Fitness Seller

Late beginnings: Starting Strength log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
Vandaag weeg ik al 92 kg. Dit weekend nog 90,7-90,9. Dat gaat dus lekker. Straks ga ik trainen. Ik heb er zin in. Vorige keer 125 kg deadlift 1x5, nu ga ik voor 130 kg. Zou ik nog altijd 5 kg per keer erbij kunnen doen? De enige oefening zonder stall tot nu toe.

Laatst bewerkt:
Vandaag weeg ik al 92 kg. Dit weekend nog 90,7-90,9. Dat gaat dus lekker. Straks ga ik trainen. Ik heb er zin in. Vorige keet 125 kg deadlift 1x5, nu ga ik voor 130 kg. Zou ik nog altijd 5 kg per keer erbij kunnen doen? De enige oefening zonder stall tot nu toe.
Geen stall = doorgaan natuurlijk!
Je begint nu serieus sterk te worden, zometeen haal je me nog in :eek:

Woensdag 19 januari 2011

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 102,5 kg. Het gaat gepaard met wat oerkreten, maar het blijft vooruitgaan.

Bench press:
Opgewarmd met 10x lege bar (=20 kg) en 6 x 40 kg. Vervolgens 3x5 met 57,5 kg en het ging heel goed. Laatste rep kwam vanuit mijn tenen maar in 1 keer nog eens een hoger gewicht gehaald. PR!

Deadlift:
Ik had wat last van mijn rug, ik wilde me vooaf oppeppen om de 130 kg te halen, maar ik ben gestopt bij de laatste opwarmset, 2x 115 kg. Ik wilde het niet riskeren om het erger te maken. Jammer maar helaas.

Dips:
Ik wilde het eens zonder assistance proberen. Het was erg wennen, nog zoeken naar de juiste ROM, maar goed. Eerste set 3 goede herhalingen, mijn maat had net 8 reps gedaan en in eerste instantie had ik zoiets van 'ik kan dit niet' en ik wilde stoppen. Toen bedacht ik me hoe belachelijk dat klonk. Daarom, en omdat mijn maat me aanmoedigde, ben ik nog een keer gegaan en toen knalde ik er toch 5 goede herhalingen uit. En als ik het zo bekijk, is dat al niet slecht, 3 en 5 zonder assistance. Dus toch een goed gevoel over vandaag. Op naar de 2x8. Geen assistance meer.

In plaats van de chin-ups wil ik de volgende sessie rack chins gaan doen. Ik denk dat dat beter zal gaan. Ik heb nog niet zoveel kracht in de armen maar ik weeg wel al 92 kg, dat is niet niks om op te trekken.

---------- Toegevoegd om 22:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:22 ----------

Geen stall = doorgaan natuurlijk!
Je begint nu serieus sterk te worden, zometeen haal je me nog in :eek:

Thanks, maar dat zal nog wel even duren. Het blijft wel lange tijd enorm goed vooruitgaan vind ik, dat verbaast me als voorheen ongetrainde van 32 jaar. Ik voel me wel sterker en wat ik in de spiegel zie, bevalt me ook al iets beter.

Op de eerste pagina van mijn log heb ik in de eerste post een samenvatting vermeld van de progressie tot nu toe, van de eerste week van november tot en met de tweede week van januari. Het is goed vooruitgegaan, nu de bench nog omhoog krijgen.

Vrijdag 21 januari 2010
Vandaag op alle drie de main lifts nieuwe PR's gezet.

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 105 kg. PR.

Overhead press:
Na opwarmsets 5/4/4 met 50 kg. PR. Vorige keer 4/3/3. Nog geen 3x5, volgende keer lukt dat.

Bent-over row:
Na opwarmsets 3x5 met 70 kg gehaald. PR.

Chins:
Gingen vandaag minder. Ik heb 2 reps chins met lichaamsgewicht gehaald (tweede echter niet hoog genoeg). Daarna in een tweede set nog 3 reps met wat opspringen, maar dat is cheaten dus dat telt niet. Dan was ik wel te vermoeid om nog veel te kunnen doen op de assisted chins. Volgende keer ga ik toch bodyweight chins doen, het zal wel steeds iets verbeteren. Ik ga wat cheaten voor wat meer reps, maar naarmate ik sterker wordt zal ik ze steeds correcter uitvoeren. Of anders rack chins eens proberen. Geduld hebben en steeds naar meer streven lijkt mij de boodschap.

Vandaag goed gebulkt. Ik begin in de spiegel ook spieren te zien, die ik voorheen niet zag. Vooral in de schouders en de bovenrug. Volgens mij begint de V-vorm iets door te komen! Het beviel me wat ik in de spiegel zag. Schouders groeien echt het meest zichtbaar. Borst ook, er begint vorm te komen tussen de borst en de oksels zeg maar. En spieren op de schouders zie ik nu.

lekker bezig zo te lezen.

Ik hoop dat het vanavond wat wordt. Ik ben een dag in Brussel geweest voor een bijeenkomst en ik heb heel de dag maar weinig gegeten. Nu net anderhalf uur voor de training nog wat gegeten, soep en wat brood. Ik hoop dat ik kracht genoeg heb om mijn PR's te halen. Ik zal mijn best doen in ieder geval. Ik wil heel graag de bench press 3x5 met 60 kg halen, dat is voor mij een heel belangrijke mijlpaal.

balen va je eten! Anders doe je volgende week toch PR zetten?

Maandag 24 januari 2011
Zoals ik al dacht: vandaag was het geen supertraining. Ik heb gewoon veel te weinig gegeten en gedronken vandaag. Ik was voor het werk bij een bijeenkomst in Brussel en daardoor heb ik niet genoeg gegeten en gedronken. Dat was een formele bijeenkomst waar je niet om de paar uur kunt gaan eten. Bon, het is niet anders.

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 107,5 kg. PR en goeie vorm. Complimenten gekregen van enkele gevordere gasten, dat deed me goed. Yeah!

Bench press:
Opgewarmd met 10x lege bar (=20 kg) en 6 x 40 kg. Vervolgens 4, 3 en 2 reps met 60 kg. Jammer, hier kwam het krachttekort van naar boven. Niet getreurd, nu weer goed gaan bikkelen en vrijdag ga ik het goed doen.

Deadlift:
Vorige sessie geen deadlift gedaan, daarom hetzelfde gewicht van de sessie daarvoor gedaan, namelijk 1x5x125 kg. Vrijdag zeker 130 kg. Ook hierop complimenten gehad. Tof.

Dips:
Geen kracht vandaag, ik kon op bodyweight niet diep genoeg gaan. Volgende keer beter, ik ga me goed kwaad maken en desnoods meerdere setjes van 1 of 2 herhalingen. Ik ben gezien de squat, deadlift, press en row best sterk geworden, maar mijn armkracht blijft echt achter. Geduld hebben en blijven oefenen is de boodschap zeker. Een zwak punt om aan te werken.

Mijn trainingsmaat motiveert me wel enorm, ik wil zeker woensdag weer alles geven.

Laatst bewerkt:
Woensdag 26 januari 2011
Vandaag op twee van de 3 main lifts PR's gehaald.

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 110 kg. PR.

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 50 kg. PR. Vorige keer 5/4/4.

Bent-over row:
Vorige keer 3x5 met 70 kg gehaald. Nu had ik meer moeite met deze oefening (kort nadat ik tegen mijn maat zei dat de rows altijd wel mooi stabiel gestegen zijn...). Ja, 3, 5 en 4 herhalingen met 72,5 kg. Volgende keer beter.

Assisted pull-ups
Nadat ik vorige keer 1x bodyweight pull-ups gedaan had (meer zit er nog niet in) had ik een heerlijk opgepompt gevoel, het gevoel dat ik iets gedaan had. Daarom wil ik voortaan pull-ups in plaats van chins gaan doen. Assisted welteverstaan. Vandaag 2x5 met 20 kg tegengewicht. Ik heb alles moeten geven de laatste 2 reps, maar man wat een heerlijk gevoel, ook nadien.

Vandaag met mijn trainingsmaat de plannen voor de komende maanden besproken. Starting Strength in combinatie met bulken tot april. Van april tot de zomer Starting Strength in combinatie met cutten. Dan is de stijging van de gewichten na 4 maanden er wel wat uit maar het programma is goed dus dat doen we dan nog 2-3 maanden. Vanaf de zomer gaan we dan voor de massa trainen met een HST-schema (Hypertrophy-Specific).

Laatst bewerkt:
Vrijdag 28 januari 2011
Het was nieuwjaarsborrel in de sportschool (Pure Senses Brugge) en mijn trainingsmaat en ik waren de enigen die aan het trainen waren.... Discipline voor alles niet waar? Laat de rest maar een training missen, chips vreten en zuipen. We hadden heel het kot voor onszelf. Niet dat er anders veel mensen squatten en deadliften, maar toch. Het was een super training vandaag op bijna alle oefeningen.

Squat:
Na opwarmsets 2x5 met 112,5 kg. In de derde set voelde het ineens niet goed, of had ik ineens te weinig doorzettingsvermogen. Ik haalde in de derde set maar 2 reps, toen nog een setje 2 reps. Volgende keer nog eens hetzelfde gewicht, en beter op voeding letten.

Bench press:
Opgewarmd met 10x lege bar (=20 kg) en 6 x 40 kg. Vervolgens 4, 4 en 3 reps met 60 kg. Afgelopen maandag 4, 3 en 2 dus wel een PR en volgende keer ga ik hopelijk de 3x5 halen.

Deadlift:
Na opwarmsets 1x5 met 130 kg. Vooraf zag ik het niet echt zitten, maar toen heeft mijn trainingsmaat me aangemoedigd en me er doorgesleurd. Ik heb alles gegeven, ik ben diep gegaan maar ik heb alle reps gehaald. Een ongelofelijk goed gevoel. Ik zit bijna aan 1,5x lichaamsgewicht (dat is bij 135 kg).

Dips:
Blijkbaar had ik vandaag toch veel kracht. Ik heb er zowaar 4 en toen 5 herhalingen zonder assistance uitgeknald en met goede vorm hoorde ik. Volgende keer zeker 5 en 5, misschien wel meer.

Wat een heerlijke training vandaag, jammer van de squat.

Deze week had ik op alle drie de trainingsdagen de pech dat ik niet heel de dag kon eten. Twee dagen een verre reis gemaakt voor het werk en 1 dag heel de dag bezoek op het werk. Dan kom je niet veel verder dan drie maaltijden tussen 7 en 18 uur. Maar toch is het een goede week geweest.

Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik eens de maten genomen om te zien of ik de zichtbare lichaamsveranderingen ook kan meten. Na ruim twee maanden starting strength:
Lichaamsgewicht van 85 kg naar nu 93 kg.
Biceps van 33,5 naar 36 cm (direct armwerk dus niet noodzakelijk)
Borst van 94 cm naar 99 cm
Dijbeen nog altijd 58 cm, ondanks al die zware squats
Buikomtrek wat gedaald. Nu 92 cm, in het begin 94 cm en hij is in tussentijd ook 96-97 cm geweest. Vreemd. Misschien omdat ik nu s morgens gemeten heb. Toch resultaten die mij tevreden stellen. Ik ben erg blij met de vooruitgang na slechts 2 maanden trainen.

Laatst bewerkt:
Maandag 31 januari 2011
Vandaag op twee van de 3 main lifts PR's gehaald.

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 112,5 kg. Vorige vrijdag ging het met dit gewicht minder, maar nu ging het goed, ook met een goede uitvoering hoorde ik (eentje was niet diep genoeg, ok). PR.

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 52,5 kg. PR.

Bent-over row:
Vorige keer 3, 5 en 4 reps met 72,5 kg gehaald. Deze keer zou beter moeten gaan, maar ik heb minder reps gehaald. Wel was de uitvoering beter, geen gesjor, als ik een rep niet haalde kwam ik gewoon niet hoog genoeg. Volgende keer derde poging, lukt dat niet dan zal ik voor het eerst de row eens moeten deloaden. Mag ook wel eens na 3 maanden.

Assisted pull-ups:
Vorige keer 2x5 met 20 kg tegengewicht. Nu 6 en 4 met 15 kg tegengewicht. Dat is al een duidelijke verbetering. Ik blijf nog even bij de 15 kg en ik ga eerst de 2x8 halen, daarna door naar 5 kg tegengewicht of bodyweight proberen. Fijne oefening is dit.

Zondag heb ik mijn rechterknie aan een meubel gestoten, maandag tijdens het squatten geen last, maar nu dinsdagochtend merk ik het wel. Hopelijk is het morgenavond tijdens de training weer beter. Ik wil nu blijven doorstijgen op de squat, het gaat nu juist zo goed.

Mijn voedingsschema.
Het ontbijt zal ik nog wat aanpassen want ik eet ook graag havermout.
Waarschijnlijk ipv 150 gram Brinta doe ik 75 gram havermout en 75 gram Brinta. Ook wil ik hier en daar een eitje toevoegen. Tenslotte mis ik een pre-workout, zou ik niets moeten toevoegen? Dat komt allemaal nog wel, mijn basis is er nu. Oh ja dit is om te bulken.

Bijlagen

Woensdag 2 februari 2011
Een minder goede training vandaag. Dat heeft iedereen wel eens zeker?

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 115 kg. Ik moet wel zeggen dat ik in de tweede set halverwege even 10 seconden gestopt ben. Even mentaal opnieuw focussen zeg maar. De bar ging na de derde rep omhoog en daar schrok ik een beetje van. Toen aangemoedigd om de set af te maken en dat is gelukt.

Bench press:
Ging slechter dan de vorige keer, toen ik met 60 kg 4, 4 en 3 reps haalde. Nu heb ik maar 4, 3 en 3 reps gehaald. Ik lijk die 60 kg maar niet te halen. Maar niet getreurd, volgende keer de 4de poging en vanaf morgen gewoon beter eten. Ik streef ook naar meer nachtrust want ik slaap met moeite 6 uur per nacht. Da's niet goed.

Deadlift:
Na opwarmsets 1x2 met 135 kg. De tijd is gekomen om niet meer met 5 kg per keer te verhogen. Het voelde loodzwaar en de houding van de rug was niet goed. Tijd voor een eerste deload denk ik. Het is hard genoeg vooruitgegaan, van 50 naar 130 kg in 2,5 maand tijd. Volgende keer nog eens 130 kg gebruiken voor de moraal, een mini deload dus.

Dips:
2x5 bodyweight, dat is in de eerste set 1 rep meer. Zou de toevoeging van deze oefening sinds bein januari nu voordelig of nadelig kunnen zijn voor de progressie in de bench? De bench gaat dus al een tijd nauwelijks nog vooruit. En 60 kg is nog altijd niet veel voor iemand van mijn gewicht vind ik.

Goed, een mindere training, ik baal er wel van maar kom, volgende keer alles geven en voordien beter eten en proberen beter te slapen.

Laatst bewerkt:
Hhe, je hebt mij ingehaalt :( Gaat wel lekker hier bro ^^
Alleen je voedingschema, dat kipfilet 150gr is neem ik aan broodbeleg ? eet jij 10 plakjes op 6 sneetjes boterhammen of wat .. ?

ga zo door ;] Was helemaal vergeten jou log te checken laatste paar dagen

De training van vanavond doe ik zaterdagochtend. Ik moet toch alleen trainen deze keer en dan kan het voor mij net zo goed op zaterdag. Alleen op de squat zal ik niet voor een PR gaan, bij de press en row wel omdat bij die oefeningen geen spotter nodig is.

Nog twee foto's van hoe ik er na bijna drie maanden bij loop:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Mijn camera is niet super, maar als ik kijk naar de eerste foto waarop mijn benen te zien zijn, dan ben ik best tevreden over 3 maanden. Mensen uit mijn omgeving zeggen allemaal dat ik al een stukje breder ben geworden, vooral in de schouders. Dat geeft een goed gevoel.

Trainen ging niet vandaag. Heb een half uur gewacht tot het squatrek eindelijk vrij was maar die eikel vond het nodig om daar een heel circuit te gaan uitvoeren. Ik kom morgen wel terug, ben pissed naar huis gegaan. Overhead press met bar vanaf de grond gaat me gewoon niet goed af. Morgen nog maar eens gaan.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven