AndroidHealthClinic

Logje

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Niet per direct. Daarom gaf ik de bron zodat je zelf kan zoeken.

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.343
Ongeacht deadlift of rack pull de barbell is altijd een arm lengte recht naar beneden van je af. Dus afstand van barbell schouder is bij beiden hetzelfde. Verschil is dat je bij rack pull meer recht op staat en dus minder hamstrings gebruikt waardoor je bijna alles uit de rug moet halen.
Minder hamstring belasting bij de racks ben ik niet eens.

Kijk nog eens goed naar het plaatje.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Hoe groter de hoek die je torso maakt hoe meer heup belasting (en dus glutes en hamstring) er zal plaatsvinden. Het is heel simpel namelijk. De squat is hiervan het bewijs.

De low bar squat belast namelijk op dezelfde wijze meer de glutes en hams doordat deze squat meer heup extensie tot gevolg heeft. Op de afbeelding hieronder zie je dat de torso vlakker ligt bij de low bar squat dan bij de high bar squat. Hierdoor worden zowel de glutes en de hamstrings meer opgerekt.
800px-Squat_Bar_Placement.jpg

De liftoff bij een deadlift is meer quad dominant en doordat je dit deel van de beweging uitschakeld bij de rackpull zullen de quads minder belast worden. Doordat de torso vlakker ligt breng je de glutes en hams goed op spanning en breng je door middel van hip thrust de bar in beweging en zo naar de lockout positie. Hoe verder ik de schouders voorbij de bar breng zo meer ik vanuit deze hip thrust de bar in beweging moet brengen. Ik vermoed dat velen de schouders niet zo ver voorbij de bar brengen en meer buiging in hun benen aanbrengen waardoor ze meer gewicht kunnen verplaatsen.

• Like
Waarderingen: Loo
Ben ik het niet helemaal mee eens. Je hebt gelijk dat er een grotere hoek van heupflexie plaats vindt, maar dat betekend niet dat je automatisch meer hamstrings gebruikt. Bij een Rack Pull heb ik eerder het idee en gevoel dat de hamstrings meer een statische rol vervult zoals bij een bent over row. Het zorgt dat je niet te ver naar voren helt en omvalt. En dat beetje ROM waarin je de Hamstrings gebruikt is niet echt waard om te vermelden. De meeste kracht zet je met onderrug en niet met hamstrings. Als je echt meer hamstrings zou gebruiken in die hoek dan zouden mijn hamstrings groter en sterker moeten worden van Rack Pulls en dat doen ze absoluut niet.

Bij een Stiff Legged Deadlift heb je een nog grotere hoek van heupflexie. Daarbij voel ik dan wel weer de hamstrings werken en groter+sterker worden.

goede oefening voor hamstrings --> Romanian deadlift terwijl jij op een verhoog staat, krampen gegarandeerd ;)

bij blockpulls voel ik mijn hamstring nauwelijks/niet

romanian op een verhoging? je hoeft toch maar zover te zakken totdat je rek op je hams voelt?

Romanian is voor mensen die te lui zijn een normale deadlift te doen. Al dat gehannes met deficit op blokken en zo is ook overdreven. De meeste op dit forum zijn nog lang niet op het punt aangekomen dat het nodig is om zulke capriolen uit te halen.

• #4.349
Ik zeg niet dat de rackpull DE oefening is om je hams te belasten, dan heb je mijn post niet goed begrepen. Ik zeg dat de opmerking van Falstyr niet klopt.
Ongeacht deadlift of rack pull de barbell is altijd een arm lengte recht naar beneden van je af. Dus afstand van barbell schouder is bij beiden hetzelfde. Verschil is dat je bij rack pull meer recht op staat en dus minder hamstrings gebruikt waardoor je bijna alles uit de rug moet halen.
Hij zegt dat je je hams minder gebruikt bij de rackpull in vergelijk met de deadlift omdat je rechter opstaat. Maar in de volgende post geeft hij zelf al aan dat dit niet kan kloppen.
Bij een Stiff Legged Deadlift heb je een nog grotere hoek van heupflexie. Daarbij voel ik dan wel weer de hamstrings werken en groter+sterker worden.
Net zoals de hams het zwaarste worden belast als je je benen strekt bij een goodmorning. Dus dat het meer rechtop staan minder je hams belast klopt niet.

Verder ontken ik niet dat de rackpull je rug het meeste belast. Dat probeerde ik in eerdere post juist aan te geven dat dit wel het geval is. Dit is ook de reden dat ik minder zwaar kan tillen bij de rackpull omdat mijn rug zwaarder wordt belast.

Hoe dieper je gaat, hoe meer rek. Probeer je tenen maar eens aan te raken met
je vingers en kijk eens of je je hams voelt ;)
true, maar daarom is het volgens mij van je fysiek afhankelijk of romanian deadlift op blokken uberhaupt zin heeft ;) (het zou voor mij waarsch niets uitmaken, volgens mij komt bij de meesten een SLDL/RDL niet helemaal tot de grond).

Ik heb laatst GMs gedaan met gestrekte benen, light weight, heb 3 dagen niet fatsoenlijk kunnen zitten op de hammetjes.

Romanian is voor mensen die te lui zijn een normale deadlift te doen. Al dat gehannes met deficit op blokken en zo is ook overdreven. De meeste op dit forum zijn nog lang niet op het punt aangekomen dat het nodig is om zulke capriolen uit te halen.

Dat vind ik maar raar gezegd, aangezien DL een hoofd oefening is en RDL assistance.
Wat als je bv een squat training hebt, en je wilt als assistance je hams trainen. Beter DL dan RDL?

Als ik squat ga ik als assistance geen deadlift of roman deadlift doen maar een stiff legged of good morning. Trouwens als je fatsoenlijk powerlift squat dan doe je dat al met hamstrings. Dus een conventionele deadlift er na doen zie ik het nut niet van. Beetje dubbel. Daarom stiff legged of good morning. Daarna nog een quad iso en een barbell Glute Ham Bridge en dan is de been training wel weer klaar bij mij.

stiff legged en romanian dl zijn toch zo'n beetje hetzelfde?

Zover ik weet niet. Roman Deadlift is gewoon deadliften maar dan het gewicht tot knie/scheen hoogte laten zakken tot je weer omhoog gaat. Deadlift leg je de barbell gewoon stil op de grond tussen elke rep. Stiff legged heb je je benen zo gestrekt mogelijk, met lichte knie in de knieen, en ga je vanuit de heup naar voren. Totaal verschillend dus.

Zover ik weet niet. Roman Deadlift is gewoon deadliften maar dan het gewicht tot knie/scheen hoogte laten zakken tot je weer omhoog gaat. Deadlift leg je de barbell gewoon stil op de grond tussen elke rep. Stiff legged heb je je benen zo gestrekt mogelijk, met lichte knie in de knieen, en ga je vanuit de heup naar voren. Totaal verschillend dus.

ok, dan weet ik ook niet precies welke ik doe :P

Je volledige posterior chain is toch nodig voor heup extensie? Je hams, glutes en erector zijn allemaal nodig. Knip je de hams door, zakt je kont op je enkels, knip je de erector door tetter je voorover. Een rackpull is een partial deadlift, waarbij de hoek in de heup kleiner is, maar de vorm, en daarmee ook de belasting, is vergelijkbaar met de bovenste helft van de deadlift.

Ik denk dat de verhoudinging van belasting over de posterior chain, dus bijvoorbeeld een verschuiving van het accent tussen erector en hamstrings, afhangt van de rek op de hamstrings, vnl. aan het begin van de beweging. Die rek kun je op twee manieren versterken, 1) door diep voorover te hangen met je torso, en 2) door de knieën gestrekt te hebben.

• #4.358
Je volledige posterior chain is toch nodig voor heup extensie? Je hams, glutes en erector zijn allemaal nodig. Knip je de hams door, zakt je kont op je enkels, knip je de erector door tetter je voorover. Een rackpull is een partial deadlift, waarbij de hoek in de heup kleiner is, maar de vorm, en daarmee ook de belasting, is vergelijkbaar met de bovenste helft van de deadlift.

Ik denk dat de verhoudinging van belasting over de posterior chain, dus bijvoorbeeld een verschuiving van het accent tussen erector en hamstrings, afhangt van de rek op de hamstrings, vnl. aan het begin van de beweging. Die rek kun je op twee manieren versterken, 1) door diep voorover te hangen met je torso, en 2) door de knieën gestrekt te hebben.
Juist. :thumbup:

hoge school uitleg
ik pas

idd, wijze praat hier in het logje.
maar wel interessant

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven