XXL Nutrition

Logje

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Karma moest toch eerlijker, iedereen gelijk en nog meer van dat soort gedachten... :rolleyes:
Zie het als een ludiek protest tegen deze care cultuur. ;)
Ik heb me er niet in verdiept, en was het eigenlijk ook niet van plan, maar het ziet er natuurlijk niet uit éh?! :rolleyes:
En wat intereseerd je die karma nou man!
Misschien ben ik te oud voor forums enzo...? :o

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.282
Karma niets, maar de achterliggende gedachten van een aantal besluiten wel.
Je moet mijn avatar ook niet te serieus nemen.

Maar uhhh niemand verder comments op mijn voorstel voor het nieuwe schema? Sta open voor ideeën.

• #3.284
Ok geen reacties meer dan ga ik het schema verder invullen.

UB1
BB seated press
BD row

Shoulder press
Pull down

Triceps pushdown
Incline db curl

UB2
MP
BOR

Chest dips
Pull-over

Side cable raise
BB curl

LB1
Squat
Front squat
Leg curl
Calf raise

LB2
Deadlift
Leg press
Leg extension
Calf raise

primaire oefening 5-8
secundaire oefening 8-12
assistance oefening 10-15

ik zou bij LB1 als secundaire oefening goodmornings doen en bij LB2 als secundaire oefening box squats

ik zou bij LB1 als secundaire oefening goodmornings doen en bij LB2 als secundaire oefening box squats
Da's geen slechte gedachte, je hebt er goed naar gekeken. :thumb:

Het verschil tussen seated press, en shoulder press is..?
Alleen het feit dat je bij de ene zit?
En, alleen drukken voor de schouders?
Ik zou dan nog een beetje neigen naar een wide grip upright row ofzo er bij.

is het eerste wat me te binnen schoot :D

• #3.288
Ik ben niet zo bekend met de goodmorning maar volgens mij legt die oefening de focus op een ander deel van mijn lichaam als dat ik bij de secundaire oefening van plan was.

Ik heb voor de front squat gekozen omdat ik de nadruk wil leggen om de quads bij de secundaire oefening. Tevens de clean grip omdat ik deze niet onder controle heb en als ik de powerclean binnenkort ga doen moet ik hier toch maar aan gaan wennen.

De goodmorning is meer een oefening voor de onderrug en de hamstrings als ik me niet vergis.

Die box squat kan wel wat zijn. Had hier voor de leg press gekozen omdat mijn quads achtelopen, vandaar ook de keuze voor de front squat. Wat is de achterliggende gedachten om een box squat toe te passen?

Ok ff opgezocht: meer belasting hamstring en glutes... net het omgekeerde van wat ik zoek. Misschien weet je nog een mooie been oefening die meer focus legt op de quads? Een lunge misschien wel.
http://www.youtube.com/watch?v=Ue_GrU4mhqc

---------- Toegevoegd om 18:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:49 ----------

Da's geen slechte gedachte, je hebt er goed naar gekeken. :thumb:

Het verschil tussen seated press, en shoulder press is..?
Alleen het feit dat je bij de ene zit?
En, alleen drukken voor de schouders?
Ik zou dan nog een beetje neigen naar een wide grip upright row ofzo er bij.
BB seated en db shoulder press. Ze lijken idd veel op elkaar, net als een db bench press en een bb bench press op elkaar lijken. Maar in de uitvoering van de oefening kan het verschil zitten. Met de seated bb press zul je iets meer de voorste kop belasten aangezien je de barbell voor je hoofd moet houden. Bij een db shoulder press kun de armen verder naar achteren trekken waardoor het accent van de spierbelasting net anders legt.
Daarnaast zit in dit schema het verschil er verder in de primaire en secundaire oefening. De hele opbouw van sets en reps is totaal anders en daardoor ook een andere belasting.

Laatst bewerkt:
ja het legt de focus op glutes en hams, de grote MAAR is echter dat het ook een goede oefening is om de explosiviteit van je squat op te krikken, dat is mijn achterliggende gedachte, je moet secundaire oefeningen doen om je grote lifts omhoog te helpen, box squat helpt voornamelijk je squats maar ook je deadlift, goodmornings helpen voornamelijk deadlift (voor mij toch) maar zeker ook voor squats, dat is de reden waarom ik deze oefeningen aanraad.

front squats zijn goed, maar na backsquats tot failure gaan je quads al zo gaar zijn dat je bij frontsquats niet alles eruit kan halen, bij goodmornings wel.
na deadlift zijn je quads dan wel niet echt gaar maar ik vind box squats beter dan leg presses, vooral omdat ze de hams en glutes aanspreken, deze mag je zeker niet vergeten wil je die squat omhoog gooien ;)

just my two cents

• #3.290
Helemaal eens gerre en bedankt voor de uitleg. Probleem is dat ik momenteel geen probleem heb met de squat, als je dat al een probleem mag noemen :D.

