AndroidHealthClinic

Youri Strongman Log

• Topic Starter Topic Starter
Trainingssessie 797

UB @ SMTK

Shoulder dislocates, very light SSB squats en foam rolling

Log lift (eerste rep clean)
4*3*70kg
3*90kg
2*90kg
(belt)
1*100kg
1*110kg
F*120kg
Was een paar weken geleden. Opgewerkt om de zwaardere gewichten nog eens gevoeld te hebben. Groove zat niet helemaal goed, maar 110kg zit er nu blijkbaar wel anytime in.
icon_smile.gif

Axle clean & push press (alle reps met clean)
5*3*80kg (meeste reps muscle snatch)
3*100kg

One arm DB press (strict)
Een aantal sets met 32kg. Bedoeling was van zo weinig mogelijk side bent te hebben; viel me moeilijk

Shoulder complex
15 shoulder dislocates; 15 band pull-aparts; 20 face pulls; 20 exo- en endorotaties met mini band
(2 rounds)

Triceps push-down SS face pull
7*(20*double mini band | 20*double monster mini band)

'log walk'
Stappen met 70kg log op 1 schouder:
links en rechts elk twee vrij lange trips. Obliques nogal smashed daarna
icon_smile.gif

DE pull (verschillende fat grips)
6*5*BW

Van Raf een foam roller cadeau gekregen zodat mijn blessure sneller kan genezen en ik hem weer wat kan pushen bij events en lower body (squat not included
icon_tongue.gif
). Thuis meteen rug gerolled; daar zat van alles vast. Voelde daarna een stuk beter. Voor de training ook benen volledig gerolled, en bijna alles deed pijn. Het is duidelijk dat ik foam rolling moet implementeren in mijn routine.
icon_smile.gif

Foam rollen werkt idd super!

Events @ Gym's Asylum

Vandaag gasttraining bij Jimmy ter voorbereiding van de finale (17 augustus).
Ook de laatste eventtraining voor de Sterkste Limburger (3 augustus).

Overhead medley
warm-up
1*80kg log | 1*105kg axle | F*115kg log
1*80kg log | 1*95kg axle | F*115kg log | F*130kg yoke lift
Dit zijn dus de gewichten voor de finale (in principe 100kg axle). Dus een groot niveauverschil tussen opeenvolgende implements.
Dat 115kg log er vandaag niet inzit vind ik verre van onredelijk; ik gok dat dit op de finale wel zal lukken.

Vervolgens wat flips met 300kg tire, omdat dit goed zou zijn voor een bulging disc. Mijn lichaam was het daar niet mee eens, want mijn rug begon pas pijn te doen toen ik de flips deed...

Strict viking press
oplopende triples; niet zo zwaar. Geen idee van het gevoelsgewicht

Tussendoor 3 keer Dryvers complex gedaan met 25kg-schijf.

Incline log bench press
?*5*80kg (met oplopende inclinatie)
Deze oefening was een tip van Jimmy (die dit op zijn beurt van Savickas, Mariusz, ... zegt te hebben). Fijne oefening. Meteen geregeld van ook zo'n bankje op SMTK te kunnen zetten.
icon_smile.gif

Hooggooien
Aantal throws over een stuk omheining van zo'n 4m hoog; met 20kg biervat. Bleek voor mij iets hoger te gaan met een zijdelingse grip (voorheen pakten we de handvatten vast). De meeste throws gingen goed, maar Jimmy gooit gemakkelijk nog 1,5-2m hoger dan ik...

Ook nog vier keer op een paal van 4m geklommen omdat iemand (ik) de omheining gesloopt had en de topstructuur weer vastgezet moest worden. Pump in lats en armen.

Conclusie: interessant, maar niks kunnen doen voor lower body. Het weer opspelen van mijn rugblessure is enorm slecht getimed gezien de komende wedstrijden. Maar ik ga doen wat mogelijk en redelijk is en hopelijk toch nog redelijk goed scoren zonder mijn rug weer helemaal kapot te maken.

Was leuk bro!

mss moet je eens Stiff legged DL proberen vanop een verhoogje voor je rug? ik weet dat het 'not done' klinkt, maar ik heb overtuigende stukjes gelezen die toch aangeven dat het een perfect goeie oefening is voor rugstabiliteit.
ik doe ze zelf ook; hoge reps, wennen aan het gewicht en heel gecontroleerde beweging, nog geen enkele keer iets in mijn rug gevoeld en merkbaar verbeterde flexibiliteit.

mss moet je eens Stiff legged DL proberen vanop een verhoogje voor je rug? ik weet dat het 'not done' klinkt, maar ik heb overtuigende stukjes gelezen die toch aangeven dat het een perfect goeie oefening is voor rugstabiliteit.
ik doe ze zelf ook; hoge reps, wennen aan het gewicht en heel gecontroleerde beweging, nog geen enkele keer iets in mijn rug gevoeld en merkbaar verbeterde flexibiliteit.
Wil dat zeker eens proberen, maar momenteel doet 120kg regular DL met zeer veel aandacht voor de techniek al pijn. ;)
Eens de wedstrijden voorbij zijn en mijn rug er beter aan toe is, zullen er wel weer high-torque lifts zoals GM en eventueel SLDL in komen. :)

torque kan bij zulke SLDL heel beperkt blijven door de bar gewoon dicht bij je lichaam te houden, je kunt gewoon met de bar beginnen uiteraard; traag bewegen, bar dicht bij het lichaam en niet pauzeren in the bottom is al waar je op moet letten :)

torque kan bij zulke SLDL heel beperkt blijven door de bar gewoon dicht bij je lichaam te houden
Ok, maar wat is dan het nut van stiff legged te doen? Je zegt dat dit goed is voor rug-stabilisatie, en dat kan ik me voorstellen, omdat high-torque veel stabilisatie vraagt. En vervolgens zeg je van torque te minimaliseren? Dat is een beetje als een put graven en daar een ladder in zetten om iets op een tafel te zetten. :p

