot de huidige issues uitgeklaard zijn, en benchen op dat punt misschien net weer kan helpen bij OH, zoals bv. Poundstone en Jenkins claimen.)

En wie weet, misschien geneest mijn schouderblessure op die manier eindelijk! :)

Of gewoon extra flexibility work voor je schouders?

Of gewoon extra flexibility work voor je schouders?
Ja, dat sowieso. :)
Ben ik ook al wat mee bezig, maar voor mijn rechterschouder lijk ik niet veel te kunnen doen zonder hem in een slechte situatie te pinchen (blessure)... De reden waarom ik de laatste maand weer zoveel last heb van mijn schouder, is dat ik eens heb geprobeerd goed door te stretchen... :D
Maar er moet natuurlijk wel een manier zijn...

maar hoe kan je nu nog last hebben van schouderinflexibiliteit als je full ROM dips kunt?

ik heb in mijn korte carriere nog maar 2 oefeningen gebruikt voor schouderflexibiliteit en dat zijn full ROM dips met extra gewicht en shoulder dislocates, bij die oefening heb ik me opgewerkt dat ik mijn schouder kan 'dislocaten' met een grip net buiten de ringen van een oly barbell

en kheb eerlijk gezegd nog nooit nooit last gehad van mijn schouders :)

damn ik ben goed in pinten drinken wat nu? :D volledig op toeleggen haha ;)

Kan me volgen in herr Jan zen redenering. Denk dat ik ongeveer 1,5 jaar geen overhead heb getraind. Onlangs terug begonnen met wat lichte MP erin te stoppen. Viel vies tegen, eerder door mobiliteit dan weinig kracht. Ik hou nu voorlopig MP erin als assistance, omdat imo overhead op een of andere manier er alijd wel moet inzitten (daarom idd niet zwaar).

@ Youri, allemaal goed en wel die monster overhead press, maar als ge niet ver zit van een 180 bench zou ik het toch wel tempting vinden om door te stomen naar 200 raw bench.:D en zou die overhead (voorlopig ) de pot op kunnen.

Terug
Naar boven