Zelf merk ik dat ik tijdens de squat aanzienlijk mijn hams en glutes belast, en die groeien momenteel ook het beste. Vanuit een powerlift standpunt ben ik het helemaal met je eens, maar ik moet qua fysiek toch ook nog wat zwakke punten bijtrekken. Die box squats zal ik na dit schema gaan toepassen als ondersteunende oefening voor de squat, zeker beter dan de leg press. Past dan ook beter omdat ik dan hoop wat meer in balans te zijn en dan tevens meer focus op explosief trainen wil leggen.

Helemaal eens gerre en bedankt voor de uitleg. Probleem is dat ik momenteel geen probleem heb met de squat, als je dat al een probleem mag noemen :D.

Zelf merk ik dat ik tijdens de squat aanzienlijk mijn hams en glutes belast, en die groeien momenteel ook het beste. Vanuit een powerlift standpunt ben ik het helemaal met je eens, maar ik moet qua fysiek toch ook nog wat zwakke punten bijtrekken. Die box squats zal ik na dit schema gaan toepassen als ondersteunende oefening voor de squat, zeker beter dan de leg press. Thnx.
in dat standpunt ben ik het ook met je eens ;)
ik zit hier een beetje teveel vanuit powerlift standpunt te praten, jouw doel met dit schema is achterliggende spieren bijtrekken als ik me niet vergis:p
dan zou ik squat + rackpull en DL + frontsquat doen
dat is misschien ook niet helemaal wat je echt wilt, maar ik denk dat je zo meer uit je frontsquats gaat halen dan als je ze meteen na squats doet

• #3.292
Weet niet hoe jij de front squats ervaart maar bij mij is het zwaar voor mijn core. Ik heb moeite mijn rug recht te houden bij de zware setjes. Als ik dan na de deadlift een frontsquat ga doen komt het niet meer goed.

Bij een back squat heb ik nauwelijks last van mijn rug en core. Dus denk ik dat ik een front squat beter zal trekken. En ja een rackpull is weer meer rugwerk en schakelt je benen uit. Vergeet niet dat ik een ub/lb schema volg.

het gaat 'em niet om de core of rug maar om je quads, als ik frontsquats na squats doe heb ik niet echt een probleem maar ik merk dat ik minder zwaar kan gaan omdat mijn quads al redelijk vermoeid zijn :)
maar ieder zijn keuze, je kan in de loop van het schema nog altijd aanpassingen maken als je ervaart dat het beter kan ;)

succes met nieuwe schema bro! ziet er wel heftig uit

Als je wilt "denken" als een bodybuilder dan snap ik niet goed dat je al "achterliggende" spiergroepen gaat trainen, terwijl eigenlijk al je spiergroepen nog "onderontwikkeld" zijn... :D
En als je als powerlifter gaat denken, dan zou ik me toch meer richten op de grote 3.
Als "strongman" wordt het weer wel een beetje een ander verhaal, maar dan nog maak je het behoorlijk ingewikkeld vind ik.
En wat g3rr3 bijvoorbeeld zegt over front squats na squats, dat zijn benen dan al wat vermoeid zijn...
Dan heb je je nog al ingehouden lijkt me...
Na squats moet je helemaal niet meer in staat zijn front squats te doen, omdat je helemaal naar de klote bent als je het goed gedaan hebt. :rolleyes:
Het lijkt mij dan meer logisch om de éne keer dat je benen traint, squats doet, en de andere keer front squats.
Ik vind front squats ook belangrijker voor een strongman en gewichtheffer eigenlijk.
Maar als je quads achterlopen, lijkt het me het beste je energie te steken in squats, squats, en nog eens squats!
En wat je schouders betreft, zou ik zeggen military/push presses, upright rows, en evt nog wat side laterals.
Dat is voldoende voor een bodybuilder die nog voornamelijk massa nodig heeft, en ook geen verkeerde set oefeningen is voor een powerlifter.
Als jij het fijner vind een heel gevarieerd schema te hanteren, dan ben ik wel de laatste om te zeggen da je dat niet moet doen, maar ik denk niet dat je het al nodig hebt.
Je bent trouwens wel goed bezig hoor, want ik heb sterk het idee dat je flink loopt te buffelen, maar het zou wel eens jammer kunnen zijn van al je energie dat je stopt in oefeningen die misschien wel minder productief zijn...
Nog een voorbeeld:
Als je een training begonnen bent met seated presses, en je bent tot het uiterste gegaan, wat zal je dan nog presteren op de shoulder presses?
Ik denk dat je dan beter helemaal tot het uiterste kan gaan op de seated press, evt nog een paar setjes upright rows en/of side laterals ofzo, en dan geen energie meer verspelen, maar sparen zodat je wat beter/sneller hersteld.
Zelfs als je trainings filmpjes ziet van de echt grote jongens, dan valt het me op dat ze eigenlijk voornamelijk de basis oefeningen doen in heel standaard schemaatjes, maar dat ze enorm intensief trainen, en in enkele werksets helemaal tot het uiterste gaan.
Succes! :thumb:

