XXL Nutrition

Log Krachttraining Turnen

ziet er leuk uit, lijkt me ook wel ab oefening, als je je db side-bends zo zwaar doet vind je het dan fijner/beter aanvoelen dan bijv. 20kg?

• Topic Starter Topic Starter
Vette oefening die RLL handstand!:D

Krijg alleen na een tijdje wel last van mn hoofd.:p

ziet er leuk uit, lijkt me ook wel ab oefening, als je je db side-bends zo zwaar doet vind je het dan fijner/beter aanvoelen dan bijv. 20kg?

Geen idee eigenlijk, ik doe bijna nooit side bends maar blijf wel goed op de uitvoering en de ROM letten. Wil idd niet strugglen met slechte vorm. Handstand oefening is trouwens meer low back. Staat in het boek ook onder low back.:)

Donderdag
Rustig aan gedaan. Had veel shit aan mn hoofd dus niet echt focus.

Bankdrukken
mwah niet echt mijn oefening.
ergens nog 6 * 80 de rest weet ik niet meer.

Handstand pushups
5 * BW
5 * BW
5 * BW
5 * BW

L-sit
25sec
25sec + dropsets met één been
15sec + dropsets met één been

Fat DB holds
L & R
10sec * 35kg
10sec * 35kg
10sec * 35kg
10sec * 35kg

Zaterdag
Voorzichtig begonnen met squatten. Ook met ander schoeisel, gelijk een heel stuk stabieler. Het ging nu heel chill, ook met goede vorm en een goed squatritme. 10 setjes met 60 waren erg leuk. Was erg blij dat het squatten goed voelde. Het was in ieder geval heerlijk om weer benen te trainen. Hopelijk voelt mijn knie morgen oke.

Squats
10 * 20
10 * 20
10 * 30
10 * 40
8 * 60
8 * 60
8 * 60
8 * 60
8 * 60
8 * 60
8 * 60
8 * 60
8 * 60
8 * 60

Romanian Deadlift
10 * 30
10 * 50
8 * 60
5 * 80
5 * 80
6 * 80
10 * 60

Planche training
Voornamelijk tegen swiss ball. Ook nog een paar setjes Tuck planche. Licht gedaan ivm schouder irritatie.

Handstand training
Beetje staan en press to handstand geoefend. Moet goed aan mn flexibiliteit blijven werken anders gaat die press to handstand nooit lukken!

Iron Cross
Statics tegen band.
6 sets van 8-10sec.

Barbell curls
Lekker curlen in mn squatrek
10 * 20
10 * 20
8 * 30
7 * 37.5
7 * 37.5
10 * 30

Wrist curls ss plank holds
...

Fijn weekend:D.

hoi getinthecar, !

als je wat vragen over turnen hebt, ik ben altijd bereid ze te beantwoorden, of eventueel aan wat body builderende turners bij m'n vereniging te vragen. Ik turn nu 10 jaar, maar ook ik ken/heb nu dat gevoel wel van dat tja, magere smalle mannetje. Gelukkig dat ik turn, anders was het helemaal niks geweest (check m'n foto's op topic) tevens kick ik gwn zwaar op spieren, ik heb echt serieus altijd gezegd, dat wil ik ook hebben, vroeger wilde ik hercules zijn:p

Dit is helemaal nieuw voor me, maar inderdaad. Wat turnen zo fysiek mooi maakt, zoals jij dat zegt. Is doordat je alle spieren evenveel gebruikt, wat je bij bb's vaak ziet is dat ze sommige dingen ''individueel'' trainen. Vb:, ik doe heel veel brug omdat? je gebruikt heel veel je bovenlichaam, je beide armen moeten even hard werken. maar ook je borst spieren, (of hoe ze dat noemen) je buikspieren echt alles. Je traint met turnen heel egaal doordat je alles evenveel gebruikt (weliswaar op verschillende dingen, maar je zal nooit een andere of ''zwaardere'' kracht moeten doen voor diezelfde oefening). Trampoline en kast springen etc, je zal vanuit je benen moeten springen, maar de beweging om te draaien (of wat dan ook) zal jij toch echt van je bovenlichaam of vanuit je heupen moeten hebben.

ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben, ook ik ga eens kijken wat ik allemaal kan doen, thuis helaas niet veel, (1 halter...:(). dus ik moet even rondvragen wat ik bij turnen wel kan doen. (en dat is helaas nog maar 1 keer per week) en wat ik door de weeks thuis kan doen als schema met maar 1 halter, diep triest.:p

ps, ik heb nooit proffesioneel getraind, altijd puur om te trainen, voor kracht, fun, en omdat ik lekker m'n energie kwijt kan.
wesley (beginner)

Laatst bewerkt:
pittige training!
die hand stand push ups wil ik ook kunnen :D
(maar dan moet ik eerst een handstand kunnen :()

dit klinkt heel dom wat ik zeg, maar ik heb handstand geleerd door mijn benen omhoog te gooien tegen een muur, en dan blijven staan. Uiteindelijk probeer je je evenwicht te vinden, door je benen van de muur te duwen (heel zachtjes) daarna kun je zonder.

Voor de echte beginners, en je kan het gewoon echt niet, :
ga met je rug tegen de muur staan, ga ik de push up steun staan, en loop je benen omhoog en zet je armen dichter tegen de muur, :

sorry, het is makkelijker uit te leggen in het echt. succes ;)

hoi getinthecar, !

als je wat vragen over turnen hebt, ik ben altijd bereid ze te beantwoorden, of eventueel aan wat body builderende turners bij m'n vereniging te vragen. Ik turn nu 10 jaar, maar ook ik ken/heb nu dat gevoel wel van dat tja, magere smalle mannetje. Gelukkig dat ik turn, anders was het helemaal niks geweest (check m'n foto's op topic) tevens kick ik gwn zwaar op spieren, ik heb echt serieus altijd gezegd, dat wil ik ook hebben, vroeger wilde ik hercules zijn:p

Dit is helemaal nieuw voor me, maar inderdaad. Wat turnen zo fysiek mooi maakt, zoals jij dat zegt. Is doordat je alle spieren evenveel gebruikt, wat je bij bb's vaak ziet is dat ze sommige dingen ''individueel'' trainen. Vb:, ik doe heel veel brug omdat? je gebruikt heel veel je bovenlichaam, je beide armen moeten even hard werken. maar ook je borst spieren, (of hoe ze dat noemen) je buikspieren echt alles. Je traint met turnen heel egaal doordat je alles evenveel gebruikt (weliswaar op verschillende dingen, maar je zal nooit een andere of ''zwaardere'' kracht moeten doen voor diezelfde oefening). Trampoline en kast springen etc, je zal vanuit je benen moeten springen, maar de beweging om te draaien (of wat dan ook) zal jij toch echt van je bovenlichaam of vanuit je heupen moeten hebben.

ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben, ook ik ga eens kijken wat ik allemaal kan doen, thuis helaas niet veel, (1 halter...:(). dus ik moet even rondvragen wat ik bij turnen wel kan doen. (en dat is helaas nog maar 1 keer per week) en wat ik door de weeks thuis kan doen als schema met maar 1 halter, diep triest.:p

ps, ik heb nooit proffesioneel getraind, altijd puur om te trainen, voor kracht, fun, en omdat ik lekker m'n energie kwijt kan.
wesley (beginner)

Thanks premiumm, cool dat je ook enthousiast bent over turnen. Heb ook even je andere posts doorgelezen en het valt me op dat je nog in een oase van vragen zit en niet echt weet waar je moet beginnen. Dat heb ik ook gehad en soms nu nog. Daarom probeer ik je een beetje op weg te helpen. Ik ben volgens mij nu 3 jaar bezig met krachtsport en heb pas nu het idee dat ik weet wat ik wil en ook weet hoe ik het moet bereiken. Voeding is ALLES en staat absoluut op nummer 1. Maakt niet uit of je Bodybuilding of turnen doet. Je hebt goede voeding nodig. Zorg dus dat je een goed voedingsschema hebt. Als je geen verstand hebt van voeding laat hem dan maken door iemand die er verstand van heeft, heb ik ook gedaan. Ben zelf naar een hele goede bodybuildinggym gegaan en heb gezamelijk met een voedingsadviseur een voedingsschema opgesteld.

Als je streeft naar een goed fysiek moet je jezelf richten op krachttraining (minimaal 3x per week). Dit kan prima met turnen. Richt je vooral op de onderdelen waar kracht bij komt kijken zoals ringen en brug en doe voornamelijk de basis krachtoefeningen gemixt met dynamische krachtoefeningen (zie het boek voor meer info!).

Zorg ook dat je op een goede turnvereniging zit waar de trainers verstand hebben van krachttraining. Zelf ben ik op mn 18e weer op turnen gegaan. Hier merkte ik dat de trainer mij goed kon helpen met een salto en een schroef, maar geen **** afwist van krachttraining.

Daarom raad ik dit boek aan voor de mensen die zelf trainen en zonder goede begeleiding. Hier staat alles in wat je wilt weten over krachttraining in het turnen.

[Link niet meer beschikbaar]

Eet goed, train goed en kijk hieronder waar het je kan brengen. Deze gozer is duidelijk niet iemand die al vanaf jonge leeftijd op turnen zit. Maar door goed te eten en te trainen heeft hij dingen bereikt waar andere alleen van kunnen dromen.

Succes :thumbs:

http://www.youtube.com/watch?v=1O6CNx6SCN8

pittige training!
die hand stand push ups wil ik ook kunnen :D
(maar dan moet ik eerst een handstand kunnen :()

Mwah ze zijn nog niet full ROM en doe ze ook nog tegen de muur. Pas als ik ze full ROM kan vrijstaand ben ik tevreden:)

Ook ambitie om een handstand te kunnen Yohan?:p

dit klinkt heel dom wat ik zeg, maar ik heb handstand geleerd door mijn benen omhoog te gooien tegen een muur, en dan blijven staan. Uiteindelijk probeer je je evenwicht te vinden, door je benen van de muur te duwen (heel zachtjes) daarna kun je zonder.

Voor de echte beginners, en je kan het gewoon echt niet, :
ga met je rug tegen de muur staan, ga ik de push up steun staan, en loop je benen omhoog en zet je armen dichter tegen de muur, :

sorry, het is makkelijker uit te leggen in het echt. succes ;)

Zo heb ik het ook geleerd. Het is een lange weg, maar uiteindelijk kun je steeds langer zonder muur. Heb nu alleen evenwichtproblemen bij vrijstaande handstand pushups.

Mwah ze zijn nog niet full ROM en doe ze ook nog tegen de muur. Pas als ik ze full ROM kan vrijstaand ben ik tevreden:)

Ook ambitie om een handstand te kunnen Yohan?:p

Zo heb ik het ook geleerd. Het is een lange weg, maar uiteindelijk kun je steeds langer zonder muur. Heb nu alleen evenwichtproblemen bij vrijstaande handstand pushups.
thanks voor dat boekje, ga ik ook even door nemen.
Handstand tegen de muur lukt me bijna :p maar dit lijkt me wel leuk om te kunnen, maar vooral evenwicht houden lijkt me zo moelijk dan:
http://www.youtube.com/watch?v=JvNVbJnARAY

