XXL Nutrition

Youri Strongman Log

• Topic Starter Topic Starter
Youri,

ik ben geen expert in overheads, maar ik denk dat ik het ook globaal te benaderen valt; ik zie namelijk bijna bij iedere overhead training één of meerdere fails voorbij komen. Voor mij zou dit nogal demotiverend zijn. Zou je niet beter iets lichter gaan en solide sets maken waar je meer zekerheid in terugvindt ?
Op log fail ik gemakkelijk. De beweging valt me nog altijd moeilijk, hoewel de kracht er normaal wel moet zijn (zie push press).
Verder doe ik denk ik redelijk wat nette sets. Neem nu gisteren: opgewerkt tot max triple van de dag; close fail op derde rep met 120kg --> close enough. En dan drie solide sets met 105kg.

Zeker bij die dynamische presses is het moeilijk om failure te voorkomen. Bij bv. de powerlifts kan je opbouwen en inschatten hoever je die dag kan geraken. Maar bij een dynamische lift, kan je een submax weight failen als de bar een beetje de verkeerde kant uitvliegt. Dus je moet riskeren van te failen bij push press, log press, OAD, ...
Maar het aantal fails is behoorlijk beperkt t.o.v. het aantal quality reps. 't Is juist de log lift waar ik wat meer controle over moet krijgen. Maar met de fluctuerende toestanden van mijn rug- en schouderblessures, is de techniek niet consistent en gaat de ene keer al wat beter dan de andere; maar ik wil mezelf wanneer de tijd daar is wel blijven pushen met +90% weights. Het is te gemakkelijk om een paar weken na elkaar de max weights te laten voor wat ze zijn en na een maand tot de vaststelling te komen dat max effort-werk met 10% minder gedaan moet worden.
En qua hypertrofie etc. wordt er wel genoeg aandacht besteed met de assistance.

Possessed zei:
Gelukkig. Anders zou ik nog gaan denken dat ik voor niks gestopt ben met benchen. :D

Alex raadde me zelfs eens aan OH express te zwaar te maken, te zwaar om uite te duwen, voor gewenning aan de zwaardere gewichten

oh boy ....

Trainingssessie 780

Training van gisteren:

(hamstrings stretchen)

1. Hang power clean
3*90kg
3*100kg
3*3*110kg
5*110kg
Beter

2. DE squat
(+ average bands)
3*80kg
8*3*100kg
(belt)
3*120kg
3*140kg
2*160kg
Beter. Zo goed als geen last van mijn rug.

3. Deadlift
(+ monster mini bands)
3*70kg
5*120kg
(belt + straps)
5*160kg
Oefenen op reps met belt en straps --> moeilijk om goede techniek te houden. Maar geen last van mijn rug. Wel pijn in mijn lats (vooral rechts)... Deadliften was weeral weken geleden, dus heb ik het hier maar bij gehouden.

4. Front squat
3*10*60kg
icon_mrgreen.gif

Tegen het einde van elke set lag de bar halverwege mijn ellebogen, dus zwaarder gaan zat er niet in.
icon_tongue.gif
Maar 't is beter dan niks.

5. Band GM SS Gripper hold (#2)
5*20*(average+m.mini band) | 3*20 tellen

6. Plank complex
Rotatie van side(L/R) en gewoon voor 6*20 tellen

Laatst bewerkt:
Trainingssessie 781

UB @ SMTK:
Training zonder Raf; is toch goedgekomen.
icon_eek.gif

(shoulder dislocates)

1. Strict log press
3*70kg
(belt)
3*70kg
3*75kg
2*80kg
1*85kg
1*90kg
1*95kg PR +2,5kg
1*100kg PR + 7,5kg !!
4*3*80kg
6*80kg
Finally! Grappig dat ik de 100kg strict press met de log eerder doe dan met de gewone bar (log valt me moeilijker).
Ook geleerd dat ik toch wel voordeel haal uit mijn belt bij strict pressing. Ik kan wat achteruit hangen, wat de press duidelijk ten goede komt.