helemaal eens met hummer, dat was mijn punt ook, na squats ben je gewoon te gaar om nog frontsquats te doen op hoog niveau, hoogstens wat triples-singles maar dan ook ver onder falen.

Narrow stance hacksquat legt geloof ik meer nadruk op outersweep quads dan andere squats.

• Like
Waarderingen: 515
je moet even wat meer info geven
over reps -sets - herhalingen
ik las via hummer
dat je de frontsquats na de squats
waarom eigenlijk?

hangcleans - oke er staat geen power voor

• #3.299
Als je wilt "denken" als een bodybuilder dan snap ik niet goed dat je al "achterliggende" spiergroepen gaat trainen, terwijl eigenlijk al je spiergroepen nog "onderontwikkeld" zijn... :D
En als je als powerlifter gaat denken, dan zou ik me toch meer richten op de grote 3.
Als "strongman" wordt het weer wel een beetje een ander verhaal, maar dan nog maak je het behoorlijk ingewikkeld vind ik.
En wat g3rr3 bijvoorbeeld zegt over front squats na squats, dat zijn benen dan al wat vermoeid zijn...
Dan heb je je nog al ingehouden lijkt me...
Na squats moet je helemaal niet meer in staat zijn front squats te doen, omdat je helemaal naar de klote bent als je het goed gedaan hebt. :rolleyes:
Het lijkt mij dan meer logisch om de éne keer dat je benen traint, squats doet, en de andere keer front squats.
Ik vind front squats ook belangrijker voor een strongman en gewichtheffer eigenlijk.
Maar als je quads achterlopen, lijkt het me het beste je energie te steken in squats, squats, en nog eens squats!
En wat je schouders betreft, zou ik zeggen military/push presses, upright rows, en evt nog wat side laterals.
Dat is voldoende voor een bodybuilder die nog voornamelijk massa nodig heeft, en ook geen verkeerde set oefeningen is voor een powerlifter.
Als jij het fijner vind een heel gevarieerd schema te hanteren, dan ben ik wel de laatste om te zeggen da je dat niet moet doen, maar ik denk niet dat je het al nodig hebt.
Je bent trouwens wel goed bezig hoor, want ik heb sterk het idee dat je flink loopt te buffelen, maar het zou wel eens jammer kunnen zijn van al je energie dat je stopt in oefeningen die misschien wel minder productief zijn...
Nog een voorbeeld:
Als je een training begonnen bent met seated presses, en je bent tot het uiterste gegaan, wat zal je dan nog presteren op de shoulder presses?
Ik denk dat je dan beter helemaal tot het uiterste kan gaan op de seated press, evt nog een paar setjes upright rows en/of side laterals ofzo, en dan geen energie meer verspelen, maar sparen zodat je wat beter/sneller hersteld.
Zelfs als je trainings filmpjes ziet van de echt grote jongens, dan valt het me op dat ze eigenlijk voornamelijk de basis oefeningen doen in heel standaard schemaatjes, maar dat ze enorm intensief trainen, en in enkele werksets helemaal tot het uiterste gaan.
Succes! :thumb:
Zo Hummer wat een verhaal.

Begint nu echt lastig te worden he al die verschillende disciplines in trainingen te verwerken. Verschil tussen bodybuilding en krachttraining is dat je anders moet gaan denken. BB is meer in spieren en spiergroepen denken en KT meer in bewegingen en oefeningen denken.

Je gaat me toch niet vertellen dat jij niet van mening bent dat mijn schouders zowel in kracht als in massa achter lopen. En als ik hier geen verandering in weet aan te brengen worden de verschillen alleen maar groter. Tuurlijk mag de rest meer massa hebben maar mijn schouders hebben echt momenteel veel aandacht nodig.

Basis in mijn schema's staan altijd de grote 3. En met het huidige schema is deze focus alleen maar groter geworden aangezien ik voor het eerst ook echt bezig ben met ondersteunende oefeningen voor deze grote 3.

