XXL Nutrition

Bubs goes Ganbaru

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.401
Ik bedoelde niet specifiek met eten... maar bijvoorbeeld ook met werk, trainen, hardlopen en andere dingen. Dat je alles wel zelf wil regelen en onder controle wil houden omdat het dan goed gebeurt... Beetje perfectionime. Net als met trainen... je moet heel veel van jezelf en legt een aanzienlijk hoge lat. Misschien snap je me een beetje... Maar wat ik al zei. Misschien heb ik het ook totaal mis :o

Nooooooooou, je hebt het helemaal niet mis hoor :o.
Ik ben altijd al een "pietje precies" geweest.
Wat ook resulteert in het moeilijk kunnen omgaan met falen (op alle vlakken): een aantal reps of gewicht niet halen in de gym, een saus of baksel die niet goed (genoeg) lukt, vooropgestelde kilometers niet halen met hardlopen, niet op tijd dreigen te komen op een afspraak,...
En dan heb ik ook nog de neiging om me te meten met anderen, om even goed of beter te willen doen.
Het zijn eigenschappen die moeilijk te veranderen zijn helaas, maar die misschien wel (te)veel stress opleveren op d'n duur.

Waarheid als een
1598257899070.png

@Bubs ga je eigenlijk ook weer een dexa scan laten doen?:)

Yes, ben nog aan het twijfelen wanneer.
Eerst dacht ik net voor ik wil gaan cutten (eind februari/begin maart), maar misschien doe ik er tussentijds nog eentje begin november.
Als ik dan nog vind dat mijn gewicht te snel gestegen is, en mijn vet% toch behoorlijk is verhoogd zou ik er misschien een minicut ingooien.
Hoe zou jij het aanpakken?

Hoezo? Vind je haar te vet worden? :D

1598258015932.png

Ik zou ook in november een check doen om te kijken hoe het ervoor staat:)

Zelf heb ik gemerkt dat mijn gewicht rond een bepaald gewicht stabiliseert in een bulk. Soms wel boven een punt waar je jezelf liever ziet, maar cutten gaat vanaf dat punt ook heel rap!

Of ik een minicut zou doen vind ik een lastige vraag. Ik merk zelf dat ik daar op de lange termijn niet per se voordelen uit haal, maar dat het vaak mentaal even fijn voelt.

• Like
Waarderingen: Bubs
Sorry :o
Of ik een minicut zou doen vind ik een lastige vraag. Ik merk zelf dat ik daar op de lange termijn niet per se voordelen uit haal, maar dat het vaak mentaal even fijn voelt.
Die is wel interessant. Je ziet toch vaak mensen een paar keer per jaar een minicut doen. En dat is ook zeker makkelijker te doen dan een lange. Maar jij hebt er niet zulke goede ervaringen mee dus?

• Like
Sorry :o

Die is wel interessant. Je ziet toch vaak mensen een paar keer per jaar een minicut doen. En dat is ook zeker makkelijker te doen dan een lange. Maar jij hebt er niet zulke goede ervaringen mee dus?
Wat ik zelf heb gemerkt is dat ik na een minicut ook binnen no time weer op hetzelfde vet% zit als voor de mini cut. Dan heb ik het over een minicut van ca 4 weken (met een normaal kcal tekort). Op de lange termijn heeft iemand er denk ik meer aan om langdurig te bulken (met een klein overschot) en vervolgens rond onderhoud te eten voor langere tijd. Daarna is een cut van 8-12 weken vaak prima vol te houden omdat je caloriebehoefte vaak een stuk hoger ligt dan wanneer je steeds tussentijds gaat cutten. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Ik heb wel eens minicuts ingepland eerder omdat het bulken dan uit de hand was gelopen :roflol: Liever zou ik zien dat iemand zijn kcal blijft tracken en gestaag omhoog gaat. Maar goed, mij lukt dat dus vaak niet:emo: Afgelopen jaar viel dat mee gelukkig.

Natuurlijk is dat een beetje mijn filosofie o.b.v. mijn ervaring. Dit zal ook wel per persoon verschillen, het is maar net wat je fijn vindt!

