XXL Nutrition

Sticky Intermittent fasting

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.841
if werkt alleen voor magere ecto's die net beginnen.
Dit omdat hun nog op een paar doperwten kunnen groeien de eerste jaren bewijze van.
Ik heb ook wel eens gefast voor een aantal uren en dan pas laat je vol vreten en rana lekker slapen na de training.
Nou ik verloor gewoon vvm na een paar weekjes. (nacht diens tijden)
het zal dus zeker niet voor mij werken hebik al wel door.

if werkt ook voor vette endo's !

somatotypes hebben 0% te maken om aan te komen of af te vallen. het ligt aan je dieet, niet aan wat voor ''somatotype'' je bent. dit is erg overrated... fix je dieet, ga geen excuse opzoeken..

somatotypes hebben 0% te maken om aan te komen of af te vallen. het ligt aan je dieet, niet aan wat voor ''somatotype'' je bent. dit is erg overrated... fix je dieet, ga geen excuse opzoeken..

Alhoewel ik het eens ben met je 'ga geen excuses opzoeken' zal ik je toch even van je wolk naar beneden moeten halen besteller. Sommige mensen kunnen nu eenmaal veel junkfood eten en daarmee wegkomen, anderen worden er snel papzakken van. Net zoals ecto's gemakkelijker zullen afvallen dan aankomen en endo's gemakkelijker zullen aankomen dan afvallen.
Niet dat op basis daarvan excuses moeten gemaakt worden maar een beetje realiteitszin is wel nodig indien je serieus genomen wil worden :)

Vol goede moed wilde ik weer gaan posten over mijn eigen vorderingen met leangains. Nu blijken 'high intensity evangelisten' een poging te wagen om niet alleen dit topic, maar zelfs de leangains methode voor zichzelf te kapen. Daar komt dus mooi niks van in! :D

Waar haal je al deze onzin in godsnaam vandaan? Dit hele topic is gerelateerd aan Martin's Leangains IF protocol. Dus voor de 500e keer 6x per week trainen is gewoon niet handig [persoonlijke voorkeur/ aanname] ivm het refeeden/carbs laden [aanname ]na het trainen en geeft ook helemaal geen extra voordelen [complete onzin] boven op 3x per week trainen. Als je nog sneller wilt afvallen moet je gewoon nog minder eten [persoonlijke voorkeur/ aanname], waarom zou je trainen willen zien als kcal verbanden? Dat gaat alleen maar ten koste van je herstel [aanname] . Je kan/mag prima 6x per week trainen, ga je gang, niemand houd je tegen! Maar wij(in ieder geval de meesten in dit topic) volgen leangains [krisk en ik volgen ook leangains]en als je dat volgt is het gewoon handiger om 3x per week te trainen [persoonlijke voorkeur]als je zo snel mogelijk en zonder al te veel moeite vet wilt verliezen.

Verder, denk je niet dat die sprinters er op zijn getraint? Die hebben een veel beter herstel dan de meesten hier en een veel professionelere aanpak om maar even wat te noemen. Voor de meesten hier, en zeker voor de mensen die leangains volgen is het gewoon handiger(niet persé beter) om 3x per week te trainen.

Wie heeft het over het enige dat werkt? High frequency/high volume kan ook best werken alleen als je leangains volgt zie ik daar het nut niet van in.
Ik heb voor het gemak even het gebrek aan feiten in de eerste alinea aangegeven...
Wanneer je 500 keer je persoonlijke voorkeuren en aannames als feiten presenteert, kun je weerwoord verwachten! :D

Allereerst even leangains in een notendop, zoals ik dit al eerder heb gepost:
Het belangrijkste van leangains is:
  • 8 uur eten, 16 uur niet
  • Meeste KH in je post workout maaltijd.
  • Juiste macro verhoudingen.

De meeste KH in je post workout maaltijd, betekent niet automatisch "refeeden/carbs laden" zoals jij stelt. De meeste KH in je post workout maaltijd kan met 300 gram KH in je schema, maar ook met 65 gram. Wat de juiste macro verhoudingen (in it geval optimaal voor de cut) zijn hangt af van het individu. Als je het merendeel van 300 gram KH in je post workout maaltijd neemt ben je aan het laden. Met 65 gram (toevallig precies mijn inname) gaat die vlieger niet op. Ik hou mij hiermee echter wel aan de vereisten in de bovengenoemde lijst. Ik doe dus ook leangains, met de "juiste macro verhoudingen" voor mij tijdens de cut. Leangains is geen wondermiddel waarmee KH-gevoelige endo's als ik opeens kunnen cutten met veel KH in het schema.

