XXL Nutrition

bankdrukken

Als ik het hier samenvat kun je op twee manieren bankdrukken. Bankdrukken (isolatie) voor de borst en bankdrukken (compound) voor totale lichaamskracht. Ik denk dat wanneer iemand zijn stats vermeld dit hier ook zou moeten aangeven anders vergelijken we appels met peren.

Zelf heb ik nooit bankdrukken gedaan als compound oefening. Wat ik wel merk is dat mijn trainingsmaat meer kapot gaat nu hij op isolatie met mij traint als dat hij vroeger de compound oefening deed. Hij drukte eerst makkelijk 100kg (compound) en nu met moeite 60 kg (isolatie) Hij gaat momenteel kapot aan de spierpijn en je ziet nu zijn borst groeien.

Het gaat ook niet alleen om de kilo's die je kan drukken. Een vriend van mij die voorheen ergens anders trainde drukte makkelijk 110kg bank hij is 190cm en weegt 115 kg). Echter zag ik dat zijn houding niet juist was, daar ben ik nu met hem aan het werken. Nu heeft hij met 60kg veel moeite. Hij heeft na de training enorme spierpijn terwijl hij dat vroeger nooit had. Grappige is dat we nu zijn borst echt zien groeien, vroeger bleef zijn fysiek jaar in jaar uit gelijk.

Uiteindelijk deed hij vroeger bankdrukken met zijn schouders en rug erbij. Momenteel alleen met zijn borst. Minder kilo's en toch zwaarder. Houding is zo belangrijk dat mag je niet vergeten. Want zijn we nou bezig met bodybuilding of met ego building?

daar krijg je dan toch mooie voorste schouderkoppen van, wat ook weer leuk is
doe nu uitsluitend nog maar db press

ben benieuwd of als ik een jaar geen bb bp meer doe en alleen maar db press...gaat mijn bp dan ook omhoog? of blijft die hangen?

Als ik het hier samenvat kun je op twee manieren bankdrukken. Bankdrukken (isolatie) voor de borst en bankdrukken (compound) voor totale lichaamskracht.

Ik zou niet weten hoe je met bankdrukken de borst zou kunnen isoleren.

Hoe je de oefening ook uitvoert het blijft een compoundbeweging waar meerder spieren bij betrokken zijn.

Er is alleen verschil in uitvoering tussen in welke mate je de betrokken spieren gebruikt en het verplaatsen van maximaal gewicht.

Als je de borst meer geisoleerd wilt trainen ben je beter af met flye bewegingen.

Hoe je de oefening ook uitvoert het blijft een compoundbeweging waar meerder spieren bij betrokken zijn.

Er is alleen verschil in uitvoering tussen in welke mate je de betrokken spieren gebruikt en het verplaatsen van maximaal gewicht.

Als je de borst meer geisoleerd wilt trainen ben je beter af met flye bewegingen.

Wou juist ongeveer zelfde zeggen, maar was mij al voor. Bench is een compound en de bedoeling moet dus steeds zijn zoveel mogelijk gewicht te verplaatsen.

Als je zegt dat je je spieren niet kunt uitschakelen bij een oefening dan geef ik je helemaal gelijk, dat kan ook niet. Je kunt wel spieren meer of minder betrekken tijdens een oefening, met isoleren bedoel ik focussen op een bepaalde spier.

Een aantal jaren terug trainde ik met een jongen die monster schouders had. Hij was hier heel sterk mee, zijn borst was helaas nauwelijks aanwezig. Tijdens borst trainingen (benchen) zag je zijn borst inzakken en zijn schouders naar voren komen. De schouders namen het als het ware over van zijn borst. Natuurlijk was deze niet geheel uitgeschakeld maar hij trainde de borst minder tijdens de bench.

We hebben er echt lang over gedaan om zijn borst te ontwikkelen want tijdens een borst training wil je je borst trainen en niet je schouders, die trainde we op een andere dag. Uiteindelijk lukte het hem zijn borst meer te isoleren door zijn borst op te zetten en schouders naar achteren te houden. Zijn borst is later goed gaan groeien.