Ik denk als je een SLDL gaat doen met de bar ver van je lichaam voor rug-stabilisatie dat je dan in de verkeerde gedachte-gang zit. Imo gaat dat je rug nog meer vernken.

als je high-torque wilt kun je beter GM's doen, bij SLDL heb ik nog nooit gehoord dat het de bedoeling is om high-torque te bewerkstelligen, het is toch algemeen aangenomen dat je torque net gaat proberen te minimaliseren door de bar dicht bij je lichaam te houden?

het 'revaliderende' (for the lack of a better word) aspect van zulk een SLDL is gewoon dat je de ruggegraat en alle aanhechtende/omliggende pezen en spieren door een grote en natuurlijke ROM beweegt under a load, de ROM is natuurlijker en groter dan bij lifts met een rechte rug waar de omliggende pezen en spieren baat bij zullen hebben ne mogelijk je ruggegraat zullen stabiliseren.
Bij deze oefening zal je rug wel meer bollen dan normaal, maar persoonlijk geloof ik niet dat dit gevaarlijker is dan liften met een rechte rug, simpelweg omdat je je bewust bent van wat je aant doen bent en daarom heel geconcentreerd en voorzichtig tewerk gaan, tis natuurlijk de vraag wat jouw rug gaat zeggen.

Ah, round back SLDL. Ja, dat ga ik zeker nog niet doen met een bulging disc, he. ;) Op zich is er niks mis met (licht) round back lifting, maar als een tussenwervelschijf al niet op z'n plaats zit en je gaat de wervels dan ook nog eens eenzijdig open trekken under load, geeft dat wel moeilijkheden.

Ik heb trouwens enorm veel last van alles dat round back is, of high torque. GMs bv. met een lege bar zijn al heel moeilijk. Het is eerst wat wachten tot de tussenwervelschijf weer wat teruggetrokken is. :)

Net een paar foto's gekregen van de training bij Jimmy. Hier is één van mijn betere throws.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Beetje raar dat ik dit hier post maar ik volg hier een aantal log's van maten (SvenC, Bulck) en k kwam hier ook eens kijken. Ik zit momenteel ook met een bulging disc (L5-S1) en heb zelf heel veel baat bij "McKenzie excercises". Ik weet niet of je dit iets zegt, internet staat vol van oefeningen die je hiervoor zelf kan doen. Dit is ook goede link

Dit is wel puur 'pain relief', voor de rest doe ik natuurlijk ook stabilisatie, core, vacuum,... Moest deze methode hier al besproken zijn, mijn excuses, dan mag je deze post volledig negeren :p

Fijn dat je meeleest, en bedankt voor je comment. ;)

McKenzie protocol is hier nog niet aangehaald, denk ik, maar ik ken het wel. Als pain relief kan het inderdaad helpen, maar het stadium van veel pijn ben ik gelukkig al lang door. Ook uitstralingen zijn al maanden geleden.
Momenteel trek ik mijn upper spine open als deel van mijn foam roll routine, en dat lijkt hetzelfde effect te hebben als het McKenzie protocol (i.e. de pijn is erna quasi volledig weg, maar komt meestal weer terug na lang zitten, slapen, ...).

Wat een bulging disc vooral nodig heeft is "rust". Tussen aanhalingstekens, want je moet zeker actief blijven, maar best geen max deadlifts etc. Daarom kijk ik een beetje op tegen mijn komende wedstrijden, waar wel onderdelen in zitten die mijn blessure weer gaan verergeren... :\

Video van een mindere throw zondag:

En een setje fence fixing:

Goeie fence fixing skills.
Bij sumo DL ook last van je rug?
Kijk wel goed uit bij de wedstrijd!

Bij sumo DL ook last van je rug?
Kijk wel goed uit bij de wedstrijd!
Ik kan niet eens in positie komen bij sumo (met rechte rug); beetje hetzelfde als bij conventional. Anyway, beetje bolling --> last. Bovendien heb ik vanaf loads van enige significantie ook last bij een neutrale rug. :)
En bij strongman is sumo (terecht) niet toegelaten, dus ik zou er niks aan hebben op de wedstrijden. :)

Ja, uitkijken geblazen. Doel is van naar mijn kunnen te presteren op de onderdelen die ik wel heb kunnen trainen en de schade (zowel qua lichaam als qua punten) te beperken op de andere onderdelen. En na de wedstrijden: op naar volgend jaar (met meer wijsheid :p ).

heb je niet echt gevolgd, maar lees een bulging disc maar je gaat zaterdag evengoed meedoen ? dapper

Terug
Naar boven