Vol goede moed wilde ik weer gaan posten over mijn eigen vorderingen met leangains. Nu blijken 'high intensity evangelisten' een poging te wagen om niet alleen dit topic, maar zelfs de leangains methode voor zichzelf te kapen. Daar komt dus mooi niks van in!
Waar haal je al deze onzin in godsnaam vandaan? Dit hele topic is gerelateerd aan Martin's Leangains IF protocol. Dus voor de 500e keer 6x per week trainen is gewoon niet handig [persoonlijke voorkeur/ aanname] ivm het refeeden/carbs laden [aanname ]na het trainen en geeft ook helemaal geen extra voordelen [complete onzin] boven op 3x per week trainen. Als je nog sneller wilt afvallen moet je gewoon nog minder eten [persoonlijke voorkeur/ aanname], waarom zou je trainen willen zien als kcal verbanden? Dat gaat alleen maar ten koste van je herstel [aanname] . Je kan/mag prima 6x per week trainen, ga je gang, niemand houd je tegen! Maar wij(in ieder geval de meesten in dit topic) volgen leangains [krisk en ik volgen ook leangains]en als je dat volgt is het gewoon handiger om 3x per week te trainen [persoonlijke voorkeur]als je zo snel mogelijk en zonder al te veel moeite vet wilt verliezen.
Verder, denk je niet dat die sprinters er op zijn getraint? Die hebben een veel beter herstel dan de meesten hier en een veel professionelere aanpak om maar even wat te noemen. Voor de meesten hier, en zeker voor de mensen die leangains volgen is het gewoon handiger(niet persé beter) om 3x per week te trainen.
Wie heeft het over het enige dat werkt? High frequency/high volume kan ook best werken alleen als je leangains volgt zie ik daar het nut niet van in.
Ik heb voor het gemak even het gebrek aan feiten in de eerste alinea aangegeven...
Wanneer je 500 keer je persoonlijke voorkeuren en aannames als feiten presenteert, kun je weerwoord verwachten!
Allereerst even leangains in een notendop, zoals ik dit al eerder heb gepost:
Het belangrijkste van leangains is:
- 8 uur eten, 16 uur niet
- Meeste KH in je post workout maaltijd.
- Juiste macro verhoudingen.
De meeste KH in je post workout maaltijd, betekent niet automatisch "refeeden/carbs laden" zoals jij stelt. De meeste KH in je post workout maaltijd kan met 300 gram KH in je schema, maar ook met 65 gram. Wat de juiste macro verhoudingen (in it geval optimaal voor de cut) zijn hangt af van het individu. Als je het merendeel van 300 gram KH in je post workout maaltijd neemt ben je aan het laden. Met 65 gram (toevallig precies mijn inname) gaat die vlieger niet op. Ik hou mij hiermee echter wel aan de vereisten in de bovengenoemde lijst. Ik doe dus ook leangains, met de "juiste macro verhoudingen" voor mij tijdens de cut. Leangains is geen wondermiddel waarmee KH-gevoelige endo's als ik opeens kunnen cutten met veel KH in het schema.
Ik heb ook high intensity programma's zoals Stronglifts geprobeerd. Wanneer ik mij beperkt tot enkel zware compounds krijg ik allereerst onzettend veel last van mijn gewrichten. Daarnaast blaas ik binnen no time mijn centrale zenuwstelsel op, wat leidt tot vermoeidheid en neerslachtigheid.
Ik train nu 7x per week (uitzonderingen zoals zon- en feestdagen, ziekte e.d. daargelaten) met hoge volumes tijdens bulk en cut. Compounds doe ik genoeg, maar ik beperk low rep high intensity tot het minimum. Ik doe verder veel Myo-reps en eindig mijn trainingen met oefeningen in de 10-12 rep range. Dat kan assistance work zijn, maar bijvoorbeeld ook de squat. Alhoewel ik dus veel vaker train en veel meer werk verzet heb ik geen last van vermoeidheid of van mijn gewrichten. Daarnaast ervaar ik het ook als een voordeel dat je meer verbrand en dus ook meer kunt eten. Het gaat dus niet om sneller afvallen, maar om net zo snel af te vallen met minder honger en meer energie. Dit is dus in mijn persoonlijke geval optimaal gebleken! Tevens de reden dat ik het voor krisk, vanwege zijn hongerklachten, aan te raden vind om 5-6 keer per week te trainen.
Als jouw performance in je voorlaatste set niet goed is, pers je dan die laatste set er alsnog uit omdat het 'moet' volgens je schema? Of laat je die laatse set voor wat het is?
Als je training super verloopt t/m de laatse set en je barst nog van de energie, doe je dan niets meer om dat het 'niet mag' van je schema? Of ga je nog voor een extra setje of oefening?
Kortom: Luister je naar je lichaam en autoreguleer je op basis daarvan?
Alle variabelen zoals voeding, training en rust aanpassen aanpassen aan het individu, autoreguleren, dát is bodybuilding!
Klakkeloos schema's of programma's volgen zeker niet!
Ik kon wel lachen hoor, om de reacties op het gebruiken van een top baanwielrenner als voorbeeld dat hoge volumes en frequenties met lagere intensiteit ook werken voor hypertrofie.
Wat betreft je voorbeeld van de wielrenner. Dat vind ik al helemaal nergens op slaan en veel te extreem. Die benen hebben ze verkregen met dagelijks uren lang wielrennen, terwijl wij bodybuilders zulke benen veel sneller zouden kunnen krijgen, met in feite een uur benen trainining per week(minder nog zelfs). Daarmee bedoel ik dus dat de ratio tijd en resultaat veel nadeliger is bij de wielrenner in vergelijking met de bodybuilder(wat natuurlijk logisch is). Dit maakt jou voorbeeld ook veel nadeliger omdat het hoge frequentie/hoog volume/lage intensiteit verhaal dus veel langer duurt.
Komt nog eens bij dat lang niet alle wielrenners dergelijke benen hebben.. zal wel een olympisch tijdrijder / sprinter zijn ? Dus niet alleen de elite van de elite heeft groot uitziende benen (en dat na 10 jaar tig uur per dag trainen... ditto met turners.. vanaf je 7e 4+ uur per dag trainen (misschien wel het dubbele als het echt serieus wordt en dan wordt 1 op de 10.000 turners succesvol als olympisch medaille kandidaat en dan dat als voorbeeld nemen....)
trouwens bijna alle top sporters zitte aan de middeltjes
De tegenargumenten van 'bodybuilders' op een bodybuildforum: genetics en gebruik van middelen!

Serieus?
Genetics en
gebruik van middelen vinden jullie
minder op gaan voor bodybuilders, dan een top baanwielrenner...
Er bestaat niet een voorbeeld van een bodybuilder die zijn resulaten heeft bereikt met high intensity/ low frequency, waarvoor genetics en gebruik van middelen niet op gaat! Niet één!
Als jullie nog enigszins serieus genomen willen worden kun jullie beter zeggen dat jullie aan het trollen waren
Genetics en gebruik van middelen zijn juist de reden dat ik er voor koos om geen bodybuilders als voorbeeld te nemen dat hoge volumes en frequenties werken. Er zijn er genoeg:
De borst van Arnold? Hoog volume!
De quads van Tom Platz? Hoog volume!
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
De armen van Lee Priest? Jawel hoor: Hoog volume!
Allemaal het resultaat van
hoge traingingsvolumes dus.
Naast vrachtwagenladingen aan AAS en andere middelen. Dat dan weer wel.
Ik zal alleen niet beweren dat hoge volumes en frequenties per definitie beter werken dan hoge intensiteit. In specifieke gevallen wel. In mijn geval bijvoobeeld

Ook tijdens leangains. Dit gaat ongeveer net zo vaak op als de gevallen waarin high intensity beter werkt.
---------- Post toegevoegd Wed 12 Oct 2011 om 09:27 ----------
somatotypes hebben 0% te maken om aan te komen of af te vallen. het ligt aan je dieet, niet aan wat voor ''somatotype'' je bent. dit is erg overrated... fix je dieet, ga geen excuse opzoeken..
Onzin! Of iemand beter high carb of keto can cutten hangt daar wel degelijk van af...