Bij dit schema hou je jezelf ook steeds in. Bij de primaire oefening ga je alleen maar in de max set allout. Een setje maxen daar ga je toch niet kapot van. Tuurlijk het is zwaar maar even wat rust en daarna kun je gewoon weer verder. Momenteel doe ik na mijn max setje ook nog 4 setjes leg press die voor mijn doen best zwaar zijn. Bij de leg press ben ik erachter gekomen dat mijn quads ook qua kracht niet helemaal in verhouding zijn. Bij de back squat doen voor mijn gevoel mijn hams, glutes en adductors het meeste werk. Misschien zou ik weer eens een small stand moeten proberen maar in het verleden kreeg ik echt last van mijn knieën, dus dat zie ik niet als oplossing. De squat loopt nu ook zo lekker en daar wil ik niets meer aan veranderen, dan maar de focus voor de quads met andere oefeningen vinden.

En ja tot op heden is de bottleneck bij de front squats altijd mijn core geweest. Vraag maar aan Rooke. Benen kunnen nog wel maar mijn core trekt het gewoon niet meer. Dus zou ik de front squat na een deadlift doen dan kan ik het helemaal vergeten. De deadlift belast mijn core al gruwelijk en dan nog eens belasten met de front squat zal niet werken.

Hoewel ik de laatste tijd veel progressie heb geboekt bij de deadlift (vroeger lagen de gewichten bijna gelijk aan de squat) hoop ik dat mijn core ook flinke progressie heeft geboekt en dat daardoor de front squat beter gaat werken.

Ja en mijn schouders... ik mis daar gewoon pressing power. De up row en raises gaan allemaal wel goed maar het pressen is gewoon 3x niks. Laat dat nou net zo belangrijk zijn bij strongman. Als ik deze niet op niveau kan krijgen zal ik steeds punten laten liggen op een overhead press.

Ik wil dus een press oefening pakken waarbij ik ga maxen, dus maar een setje die heel zwaar is. Daarna neem ik rust door een pull oefening toe te passen. Wanneer ik aan de secundaire oefening ben aangekomen ben ik helemaal klaar om 4 setjes stabiel in de reps te zitten voor een tweede press oefening. Zo gek zwaar is dat toch niet. Beide oefeningen zijn wel een press maar de opbouw en intensiteit is zo anders dat je niet mag spreken van 2 oefeningen die identiek aan elkaar zijn. De intensiteit van de secundaire oefening is niet zo hoog als het max setje van de primaire oefening, dat begrijp je hopelijk toch wel. Misschien moet je het zelf eens proberen om te voelen hoe dit werkt. Ik zou het jou zelfs nog aan willen raden om zo rustiger je trainingen te doorlopen en de kans op blessures minder groot is.

helemaal eens met hummer, dat was mijn punt ook, na squats ben je gewoon te gaar om nog frontsquats te doen op hoog niveau, hoogstens wat triples-singles maar dan ook ver onder falen.
Check mijn uitleg hierboven, ik faal op een ander deel dan dat waarschijnlijk bij jou het geval is.
Probeer belt squats....

of sissy squats

P.S. wat is de reden van focus op de quadriceps?
Belt squat is een hele goeie Harpep thnx. Gewicht hangt meer naar voren waardoor je quads meer werk moeten verrichten volgens mij. Die sissy squats zien er gevaarlijk uit in mijn ogen... volgens mij niet echt een oefening die ik graag wil gaan doen.

http://www.youtube.com/watch?v=2NeAswS0Taw
Narrow stance hacksquat legt geloof ik meer nadruk op outersweep quads dan andere squats.
Is dat zo? Ken deze oefening niet, eigenlijk zoveel oefeningen nog niet. :o

Ziet er lastig uit.

http://www.youtube.com/watch?v=PLgPJVwemtU&hl=nl

je moet even wat meer info geven
over reps -sets - herhalingen
ik las via hummer
dat je de frontsquats na de squats
waarom eigenlijk?

hangcleans - oke er staat geen power voor
Je hebt mijn huidige schema toch gezien. De opbouw van setjes en reps blijft gelijk.

Hang clean zeker goed om mee te nemen, thnx ove.

http://www.5min.com/Video/How-to-do-a-Hang-Clean-23492287

• #3.300
LB2 Vrijdag
Deadlift
5x105kg 55%
5x122,5kg 65%
3x142,5kg 75%
7x161,5kg 85% max PR :D

Halting deadlift
4x8x85kg

Leg extension
4x15x60kg

Seated calf raise
4x15x105kg

Deadlift weer wat zwaarder. Laatste rep moet ik wel even op adem komen, dus wat extra rust moeten nemen maar gelukkig toch getrokken met wat hitch werk. ;)

De halting deadlift was ditmaal niet eens zo zwaar voor me. Kon easy de setjes afmaken. Dus daarop weer wat progressie geboekt.
Overige oefeningen gingen ook lekker.

Laatste training weer, komende week een deload en daarna het nieuwe schema.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven