Fitness Seller

bankdrukken

ik ben het ermee eens maar dan hebben we het wel over overall mass

een goede uitgevoerde geisoleerde bumbell curl blijft toch voor de dikste piek zorgen

punt is bij bb dat je overall mass moet hebben en definitie

dus compound (overall mass)
en isolatie (definitie)

samen maken heb bb lichaam

powerlifters hebben over het algemeen veel overall mass bijv

100 % juist wat je zegt, is dan ook de bedoeling om eerst de overall massa te maken en daarna het lichaam af te werken.

toen ik net begon met trainen zo'n goeie 4 jaar geleden had ik problemen met 30kg te benchen, woog toen zelf 55kg. nu weeg ik 85kg en press ik 120kg 2x, volledig correct. mijn trainingsmaat is 4 maand geleden begonnen met trainen en die kon al meteen 70kg pressen, zit nu al op 90kg.

maar bij ons in de gym zijn er toch veel die 100+ kg drukken

Ik moet zeggen dat ik best moeite heb met bankdrukken, mijn 1RM is wel 80kg bij 76kg lichaamsgewicht, maar daar heb ik nog flink op moeten trainen, ik heb zelf het idee dat bankdrukken je een beetje moet liggen, ik vind zelf squats of deadlifts veel lekkerder. Respect voor dat nieuwe wereldrecord zeg, 447kg :eek:

Is niks cynisch aan. Dit is gewoon typisch gelul voor een fitnessinstructeur; bankdrukken als isolatieoefening voor je borst... Je doet zeker ook smalle grip voor binnenkant borst? Heb verder geen idee of je ook werkelijk een fitnessinstructeur bent maar het zou me niets verbazen. Op m'n oude sportschool waren er ook een paar instructeurs die er heilig van overtuigd waren dat het jaren duurt voor je 100kg bankdrukt en dat dat gezien moet worden als een zeldzame en uitzonderlijke prestatie die je brengt naar een eenzame top.

On the side: 120kg banken stelt ook weinig voor dus ik snap niet waarom je dat naar voren brengt.
Nee ik ben geen fitness instructeur. Dit is gewoon hoe ik door de jaren ervaring heb gemerkt waarin ik de meeste progressie boek voor mijn borst. Ze noemde mij niet voor niets vroeger popeye. Zag er echt niet uit, super dunne armen maar wel flinke borstspieren. Later ben ik dus ook andere spiergroepen gaan trainen.

Daarnaast hoeft het helemaal niet jaren te duren om veel te drukken, als het gaat dan moet je het doen voor progressie. Met gaan bedoel ik met de juiste uitvoering en niet kost wat kost een gewicht omhoog brengen. Powerlifting natuurlijk uitgesloten.

Wat maakt het trouwens uit of 120 kg bank veel is. Wanneer jij je benen in de lucht houdt en niet met de rug en benen mee kunt drukken wil ik het nog wel eens zien hoeveel gasten hier dit gewicht kunnen drukken.

En nu is je reactie al meer inhoudelijk. Alleen vind ik typeringen als gelul niet nodig, maar dat moet je zelf weten.

Natuurlijk blijft de mijn niet eeuwig zilver delven en moet je ook al eens een periode inlassen waarin je wat andere oefeningen doet en met wat meer reps.
Helemaal mee eens, ik heb nu al een aantal compound oefeningen. Later pas ik mijn schema weer eens aan en zal dan mijn training doen met uitsluitend compound. Variatie is altijd goed tijdens de training.

Nee ik ben geen fitness instructeur. Dit is gewoon hoe ik door de jaren ervaring heb gemerkt waarin ik de meeste progressie boek voor mijn borst. Ze noemde mij niet voor niets vroeger popeye. Zag er echt niet uit, super dunne armen maar wel flinke borstspieren. Later ben ik dus ook andere spiergroepen gaan trainen.

Daarnaast hoeft het helemaal niet jaren te duren om veel te drukken, als het gaat dan moet je het doen voor progressie. Met gaan bedoel ik met de juiste uitvoering en niet kost wat kost een gewicht omhoog brengen. Powerlifting natuurlijk uitgesloten.

Wat maakt het trouwens uit of 120 kg bank veel is. Wanneer jij je benen in de lucht houdt en niet met de rug en benen mee kunt drukken wil ik het nog wel eens zien hoeveel gasten hier dit gewicht kunnen drukken.

