Afgelopen week rust genomen om de blessures te laten herstellen, ter voorbereiding van De Sterkste Man van België (finale). Dat is redelijk goed gelukt.
Een verslag van mijn wedstrijd:
Event 1 Hand-over-hand truck pull
~43", 2de plaats
Opmerkelijk Jimmy werd slechts derde (op ~1" van mij). Ignace was nog een zeer indrukwekkende 3" sneller.
Het was een zware pull (hoewel de truck slechts 9,5ton woog), met een vrij dun en glad touw, en met een tire als afzet (die lag dus in de weg
).
Anyway, a good start!
Event 2 Overhead medley
80kg log - 100kg axle - 115kg log - 130kg 'safe lift' (yoke)
2de plaats
Als enige (buiten Jimmy uiteraard) alle vier implements geduwd! Big ****ing surprise right here.
De 115 log voelde enorm zwaar op de borst, maar tot mijn grote verbazing merkte ik dat het ding gewoon omhoog ging! Daarna mijn tijd gepakt, en de 130kg yoke volgens de regels van de kunst boven mijn hoofd geduwd (ook verbazingwekkend ).
Een groot verschil met de OH medley op de Limburger, 2 weken geleden. Toen heb ik veel energie verloren met missed lifts.
Hierna: gedeelde eerste plaats met Jimmy
Event 3 Car deadlift for reps
Geen plaatsing, 0 punten
Op voorhand besloten om de deadlift niet mee te doen, en daar heb ik me (ondanks mijn goede plaatsing) aan gehouden.
Maar 5 (VIJF!) slaagde er niet in 1 rep te halen met deze opstelling, zodat zij ook 0 punten kregen. Het was blijkbaar zeer zwaar, en verschillende mensen hadden problemen met hun straps (geen grip ondanks straps, straps afgebroken). Meevaller dus voor mij.
Hierbij dus niet veel plaatsen verloren
Event 4 Hooggooien (20kg biervat)
Gedeelde 2de plaats met Raf, 4m25
Ging allemaal prima, maar op 4m50 tweemaal tegen de lat gegooid. Geen idee of ik er anders over was geweest. Maar in ieder geval weer een prima prestatie.
Event 5 Medley: 330kg yoke (20m) + 70kg biervat laden (ook over 20m)
4de plaats (na Jimmy, Raf en Karel)
Hier keek ik tegenop, want ik heb yoke niet kunnen trainen. Twee weken geleden kreeg ik op de Limburger tot mijn verbazing de 320kg yoke wel uitgelopen, maar heel traag.
Vandaag ging het in ieder geval beter! De yoke was nog steeds traag (maar gestadig; no drops). En daarna met het biervat op mijn schouder gesmeten en snel naar de andere kant gelopen. In mijn vaart het vat over het platform gegooid ( ), dus nog snel langs achter moet laden. Maar again: goed!
Ik bleek hierna nog steeds op de 2de plaats te staan overall, op een half punt voor Karel (en 2,5 voor Raf, die heel veel punten verloren had met de deadlift). Toen begon ik het toch spannend te vinden.
Event 6 Atlas' stones (WSM style: 90-110-125-145-160kg op aflopende hoogte, en resp. 4-3-2-1m lopen met de eerste 4)
3de plaats (na Raf en Jimmy)
Alle stones erop! **** yeah. Meteen PR (160kg stone). En mijn tweede plaats tegen verwachting in kunnen verdedigen (Karel wilde te snel zijn en kreeg uiteindelijk de 160 niet geladen).
Resultaat: ik mag me het komende jaar de '2de-sterkste man van België' noemen. Absoluut niet verwacht het zo goed te doen, maar alles zat mee (en veel van mijn tegenstanders hadden soms serieus pech; maar gelukkig heeft niemand een blessure opgelopen).
Ik ben hier uiteraard zeer gelukkig mee, en zal dat nog wel eventjes blijven.
Verder op de planning:
- binnen 2 weken: de Sterkste Man van Limburg (BE)
- binnen 3 weken: Highland Games Alden Biesen
En daarna offseason: blessures laten herstellen, en verder aan de basis bouwen (zonder nieuwe blessures te veroorzaken!). Ik wil volgend jaar met succes mijn tweede plaats verdedigen, dus het moet maar eens gedaan zijn met mijn kinderachtig tot blessures leidend gedrag. Time to get a bit more serious.