MuscleMeat

High frequency training project

• Topic Starter Topic Starter
In.
Interessante openingspost. Volgens mij heb ik in het verleden al eens eerder artikelen van je gelezen.

Bedankt!

Wolf, D = Dietmar Wolf, bondscoach van Noorwegen. Kirketeig, A is Alexander Kirketeig een sterke -93kg lifter. Dus het is wel hetzelfde waar we het over hebben.
Kan alleen niet zo snel een concreet 6 daags template vinden helaas.

Ja precies, dat vermoeden had ik wel hoor. Waarschijnlijk is het een top secret template waar ze kampioenen mee maken ;)

30-12-2013

box squat
5x60kg
5x100kg
5x140kg
2x5x155kg @ 7

paused bench press
5x60kg
5x80kg
2x5x85kg @ 7

deficit deadlift
5x60kg
5x100kg
5x140kg
5x155kg @ 6

supported kb row
5x20kg
3x5x28kg @ 6

ring dips
10xbw
10x15kg @ 7

Comment:
Dat was weer even inkomen na de platte rustdagen. Het volume laat ik de komende weken nog wat toenemen en bouw ik daarna weer af.

Paused reps... altijd leuk.
Morgem hanteer je weer dezelfde training en volume/intensiteit als ik het goed begrijp...

Stian Walgermo (Noors recordhouder -105) kan je volgen op trainingblog.com en die traint toch geen 6xpw hoor. Schema's die ze krijgen van de bondscoach zijn sowieso heel individueel volgens mij ondanks de onderzoeken die ze voeren. Heb je bv wel zo'n filmpje van Marte Elverum die 7 squattrainingen na elkaar doet.

Maar Dietmar vertelde ons idd wat over de onderzoeken die ze doen en was idd heel interessant. Hij zei ook dat zo'n training best max 1u30 duurt, door de hoge frequentie ga je geen 5 sets ofzo doen op je werkgewicht natuurlijk.

Er staan wel basis templates op de NSF site trouwens maar zijn 3 daagse schemas dacht ik.

Sowieso een interessant topic want hun resultaten zijn ernaar natuurlijk :)

Lijkt een beetje op het John Broz-verhaal: elke dag tot een max squatten.

Dit artikeltje is ook wel interessant in deze context.

Paused reps... altijd leuk.
Morgem hanteer je weer dezelfde training en volume/intensiteit als ik het goed begrijp...

Het volume zal wat hoger zijn met een lagere intensiteit.

Stian Walgermo (Noors recordhouder -105) kan je volgen op trainingblog.com en die traint toch geen 6xpw hoor. Schema's die ze krijgen van de bondscoach zijn sowieso heel individueel volgens mij ondanks de onderzoeken die ze voeren. Heb je bv wel zo'n filmpje van Marte Elverum die 7 squattrainingen na elkaar doet.

Maar Dietmar vertelde ons idd wat over de onderzoeken die ze doen en was idd heel interessant. Hij zei ook dat zo'n training best max 1u30 duurt, door de hoge frequentie ga je geen 5 sets ofzo doen op je werkgewicht natuurlijk.

Er staan wel basis templates op de NSF site trouwens maar zijn 3 daagse schemas dacht ik.

Sowieso een interessant topic want hun resultaten zijn ernaar natuurlijk

Ja uiteraard zal niet elke recordhouder een identiek systeem volgen, maar is de boodschap dat ze voornamelijk met een hoge frequentie/volume trainen en een submaximale intensiteit.

Leuk om het ook vanuit de praktijk te horen.

Lijkt een beetje op het John Broz-verhaal: elke dag tot een max squatten.

Dit artikeltje is ook wel interessant in deze context.

Ja, ik ben al vrij bekend met dat concept. Ik had het boek van Matt Perryman gelezen omtrent daily maxing. Mike Zourdos had er ook mee geëxperimenteerd en zijn er nog wat anderen die zich daar aan gewaagd hebben. Zoiets lijkt me het effectiefst als je dat op korte termijn doet (neurale gains uitmelken). Op lange termijn kan ook, maar lijkt me op een gegeven moment een lijdensweg worden. Het is ook iets wat je moet opbouwen.

leuk Vic ik volg weer mee.