Ik heb ook high intensity programma's zoals Stronglifts geprobeerd. Wanneer ik mij beperkt tot enkel zware compounds krijg ik allereerst onzettend veel last van mijn gewrichten. Daarnaast blaas ik binnen no time mijn centrale zenuwstelsel op, wat leidt tot vermoeidheid en neerslachtigheid.
Ik train nu 7x per week (uitzonderingen zoals zon- en feestdagen, ziekte e.d. daargelaten) met hoge volumes tijdens bulk en cut. Compounds doe ik genoeg, maar ik beperk low rep high intensity tot het minimum. Ik doe verder veel Myo-reps en eindig mijn trainingen met oefeningen in de 10-12 rep range. Dat kan assistance work zijn, maar bijvoorbeeld ook de squat. Alhoewel ik dus veel vaker train en veel meer werk verzet heb ik geen last van vermoeidheid of van mijn gewrichten. Daarnaast ervaar ik het ook als een voordeel dat je meer verbrand en dus ook meer kunt eten. Het gaat dus niet om sneller afvallen, maar om net zo snel af te vallen met minder honger en meer energie. Dit is dus in mijn persoonlijke geval optimaal gebleken! Tevens de reden dat ik het voor krisk, vanwege zijn hongerklachten, aan te raden vind om 5-6 keer per week te trainen.

Als jouw performance in je voorlaatste set niet goed is, pers je dan die laatste set er alsnog uit omdat het 'moet' volgens je schema? Of laat je die laatse set voor wat het is?
Als je training super verloopt t/m de laatse set en je barst nog van de energie, doe je dan niets meer om dat het 'niet mag' van je schema? Of ga je nog voor een extra setje of oefening?
Kortom: Luister je naar je lichaam en autoreguleer je op basis daarvan?

Alle variabelen zoals voeding, training en rust aanpassen aanpassen aan het individu, autoreguleren, dát is bodybuilding!
Klakkeloos schema's of programma's volgen zeker niet!

Ik kon wel lachen hoor, om de reacties op het gebruiken van een top baanwielrenner als voorbeeld dat hoge volumes en frequenties met lagere intensiteit ook werken voor hypertrofie. :D

Wat betreft je voorbeeld van de wielrenner. Dat vind ik al helemaal nergens op slaan en veel te extreem. Die benen hebben ze verkregen met dagelijks uren lang wielrennen, terwijl wij bodybuilders zulke benen veel sneller zouden kunnen krijgen, met in feite een uur benen trainining per week(minder nog zelfs). Daarmee bedoel ik dus dat de ratio tijd en resultaat veel nadeliger is bij de wielrenner in vergelijking met de bodybuilder(wat natuurlijk logisch is). Dit maakt jou voorbeeld ook veel nadeliger omdat het hoge frequentie/hoog volume/lage intensiteit verhaal dus veel langer duurt.

Komt nog eens bij dat lang niet alle wielrenners dergelijke benen hebben.. zal wel een olympisch tijdrijder / sprinter zijn ? Dus niet alleen de elite van de elite heeft groot uitziende benen (en dat na 10 jaar tig uur per dag trainen... ditto met turners.. vanaf je 7e 4+ uur per dag trainen (misschien wel het dubbele als het echt serieus wordt en dan wordt 1 op de 10.000 turners succesvol als olympisch medaille kandidaat en dan dat als voorbeeld nemen....)

trouwens bijna alle top sporters zitte aan de middeltjes ;)

De tegenargumenten van 'bodybuilders' op een bodybuildforum: genetics en gebruik van middelen! :eek: Serieus? :roflol: Genetics en gebruik van middelen vinden jullie minder op gaan voor bodybuilders, dan een top baanwielrenner...

Er bestaat niet een voorbeeld van een bodybuilder die zijn resulaten heeft bereikt met high intensity/ low frequency, waarvoor genetics en gebruik van middelen niet op gaat! Niet één!