En nu is je reactie al meer inhoudelijk. Alleen vind ik typeringen als gelul niet nodig, maar dat moet je zelf weten.

Helemaal mee eens, ik heb nu al een aantal compound oefeningen. Later pas ik mijn schema weer eens aan en zal dan mijn training doen met uitsluitend compound. Variatie is altijd goed tijdens de training.

Volledig mee eens!

Ik vraag me ook af hoeveel al die kerels hier kunnen squatten als ze het doen op een grote bal doen met een fatbar met ongelijke gewichtsverdeling over de stang.

Moeilijker betekent niet noodzakelijk beter.

100 % juist wat je zegt, is dan ook de bedoeling om eerst de overall massa te maken en daarna het lichaam af te werken.

zijn genoeg mensen die het rustig aan en beheerst doen(bb) en per jaar 3-5kg pakken en na 8 jaar er onwijs bruut eruit zien, en nooit die fase hebben gehad van massa varkentje.
Dus persé eerst massa moeten kweken vind ik maar lariekoek, doe waar jij je lekker bijvoelt en hou het interessant/leuk.

Ik vraag me ook af hoeveel al die kerels hier kunnen squatten als ze het doen op een grote bal doen met een fatbar met ongelijke gewichtsverdeling over de stang.

Moeilijker betekent niet noodzakelijk beter.
Niet nodig, als je had gelezen doe je dit namelijk al bij een squat, slimmerd. Je benen moeten ook de stabiliteit verzorgen bij een squat. Ga eerst eens squaten met een smith machine en daarna met losse bar. Weet zeker dat je meer squat met de smith machine, wanneer je benen niet voor de stabiliteit hoeven te zorgen, daar wordt je juist bere sterk van. Ben gewoon eigenwijs en geloof het niet dan. Maar wat je nu stelt slaat echt nergens op en dat weet je zelf ook.

@bsbsbs, zelf ging ik met deze manier van trainen 15 kg lichaamsgewicht (% bleef gelijk) vooruit in een jaar. Maar dat kan natuurlijk ook niet.

zijn genoeg mensen die het rustig aan en beheerst doen(bb) en per jaar 3-5kg pakken en na 8 jaar er onwijs bruut eruit zien, en nooit die fase hebben gehad van massa varkentje.
Dus persé eerst massa moeten kweken vind ik maar lariekoek, doe waar jij je lekker bijvoelt en hou het interessant/leuk.

Natuurlijk niet, ik let er op dat ik geen massa varkentje wordt. Ik geloof in eerst massa bouwen, maar niet ten koste van mijn fysieke verschijning. Daar ben ik te ijdel voor vrees ik. Ik hou dus met andere woorden de kerk in het midden.

Niet nodig, als je had gelezen doe je dit namelijk al bij een squat, slimmerd. Je benen moeten ook de stabiliteit verzorgen bij een squat. Ga eerst eens squaten met een smith machine en daarna met losse bar. Weet zeker dat je meer squat met de smith machine, wanneer je benen niet voor de stabiliteit hoeven te zorgen, daar wordt je juist bere sterk van. Ben gewoon eigenwijs en geloof het niet dan. Maar wat je nu stelt slaat echt nergens op en dat weet je zelf ook.

@bsbsbs, zelf ging ik met deze manier van trainen 15 kg lichaamsgewicht (% bleef gelijk) vooruit in een jaar. Maar dat kan natuurlijk ook niet.

Als je bedoelt naturel dan kan dat niet neen. Het is maar menselijk mogelijk om 6-7 kg zuivere spiermassa per jaar te oogsten, en dan nog voornamelijk in de benen. Waarom denk je dat een en ander naturel zo moeilijk is?

Ja natuurlijk...dat was de bedoeling..toch duidelijk?
Voor mij was het duidelijk dat dit overdreven was. Maar hoe denk je over de stelling die ik deponeer over stabiliteit van de benen, bij de squat. Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

@ dressed black: ik ben puur natuur, als je daar natuurlijk creatine en eiwitten onder verstaat (geen AAS)

Voor mij was het duidelijk dat dit overdreven was. Maar hoe denk je over de stelling die ik deponeer over stabiliteit van de benen, bij de squat. Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Daar ga ik me niet over uitspreken.
Maar wat bench betreft zie ik niet in hoe stabiliteit verminderen beter is voor je borst.

