MuscleMeat

Youri Strongman Log

• Topic Starter Topic Starter
BW vanochtend: 108,3kg (+1,8kg)

Ok dan... :o

Toen mijn onderrug een tijdje geblesseerd was heb ik mij een hyper extension toestel gekocht. Heeft naar mijn gevoel echt wel voor verbetering gezorgd.
Bench na dumbbell drukken is sowieso zwaar, dus 3x145 is zeker zo slecht nog niet.
Vorige week heb ik 10x120 gedaan, voor mij een mijlpaal :)
Wel, ik heb een GHR. :p Maar die staat in Leuven, en daar train ik momenteel niet. Thuis heb ik daar ook niet echt plaats voor. Dat zou zeker niet slecht zijn; gelukkig is mijn rug weer goed aan het herstellen (na ongeveer een week).

10*120= nice. Mijn RPR op 120kg is 9 reps. :p

Idd een indrukwekkende bench ;)

Trainingssessie 676

Front squat
3*3*80kg
3*90kg
3*100kg
8*110kg RPR
Na 100kg redelijk wat last van mijn patellapees, dus voor één serieuze set gegaan.
Ging verder goed; niet echt last van mijn rug.

Pull-up
5*BW
5*5*(BW+25kg)
5*(BW+40kg)
Die laatste set was op het randje, maar de quintuples met 25kg gingen erg explosief. Fijn op die manier.
icon_smile.gif

Ab pull-down
3*20*(double light band)

(stretchen)

Trainingssessie 677

Press
5*40kg
5*50kg
3*60kg
3*70kg
1*80kg
5*87,5kg RPR
Alles voelde redelijk zwaar, maar een erg succesvolle psyche-up maakte dat 5*87,5kg redelijk vlot ging voor een redelijk dik RPR. Hee misschien was een extra rep nog mogelijk; in ieder geval niet hard moeten strainen.
Duidelijk dat die 3*90kg van vorige keer en de 2*90kg van de keer daarvoor zeker onder mijn kunnen waren.

Push press (met knee wraps)
3*3*70kg
3*80kg
3*90kg (vanaf hier belt)
3*100kg
3*110kg
3*115kg (wrist wraps) evenaring RPR
Helemaal ingepakt dus. Zonder de knee wraps had ik dit allemaal niet kunnen doen, vanwege mijn patellapees. Die voelt nu trouwens ook allesbehalve schitterend, maar het valt mee; knee wraps helpen wel goed.
Belt toegevoegd omdat mijn rug uiteraard ook nog niet helemaal ok is; die hielp daarbij ook goed.
Blij met de 3*115kg. Na de eerste rep eerst de bar tegen mijn kin gesmeten, alvorens een tweede rep te doen die wel succesvol was.
icon_tongue.gif

Op zich goed, maar ik moet meer kunnen dan dit. Redelijk uit balans door het het hele inpakgedoe.

Cheat curl
10*50kg
10*60kg
8*70kg
8*80kg
5*90kg
7*100kg
Dit liet mijn rug weer toe. Kon alleen niet goed doortrekken op het laatste stuk. O.a. hierdoor teveel voetenwerk bij de 100kg. Verder prima.

(stretchen)

Trainingssessie 678

Drie dagen niet getraind.
icon_eek.gif

Mijn rug voelde ondertussen behoorlijk goed.

Squat
2*3*60kg
3*3*80kg
Daarna gestopt. Bij 60kg - en zeker bij 80kg - werd het duidelijk dat mijn onderrug geen enkele buiging kan verdragen. Bij lichtere gewichten gebeurt dat ook niet, aangezien mijn rug vast zit, maar als ik zwaarder ga, is er wel enige buiging. Dat voelde niet goed en werd met elke set erger...

(hamstrings stretchen)
Als ik niet parallel kan squatten zonder butt wink (= de reden dat mijn rug in the hole pijn deed), zijn mijn hamstrings weer te stijf. Jaren geleden heb ik daar ook aan gewerkt om pijnloos te kunnen squatten. Dat werkte toen goed, maar naargelang de blessure herstelde, ben ik daar mee opgehouden. Dat had ik duidelijk beter niet gedaan.

Wide stance strap bar good morning (+ light bands)
5*60kg
5*5*80kg
Met een megaharde arch (= de enige manier waarop ik kan voorover buigen zonder veel pijn in mijn onderrug). 0,0 ROM, en heel moeilijk qua techniek. Nooit veel aandacht geschonken aan een arch, omdat mijn posterior chain toch sterk genoeg is om redelijke gewichten omhoog te poweren. Nu moest het, en leuk was het niet. Maar wel nuttig, I guess.
icon_neutral.gif

Toch nog eens mijn hamstrings getraind voor het eerst in twee weken.
icon_smile.gif

Sumo deadlift
2*1*70kg
6*1*110kg
Hoe ****ing mobiel moet je zijn om te kunnen sumo deadliften.
icon_eek.gif
Er desondanks in geslaagd elke rep met volledig rechte rug omhoog te trekken.
Wel na elke rep bijna flauwgevallen (gelukkig heb ik een platform om de bar na lock-out te laten vallen en een cage om meteen vast te grijpen).
Niet mijn ding, maar zóveel beter dan niets...
Na zes singles er de brui aan gegeven, omdat ik sterk het gevoel had dat als ik mijn rug een halve graad zou bollen, ik de rest van mijn leven in een rolstoel zou mogen doorbrengen.

Pull-/chin-up

12*5*BW

(hamstrings en heupbuigers stretchen)

Sit-up
30*BW
36*BW

Voortaan elke dag mijn hamstrings stretchen, tot ik er weer mee aan de slag kan. Binnen een week of twee zou dat al véél beter moeten gaan.

Dikke presses op maandag!
Al eens naar een sportmasseur of iets dergelijks geweest?
Ken er eentje in Zonhoven die alles loswerkt met massage en kraken.
Hij heeft mij eind vorig jaar toch verder kunnen helpen. Mijn probleem was dat elke keer ik voorover bukte ik mijn buikspieren automatisch aanspande omdat mijn rug echt geen spanning kon verdragen. Lijkt me toch redelijk ernstig wat je aan de hand (rug) hebt.

Ik heb jaren geleden dezelfde blessure (ongeveer toch gehad): scheurtje in een iliolumbaal ligament. Ben toen na 9 maanden ongelukkig zijn bij een osteopaat geweest, die deze diagnose meteen stelde (waarop ik wist wat ik moest doen om het op te lossen :) ).

Aangezien in nu hetzelfde aan de hand heb (zelfde plaats, zelfde gevoel, zelfde oorzaak), weet ik wel hoe ik het moet aanpakken. En het was goed aan het genezen, maar toen heb ik het in één keer een pak erger gemaakt. :|

Rug loszetten heb ik liever niet, omdat die vanzelf wel loskomt als het ligament weer iets meer kan verdragen. Vandaag voor de squats was hij redelijk los, maar daar is het dus weer (een beetje) misgegaan. Het is wat ernstiger dan ik gedacht had.

Nu is het een kwestie van dit te laten genezen (dat is de enige manier, en het duurt maanden). Maar ondertussen niet stoppen met trainen, dus de komende maanden is het een kwestie van te leren squatten en deadliften met rechte rug en geen round-back stuff te doen. Dus stones e.d. zullen voor het voorjaar zijn, vrees ik.
Ik zie het als een opportuniteit om mijn zwakke punten sterk te maken en te leren een beetje blessurevrij te blijven in de toekomst. :)

Ach, nu focussen op perfecte techniek!

Let wel op dat je niet te licht omgaat met je blessure, als dat scheurtje zich doorzet naar een ontsteking raak je er imo niet zomaar vanaf

Let wel op dat je niet te licht omgaat met je blessure, als dat scheurtje zich doorzet naar een ontsteking raak je er imo niet zomaar vanaf
Je hebt gelijk, hoor. :)

Wat dat verwateren betreft; dat was niet helemaal serieus. Ik ben wel degelijk van plan mijn technieken voor eens en altijd te fixen. Met een betere beginpositie bij DL zal ik sowieso meer kunnen trekken, dus da's wel een dikke motivatie, zelfs als het niet meer pijn doet. :) En als ik beter kan squatten (die zwakke squat van mij is veelal een techniek-issue en van een paar uitgesproken weak links), zal dat sowieso carry-over hebben op mijn andere lifts.

OT:
BW vanochtend: 107,3kg (-1,0kg)

Blijkbaar wat overmoedig geworden na de easy weight gain van vorige week. Ik zal eraan moeten blijven werken. :)

Trainingssessie 679

(hamstrings stretchen)

Seated DB press
20*20kg
Oops. Vergeten dat ik eerst zou gaan benchen...
icon_tongue.gif

Bench press
3*5*80kg (3 grips)
3*4*80kg (3 grips)
3*3*80kg (3 grips)
3*100kg (vanaf hier close grip)
3*120kg
1*140kg
3*150kg
3*5*120kg
Zo, dat was niet erg moeilijk.
icon_smile.gif

Seated DB press
15*25kg
10*30kg
4*35kg
3*5*30kg
1 rep meer met 35kg dan vorige week, en nu deed ik het na bench press. Dus goed.
icon_smile.gif

Ahola hammer curl
8*10*20kg

Zo! Dat voelt beter!
icon_tongue.gif
Benieuwd wat mijn rug morgenvroeg zegt.

:) oops...

Sterke training. Wat zij ahola hammer curls?

Abbotje

Trainingssessie 680

(hamstrings stretchen)

Front squat
3*3*80kg
2*3*90kg
3*100kg
3*110kg
5*120kg (6F) RPR
Na de vijfde rep lag de bar weer halverwege mijn armen; omhoog gewipt en voor een zesde rep gegaan, maar die schoof onherroepelijk weg.

Arched back RDL
2*5*60kg
(+ double mini bands)
2*5*60kg
2*5*80kg
2*5*100kg
Ik kom maar net onder mijn knie met arched back. Maar wel iets DL-achtig kunnen doen.

Pull-up
8*BW
3*10*BW (dead-stop)

DB sit-up
10*6kg (5 links, 5 rechts)
3*10*11,5kg

Trainingssessie 681

Press
5*40kg
5*50kg
4*60kg
3*70kg
1*80kg
4*90kg RPR
3*70kg
3*75kg
2*80kg
1*85kg
1*90kg
F*92,5kg
10*70kg
Good good.
Extra volume gedaan na de zware set, omdat de combinatie van een knie-, rug- en polsblessure me motiveerde om niet te push pressen. Maar dat waven was niet zo'n succes, omdat de 4*90kg eindigde met een grinder.

Barbell curl
3*10*50kg

(hamstrings + heupbuigers stretchen)

Thanks Youri, bruut filmpje ook!

lekkere pressjes vandaag

Ondanks de ongemakken gaat het hier toch nog vooruit

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Thx boys!
Ja, ik kan niet te hard klagen. :) Schouders gaan weer als een trein (en dat is 100% het gevolg van seated DB press). Zwakke punten aanpakken --> progressie maken.
100kg press zal er stilaan wel inzitten, maar ik denk dat ik het spannend ga houden en voorlopig rep PRs ga blijven opzoeken. :)

Terug
Naar boven