Ook moet je opletten dat je niet je benen of je rug bij het benchen betrekt. Soms zie je van die gasten die een bepaald gewicht niet meer omhoog krijgen en met hun benen de rug optillen van de bank. De benen en rug gaan nu meedrukken om de kracht ergens vandaan te halen.

Ik trek mijn benen omhoog en hou ze in de lucht, 90 gr. Mijn onderrug kan nu niet meer los komen van de bank. Hierdoor word de oefening veel zwaarder omdat ik nu balans moet houden met mijn borst en armen. Mijn benen kunnen nu niet meer helpen als ik uit balans ga. Super zwaar voor de borst is dit. Mijn borst moet nu naast het presswerk ook nog stabiliteit houden en dat voel je wel. Je merkt meteen dat je minder kg omhoog krijgt, de spierpijn werd extremer en mijn borst groeide meer dan voorheen.
Wou juist ongeveer zelfde zeggen, maar was mij al voor. Bench is een compound en de bedoeling moet dus steeds zijn zoveel mogelijk gewicht te verplaatsen.
Zoals ik al eerder opmerkte ben ik er hier achter gekomen dat er twee verschillende bench presses zijn. Jij voert deze uit als een compound oefening terwijl ik mij volledig richt op de borst. Wat de bedoelling van een oefening is wat je zelf met de oefening wilt bereiken, toch?

Dat sommige niet op deze manier trainen wil niet zeggen dat het niet kan, ik doe het al jaren zo. ook zeg ik niet dat de een beter is dan de ander. Beide zijn er om een ander doel te bereiken.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ik heb gevraagt hoeveel de stang weegt en hij weegt idd 20 kg tis een olympische stang;)
dus ik druk idd 45 kg ipv 25

ligt het nou aan mij of zijn er allemaal slappelingen in mijn sportschool?
iedereen in mijn sportschool drukt ongeveer 30-50 kg meer niet.
en die mensen zijn er best gespiert uit. en dan hoor ik hier dat een beginner na een paar maanden wel 70 kg kan drukken.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe snel je het drukt. Als je 4 seconden laat zakken is het een stuk zwaarder als dat je die stang als een gek tilt en laat zakken. Ik zie vaak billys die denken dat ze stoer zijn omdat ze veel drukken maar die drukken dan ook binnen 10 seconden een setje van 10. Het gaat niet om het gewicht maar om de uitvoering en dat vergeten mensen vaak.

Maar toch is 30-50 idd wel weinig :rolleyes:

Bankdrukken = ego workout.
Welke fitness boy doet dat nou niet.
Wil je dikke pecs.?

Chest dips 4 setjes
Incline db press 3 setjes
Flyes zwaar 3 setjes
En als afmakker mischien benchpress 3 setjes

+1
Ik kom dan nog tot hooguit 1 setje benchpress van 8x50 ofzo

Ik trek mijn benen omhoog en hou ze in de lucht, 90 gr. Mijn onderrug kan nu niet meer los komen van de bank.

Dan heb je wel een heel onstabiele basis om vanuit te drukken en hoe meer gewicht je drukt hoe "strakker" je lichaam moet zijn.
Lijkt me niet zo veilig eens je hogere gewichten gaat drukken.

Als je zegt dat je je spieren niet kunt uitschakelen bij een oefening dan geef ik je helemaal gelijk, dat kan ook niet. Je kunt wel spieren meer of minder betrekken tijdens een oefening, met isoleren bedoel ik focussen op een bepaalde spier.

Een aantal jaren terug trainde ik met een jongen die monster schouders had. Hij was hier heel sterk mee, zijn borst was helaas nauwelijks aanwezig. Tijdens borst trainingen (benchen) zag je zijn borst inzakken en zijn schouders naar voren komen. De schouders namen het als het ware over van zijn borst. Natuurlijk was deze niet geheel uitgeschakeld maar hij trainde de borst minder tijdens de bench.

We hebben er echt lang over gedaan om zijn borst te ontwikkelen want tijdens een borst training wil je je borst trainen en niet je schouders, die trainde we op een andere dag. Uiteindelijk lukte het hem zijn borst meer te isoleren door zijn borst op te zetten en schouders naar achteren te houden. Zijn borst is later goed gaan groeien.

