XXL Nutrition

Carrotpower!!! (Road to 85kg)

• Topic Starter Topic Starter
@cnh, @droopyy, @darude0306 ;

Bedankt voor jullie begrip (@cnh vooral jij :))en dat jullie het een beetje duidelijk hebben gemaakt (en beetje voor me hebben opgenomen :)).

@droopyy : ik ga jouw schema dan toepassen. Morgen ga ik met jouw voorgestelde gewichten aan de slag.

Alleen wil ik nu dat mijn lifts zo goed als perfect zijn, dus ik heb nog wat vragen over squats :

• Like
Waarderingen: cnh
Hoe moet je squatten?
Ik heb veel filmpjes op youtube gekeken (brett gibs, Eric lilliebridge enz).
Ze gebruiken allemaal andere stances.

Nu heb ik het ook geprobeerd zonder stang en hier kwam ik op uit :

Wijdte

Wanneer ik mijn voeten 45 graden houd (en rond schouderbreedte) en dan ga squatten terwijl ik mijn knieën wat verder naar buiten doe, dan kan ik ass to grass zo zitten zonder problemen (ik deed dit zonder stang).

Ik heb net ook gesquat hoe ik altijd squat (net parallel, maar ik mis wel de bounce die je krijgt als je onder parallel gaat) en m'n rug was beetje krom en ik viel voorover en m'n knieën deden pijn. (Ik doe hier ook schouderwijdte, maar alleen mijn voeten zijn nu 30 graden en mijn knieën gaan niet zo erg naar buiten).

Dus wat raden jullie mij aan? Meer met knieën en voeten naar buiten of door gaan met hoe ik het altijd deed?

Hand placement

Wat ik vooral zie zijn 2 dingen bij de powerlifters :

False grip en wijdte van de grip.

Eric lilliebridge houdt zijn grip heel wijdt met een false grip. Dit heb ik ook op 80kg geprobeerd, wat heel fijn voelde. Maar bij 100kg wankelde ik alle kanten op, dus daar wou het niet.

Je hebt ook John Haack die hem heel smal en met een normale grip vastpakt.

Ikzelf pak hem net voor de ringen met een normale grip vast.

Wat raden jullie hier mij aan?

Voor de rest kwamen alle tutorials van how to squat en de filmpjes van de powerlifters overeen qua de uitvoering van de squat. Het enige waar ik mee zit nu is de wijdte en de hand placement.

Ik zou het erg waarderen als jullie mij konden helpen.
Als ik weer vanaf de basics begin, wil ik het ook meteen goed doen :).

Bedankt!

Goed bezig met onderzoek doen! Ik sta zelf net wat buiten schouderbreedte met mijn voet 45 graden naar buiten, stance is heel persoonsgebonden dus doe wat bij jou sterk voelt en tot goede vorm leidt. Voor grip gebruik ik liever false grip en mijn handen zo nauw als comfortabel kan, net buiten schouderbreedte is dat voor mij. Vervolgens trek je de bar in je rug. Op die manier is het lekker stabiel allemaal

voetenbreedte is per persoon heel verschillend, is niets fouts of goed.

smallere stance is meer quad dominant en vergt meer flexibiliteit van je enkels
bredere stance is meer hip dominat en vergt meer flexibiliteit van je heupen.

dus voorkeur en afhankelijk van je bouw. alleen heel erg smal staan (smaller dan schouderbreedte) zal voor nagenoeg niemand werken. het zelfde als heel wijdt gaan staan (dit werkt alelen als je met pakken lift die je veel helpen onderin)

grip breedte is ook voorkeur en afhankelijk van je flexibiliteit. de zwaargewichten zie je vaak heel erg breed beetpakken omdat die heel veel massa in hun schouders hebben en al jarenlang veel benchen is de mobiliteit in hun schouders slechter geworden waardoor het smal beetpakken niet meer goed lukt.

ook zijn hun schouders zo groot dat zelfs met een hele wijde grip ze nog de bar stabiel neer kunnen leggen.

voor lichtere mensen is dat niet het geval en zullen hem smaller beetpakken en zo de bovenrug ook meer op spanning te brengen.

met qua lichaamsgewicht zou je hem echt niet zo breed beet moeten pakken en zal waarschijnlijk alleen maar averechts werken.

@broken bat, @cnh bedankt voor jullie uitleg en reactie!

@cnh jij doet low bar toch? Ik heb met te smal pakken dat mijn schouders pijn gaan doen (mobility). Ik pak hem dan wel zoals ik hem altijd pak (met normale grip dus).
Waarom doe je false grip ipv normale grip?

@broken bat duidelijk, bedankt!
Handgrip wordt dus hoe ik het altijd pak.

Dan blijft alleen de stance over.
Ik ben bang dat ik als ik mijn knieën meer naar buiten doe en meer heup ga gebruiken, ik niet sterker ben en ik mijn heupen ga overbelasten(het is beetje hetzelfde als met conventional en sumo). Het voelt wel super goed als ik zo squat tho.

Heel wijd en heel smal ga ik zoiezo niet staan, alleen is mijn vraag nu nog : moet ik meer mijn knieën naar buiten doen en meer heup gaan gebruiken, of zoals ik het altijd deed doorgaan?

Wat stance betreft, doe eens alsof je moet poepen op de grond terwijl je gehurkt zit, de meest comfortabele stance komt dan vrij dichtbij de meest ideale stance om te squatten.

Wat stance betreft, doe eens alsof je moet poepen op de grond terwijl je gehurkt zit, de meest comfortabele stance komt dan vrij dichtbij de meest ideale stance om te squatten.
Goeie cue :roflol:
Doe nu eens alsof je je gat moet afvegen met 100 kg op je schouders :D

:haha:

Ik denk dat de beste stance voor iedereen persoonlijk is. Gewoon uitproberen. Waar je oa nog op kan letten is, of je knieeen niet naar binnen zakken bij het omhoog komen, dat is niet goed voor de knieeen.

Of stel je voor dat je op een kleine stoel gaat zitten. Doe ik ook altijd:)

Ik denk dat de beste stance voor iedereen persoonlijk is. Gewoon uitproberen. Waar je oa nog op kan letten is, of je knieeen niet naar binnen zakken bij het omhoog komen, dat is niet goed voor de knieeen.
Knap dat je dat opmerkt neet :D. Ik had hier ook last van, maar je moet de grond onder je wegduwen met je voeten. Zo sta je stabiel en gaan je knieën niet wiebelen bij het omhoog komen.
Of stel je voor dat je op een kleine stoel gaat zitten. Doe ik ook altijd:)
Wat ik doe, is normaal naar beneden gaan tot op de helft en dan accelereren naar onder parallel. Zo pak je die bounce mee.

Bulk
Ik ben van plan om nu te gaan bulken.
@Saik zei al een keer dat 3500kcal teveel voor me was en hij heeft gelijk.

Lean bulk
@FREAKJAM had ook een post gedaan met hoeveel muscle mass je kon maken in een maand. Nu heb ik een paar filmpjes op youtube gekeken van lean bulken en daar raden ze 1lbs (dus rond de 500g) aan gewicht toename per maand aan. Is 500g gewichtstoename per maand te weinig of goed voor een Lean bulk?

Hoe moet je wegen?

Hoe moet ik wegen dat ik rond de 100g per week aankom? Want bij mij schommelt mijn gewicht per dag heel erg (ik weeg altijd na de wc).

Vinden jullie de dikgedrukte kopjes fijn? Voor mij lijkt het overzichtelijker en duidelijker :).
Maar als jullie dat niet fijn vinden, doe ik het wel weg.

Ik weeg altijd op een vaste dag en tijdstip...1x/wk na het opstaan als je heb geplast
Dan heb je het beste overzicht
Verschillende momenten van de dag schommelt je gewicht

1x per week wegen. Minimaal een kg per maand gainen.

verstandig, ik aim nu zelf ook op minimale gewichtstoename.. ervaring heeft mij geleerd dat dit het best voor mij werkt.

ik weeg 1x per week in de ochtend (een dag voor een evt cheatday) als ik een uitschieter heb dan ga ik niet meteen verlagen, kan natuurlijk van alles zijn. Ik vergelijk gewoon een aantal meetmomenten met elkaar, als ik vind dat ik te veel aankom over die periode verlaag ik mijn voeding. Sowieso ga ik heel voorzichtig zijn met verhogen, massa bouw je niet zo snel.

Elke dag wegen, dan heb je eind van de week een weekgemiddelde.

Terug
Naar boven