ik heb nog steeds moeite met dat ''evenwichts'' probleem haha :p

oh en getinthecar, dankjewel! :D, ik ga is vragen, (we hebben sinds kort een nieuwe trainer, die onze les vervangt.) onze les is gemixt met wedstrijd groep, (en die gasten die daar trainen doen tevens bodybuilding (zitten meer aan de halters dan aan de toestellen :p, dus misschien durf ik het wel aan hun te vragen) en anders is vragen aan onze trainer, want onze les is nou niet dat je zegt van, goh. zwaar trainen, als je zelf niks doet gebeurt er ook niks. Dus ben blij dat ik nog wat initiatief heb om uit mezelf te trainen ;)

bedankt he! :) ow en bedankt voor dat boekje. ik ga der is even naar kijken

Laatst bewerkt:
nog een vraagje over je gym.
die banden die om je chinning bar hangen zijn dat van die latex dingen om assisted pull ups te doen enzo? en waar heb je ze gekocht?

ik heb nog steeds moeite met dat ''evenwichts'' probleem haha :p

oh en getinthecar, dankjewel! :D, ik ga is vragen, (we hebben sinds kort een nieuwe trainer, die onze les vervangt.) onze les is gemixt met wedstrijd groep, (en die gasten die daar trainen doen tevens bodybuilding (zitten meer aan de halters dan aan de toestellen :p, dus misschien durf ik het wel aan hun te vragen) en anders is vragen aan onze trainer, want onze les is nou niet dat je zegt van, goh. zwaar trainen, als je zelf niks doet gebeurt er ook niks. Dus ben blij dat ik nog wat initiatief heb om uit mezelf te trainen ;)

bedankt he! :) ow en bedankt voor dat boekje. ik ga der is even naar kijken

Is goed man, succes.

nog een vraagje over je gym.
die banden die om je chinning bar hangen zijn dat van die latex dingen om assisted pull ups te doen enzo? en waar heb je ze gekocht?

Niet voor assisted pullups. Gebruik ze voor rehab en krachtoefeningen. Bands heb ik hier gekocht:
http://www.ironwoodyfitness.com/fitness-bands-euro.php

Maandag
Gisteren wezen trainen bij turning spirit in Amsterdam op de ALO. Heb me na de training gelijk aangemeld om daar te trainen. Ze hebben veel meer mogelijkheden daar. Zal binnekort eens wat foto's maken van de zaal zodat jullie een indruk krijgen hoe gruwelijk het is.

Warming up + core training
beetje springen en doorrollen etc.
Veel nieuwe buikoefeningen geleerd.

Handstand training
4 setjes staan op andere steuntjes

Training in de ringen
Hierna mochten we de toestellen in en moest ik natuurlijk mn favoriete toestel in :D.
Van alles wat gedaan. Beetje proberen een routine te maken.
2x Muscle up --> heffen naar handstand --> Back lever --> salto

Daarna in een gordel wat je gewicht met de helft verminderd. (zie foto)
gordel.jpg

Hierin kon ik ongeveer alles wat ik zou willen kunnen. Breedtesteun (Iron Cross), Bovenbalans (Planche) Back & Front Lever waren geen probleem.:D Alleen de Tussenbalans (Maltese) lukte niet, maar dat is ongeveer het moeilijkste wat in de ringen mogelijk is (zie foto)

Daarna ook nog wat tips en tricks gekregen van de trainer.

Tussenbalans:
610x-1.jpg

Hell wat een buffel

Gaaf dat je daar gaat trainen ben benieuwd naar filmpjes van je straks in de ringen!

Jordan Jovtchev is aardig buff;)

Gaaf dat je daar gaat trainen ben benieuwd naar filmpjes van je straks in de ringen!

Is echt een toffe zaal. Er waren daar ook twee gasten uit de wedstrijdselectie aan het trainen. Erg inspirerend toen ik zag dat ze weinig moeite hadden met planches en Iron Cross. Had dat nog nooit iemand in het echt zien doen dus was wel motiverend.

Woensdag
Training @ homegym

L-sit
Eerste pogingen gemaakt tot een V-sit.
V-sit:

Kracht en lenigheid zullen hiervoor beter moeten worden
10sec (V-sit)
10sec (V-sit)
10sec (V-sit)
25sec (L-sit)
15sec (L-sit)

Handstand pushups
Op verhoging
4 * BW
4 * BW
4 * BW
4 * BW
2 * slow negatives

Iron Cross
ging niet echt super
5 * negative
5 * negative
5 * negative
1 * static hold 8sec

Bulgarian Pullups
lang niet gedaan
7 * BW
6 * BW
6 * BW
6 * BW

Planche training
Voelt al iets beter
6sec
6sec
6sec
6sec
6sec
6sec

Ring dips
gymnastic style
7 * BW
6 * BW + 5kg
7 * BW + 5kg
7 * BW + 5kg

Grip
Behind the back wrist curls
22 * 30
15 * 35
15 * 37.5

Donderdag
Radio aan en gaan!

Squats
Het is ongeloofelijk. Sinds ik op schoenen (platte nike's) squat heb ik veel minder irritatie aan mn knie. Hopelijk zet het zo door.
Opwarmen met foam roller, terminal knee extensions & BW squats. Daarna rustig reps maken.
10 * 20
10 * 20
10 * 30
8 * 30
10 * 40
10 * 50
8 * 60
8 * 60
8 * 60
8 * 60
8 * 60
8 * 60
8 * 60
8 * 60

Romanian Deadlift
15 * 40
10 * 60
6 * 80
6 * 80
10 * 60

Reverse flys
12 * 5
12 * 5
12 * 5 + 8 * 2.5

Side raises
12 * 5
12 * 5
10 * 7.5
10 * 7.5

Afgesloten met stretchen:)

Wat voor zool hebben die nike's? Dezelfde als allstars?

Weer ff wat updates. Heb ook een nieuw schema.
Elke training begint eerst met skills. Hierin train ik handstand gerelateerde oefeningen en L-sit gerelateerde oefeningen. Daarna de krachtoefeningen.

MAANDAG
Vast nog wel meer gedaan maar weet niet alles meer.

Skill training
vrijstaande Handstand pushups
L-sit

Planche training
Tuck planche holds

Handstand pushups
op verhoging, ging erg goed
3 * BW
3 * BW
3 * BW
3 * BW
3 * BW

Ring pushups PMP
Nieuwe stylo, planche achtig.. erg zwaar
4 * BW
4 * BW
4 * BW
4 * BW

Cross pullouts
Kleine ROM nog..
5 * BW
5 * BW
5 * BW
5 * BW

Back lever training
static holds + negatives

BOR met fat gripz
7 * 50
7 * 50
7 * 50
7 * 50

DINSDAG
Niet te veel shit gedaan.

Skill training
vrijstaande Handstand pushups
L-sit lifts:
http://www.youtube.com/watch?v=pKMnv7eEsnQ
Alleen dan minder hoog:p

Grip training
Houten plank holds
8sec * 40kg
8sec * 40kg
8sec * 40kg
8sec * 40kg + dropset met 20kg

WOENSDAG
training @ superchille turnzaal

Skill training
press to handstand
vrijstaande handstand pushups

Planche training
Static holds

Muscle ups + L-sit
Alles in hoge ringen
3 * BW
2 * BW
1 * BW

Planche training
nu in de ringen (met 50/50 gordel)
static holds

Iron Cross
In de ringen (met 50/50 gordel)
reps maken, pullouts nog te zwaar.

Swinging dips op brug
http://www.youtube.com/watch?v=YS8ol0rx1m8
volgende keer zwaarder.
5 * BW
5 * BW
5 * BW

Back lever training
static holds

Als laatste nog wat zwaaien tot handstand op de brug.

Vanavond leg training met Ironhide.

Lekkere trainingen en mooie schoentjes kerel:thumbs:

Terug
Naar boven