Als jullie nog enigszins serieus genomen willen worden kun jullie beter zeggen dat jullie aan het trollen waren :roflol:

Genetics en gebruik van middelen zijn juist de reden dat ik er voor koos om geen bodybuilders als voorbeeld te nemen dat hoge volumes en frequenties werken. Er zijn er genoeg:

De borst van Arnold? Hoog volume!
arnold-chest.jpg

De quads van Tom Platz? Hoog volume!
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De armen van Lee Priest? Jawel hoor: Hoog volume!
images?q=tbn:ANd9GcQCoRDvOCuHIArRgeGguuIOs55xAu-Pim_DbWuE8IhjwztHQTODqDgOMI4L.jpg

Allemaal het resultaat van hoge traingingsvolumes dus.
Naast vrachtwagenladingen aan AAS en andere middelen. Dat dan weer wel.

Ik zal alleen niet beweren dat hoge volumes en frequenties per definitie beter werken dan hoge intensiteit. In specifieke gevallen wel. In mijn geval bijvoobeeld :D Ook tijdens leangains. Dit gaat ongeveer net zo vaak op als de gevallen waarin high intensity beter werkt.

---------- Post toegevoegd Wed 12 Oct 2011 om 09:27 ----------

Onzin! Of iemand beter high carb of keto can cutten hangt daar wel degelijk van af...

^ nee.
die gene moet gewoon zijn dieet aanpassen, als hij te veel eet, ja logisch dat hij ook in vet zal aankomen naast spier.. duh. moet je niet lopen roepen van ''ik ben endo''

als een endo afvalt, en eruit komt te zien als ecto, betekend het dat hij van endo naar ecto is geworden?

keto.. je haalt al je carbs weg, maar verhoogt vetten en eiwit. wat is het resultaat? dat je alsnog op een 10-20% calorie tekort zit.

high carb net zo goed, als je niet actief bent en dan hoog in carbs gaat zitten ... ja dan zoek je het ook zelf op.

veel bros hier man.. wel grappig

Het ligt inderdaad grotendeels aan het dieet, maar dat neemt niet weg dat een ecto minder snel vet aanzet maar ook minder spieren dan bijvoorbeeld een endo bij dezelfde eet en trainingspatroon. Als je dat al niet inziet, dan is discussie gedoemd tot mislukken.
Je kunt het zien als 'genetics'. De een kan eenmaal meer spieren aanzetten maar ook vet dan een ander. Niet iedereen is hetzelfde.

Wat besteller zegt. Als je een zogenaamde 'endo' bent met een body fat van 25% en besluit te diëten t/m 10% of iets dergelijks. Dan ben je op 10% echt geen 'endo' meer. De zogenaamde 'endo' die je nu bent, zal niet meer dezelfde hormoonhuishouding hebben als toen je een hoger lichaamsvetpercentage had. Het is dus uiteraard gewoon lariekoek.

Daarnaast maakt het voor vetverlies nauwelijks wat uit of je op high carb of low carb dieet. Het gaat gewoon om het energietekort, dan val je af. Alleen wanneer je contest shape wil bereiken zou je misschien wat strategieën moeten toepassen, maar dat valt buiten de algemene doelen van de gemiddelde persoon.

Genen kunnen inderdaad een rol spelen m.b.t. hoe gunstig een energieoverschot gebruikt wordt voor spiermassa toename en minimale vettoename. Voor de rest zijn het uiteraard de gifted athletes die veel spiermassa aan kunnen zetten met minimale vetgains. 1% van de atleten die traint. Iets wat ik niet in overweging zou nemen.

Ik zou meer kijken naar het trainingsniveau waar je op zit. Als je net begonnen bent dan gain je zo een 1,5-2lbs spiermassa per maand. Na 6-12 maanden is dat zo een 1lbs per maand. Na 3 jaar zit je dan op 0,5lbs per maand en na 4-5 jaar vecht je uiteindelijk nog voor 2-3lbs per jaar. The law of diminishing returns. Dit natuurlijk als je consistentie in je trainingen hebt en je geen spiergroepen verwaarloosd hebt.

• #1.849
Wat besteller zegt. Als je een zogenaamde 'endo' bent met een body fat van 25% en besluit te diëten t/m 10% of iets dergelijks. Dan ben je op 10% echt geen 'endo' meer. De zogenaamde 'endo' die je nu bent, zal niet meer dezelfde hormoonhuishouding hebben als toen je een hoger lichaamsvetpercentage had. Het is dus uiteraard gewoon lariekoek.