Ook moet je opletten dat je niet je benen of je rug bij het benchen betrekt. Soms zie je van die gasten die een bepaald gewicht niet meer omhoog krijgen en met hun benen de rug optillen van de bank. De benen en rug gaan nu meedrukken om de kracht ergens vandaan te halen.

Ik trek mijn benen omhoog en hou ze in de lucht, 90 gr. Mijn onderrug kan nu niet meer los komen van de bank. Hierdoor word de oefening veel zwaarder omdat ik nu balans moet houden met mijn borst en armen. Mijn benen kunnen nu niet meer helpen als ik uit balans ga. Super zwaar voor de borst is dit. Mijn borst moet nu naast het presswerk ook nog stabiliteit houden en dat voel je wel. Je merkt meteen dat je minder kg omhoog krijgt, de spierpijn werd extremer en mijn borst groeide meer dan voorheen.

Zoals ik al eerder opmerkte ben ik er hier achter gekomen dat er twee verschillende bench presses zijn. Jij voert deze uit als een compound oefening terwijl ik mij volledig richt op de borst. Wat de bedoelling van een oefening is wat je zelf met de oefening wilt bereiken, toch?

Dat sommige niet op deze manier trainen wil niet zeggen dat het niet kan, ik doe het al jaren zo. ook zeg ik niet dat de een beter is dan de ander. Beide zijn er om een ander doel te bereiken.
Benchmonster speaking. Typisch gelul van een fitness & wellness instructeur

De enige manier waarop je de rol van de borst groter maakt is door de hoek armen/romp te vergroten. Deze positie betekend wel groter blessurekans voor het schoudergewricht.

Voor de rest betekend minder betrokkenheid van andere spieren minder gewicht en dus ook minder aanspreken van grote MU's van de pec. major. Maw minder groei.

Dat een bepaalde variant de borst beter uit doet komen komt imo vaker omdat schouders achterblijven (als je daardoor krijgt wat je zoekt PRIMA!)

Zie boven.

Je geeft trouwens zelf al aan dat hij de borst in liet zakken waardoor de belasting voor een groot deel op de schouders kwam (delt/tricep presser)

Wat hij eigenlijk had moeten leren is niet z'n pec. te "isoleren" maar om deze meer mee te laten spreken met de rest. Hierdoor had hij meer betrokkenheid van de pec. gehad met meer gewicht (grotere MU's)

Ik zie niet in wat balanseren van je bovenlichaam met het aanspreken van de borst te maken heeft?

Verders is je onderrug op de bank houden net zo blesssuregevoelig voor je wervels als overdreven brugen

Als je trouwens tevreden ben met de manier die je doet zou ik het vooral zo houden, maar als ik het zo lees dan betekend jouw meer borst eigenlijk minder de rest.

Prima als dat je doel is maar imo niet echt de manier om max. massa op te bouwen.

Zoals ik al eerder zei hebben we een andere manier van trainen. Train graag mijn borst met benchen. Een beetje vanuit mijn benen en rug gaan drukken snap ik gewoon echt niet. Dan ben je in mijn ogen aan het forceren. Dus dumbbell curl moet ook helemaal vanuit de rug omhoog gegooid worden. Zoveel mogelijk spieren erbij betrekken dus. Ik curl liever vanuit mijn bicep, dan maar iets minder gewicht.

Voor mij werk het inderdaad. Dat balans verhaal is inderdaad lastig. Maar als je het echt vaak doet dan lig je super stabiel omdat je heel gecontroleerd drukt. Ik heb hier ooit 120 kg bank mee gedrukt, lang lang geleden. Vergelijk het maar een beetje als squaten in een smithmachine of los squaten. Los is veel zwaarder omdat je benen ook balans moeten houden (stabilatoren).

Verder die cynische opmerkingen zijn erg flauw. 3XL neemt in ieder geval de moeite inhoudelijk te reageren.

Ik zie niets cynisch aan mijn reactie en reageer ook volkomen inhoudelijk.

Ik geef je zelfs gelijk in de zin van als het voor je werkt moet je het zo houden.

1. Het is geen goed idee de voeten op de bank te plaatsen of op een andere manier je evenwicht en balans te verstoren. Evenwicht bij de bench is een noodzakelijk en belangrijk gegeven.
2. De bedoeling van een bench is niet alleen de borst te trainen, maar ook schouders en triceps en eigenlijk het gehele bovenlichaam.
De reden dat compound oefeningen de beste zijn voor spieropbouw is nu eenmaal omdat ze meerdere spieren tegelijk trainen. Massa bouwen is niet elke spier willen isoleren, maar gewoon oefeningen doen met zoveel mogelijk gewicht die tot doel hebben zoveel mogelijk spieren in één keer aan te spreken.
Om een voorbeeld te geven: de biceps. Ik heb nog 3 verschillende oefeningen gedaan terwijl ik in de waan was dat ik zo een grote biceps ging krijgen. Maar het was pas toen ik geen speciale oefeningen meer deed voor de biceps en rekende op zware rugoefeningen dat ze echt groeiden.
Verspil geen tijd in het kost wat kost willen isoleren van je spieren, maar voor ECHTE massa reken op compounds, als daar zijn: Bench en incline press, Military's voor de schouders, Deadlifts, Chins en BOR voor de rug, Squats voor de benen.
Biceps en triceps train je al genoeg met press bewegingen en bijvoorbeeld achterkant schouders wordt al flink gepakt door rugoefeningen.
En als je dat dan toch wil kan je er per spiergroep nog één extra oefening bijpakken voor 1 of 2 setjes, als daar zijn: side laterals voor de schouders, dips voor borst en triceps, leg press voor de benen, toe raises voor de kuiten en ez curl voor de biceps. Maar besteed daar niet echt veel tijd aan, want ze zijn voor massa minder belangrijk dan de zware compounds.
Nog even bijzeggen dat ik hier wel bedoel om zuivere massa te bouwen, later kan je natuurlijk een veelvoud aan oefeningen inlassen om het lichaam als het ware af te werken.
Maar als jouw bedoeling is een mooi lichaam te bouwen waarmee je met opgeheven hoofd kan mee op het strand komen, dan zeg ik uitstekend bezig. Maar als de bedoeling is een zo groot mogelijke massa dan zeg ik...niet isoleren en compounds met zware gewichten waarbij je veel spieren aanspreekt. Dus niet de borst laten inzakken, zoals die vriend van jou, want dan schakel je natuurlijk voor een gedeelte deze spier uit.

Laatst bewerkt:
Ik zie niets cynisch aan mijn reactie en reageer ook volkomen inhoudelijk.

Ik geef je zelfs gelijk in de zin van als het voor je werkt moet je het zo houden.
Had ook niet op jou betrekking, maar op Tjok. Ik gaf toch ook aan dat ik het waardeer dat jij de moeite neemt inhoudelijk te reageren :D

@ dressed black, Ben echt jaloers op jou dat jij het geluk hebt dat je armen groeien met rug oefeningen. Bij mij is dit helaas niet het geval. Ik moet hier echt energie in steken, dus los mijn armen trainen.

Om nog even terug te komen op de disscussie. Ook ik doe een aantal compound oefenigen zoals squat, pull over, incline press, bench press (die laatste druk ik niet met mijn benen, dus zie ik als isolatie oefening), sinds kort ook de deadlift. Maar toch merk ik op dat nou juist die gasten in de sportschool die hun hele lichaam forceren bij de uitvoering van een oefening minder vooruit gaan als dat ik ga bij mijn isolatie oefeningen. Zou het echt frustrerend vinden maanden te trainen en geen progressie in het lichaam zien.

Laatst bewerkt:
Had ook niet op jou betrekking, maar op Tjok. Ik gaf toch ook aan dat ik het waardeer dat jij de moeite neemt inhoudelijk te reageren :D

@ dressed black, Ben echt jaloers op jou dat jij het geluk hebt dat je armen groeien met rug oefeningen. Bij mij is dit helaas niet het geval. Ik moet hier echt energie in steken, dus los mijn armen trainen.

