Wel ik heb het boek binnen gekregen. Mijn eerste reactie was: "Wat een klein boek voor zoveel cash!?" Ik was echter zo benieuwd naar de informatie in het boek dat ik direct ging lezen. En ik bleef lezen. En lezen. En toen was het boek uit. Ik zal kort samenvatten wat in het boek staat en wat ik er van vind.
Het boek gaat over het Reactive Training System. In het algemeen zijn het geen nieuwe dingen waar RTS uit bestaat. Sterker nog, je zou kunnen stellen dat velen al trainen met RTS. Het verschil is dat de schrijver alles handelbaar maakt. Dit klinkt misschien als ala kadabra, maar als ik wat meer verteld heb wordt het wel duidelijk. Overigens ga ik niet alles vertellen. Als je het complete verhaal wilt weten koop je het boek maar!
Eén belangrijk aspect van RTS is plannen. Plannen, plannen, plannen. Alles staat en valt met je planning. Echter is het niet zo dat je voor vijf maanden elke training vooruit gaat plannen. Dat is niet te doen. Je plant in een aantal cycles en blocks. Je basis bestaat uit een volume en een intensiteits block. Gemiddeld duurt een block zo'n drie weken. Echter moet je wel zelf gaan leren wat voor jou het beste werkt (meer daarover in het boek). Binnen een block ga je op wekelijkse basis je training plannen. Daarbij houd je in gedachte wat het doel van een block is. Daarnaast houd je rekening met hoe je je voelt in een training (dit wordt in het boek heel uitgebreid uitgelegd). Het komt erop neer dat je binnen een training een bepaalde oefening blijft doen tot je merkt
dat je kracht achteruit gaat. Dan stop je en ga je verder met een volgende oefening. Daarnaast geef je binnen het block elke week een bepaald doel. Dit doe je aan de hand van veel factoren die allemaal in het boek worden uitgelegd. Het is te veel om hier kort te samenvatten. Bij het plannen houd je rekening met het volume, de intensiteit, stress, etc. De schrijver leert je op een vrij eenvoudige manier de impact van een training te beoordelen en te analyseren, waardoor je instaat word korte cycles uit te plannen.
Daarnaast wordt er nog een hoofdstuk besteed aan het kiezen van de juiste oefeningen en levert hij een template om mee te beginnen. Van daaruit kan je verder gaan werken om uiteindelijk je eigen programma op te zetten wat voor jou werkt. Dit is een belangrijk punt van de schrijver. Hij levert in het boek alle informatie die je nodig hebt om te beginnen. Vervolgens is het de bedoeling dat je door uitproberen gaat ontdekken wat voor jou wel of niet werkt.
Ik kan me voorstellen dat het zo nog niet helemaal duidelijk is. Het is dan ook niet mogelijk om in een aantal alinea's het hele 'systeem' uit te leggen. Het boek is zijn geld in ieder geval zeker waard. Zelfs als je niet op zijn manier gaat trainen, levert het wel waardevolle tools om je trainingen te analyseren en te plannen. De schrijver heeft zelf hoofdstuk 2 van het boek hier gepost:
http://rts.activeboard.com/index.spark?for...opicID=19109935
Tevens vind je daar ook zijn eigen log en de logs van andere mensen die het systeem gebruiken. Zelf ga ik er ook aan beginnen om te kijken of het echt zo effectief is als hij zegt (en ik denk). Ik begin er niet direct mee, maar in de zeer nabije toekomst ga ik het zeker een kans geven.

?: KSP Forum [Link niet meer beschikbaar]