Je somatype verandert echt niet doordat je vetpercentage lager wordt door cutten.

Daarnaast maakt het voor vetverlies nauwelijks wat uit of je op high carb of low carb dieet. Het gaat gewoon om het energietekort, dan val je af. Alleen wanneer je contest shape wil bereiken zou je misschien wat strategieën moeten toepassen, maar dat valt buiten de algemene doelen van de gemiddelde persoon.

Voor de een is het echter een heel ander verhaal dan voor de ander als het gaat over carbs/insuline-gevoeligheid. Er is niet 1 dieet wat lekker werkt voor iedereen.

en voor mij werkt IF retegoed. 108kg deze ochtend. Begonnen op 117kg 1.5 maand geleden. En ik heb echt langs geen kanten "extreem" gedieet.

geen id. Kcals tellen vind ik erover gaan, en ik geloof niet in de weinig onderbouwde BMR-berekeningen.

Ik vreet gewoon veel groenten, appels, vis(meer per dag dan de gemiddelde mens per week eet), kipfilet, vlees. in het 8 uur window. Soms doe ik dat zelfs naar minder uren.

Geen snoep, geen bier(wel rode wijn), weinig brood, geen melkproducten, geen gefrituurde shit.

• #1.853
geen id. Kcals tellen vind ik erover gaan, en ik geloof niet in de weinig onderbouwde BMR-berekeningen.

Ik vreet gewoon veel groenten, appels, vis(meer per dag dan de gemiddelde mens per week eet), kipfilet, vlees. in het 8 uur window. Soms doe ik dat zelfs naar minder uren.

Geen snoep, geen bier(wel rode wijn), weinig brood, geen melkproducten, geen gefrituurde shit.

Het tekort dat je hebt gecreëerd maakt dat het "werkt"
IF zorgt alleen maar dat het makkelijk haalbaar en dragelijk is.

Het tekort dat je hebt gecreëerd maakt dat het "werkt"
IF zorgt alleen maar dat het makkelijk haalbaar en dragelijk is.

ik twijfel er niet aan dat ik een tekort heb gecreeerd, maar gewoon door enkel "goede" dingen te eten, ipv alles uit te rekenen.

Voor mij is het probleem dat ik "normaal" constant honger heb, en me rottig voel, en nu is dat hongergevoel vrijwel helemaal weg.

Het ideale is dus dat ik het makkelijk vol kan houden, terwijl ik anders constant aan eten denk.

Mijn vorderingen met leangains:

8 weken geleden begonnen. In eerste instantie begonnen met een tekort van 600 Kcal, een kleine 20%. 2 grote maaltijden: een om 12 uur en een tussen 7 en 8 's avonds. Dit is simpelweg het meest praktische voor mij. Ik had de hoop dat IF een soort wondermiddel zou zijn waardoor ik zou kunnen cutten met (voor mij) relatief hoge KH. Zat toen op 150 gr.

Na 2 weken was mijn gewicht onveranderd, maar wel 1 cm van de buik-omtrek af. Na 3 weken hetzelfde. Op zich niet zo slecht, zelfs positief voor het gebruik van IF tijdens de cleanbulk, maar niet het resultaat waar ik naar op zoek was. Ik heb vervolgens mijn KH teruggeschroefd naar onder de 75, met een keer per week een cleane KH refeed. Dit begon er meer op te lijken: in 2 weken een kilo lichter en 2 cm van de buik af.

Op advies van wazzup toch nog wat lager in de Kcal gaan zitten en vaker gaan refeeden. Mijn tekort is nu 1000 met 65 gr KH en elke 5 dagen een refeed. Ik denk dat ik mijn 'sweetspot' nu gevonden heb. De afgelopen 3 weken ben ik elke 5 dagen een kilo lichter en gaat er 1 cm van de buik af.

In totaal ben ik nu 5 kilo en 7 cm kwijt :D
Leangains is zeker geen wondermiddel waarmee mensen met een slechte insuline gevoeligheid opeens kunnen cutten terwijl ze relatief hoog in hun KH zitten. Het maakt cutten wel vele malen dragelijker. De constante energie en het heldere gevoel in de kop 's morgens vind ik ook een dikke +.