Laatst bewerkt:
Thanks voor die ervaring. Ik heb eigenlijk alleen een paar keer een cut gedaan van 6-8 weken. Net iets langer dan een minicut. Voldoende om een beetje in vakantieshape te komen, maar ik heb de toewijding niet om echt tot een strak vet% door te gaan. Daar ga je je toch niet lang fijn bij voelen denk ik. Heb ook niet zo'n behoefte om dat voor de foto's of zo te doen....

Thanks voor die ervaring. Ik heb eigenlijk alleen een paar keer een cut gedaan van 6-8 weken. Net iets langer dan een minicut. Voldoende om een beetje in vakantieshape te komen, maar ik heb de toewijding niet om echt tot een strak vet% door te gaan. Daar ga je je toch niet lang fijn bij voelen denk ik. Heb ook niet zo'n behoefte om dat voor de foto's of zo te doen....
Ligt er dan natuurlijk ook nog aan hoe droog je bent voor je cut. Ik heb zelf vaak aan 8 weken ook wel genoeg (wel zonder refeeds dan). Meestal ben ik dan droog zat, maar voor een bb wedstrijd zou er dan nog wel 5-6% af moeten. Gelukkig is dat niet mijn ambitie:p Beetje beachproof vind ik tegenwoordig ook prima haha.

Ligt er dan natuurlijk ook nog aan hoe droog je bent voor je cut. Ik heb zelf vaak aan 8 weken ook wel genoeg (wel zonder refeeds dan). Meestal ben ik dan droog zat, maar voor een bb wedstrijd zou er dan nog wel 5-6% af moeten. Gelukkig is dat niet mijn ambitie:p Beetje beachproof vind ik tegenwoordig ook prima haha.
We can shake hands then 👏
(sorry voor de onderbreking, Bubs....)

Je had laatst nog die foto van een jaar geleden in je log, is dat wat jij een beetje beachproof noemt?

Het is wel zo droog als zand, als je dat bedoelde.

• #4.410
Ik zou ook in november een check doen om te kijken hoe het ervoor staat:)

Zelf heb ik gemerkt dat mijn gewicht rond een bepaald gewicht stabiliseert in een bulk. Soms wel boven een punt waar je jezelf liever ziet, maar cutten gaat vanaf dat punt ook heel rap!

Ik ga 'm inplannen half november denk ik, zou dan net halverwege de bulk zitten dus dat is wel een goed moment.
Ervaring met cutten na een bulk heb ik natuurlijk nog niet, dus ben er wel benieuwd naar :p. Eerst dit maar verder volhouden...
Denk dat het minicutten ook hier veel van mijn mentale toestand zal afhangen. Zolang ik me goed in mijn vel voel, zal ik het niet doen.
Afwachten en niet over piekeren dus :).

Hehehe :P.

Wat ik zelf heb gemerkt is dat ik na een minicut ook binnen no time weer op hetzelfde vet% zit als voor de mini cut. Dan heb ik het over een minicut van ca 4 weken (met een normaal kcal tekort). Op de lange termijn heeft iemand er denk ik meer aan om langdurig te bulken (met een klein overschot) en vervolgens rond onderhoud te eten voor langere tijd. Daarna is een cut van 8-12 weken vaak prima vol te houden omdat je caloriebehoefte vaak een stuk hoger ligt dan wanneer je steeds tussentijds gaat cutten. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Ik heb wel eens minicuts ingepland eerder omdat het bulken dan uit de hand was gelopen :roflol: Liever zou ik zien dat iemand zijn kcal blijft tracken en gestaag omhoog gaat. Maar goed, mij lukt dat dus vaak niet:emo: Afgelopen jaar viel dat mee gelukkig.

Natuurlijk is dat een beetje mijn filosofie o.b.v. mijn ervaring. Dit zal ook wel per persoon verschillen, het is maar net wat je fijn vindt!

Dat moet ik dus nog uitzoeken, wat ik fijn vind.
Als ik zou kunnen cutten op 1600kcal zou ik dat eigenlijk ook best prima vinden voor een langere periode.
We'll see!

Het is ook afhankelijk van wanneer je zelf tevreden bent natuurlijk. Ik ben lang niet tevreden geweest met mijn gewicht/shape, en dan gaat lang leven in een tekort best makkelijk.
Misschien zelfs iets té makkelijk op d'n duur waardoor het meer een obsessie wordt tot het (bijna) ongezonde toe..

Hier moet ik gewoon weer akkoord gaan met @Mentat :p :

Je had laatst nog die foto van een jaar geleden in je log, is dat wat jij een beetje beachproof noemt?

Het is wel zo droog als zand, als je dat bedoelde.

You know he's right!!

(sorry voor de onderbreking, Bubs....)

Vind ik helemaal niet erg, het is altijd interessant om verschillende meningen te lezen over een bepaald onderwerp!
Zo leer ik ook weer wat bij, en kan ik de pro'en con's beter tegen elkaar afwegen :).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nog even de sessie van gisteren loggen, was laat thuis en heb een ontzettend drukke dag gehad vandaag.
Het ging weer heerlijk: RDL vorm was goed + meer reps kunnen doen, paar PR's gezet op andere oefeningen.
Happy camper in tha house!

Training maandag 24 augustus 2020 - FB Week 9 Dag 1
Warm-up with small band
  • RDL 10xbarbell
  • Glute bridge x20
  • Push-ups x15
--> 3x herhaald

RDL
1x12x42
1x12x47
5x10x52

OHP
1x12x17
1x10x22
2x5x29,5 All time PR!!
3x6x27

Side crunches
4x12 per kant

Bulgarian split squat (DB per hand)
2x12x14
2x8x16
Oooh, mijn arme handjes.
I need straps :o.

Incline DB press
3x12x14 VPR
Ging al iéts vlotter, maar nog niet vlot genoeg naar mijn gevoel om over te stappen op 16kg.

BB Hip thrust - 2" hold
1x12x67
2x10x67

Cable upright row
2x12x30
1x8x32,5

Ab rope pushdown
3x15x45

Rope wrist curl (fysio)
3x1,25 langzaam op en langzaam neer

Leg extension
2x12x30
1x8x32,5

Cardio: ~5km wandelen

Omdat ik zondag al aanvoelde dat mijn liezen niet zo happy waren met de frequentie van 3x/week hardlopen (al zijn het korte afstanden), vandaag een dagje rust genomen op vlak van sport.
Niet wezen rennen dus, en zelfs geen lange wandeling gedaan. Jawel, je leest het goed!
Wel een ganse dag bezig geweest met huishouden, rondhollen, rondbellen,... dus in het algemeen niet zoveel stil gezeten.
Morgen weer trainen :)!

Laatst bewerkt:
Dat was een heel lange training, en vandaag een lekker opbouw dagje :)

• Like
Ik ga 'm inplannen half november denk ik, zou dan net halverwege de bulk zitten dus dat is wel een goed moment.
Ervaring met cutten na een bulk heb ik natuurlijk nog niet, dus ben er wel benieuwd naar :p. Eerst dit maar verder volhouden...
Denk dat het minicutten ook hier veel van mijn mentale toestand zal afhangen. Zolang ik me goed in mijn vel voel, zal ik het niet doen.
Afwachten en niet over piekeren dus :).

Hehehe :P.

Dat moet ik dus nog uitzoeken, wat ik fijn vind.
Als ik zou kunnen cutten op 1600kcal zou ik dat eigenlijk ook best prima vinden voor een langere periode.
We'll see!

Het is ook afhankelijk van wanneer je zelf tevreden bent natuurlijk. Ik ben lang niet tevreden geweest met mijn gewicht/shape, en dan gaat lang leven in een tekort best makkelijk.
Misschien zelfs iets té makkelijk op d'n duur waardoor het meer een obsessie wordt tot het (bijna) ongezonde toe..

Hier moet ik gewoon weer akkoord gaan met @Mentat :p :

You know he's right!!

Vind ik helemaal niet erg, het is altijd interessant om verschillende meningen te lezen over een bepaald onderwerp!
Zo leer ik ook weer wat bij, en kan ik de pro'en con's beter tegen elkaar afwegen :).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nog even de sessie van gisteren loggen, was laat thuis en heb een ontzettend drukke dag gehad vandaag.
Het ging weer heerlijk: RDL vorm was goed + meer reps kunnen doen, paar PR's gezet op andere oefeningen.
Happy camper in tha house!

Training maandag 17 augustus 2020 - FB Week 9 Dag 1
Warm-up with small band
  • RDL 10xbarbell
  • Glute bridge x20
  • Push-ups x15
--> 3x herhaald

RDL
1x12x42
1x12x47
5x10x52

OHP
1x12x17
1x10x22
2x5x29,5 All time PR!!
3x6x27

Side crunches
4x12 per kant

Bulgarian split squat (DB per hand)
2x12x14
2x8x16
Oooh, mijn arme handjes.
I need straps :o.

Incline DB press
3x12x14 VPR
Ging al iéts vlotter, maar nog niet vlot genoeg naar mijn gevoel om over te stappen op 16kg.

BB Hip thrust - 2" hold
1x12x67
2x10x67

Cable upright row
2x12x30
1x8x32,5

Ab rope pushdown
3x15x45

Rope wrist curl (fysio)
3x1,25 langzaam op en langzaam neer

Leg extension
2x12x30
1x8x32,5

Cardio: ~5km wandelen

Omdat ik zondag al aanvoelde dat mijn liezen niet zo happy waren met de frequentie van 3x/week hardlopen (al zijn het korte afstanden), vandaag een dagje rust genomen op vlak van sport.
Niet wezen rennen dus, en zelfs geen lange wandeling gedaan. Jawel, je leest het goed!
Wel een ganse dag bezig geweest met huishouden, rondhollen, rondbellen,... dus in het algemeen niet zoveel stil gezeten.
Morgen weer trainen :)!
Wat een mooie training weer Bubs! Merk je ook dat je liezen blij met je zijn?
En het huis weer lekker aan de kant. Ben je ook bezig, prima alternatief, super.

Die straps, herkenbaar. Bij de RDL flikkert die stang bijna aldoor uit mn handen. Ik blij dat ik eerst met minder gewicht de uitvoering onder controle moet krijgen maar op termijn staan ze op mn lijstje.

Fijne dag vandaag en verwen die handjes maar een beetje extra🙃

• Heart
  • #4.413
Dat was een heel lange training, en vandaag een lekker opbouw dagje :)

Viel best mee, 1h45 denk ik. Niet langer dan anders :).
Soms denk ik nog wel eens dat ik teveel oefeningen in een training gooi, maar dat is (ook al) iets waar ik moeite mee heb om los te laten :o.

Wat een mooie training weer Bubs! Merk je ook dat je liezen blij met je zijn?
En het huis weer lekker aan de kant. Ben je ook bezig, prima alternatief, super.

Die straps, herkenbaar. Bij de RDL flikkert die stang bijna aldoor uit mn handen. Ik blij dat ik eerst met minder gewicht de uitvoering onder controle moet krijgen maar op termijn staan ze op mn lijstje.

Fijne dag vandaag en verwen die handjes maar een beetje extra🙃

Dank je!
Mijn liezen zijn inderdaad blij met het dagje rust, hopelijk kan ik donderdag dan weer een pijnvrij rondje doen :).

Was niet mijn huishouden, op dinsdag ga ik altijd poetsen, wassen, strijken, boodschappen doen,... bij/voor mijn ouders.
Dat van mij gebeurt meestal in het weekend, vandaar dat ik amper écht rust (als in bankhangen, lezen,...) neem.

RDL had ik ook dat probleem, maar met een hook grip lukt het nog wel (voor niet al te hoge rep ranges).
Als het gewicht stijgt zal de barbell met hook ook wel moeilijker te houden worden, zeker nu ik ook zweet als een rund sinds ik meer eet :roflol: .

About the food: ik heb een hoop vocht gelost blijkbaar, gewicht deze ochtend 50,8Kg :).
Heel blij dus dat ik ben blijven vasthouden aan mijn 2400/1900kcals en niet heb opgegeven vorige week!

Viel best mee, 1h45 denk ik. Niet langer dan anders :).
Soms denk ik nog wel eens dat ik teveel oefeningen in een training gooi, maar dat is (ook al) iets waar ik moeite mee heb om los te laten :o.
Als het bij mij langer dan zo'n 1.5 uur duurt ga ik schrappen de volgende keer. Maar ja, ik ben dan ook een oude man :D

• #4.415
Als het bij mij langer dan zo'n 1.5 uur duurt ga ik schrappen de volgende keer. Maar ja, ik ben dan ook een oude man :D

Hoh, ik denk vaak dat ik zou moeten schrappen. Uiteindelijk doe ik het nooit :o.
Zolang het binnen mijn time-frame past vind ik het wel goed.
Kom ik eens in tijdsnood, dan skip ik gewoon ergens een assistance oefening die sessie.
Nu ik geen cardio doe/mag doen heb ik sowieso meer tijd voor KT :D!

Deze nacht zooo slecht geslapen (zie het "wat heeft je dag vandaag verpest" topic) en dan kreeg ik nog eens barstende hoofdpijn rond de middag.
Niet gaan wandelen, want een uitgewaaide kop zou geen verbetering brengen.
Paracetamol genomen, maar tevergeefs helaas. Toch gaan trainen, en ondanks dat meneer "ik gooi alles in het rond en laat alles van een meter hoog vallen" er ook weer was, heb ik toch netjes mijn training afgewerkt!

Training woensdag 26 augustus 2020 - FB Week 10 Dag 2
Warm-up with small band
  • Side raises 10x6
  • Monster walks x30
  • 90degree hip abduction x20
--> 3x herhaald

Horizontal Leg press
1x15x40
1x12x70
1x12x100
4x10x110
Hele goeie MMC deze keer. Terugkerende beweging traag gedaan waardoor ik een goeie spanning voelde in mijn glutes.

BP - Medium
1x15xBB
1x12x25
1x12x30
2x12x37,5 VPR
2x10x37,5
Ging lekker, bijna aan de 4x12!

Hip thrust - Pyramid
1x10x57
1x8x67
1x6x77
1x15x57

Unilateral vertical row machine (cable bezet)
1x12x27,5
1x12x32,5
1x12x35
1x12x37,5
Met dit toestel lukt het ook, maar het voelt lekkerder met de cable :).

V-bar tricep pushdown
3x12x35

Cable bicep curl (platte stang)
1x12x27,5
2x10x27,5

One leg calve raises

3x12x10

Dead bug
3x20

Abductor machine - Pyramid
1x10x47,5
1x8x57,5
1x6x67,5
1x15x47,5

Cardio: Niks, nothing, nada!

Het zou lekker weer moeten worden morgen, dus ik ga normaal een stukje rennen.
Denk een 8-tal km te doen op een rustig tempo. Op dit moment heb ik helemaal geen ambitie om bepaalde snelheden/tijden neer te zetten.
Ik wil gewoon een/twee keer per week een ontspannend rondje doen en er plezier in hebben :).
Voor de rest focus ik nu liever op mijn kracht trainingen.

Hele prestatie dat je zo'n volume kunt draaien in 'slechts' 1:45 uur. Je hebt een behoorlijk tempo denk ik? Herstel je hiervan voldoende tussen je trainingen? Zeker na slechte nachten?

Bijna 40 werksetjes.. :emo:

• Like
  • #4.418
Hele prestatie dat je zo'n volume kunt draaien in 'slechts' 1:45 uur. Je hebt een behoorlijk tempo denk ik? Herstel je hiervan voldoende tussen je trainingen? Zeker na slechte nachten?

Bijna 40 werksetjes.. :emo:

Warm-up hou ik 30sec max tussen een reeks.
De drie main oefeningen 2-3 minuten of langer als ik voel dat het moeilijk wordt. Bij de assistance 1-2 minuten max.
Abs doe ik vaak in SS, dus dat spaart wat tijd uit.

Tot nu toe heb ik niet het gevoel dat ik slecht herstel. Wellicht zal ik mettertijd toch wat oefeningen moeten schrappen als ik zwaarder ga met de hoofdoefening, maar dat zien we tzt wel :).

Denk een 8-tal km te doen op een rustig tempo. Op dit moment heb ik helemaal geen ambitie om bepaalde snelheden/tijden neer te zetten.
Ik wil gewoon een/twee keer per week een ontspannend rondje doen en er plezier in hebben :).
Ambitie om niet sneller te gaan dan 9 km/u (als voorbeeld) is ook ambitie? Het is je een vorige keer bijna gelukt!

Wat doe je eigenlijk met ademhalen tijdens het hardlopen?

Ideeën om het jezelf onmogelijk te maken te hard te gaan:
1. Op rustig tempo 4 passen in door de neus, 5 uit door de mond kan ook met andere getallen, als het totaal maar oneven is;
2. Alles door de neus en evt. ook nog met pauzes tussen in en uit;
3. In een lage hartslag zone gaan lopen.

Houd die liezen heel en succes!

• Like
Terug
Naar boven