Om nog even terug te komen op de disscussie. Ook ik doe een aantal compound oefenigen zoals squat, pull over, incline press, bench press (die laatste druk ik niet met mijn benen, dus zie ik als isolatie oefening), sinds kort ook de deadlift. Maar toch merk ik op dat nou juist die gasten in de sportschool die hun hele lichaam forceren bij de uitvoering van een oefening minder vooruit gaan als dat ik ga bij mijn isolatie oefeningen. Zou het echt frustrerend vinden maanden te trainen en geen progressie in het lichaam zien.
Is niks cynisch aan. Dit is gewoon typisch gelul voor een fitnessinstructeur; bankdrukken als isolatieoefening voor je borst... Je doet zeker ook smalle grip voor binnenkant borst? Heb verder geen idee of je ook werkelijk een fitnessinstructeur bent maar het zou me niets verbazen. Op m'n oude sportschool waren er ook een paar instructeurs die er heilig van overtuigd waren dat het jaren duurt voor je 100kg bankdrukt en dat dat gezien moet worden als een zeldzame en uitzonderlijke prestatie die je brengt naar een eenzame top.

On the side: 120kg banken stelt ook weinig voor dus ik snap niet waarom je dat naar voren brengt.

Isolatie oefening is toch waar bij je maar één gewricht beweegt ?

Neen is geen kwestie van jaloers zijn, is gewoon het feit dat rugoefeningen de biceps het meest belasten en als je geen aparte oefeningen doet worden ze ook niet overtraind. Gewoon een kwestie van je spieren met de zwaarst mogelijke gewichten, maar uiteraard in de bodybuilding sT, juist genoeg aanzet geven om ze te laten groeien. Niet te veel en niet te weinig.
Als mensen de compounds goed uitvoeren en met zware gewichten en niet lager gaan dan 4 reps, dan kan het niet anders of ze maken grotere vooruitgang dan iemand die strikt traint en geïsoleerd. Daar kan geen discussie over bestaan, toegegeven je moet al een zeer goede basis hebben, ik zeg niet dat je in je eerste trainingsjaar al dadelijk moet beginnen vlammen met enkel compounds.
Natuurlijk blijft de mijn niet eeuwig zilver delven en moet je ook al eens een periode inlassen waarin je wat andere oefeningen doet en met wat meer reps.
Maar de basis blijft altijd compounds met zo zwaar mogelijke gewichten voor minimum 4 reps, en zolang je progressief bezig bent is dat het walhalla voor zware massa. Daar kan geen strikte en geïsoleerde training tegenop. Punt.

Neen is geen kwestie van jaloers zijn, is gewoon het feit dat rugoefeningen de biceps het meest belasten en als je geen aparte oefeningen doet worden ze ook niet overtraind. Gewoon een kwestie van je spieren met de zwaarst mogelijke gewichten, maar uiteraard in de bodybuilding sT, juist genoeg aanzet geven om ze te laten groeien. Niet te veel en niet te weinig.
Als mensen de compounds goed uitvoeren en met zware gewichten en niet lager gaan dan 4 reps, dan kan het niet anders of ze maken grotere vooruitgang dan iemand die strikt traint en geïsoleerd. Daar kan geen discussie over bestaan, toegegeven je moet al een zeer goede basis hebben, ik zeg niet dat je in je eerste trainingsjaar al dadelijk moet beginnen vlammen met enkel compounds.
Natuurlijk blijft de mijn niet eeuwig zilver delven en moet je ook al eens een periode inlassen waarin je wat andere oefeningen doet en met wat meer reps.
Maar de basis blijft altijd compounds met zo zwaar mogelijke gewichten voor minimum 4 reps, en zolang je progressief bezig bent is dat het walhalla voor zware massa. Daar kan geen strikte en geïsoleerde training tegenop. Punt.

ik ben het ermee eens maar dan hebben we het wel over overall mass

een goede uitgevoerde geisoleerde bumbell curl blijft toch voor de dikste piek zorgen

punt is bij bb dat je overall mass moet hebben en definitie

dus compound (overall mass)
en isolatie (definitie)

samen maken heb bb lichaam

powerlifters hebben over het algemeen veel overall mass bijv

Terug
Naar boven