MuscleMeat

Hebben mensen een vrije wil?

Peiling Peiling Hebben mensen een vrije wil?

• Totaal stemmers
    72
maar toch vind ik niet dat er dan geen vrije wil zou zijn, maar dat hangt er natuurlijk vanaf hoe je het beziet.

Gestuurd of geprogrammeerd --> is voor mij geen vrije wil hebben

Dat er altijd dezelfde reactie volgt op een actie (zoals jouw dimensie voorbeeld) --> betekend voor mij dat er vrije wil is
juist niet, als er vrije (random) keuze is zouden er verschillende reacties moeten komen. Want dezelfde reactie betekend dat door alles wat die baby tot dan heeft meegemaakt ervoor zorgt dat de neuronen of golven of whatever in zijn hersenen zeggen dat ie die ene actie moet ondernemen.
en omdat beide baby's dezelfde actie ondernemen volgen die neuronen dus altijd hetzelfde patroon en zijn ze dus gewoon afhankelijk van de gebeurtenissen vooraf.

vrije wil betekent los van enige invloed van buitenaf een beslissing nemen, buiten de wet van actie-reactie.
althans dat is mijn interpretatie ervan.
als er verschillen gaan zijn tussen die dimensies dat zou dan willen zeggen dat je iets doet tegen jouw wil, het moet dus zo wel zijn dat die dimensies identiek blijven

nee, dat zou net willen zeggen dat vrije wil een variabel iets is, en dat het niet wetmatig door actie-reactie kan beschreven worden

---------- Toegevoegd om 20:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:23 ----------

:Dik bekijk het woord vrije wil gewoon anders
Jij legt het toch weer niet verkeerd uit:D

jij hebt gewoon een probleem met abstract denken:P je moet een onderscheid kunnen maken tussen de 2 niveaus.

Je kunt het ook zo zien:

Heeft een virus een vrije wil? Bijna iedereen antwoord nee, want een virus is gewoon een moleculaire machine.
Heeft een bacterie een vrije wil?
Heeft een mier een vrije wil?
Heeft een kikker een vrije wil?
Heeft een hond een vrije wil?
Heeft een mens een vrije wil? Bijna iedereen antwoord ja, want "ik heb toch invloed op mijn eigen beslissingen"

Vertel me nu maar eens waar de grens is tussen nee en ja.

@ Cools en MeDieVel, probeer deze vraag eens te beantwoorden aub
En ook waarom je tot dit antwoord komt.

juist niet, als er vrije (random) keuze is zouden er verschillende reacties moeten komen.
Juist niet, want je wil is idd gebaseerd uit dingen uit het verleden, als je random telkens een andere keuze zou maken is er geen sprake meer van een "wil". vind ik toch

Waarom ik???
Ik heb mijn mening gegeven wat nix met MeDieVel te maken heeft.

omdat jij denkt dat vrije wil bestaat:P

---------- Toegevoegd om 20:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:32 ----------

Juist niet, want je wil is idd gebaseerd uit dingen uit het verleden, als je random telkens een andere keuze zou maken is er geen sprake meer van een "wil". vind ik toch

snap je nu dat je nu zegt dat je 'wil' wetmatig kan beschreven worden en bijgevolg onderhevig is aan actie-reactie?:D

een virus beweegt ook (denk ik toch:D ken niks van virussen:P), waaruit ontstaat die beweging dan als er geen vrije wil is?
uit hun "instinct"

---------- Toegevoegd om 20:34 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:33 ----------

omdat jij denkt dat vrije wil bestaat:P

---------- Toegevoegd om 20:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:32 ----------

snap je nu dat je nu zegt dat je 'wil' wetmatig kan beschreven worden en bijgevolg onderhevig is aan actie-reactie?:D

ja nu ben ik daar mee akkoord, maar dat is mijn ogen juist de vrije wil

@ Cools en MeDieVel, probeer deze vraag eens te beantwoorden aub
En ook waarom je tot dit antwoord komt.

ps de grens is dat wij de mogelijk hebben tot redeneren.Andere organismen en dieren laten hun leiden door instinct.Wij hebben de mogelijkheid om bepaalde dingen te onderdrukken,zoals instinct en woede.
Nu in principe hebben we geen vrije wil,want veel van ons denken is beinvloed door omgeving en maatschappij,wat veel vrije keuzes in de weg staat.Maar als je dit weet is het meteen ook al opgelost he;)

Q:en wat is dat instinct?
A:gewoon gestuurd door de natuur.

Q:En wat zijn onze 'gedachten' en 'vrije wil'?
A:een complexere vorm van instinct.

Vanaf je slimmer bent dan je instinct spreek je van een vrije wil (bv ik zeg tegen mezelf dat ik nu moet eten zelfs als ik geen honger heb)

Q:en wat is dat instinct?
A:gewoon gestuurd door de natuur.

Q:En wat zijn onze 'gedachten' en 'vrije wil'?
A:een complexere vorm van instinct.

nope heeft nix mee instinct te maken.Instinct is de drang naar iets,zoals eten en coïtus.Deze kunnen wij onderdrukken.Voor dieren is dit de reden van leven.Voortplanten,coïtus en eten.:DVoor meeste mensen ook.haha

Vanaf je slimmer bent dan je instinct spreek je van een vrije wil (bv ik zeg tegen mezelf dat ik nu moet eten zelfs als ik geen honger heb)

Yep,maar als je denken gemanipuleert is,is er dan nog vrije wil?Voor een stuk wss wel.

---------- Toegevoegd om 20:39 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:38 ----------

dat is de illusie van vrije wil. Je zegt het namelijk niet tegen jezelf:D

:Dtegen wie dan?

dat is de illusie van vrije wil. Je zegt het namelijk niet tegen jezelf:D
ik zeg het wel tegen mezelf, natuurlijk is dat gebaseerd op acties uit het verlenden en zal dit in elke dimensie hetzelfde zijn, maar toch ben ik het die het initiatief neem.

ik zeg het wel tegen mezelf, natuurlijk is dat gebaseerd op acties uit het verlenden en zal dit in elke dimensie hetzelfde zijn, maar toch ben ik het die het initiatief neem.

hiermee spreek je jezelf gewoon tegen:D om van vrije wil te kunnen spreken moet je juist losstaan van het actie-reactie effect.
Je kan niet zeggen "vrije wil is ook onderhevig aan actie-reactie", want dat is gewoon een contradictie:P

hiermee spreek je jezelf gewoon tegen:D om van vrije wil te kunnen spreken moet je juist losstaan van het actie-reactie effect.
Je kan niet zeggen "vrije wil is ook onderhevig aan actie-reactie", want dat is gewoon een contradictie:P

Als mn wil niet onderhevig is aan actie en reactie dan zou ik dingen tegen mn wil doen, daar zou manipulatie voor nodig zijn dan spreken we weer over programmatie

Terug
Naar boven