Fitness Seller

Ik haat cardio

Inderdaad, maar dat is bij krachttraining ook. Als je niet in verhouding eet met je krachttraining kan het in het slechtste geval ook negatief zijn.

En is beiden spiervezels trainen niet beter dan 1?
Als er meer type 1 vezels worden getraind, dan kan ik me voorstellen dat er minder goed explosieve kracht kan worden geleverd (wat gebeurt bij krachttraining) dan wanneer je ze alleen via krachttraining traint. Je lichaam past zich bij het krachttrainen zo optimaal mogelijk aan (voor zover dat genetisch mogelijk is), om de volgende keer meer kracht te kunnen leveren. Als je dan ook cardio gaat doen, dan stimuleer je meer de type 1 vezels. Ik kan me voorstellen dat je daardoor minder efficiënt wordt in explosieve kracht. Ik heb hier echter geen bronnen voor, dit is puur nadenken met de kennis die ik voor handen heb. Hecht er niet teveel waarde aan.

Ikzelf heb meer type 1 spiervezels in mijn benen (meeste mensen dacht ik). Door combinatie met cardio ga ik sterker vooruit in groei merkte ik.

Waarom zou je pas later naar verhoudingen kijken als je het nu ook gewoon kunt doen? ???
Je moet altijd genoeg vetten en eiwitten eten.

bedoelde meer zoals low carb, carb cyclen (verkeerd verwoord my bad ;))
vind dat soort dingen aan begin nogal onzinnig, maar dat is puur mijn mening

Lol srs? Waar haal je dat vandaan?

Los van dat ik 'katabool' in dit verband als 'k*t' gebruikte in deze zin, omdat ik dat wel grappig vond klinken, en netter, is elke vorm van bewegen in zekere zin katabool, aangezien bewegen energie vraagt en energie vrij gemaakt moet worden uit voeding of reserves. Tijdens het bewegen treedt er geen anabolisme op. Verder is cardio dat gedaan wordt om vetmassa kwijt te raken per definitie katabool, aangezien je weefsel kwijt wilt raken.

Los van dat ik 'katabool' in dit verband als 'k*t' gebruikte in deze zin, omdat ik dat wel grappig vond klinken, en netter, is elke vorm van bewegen in zekere zin katabool, aangezien bewegen energie vraagt en energie vrij gemaakt moet worden uit voeding of reserves. Tijdens het bewegen treedt er geen anabolisme op. Verder is cardio dat gedaan wordt om vetmassa kwijt te raken per definitie katabool, aangezien je weefsel kwijt wilt raken.

Klopt in principe :p Maar anabole hormonen en processen stijgen na een training, dus trainen is uiteindelijk anabool.

Ik doe geen cardio. Langdurige intensieve cardio verlaagd het testosteron gehalte.

Layne Norton ( naturel bodybuilder/powerlifter/universitaire opleiding eiwitten afbraak en metabolisme )
beweert dat als je 15 minuten dit programma volgt dat het effectiever is dan meer als een uur op een incline loopband.

http://www.fitocracy.com/knowledge/dr-layne-nortons-best-damn-cardio-humanly-possible-in-15-minutes/

Directions

1. Start out by warming up for 5 minutes at half of the bike’s max resistance.
2. After 5 minutes, pedal as fast as you can for 10 seconds.
3. Then, increase the resistance to the max and still pedal as fast as you can. Continue this for 20 seconds.
4. Go back to an easy pace and resistance for 90 seconds.
5. Repeat steps 2 to 4 until you hit 15 minutes

Hier begin ik begin volgend jaar mee als ik ga cutten voor het eerst

Laatst bewerkt:
Sowieso kun je beter eerst krachttraining doen en daarna pas cardio. Heeft weinig zin om cardio op je glycogeenvoorraad te gaan doen, waarbij je vetverbranding dus nihil is, en daarna je krachttraining op aerobe capaciteit te doen, terwijl je hiervoor je glycogeenvoorraad nodig hebt.

Wtf, jouw instructeur is echt een lul. Ik had die gozer allang voor ze bek geramd. Hij wil niet luisteren alleen het alpha mannetje uithangen.

Inderdaad, maar dat is bij krachttraining ook. Als je niet in verhouding eet met je krachttraining kan het in het slechtste geval ook negatief zijn.

En is beiden spiervezels trainen niet beter dan 1?

ik ben ook van oordeel dat je beter je spieren op verschillende manieren traint. ik train soms met zware gewichten maar doe ook wel opdrukserietjes in reeksen van dertig. Fiets ook regelmatig maar niet lang. De beste sportman is voor mij diegene die zowel zijn rode als witte spiervezels aan het werk zet. Dat zie je ook tijdens je legerdienst. Ik ben ook grote fan van de crossfittrainingen.

