Fitness Seller

Logje

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
  • #4.321
beetje laf om weg te blijven zonder wat te laten horen, jij steekt er toch je tijd in. leuk dat je dit soort dingen organiseert!
Het is gewoon balen als je daar staat en er komen een aantal man niet opdagen. Gelukkig was er in elk geval een iemand en die heeft veel geleerd vandaag.

Ik ook trouwens want we hebben mijn cleans onder de loep genomen. Ik maak een beginnersfout waarbij ik een curl beweging maak ipv een uprow beweging. Ook de positie van je heupen is extreem belangrijk bij deze oefening. Ik ga hier echt aan werken, blij dat iemand me het eens goed voor heeft gedaan.
was die clinic dan verplicht?
Nee niet verplicht.
Het ging niet om verplichtingen maar om afspraken, als ik het zo las
Klopt.

Is mooi klote man, ik snap je frustratie... Helaas was ik vandaag afwezig, zoals ik eerder al had gemeld (buiten de lolletjes om) was ik namelijk oprecht benieuwd naar wat de clinics mij konden brengen (zeker op gebied van deadlift en squat). Mosterd na de maaltijd misschien, maar vind het nogmaals oprecht klote voor je.

Dit zou ook wel is handig zijn voor mij maar ik kom sws nog wel een keer langs ;)

• #4.324
ja de rackpull valt een beetje tegen - volgende keer beter mc
Ik begreep het zelf ook niet helemaal en dus moest ik weten waar het aan kan liggen.

Ik heb een schematische weergave van mijn lichaam gemaakt van de start positie van de deadlift en die van de rackpull en dan wordt het meteen duidelijk.
Er zat wat perspectief in de foto dus de positie van de bar klopt niet helemaal, normaal ligt de bar meer boven de voet.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De schouders komen bij de rackpull voorbij de bar, dit is niet het geval bij de deadlift. Daarnaast is de rom die de onderrug moet maken groter bij de rackpull dan bij de deadlift. Scheelt zo'n 8 graden. De manier hoe ik de rackpull uitvoer, waarbij mijn schouders voorbij de bar komen, belast de rug zwaarder dan dat de deadlift dat doet.

deads vs. racks.jpg

Zet je de bar goed tegen je knie aan?

Pas nog een filmpje gezien waarin Dave Tate deze fout bespreekt.
Hij heeft het over deadlift, maar dat maakt in dit geval niet uit, zelfde fout.
Nu weet je hoe het beter kan, dus volgende keer gaat het gewicht flink omhoog denk ik.
Succes! :thumb:

Ik val er een beetje midden in, maar zou je een rackpull niet gewoon kunnen inzetten in de houding die je op die lifthoogte bij de deadlift hebt? Fysiek zou er geen belemmering moeten zijn.

zoek je het nou niet een beetje ver van huis
ik denk nl dat de stand/houding niet zo veel uitmaakt
je staat wat dieper bij de deadlift volgens mij that's it

sumo is weer wat anders
ik blijf het mij afvragen
maar misschien is dit voor hem wel het issue

Nee, je moet rekening houden met meerdere factoren.

Schouders moeten goed voor de bar.
Rug moet schuiner dan normaal.
Bar nog altijd boven je voet houden.
Geen gebruik van hamstring/glutes.
En uiteraard onderrug recht houden. :p

Allemaal kleine ietsjes en bitjes maar wil je echt rackpullen dan moet je ook de juiste techniek gebruiken en de Rackpull doen waarvoor het gewoon bedoelt is. Dus ter versterking van je (onder)rug en lockouts.

De schouders komen bij de rackpull voorbij de bar, dit is niet het geval bij de deadlift.
Juist omgedraaid toch? Met je schouders over de bar ben je sterker dan voor de bar, dus moet je bij deadliften beginnen met je schouders eroverheen.

Juist omgedraaid toch? Met je schouders over de bar ben je sterker dan voor de bar, dus moet je bij deadliften beginnen met je schouders eroverheen.
Ff offtopic @ Corpaul: gaat je dieet tegenwoordig al wat verder dan pizza-corndogs trouwens :D?

• #4.335
Zet je de bar goed tegen je knie aan?
Yep en bij de deadlift tegen de schenen aan.

Pas nog een filmpje gezien waarin Dave Tate deze fout bespreekt.
Hij heeft het over deadlift, maar dat maakt in dit geval niet uit, zelfde fout.
Nu weet je hoe het beter kan, dus volgende keer gaat het gewicht flink omhoog denk ik.
Succes! :thumb:
Dat is ook al hier uitvoerig besproken en meerdere powerlifters zijn het hier niet mee eens. Dacht dat G-men dat eens goed had uitgelegd. Bij de conventionele deadlift moeten je schouders nooit voorbij de bar. Bij mij staan ze er precies boven dus dat zit wel goed. Heb ook geen enkel probleem met de deadlift en de techniek ervan.
Ik val er een beetje midden in, maar zou je een rackpull niet gewoon kunnen inzetten in de houding die je op die lifthoogte bij de deadlift hebt? Fysiek zou er geen belemmering moeten zijn.
Dan zou ik meer buiging in mijn benen moeten aanbrengen. Want op deze positie staat mijn rug bij de deadlift een heel stuk rechter. Zou ik dat doen dan ga ik zeer zeker zwaarder tillen.
Ik zoek het niet ver van huis. Ik geef gewoon een verklaring waarom de racks zoveel zwaarder zijn voor mijn rug dan de deadlift. Bij de deadlift trek ik 4x189kg en bij de rackpul 4x176kg.

