MuscleMeat

Age is just a number

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.463
Snap er geen f**k van. dat lijkt gewoon fitnessschema van elke gym, alleen met meer rust.
Ben nu erg benieuwd naar je schema
Dat is het niet. Oefeningkeuze, volgorde, repranges en rustpauzes bepaal ik allemaal zelf. Ik zal de komende twee trainingen (UB, LB) ook de rustpauzes even timen, zodat je een zo goed mogelijk beeld hebt.

Kun je iets concreter zijn?

Overigens, als ik zou moeten kiezen tussen blijven zoals ik nu ben, of flink wat extra spiermassa na een lange dirty bulk maar buiten adem na twee trappen oplopen en een te hoge bloeddruk, dan blijf ik liever zoals ik nu ben.
Daar zit nog veel tussenin. In jouw geval kan je het beste het accent leggen op sterker worden, waarbij je honger op natuurlijke wijze meegroeit en je nauwelijks vetter wordt.

In mijn tijd als actieve bodybuilder rond 1980 waren veel jonge mannen natural maar hadden wel flinke spieren zoals armen 42cm met weinig vet en goed zichtbare buikspieren. Dat gevreet is pas later gekomen en nu is het normaal, evenals middelengebruik, hand in hand met lam trainen. Het accent lag zoals gezegd op sterker worden zonder dat dit een doel op zichzelf werd en dat werkte voor haast iedereen.

Overigens, als ik zou moeten kiezen tussen blijven zoals ik nu ben, of flink wat extra spiermassa na een lange dirty bulk maar buiten adem na twee trappen oplopen en een te hoge bloeddruk, dan blijf ik liever zoals ik nu ben.
Je reageert nu wel heel zwart/wit.

Een andere manier van trainen en voldoende eten voor de spiergroei kan best een goede nieuwe impuls geven. Uit je vetmeting laatst is gebleken dat jij een heel laag VP hebt, het zal toch wel even duren voordat jij zo vet bent dat je buiten adem bent en je bloeddruk omhoog schiet. Niemand zegt dat je iedere vorm van cardio en andere beweging zoveel mogelijk moet mijden.

Waarom zou je überhaupt dirty bulken? Met een surplus van 250-500cal per dag ga je echt niet dik worden, helemaal niet op jouw VP. Whatever je doet: als je eet zoals je nu doet heeft sleutelen met volume en/of intensiteit maar een marginale impact op je resultaat.

• #2.467
Speciaal voor @Bullshark een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van mijn upper body training van vandaag.
Opwarmsets weggelaten.
RIR = Reps In Reserve

Flat barbell bench press, paused on chest
p = 3'
13,12,10,9 x 50, RIR<=1 (hard)

Superset: machine pulldown (A) + machine shoulder press (B)
p = 1'
A: 10,10,10,10,10 x 47½, RIR 5 aflopend tot 1 (medium)
B: 12,10,8,7 x 15, RIR<=1 (hard)

Superset: machine seated chest press (A) + machine row, unilateral (B)
p = 1'
A: 12,10,9,8 x 20, RIR<=1 (hard)
B: 10,10,10,10,10 x 40 RIR ? (easy)

Superset: machine pec fly (A) + machine rear delt reverse fly (B)
p = 1'
A: 13,11,10 x 73, RIR<=1 (hard)
B: 12,12,12,12 x 32, RIR ? (easy)

Superset: cable face pull (A) + machine lateral raise (B)
p = 1½'
A: 15,14,14,13 x 27, RIR<=2 (hard)
B: 13,12,11,11 x 32, RIR<=2 (hard)

Eerste keer dat ik alle rustpauzes tussen de sets heb bijgehouden. Meeste pauzes waren gevoelsmatig aan de korte kant, wat korter dan ik gewoon was. Ik kan dit ook zien aan een iets grotere drop in reps bij sommige oefeningen. Morgen volgt leg day + abs.

Niet alleen voor mij, er zijn ook meer lezers die advies kunnen geven. Ook kun je er zelf eens kritisch naar kijken.

Speciaal voor @Bullshark een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van mijn upper body training van vandaag.
Opwarmsets weggelaten.
RIR = Reps In Reserve

p = 3'

p = 1'

p = 1'

p = 1'

p = 1½'

Eerste keer dat ik alle rustpauzes tussen de sets heb bijgehouden. Meeste pauzes waren gevoelsmatig aan de korte kant, wat korter dan ik gewoon was. Ik kan dit ook zien aan een iets grotere drop in reps bij sommige oefeningen. Morgen volgt leg day + abs.
"Veel te veel oefeningen en sets" en "verkeerde oefening keuze voor een extreme hardgainer" zijn onderdrijvingen.

• #2.470
  • #2.471
"Veel te veel oefeningen en sets" en "verkeerde oefening keuze voor een extreme hardgainer" zijn onderdrijvingen.
Welke oefeningen zou jij schrappen (of eventueel vervangen) en hoeveel sets per oefening of sets in totaal raad jij aan als ik 2x per week upper body doe?

@imnewhere , met wielrennen op niveau is 5k naar binnen werken toch ook geen uitzondering? Hoe deed je dat in die tijd dan? Of liep je toen ook vast op te weinig eten?

Opwarmsets weggelaten.
RIR = Reps In Reserve

p = 3'

p = 1'

p = 1'

p = 1'

p = 1½'

Wat een moeilijk gedoe, kies een paar oefeningen die je leuk vindt, train tot je niet meer kan + eet wat meer, klaar. Als je te weinig gains maakt is dit 100% zeker te wijten aan je voeding.

Welke oefeningen zou jij schrappen (of eventueel vervangen) en hoeveel sets per oefening of in sets in totaal raad jij aan als ik 2x per week upper body doe?
Ik zou in 1 training de eerste tijd alleen bankdrukken of variant, pull downs of rows, shoulder press of lateral raises, doen. En nog een (super)set voor armen. Dat is al enorm uitputtend als je af en toe tot het uiterste gaat.

• #2.477
@imnewhere , met wielrennen op niveau is 5k naar binnen werken toch ook geen uitzondering? Hoe deed je dat in die tijd dan? Of liep je toen ook vast op te weinig eten?
Klopt. Toen at ik inderdaad meer dan nu, maar toen had ik ook meer trek/honger, omdat wielrennen veel energie kost als je 20 uur per week traint in het seizoen.

• #2.479
  • Like
Waarderingen: BB_
In principe wel. Ongeveer zoals de klassementsrenners in de Tour er nu uitzien. Ik was een klimmer en woog toen 62-64 kg in de zomer.
Met dat in het achterhoofd, kan ik mij best voorstellen dat aankomen voor jou een mentaal ding is. Geen idee of het dat is, maar zelf zou ik zoiets denk ik nooit helemaal los kunnen laten.

Terug
Naar boven