2. Pull-up (fat hammer grip)
3*BW
3*(BW+5kg) (telkens 5kg chain erbij)
3*(BW+10kg)
3*(BW+15kg)
3*(BW+20kg)
3*(BW+25kg)
3*(BW+30kg)+3*(BW+25kg)+3*(BW+20kg)+2*(BW+15kg)+2*(BW+10kg)+1*(BW+5kg)+0*BW
icon_mrgreen.gif

3. Floor press
(+ 20kg chains; close grip)
6*70kg
2*6*110kg
6*100kg
7*100kg (8F)

4. Seated band row
100 reps met double average band in ?? sets

5. Triceps band push-down
100 reps met double mini band in ?? set

6. Dryvers complex
3*10*25kg
Vrij korte rust

Yes! Eindelijk 100kg strict press!
icon_biggrin.gif

niet om te haten, maar (zeker met belt) is een log press meestal makkelijker strict i.v.m. kortere ROM, toch mooie lift man

Say wut domie? Ik neem aan dat het kan voorvallen maar niet dat het altijd zo is.

:eek: gingerpower is getting hardcore :eek:

Haha. :p

Ja, de ROM is inderdaad minder bij log press. Hoewel dat voor grotere jongens zoals jij en ik niet zo'n groot verschil maakt. + bij press me een bar begint die ook niet op mijn schouders (mobility...).
De belt liet me wel toe om er goed in te leunen, ondanks mijn rugblessure (zonder belt had ik daarbij last; met niet). En dat hielp zeker.
Anyway, strict log press is me altijd moeilijker gevallen dan met een gewone bar. ;) Ik zal binnenkort eens moeten testen of ik met een gewone bar ook voordeel haal uit een belt. :)

Word :D

Daarom hebben ze uiteindelijk de strict press ook uit het olympische/powerliftische gebeuren gehaald

Log press lijkt me technisch toch moeilijker als een MP of PP omdat het zwaartepunt de log verder van je hoofd af zit dan met een gewone BB en je zo dus niet zo goed onder het gewicht in kunt duiken/gaan?

Stevige presses wel. Ga je naar een fysio fzo voor je rug?

Log press lijkt me technisch toch moeilijker als een MP of PP omdat het zwaartepunt de log verder van je hoofd af zit dan met een gewone BB en je zo dus niet zo goed onder het gewicht in kunt duiken/gaan?
Yep. 't is een afweging tussen voor- en nadelen, waardoor voor sommigen de log beter gaat en andere een gewone bar.
Maar in the end moet ik in allebei goed zijn, dus ben sowieso erg blij met mijn PR.:D En de 100kg (of meer) gewone press zal ik binnenkort bij gelegenheid wel doen. :)

Ga je naar een fysio fzo voor je rug?
Nope; dat kost geld. :D
Ben wel één keer bij een osteopaat geweest, die me erop heeft gewezen dat het wellicht een disc bulging was. Wat opzoeken later, was het duidelijk dat ik dit gewoon zou moeten laten genezen (duurt typisch een half jaar of zo) en proberen niet opnieuw 'kapot te trekken'. En dat blijkt te werken.
Idealiter had ik wel foto's laten maken (om te weten of het echt een disc bulging is), maar dat heb ik dus ook niet gedaan. Zelfde verhaal voor mij schouder.
Maar met wat gezond boerenverstand en tips van medelifters zijn beide blessures wel aan het genezen. Het zijn vooral mobility-issues, dus daar werk ik nu aan (vaak met quasi onmiddellijk effect). Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat mijn eigenwijze aanpak de intelligente aanpak is, maar ik beschouw mezelf dan ook niet als bijzonder intelligent. :)

Trainingssessie 782

Dit weekend niet getraind omwille van een examen dat vandaag viel. Had vandaag ook weinig tijd.

(hamstrings stretchen)

DE deadlift
(+ monster mini bands)
50*1*140kg b2b met mijn imaginaire vriend
De bands voegen er toch één en ander aan toe. Al op hierna... (doesn't matter; had toch bijna geen tijd meer)

Ab pull-down
4*25*double light band

(hamstring stretchen + hip mobility)

Nice b2b met je vriendje! :D:D

Terug
Naar boven