Heb nu de intentie om vanaf begin november 2 maanden te gaan cleanbulken, volgens leangains. De intentie is massa aan te zetten met een minimale toename van gewicht, nadat de glycogeen voorraad is aangevuld. In eerste instantie op, daarna mogelijk iets boven onderhoud, met KH op 250 gr. Kan niet wachten! :meal:

Voor de een is het echter een heel ander verhaal dan voor de ander als het gaat over carbs/insuline-gevoeligheid. Er is niet 1 dieet wat lekker werkt voor iedereen.

Voor food control klopt dat uiteraard. Sommigen die high carb beter trekken dan low carb en andersom ook. Maar het is wel een feit dat als beide groepen in een energietekort verkeren ze sowieso afvallen. Het is alleen moeilijk voor iemand die insuline ongevoelig is om een high carb dieet te volgen. Die zal op het korte of lange termijn zichzelf gaan overeten.

• #1.857
ik twijfel er niet aan dat ik een tekort heb gecreeerd, maar gewoon door enkel "goede" dingen te eten, ipv alles uit te rekenen.

Voor mij is het probleem dat ik "normaal" constant honger heb, en me rottig voel, en nu is dat hongergevoel vrijwel helemaal weg.

Het ideale is dus dat ik het makkelijk vol kan houden, terwijl ik anders constant aan eten denk.

mooi hè :)

Dat is dus eigenlijk precies het tegenovergestelde van mijn ervaring. Ik heb normaal nooit honger en kan met cardio prima afvallen, zelfs met veel hogere kcal inname, maar op deze manier heb ik erge honger (maakt me wel lekker actief, dat wel) en lijk ik nu al weer een paar weken vast te zitten ondanks kcal weer flink verlaagt te hebben.

Ik heb nu het idee dat kcal inname m'n lichaam niks boeit zolang ik niks actiefs doe zoals cardio, want ik heb met wat ik nu eet plus 2/3 liter melk per dag lager gecut dan waar ik nu vast lijk te zitten. Ik heb nu wel aanzienlijk betere krachtprogressie per kcal inname dan toen m'n kracht in stortte als ik geen liters melk erbij dronk, maar dat maakt het juist vreemder want ik eet nu erg weinig.

Of m'n gewicht is nu vrijwel constant omdat ik ondertussen langzaam spiermassa aankom?

Ik vind m'n lichaam maar vaag, het lijkt altijd tegen de programma's die iedereen hyped in te gaan.

Adaption. Ghrelin, een van de hormonen die je honger reguleert moet aangepast worden aan de vastperiode. Dit kan wel 1-2 weken duren. En anders zou ik naar je voedingspatroon kijken, want vloeibaar voedsel vult uiteraard nooit zo goed als vast voedsel. Vandaar dat je waarschijnlijk sneller honger krijgt.

Het kan zo zijn dat je wat spiermassa gegaind hebt, aangezien je kracht ook toegenomen is (vaak ligt dat wel in correlatie met elkaar). Daarnaast kun je vet verloren hebben door de rustdagen, waardoor je op de weegschaal uiteindelijk geen verschil ziet. Er van uitgaande dat je het protocol goed volgt.

Het kan ook vocht zijn wat je lichaam vasthoudt of je hebt je kcal nog niet helemaal op orde. Ik zou daarom de spiegel gebruiken om je progressie bij te houden. Een meetlint kan ook wel helpen.

ik heb beslote IF ook eens te probere (ik heb al eens ketose dieet gedaan en werkte MEGA goed maar is zoals jullie allemaal wss wete zeer moeilijk om lange tijd vol te houden)
en dit is al een heel stuk makkelijker

nu alleen hope dat het ook goede resulaten bij mij levert =]

nog wat vraagjes
is het slim om de uren dat je niet eet kaugom te kauwen?
of zou dit je lichaam laten denken dat je eten krijgt en dus honger krijgen omdat er niks gevuld wordt?

en redbull light zal ook mogen denk ik zo? sinds het geen kcal bevat (en is lekker als energievervanger ipv het voedsel :) )

vandaag was men eerste dag if (gister gestopt met eten om 20.30 vandaag begonnen om 12.30)
en het ging eigelijk vrij goed behalve savonds in bed had ik wel honger (maar dat slaap je eraf :P)
en een uur voordat ik terug mocht eten kreeg ik ineens heel veel buikpijn en een zware energiecrash :P

voor de rest ging alles heel goed dus ik heb er een goede kijk op:)

Terug
Naar boven