Als er meer type 1 vezels worden getraind, dan kan ik me voorstellen dat er minder goed explosieve kracht kan worden geleverd (wat gebeurt bij krachttraining) dan wanneer je ze alleen via krachttraining traint. Je lichaam past zich bij het krachttrainen zo optimaal mogelijk aan (voor zover dat genetisch mogelijk is), om de volgende keer meer kracht te kunnen leveren. Als je dan ook cardio gaat doen, dan stimuleer je meer de type 1 vezels. Ik kan me voorstellen dat je daardoor minder efficiënt wordt in explosieve kracht. Ik heb hier echter geen bronnen voor, dit is puur nadenken met de kennis die ik voor handen heb. Hecht er niet teveel waarde aan.

Is wel waar war je zegt. Als het puur voor competitie is, heeft het geen zin dat een wielrenner met zware gewichten gaat deepsquatten of een gewichtheffer gaat pompen of veel herhalingen met lichte gewichten gaat doen bijvoorbeeld. Tom Boonen wist ook als hij een paar weken in de Alpen zou gaan trainen om een beter klimmer te worden dat dit ten koste van zijn sprint zou zijn. Ik was vroeger een redelijk goede loper van aanleg. Nu, ik al jaren met gewichten train, is dat veranderd. Ik ben een paar jaren geleden weer is stilletjes begonnen met een paar keer per week te lopen en drie weken later was er eigenlijk nog altijd niet veel vooruitgang terwijl ik vroeger na een maand gemakkelijk 15km in een uur kon lopen als ik een jaar had stilgelegen. Maar als het puur om allround atleet gaat, is het het beste om een goed evenwicht tussen beide spiervezels te hebben.

Je kan spiervezels trainen om hun aërobe (dus uithouding) en glycolitische (korte inspanning) capaciteit te verhogen. Je stimuleert ook type I vezels tijdens krachttraining

Ik zou in mijn training zeker de cardio niet willen missen. Mijn eerste liefde was de duursport. Zat 20/25 jaar geleden regelmatig op de racefiets, stond op de schaats, deed aan hardlopen en trok mijn baantjes in het zwembad. Af en toe ook in wedstrijdverband. Klimmen in het Sauerland, op kale polderwegen tegen de wind in fietsen.
Ik vond het heerlijk om op en rond mijn anaerobe drempel te rijden. Net niet verzuren. Op gevoel kracht in de bovenbenen doseren. Gewoon kijken wat mijn lichaam kan, dat is mijn motivatie.
Tien minuten interval met max hartslag >170 op de steps. Heerlijk. Maar 8 herhalingen bijna maximaal gewicht deadliften ook. Dan heb ik ook een stormachtige ademhaling. Ik vind het gewoon fijn te kijken waartoe mijn lijf in staat is. Altijd al gevonden. Zal ook altijd wel zo blijven.

niks mis met cardio. je moet het gewoon leuk maken... swings, sprints, jumps, barbell complexes etc. kort en intens houden. gezien de gunstige effecten op je overal health (google maar), heeft het eerder een positief effect op je dan een negatief. alleen krachttraining/bodybuilden is maar 1 deel van je training, cardio en stretchen horen er gewoon bij.

Komt me ineens mijn Cesartherapie uit 2008 bovendrijven. Waarbij ik ook allerlei oefeningen moest doen. Maar dan zonder gewichten. Bijvoorbeeld zittend op een skippybal met de benen gestrekt. En dan het evenwicht bewaren. Verrekte moeilijk. Of liggend op een skippybal met je handen naar voren bewegen. Totdat alleen je tenen nog de skippybal aanraken. En dan weer terug. Er zijn zoveel mooie oefeningen om je lichaam te trainen.

Ik zie onderrug en buik eigenlijk als de belangrijkste spiergroepen. Dat moet sterk zijn. Zodat je vandaar uit de rest traint. En daar kan Cesar bij helpen.

Laatst bewerkt:
Komt me ineens mijn Cesartherapie uit 2008 bovendrijven. Waarbij ik ook allerlei oefeningen moest doen. Maar dan zonder gewichten. Bijvoorbeeld zitten op een skippybal met de benen gestrekt. En dan het evenwicht bewaren. Verrekte moeilijk. Of liggend op een skippybal met je handen naar voren bewegen. Totdat alleen je tenen nog de skippybal aanraken. En dan weer terug. Er zijn zoveel mooie oefeningen om je lichaam te trainen.

Ik zie onderrug en buik eigenlijk als de belangrijkste spiergroepen. Dat moet sterk zijn. Zodat je vandaar uit de rest traint. En daar kan Cesar bij helpen.

Ik denk dat een 200+ squat me sterkere abs oplevert dan wat jij zojuist omschrijft ;)

Dat weet ik wel zeker. Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik zie sommige oefeningen meer als aanvulling. Om de variatie, en daarmee de motivatie, wat levendig te houden. Maar de basis staat inderdaad vast.

Terug
Naar boven