Frequentie onderzoek, althans uitleg over de resultaten daarvan: http://styrkeloft.no/2010/03/31/resultater-fra-frekvensprosjektet/

+ http://translate.google.nl/

Dat is ook waar de hoge frequentie van Kelei zijn schema op is gebaseerd (http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=157587143). Sinds ik deze zelf doe, 5 dagen per week fullbody met veel volume, gaat kracht als een gek vooruit, terwijl ik niet eens boven onderhoud eet. Is legit

in trouwens!
+1

In!

Victor, Gebruik jij een excel sheet voor je voeding te berekenen? Zo ja welke?

Bedankt!

Ja precies, dat vermoeden had ik wel hoor. Waarschijnlijk is het een top secret template waar ze kampioenen mee maken ;)

30-12-2013

box squat
5x60kg
5x100kg
5x140kg
2x5x155kg @ 7

paused bench press
5x60kg
5x80kg
2x5x85kg @ 7

deficit deadlift
5x60kg
5x100kg
5x140kg
5x155kg @ 6

supported kb row
5x20kg
3x5x28kg @ 6

ring dips
10xbw
10x15kg @ 7

Comment:
Dat was weer even inkomen na de platte rustdagen. Het volume laat ik de komende weken nog wat toenemen en bouw ik daarna weer af.
wat bedoel je nu met de @6 en @7

snap er nog maar de helft van

staat volgens mij voor RPE, Rate of Perceived Exertion, het cijfer staat voor de intensiteit, een beetje als in:
1 t/m 5: cardio
6: easy
7: easy tot medium
8: medium tot zwaar maar met over
9: heavy maar niet maximaal
10: tot de dood
11: RPB style (bestaat niet echt, gaat maar tot 10)

Frequentie onderzoek, althans uitleg over de resultaten daarvan: http://styrkeloft.no/2010/03/31/resultater-fra-frekvensprosjektet/

+ http://translate.google.nl/

Dat is ook waar de hoge frequentie van Kelei zijn schema op is gebaseerd (http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=157587143). Sinds ik deze zelf doe, 5 dagen per week fullbody met veel volume, gaat kracht als een gek vooruit, terwijl ik niet eens boven onderhoud eet. Is legit

in trouwens!

Thanks, die post zocht ik al, maar was bij sommige sites weer weg gehaald. Een groot deel van de observaties komen in het artikel van Borg terug.

Wat betreft het schema van Kelei is dat inderdaad een prima geavanceerde hypertrofie routine. Ik ben benieuwd naar je bevindingen op lange termijn.

Prima Gijs. Lijkt me ook wel leuk om in de toekomst weer een bezoekje te brengen aan RPB.

Victor, Gebruik jij een excel sheet voor je voeding te berekenen? Zo ja welke?

Ik heb zelf een basis opzet gemaakt waar ik wat dagmenu's in verwerkt heb. Ik heb helaas geen standaard template voor je.

Bedankt.

wat bedoel je nu met de @6 en @7

snap er nog maar de helft van

staat volgens mij voor RPE, Rate of Perceived Exertion, het cijfer staat voor de intensiteit, een beetje als in:
1 t/m 5: cardio
6: easy
7: easy tot medium
8: medium tot zwaar maar met over
9: heavy maar niet maximaal
10: tot de dood
11: RPB style (bestaat niet echt, gaat maar tot 10)

S.v.p. iets serieuzer reageren.

De RPE schaal is een subjectieve belastingschaal. Met behulp van deze schaal kan je aangeven wat de intensiteit van de uitgevoerde werkset is.

RPE 10: De max. Daar zit geen extra herhaling meer in.
RPE 9: 1 herhaling over
RPE 8,5: 2 herhalingen over
RPE 8: 3 herhalingen over
RPE 7,5: 4 herhalingen over
RPE 7: 5 herhalingen over (er zit veel snelheid in de herhalingen)
RPE 6: Gelijk aan een opwarmset

Met herhalingen over hebben wordt er bedoeld dat er tijdens de laatste herhaling van de werkset nog wel extra herhalingen gedaan kunnen worden. 8x60kg @ RPE 8, betekent dat het 11x60kg had kunnen zijn als je voluit was gegaan. 5x75kg @ 9 betekent dat je nog maar 1 extra herhaling had kunnen doen.

31-12-2013

squat (deze zijn regulier en low bar)
5x60kg
5x100kg
3x5x130kg

paused bench press (wide grip)
5x60kg
3x5x75kg

deadlift
5x60kg
5x100kg
5x140kg
2x5x160kg

seated pronated cable flyes
seated machine row
cable side raise
face pulls
cable curl
rope push down
leg extension
seated leg curl
calf press

Alles 1x25+5+5+5 (myo-reps)

Comment:
RPE's zijn minder relevant voor deze workout, dus ga ik ze niet vermelden. Het is nog even aftasten welke gewichten goed zijn voor de metabole trainingen. Sommige oefeningen waren nog wat te licht. Ach ja beter te licht dan te zwaar van start gaan. Morgen weer een zwaardere workout, als dat gaat lukken na vanavond.

Nice! Good luck nogmaals.

Je doet de myo reps niet op je squat. dl en bench...?
Je maakt bij je oefeningen buiten de squat bench en dl dus gebruik van die myo rep techniek? Klinkt vet. Zelf nog nooit geprobeerd, maar een nieuw jaar = nieuwe uitdagingen.... dus wellicht neem ik het allemaal in overweging.

Een nog niet gepubliceerde onderzoek die bij Noorse powerlifters is uitgevoerd heeft aangetoond dat het 6x tegenover 3x per week trainen voor meer spiergroei en kracht zorgt, ondanks dat het totaal volume identiek is. Door niet te grinden of in de buurt van failure te komen kan je de powerlifts ook 4-6x per week trainen. Er is minder neurale stress, wat betekent dat je beter kan herstellen.

Dat is ook zo'n beetje de manier waarop oly's trainen heb ik begrepen. 2 a 3 keer per dag zelfs. Voordeel is dat je hele vaak oefent en dat neurale aansturing geoptimaliseerd wordt en je zo kracht maximaliseert bij een beperking van spiergroei (je wilt tenslotte bovenin je huidige gewichtsklasse blijven als oly)

Je doet de myo reps niet op je squat. dl en bench...?
Je maakt bij je oefeningen buiten de squat bench en dl dus gebruik van die myo rep techniek? Klinkt vet. Zelf nog nooit geprobeerd, maar een nieuw jaar = nieuwe uitdagingen.... dus wellicht neem ik het allemaal in overweging.

Nee niet met de huidige opzet. Dat wordt op lange termijn ook te veel van het goede.

De assistance/hypertrofie oefeningen zijn voornamelijk met myo-reps inderdaad.

Dat is ook zo'n beetje de manier waarop oly's trainen heb ik begrepen. 2 a 3 keer per dag zelfs. Voordeel is dat je hele vaak oefent en dat neurale aansturing geoptimaliseerd wordt en je zo kracht maximaliseert bij een beperking van spiergroei (je wilt tenslotte bovenin je huidige gewichtsklasse blijven als oly)

Ja klopt inderdaad, voornamelijk degenen die met een Bulgaars systeem trainen of iets wat erop lijkt. Er gaat ook wel wat tijd overheen om zo een capaciteit op te bouwen.

1-1-2014

deadlift
5x60kg
3x100kg
3x140kg
3x175kg
3x195kg @ 6,5

chins
5xbw
5x20kg
2x5x25kg @ 7-7,5

paused olympic squat
5x60kg
5x100kg
5x120kg @ 6

axle floor press
5x40kg
5x70kg
2x5x75kg @ 6-6,5

pull-up
2x10xbw @ 7-7,5

Comment:
Het LB volume beperkt gehouden i.v.m. de liss cardio van gisteren. Na de training voelde ik me gelukkig ook wat fitter. Vanaf morgen alles weer volgens protocol.

De beste wensen nog Victor!

Wat is een axle floor press als ik vragen mag?

Thanks, jij ook!

Dat is een floor press met een dikke stang (fat bar).

2-1-2013

chest press
machine pull down
db side raise
seated face pulls
machine curl
machine extension
leg extension
glute swing
leg press calf press

Alles 1x25+5+5+5 (myo-reps)

Comment:
Ik was naar een andere locatie gegaan en kwam ik erachter dat ze daar geen squat rack hebben. Crappy bars en er was geen mogelijkheid om echt te deadliften. Wel maf, morgen weer een power training.

Heb de myo reps van je afgekeken, leuke artikelen over op je site. Veel massa mee gewonnen al?

Terug
Naar boven