Bankdrukken is gewoon een k*t oefening :(

Daar ga ik me niet over uitspreken.
Maar wat bench betreft zie ik niet in hoe stabiliteit verminderen beter is voor je borst.
vreemd, misschien omdat je weet dat hier een kern van waarheid in ligt? Squat is gewoon zo goed omdat je benen en ook andere spieren een zware oefening moeten doen en daarnaast balans moeten houden. Deze balans spreekt spieren veel intensiever aan. Dit is de reden dat niemand hier squat via een smith machine.

Dit principe geld ook voor de borst. Als je uit balans raakt tijdens de bench welke spieren zal hier de stabiliteit moeten verzorgen? Dit doen voornamelijk de benen. Dit zijn extra steunpunten die deze krachten opvangen. Zijn je benen uitgeschakeld dan wordt het ineens een heel stuk zwaarder. De stabiliteit moet nu dus uit je bovenlichaam komen. Rug kan niet want die ligt plat op de bank. Blijven er een paar over die dit moeten doen.

Het is gewoon een variatie op je training, ik zou zeggen probeer het eens en kijk of het voor je werkt als meteen zeggen dat dit niet goed is. Zo kom je natuurlijk nooit verder. Het zal heel lastig zijn in het begin maar al het begin is moeilijk.

Als je rug plat op de bank ligt is er toch geen instabiliteit?

Als je rug plat op de bank ligt is er toch geen instabiliteit?
Hehe, als je met je benen op de grond staat is dat toch ook geen instabiliteit (bij de squat). Het gaat erom welke spieren ervoor zorgen dat je stabiel blijft tijdens een oefening. Dat kost kracht en dat vergt meer spieractiviteiten en dat betekend dus meer groei. Wil je het nou niet begrijpen?

Hehe, als je met je benen op de grond staat is dat toch ook geen instabiliteit (bij de squat). Het gaat erom welke spieren ervoor zorgen dat je stabiel blijft tijdens een oefening. Dat kost kracht en dat vergt meer spieractiviteiten en dat betekend dus meer groei. Wil je het nou niet begrijpen?

Absoluut onjuist imo. Bench press voer je uit voor het hele bovenlichaam, met andere woorden, je geeft je schouders en triceps ook een enorme groeimpuls.
Zinloos om zoveel mogelijk de borst te willen isoleren, dan degradeer je een compound oefening zoals de Bench en maakt ze minder waardevol.
Ik doe enkel incline bench om de rotator cuffs te sparen, maar zoals ik ze uitvoer worden zowel mijn borst, schouders, triceps en zelfs mijn rug meegetraind (deze laatste in slechts heel geringe mate natuurlijk).
Bij mijn schoudertraining moet ik slechts enkele sets Military's uitvoeren en triceps kan ik helemaal zo laten dankzij mijn zware bench. En ook als variatie zou ik nooit jouw strikte trainingen uitvoeren, maar eerder benchen met wat meer reps en ook wisselen van oefening (met dumbbells, 1 handig met dumbbell, of incline in verschillende standen van de bank).

Ik zie de toegevoegde waarde niet van het in de lucht houden van je benen tijdens bankdrukken. Jij komt steeds met je stabiliteitsverhaal maar ik heb eerder het idee dat het gewoon blessuregevoeliger is en dat is dan de toegevoegde waarde. Bovendien snap ik niet waarom je van bankdrukken een zogenaamde 'isolatie'oefening wilt maken.

Ik snap je vergelijking met de squat niet. Staan de benen bij de squat voor de rug bij de bank? Zoja, vind ik het niet te vergelijken.

Stukje uit een artikel over de juiste Bench techniek:
• Your feet should be firmly planted on the floor with your butt on the bench at all times. Don’t lift your legs or put them on the bench. I don’t know why people always do this. It takes away from your core power since you want stability and the only way to do this is to keep your feet firmly planted on the floor. This way you have balance and you are able to adjust to the different stages of the lift. Remember, don’t place your feet on the bench and always keep them flat on the floor. Don’t move your feet around while you are doing the lift since this will take away from the success of your lift.

Terug
Naar boven