Allemaal kleine ietsjes en bitjes maar wil je echt rackpullen dan moet je ook de juiste techniek gebruiken en de Rackpull doen waarvoor het gewoon bedoelt is. Dus ter versterking van je (onder)rug en lockouts.
Fout, bij de rackpull gebruik je minder quads maar juist meer hams/glutes doordat de focus meer ligt op de heup extensie. Zie stukje hieronder van rippetoe.

The rack pull stance will be the same width as the deadlift, but with the shins very close to
the bar, much closer than the s t a r t position off the floor, with the bar directly over the mid-foot.
The bar should be in the position it would be were it deadlifted to that height off the floor. This
will make the shins almost, but not quite perfectly, vertical. The shoulders should be in front of
the bar, and it is very important that they stay there until the bar is well up the thigh.
The back
must be locked hard in both lumbar and thoracic extension — the chest is up, and the lower back is
arched, the position described earlier with the deadlift. It is easier to get in this position higher up
the shin since less hamstring tension is pulling on the pelvis/lumbar lock at this point. As with
the halting deadlift, the rack pull is performed with a clean grip, usually strapped due to the heavy
weights used and the friction of the bar against the thigh on the way up.

From the starting position the bar is pulled up the thigh, in constant contact with the skin,
the shoulders out over the bar, the chest up, and the knees held in position with no forward
movement. When the bar is high enough up the thigh that the scapulas have moved behind the
bar, the hips are extended forcefully - "shoot the hips" is a good cue for this movement. The
finish position is the same as for a deadlift, with shoulders back, chest up, knees and hips straight,
and eyes straight ahead.

Rippetoe-Starting strenght
Wat is hier in front of the bar, als hij later zegt out over the bar?

Laatst bewerkt:

bedankt voor je toelichting:rolleyes:
maar ik weet echt wel hoe ik een rackpull moet uitvoeren

@mc : je hebt toch wel meer gerackpulled en toen was het toch niet
zo'n issue dacht ik zo
maar goed , als jij denkt dat dit het probleem gaat oplossen
wie zijn wij dan wel om jou te becommentariëren :)

• #4.337
@mc : je hebt toch wel meer gerackpulled en toen was het toch niet
zo'n issue dacht ik zo
maar goed , als jij denkt dat dit het probleem gaat oplossen
wie zijn wij dan wel om jou te becommentariëren :)
Nou wat ik duidelijk wilde maken is dat dit geen probleem voor mij is. Mij maakt het uiteindelijk niet uit hoe zwaar ik de rackpull kan doen. Deze oefening is een ondersteunende oefening voor de deadlift, dat is de oefening die belangrijk is. En zoals je weet gaat de deadlift super bij mij. Ik weet wel dat deze rackpulls mijn rug sterker gaan maken en ik zo progressie op de lockout ga maken en daardoor weer zwaarder kan deadliften.

Om steeds opmerkingen of vragen te voorkomen als: hoe kan het nou dat je rackpulls lichter zijn dan je deadlift?
Heb ik nu toegelicht hoe het komt.

Maar nog heb ik geen antwoord hoe ik de tekst van rippetoe moet opvatten. Schouders voorbij de bar, dat staat er toch of niet?

Laatst bewerkt:
klopt dat staat er
als we zelf nadenken , en dat kunnen we toch nietwaar
bij de deadlift sta je wat dieper , dus volgens mij staan dan je schouders wat verder ervanaf
bij de rackpull sta je wat hoger , dus staan je schouders er wat dichter bij

Rippetoe...als er iemand is waar ik niet meer naar luister als het op deadlift/squat/bench aan komt is het wel hij.

Wil je goed deadliften luister naar de uitleg en techniek van Andy Bolton. Deze heeft hij eens toegelicht op T-nation. Sinds ik die methode hanteer vloog me dead omhoog.

Wil je benchen/squaten? Luister dan naar Dave Tate en co. West Side Seminar heeft mij enorm geholpen.

Ongeacht deadlift of rack pull de barbell is altijd een arm lengte recht naar beneden van je af. Dus afstand van barbell schouder is bij beiden hetzelfde. Verschil is dat je bij rack pull meer recht op staat en dus minder hamstrings gebruikt waardoor je bijna alles uit de rug moet halen.

Laatst bewerkt:
heb jedaar een link van falstyr?

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven