- Waardering
- 6.352
- Lengte
- 1m83
- Massa
- 92kg
- Vetpercentage
- 16%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Leuk die foto s. Dat bevestigd mijn vermoede al. Core stability. Succes Mark, dat wordt oefenen!
---------- Post toegevoegd 2 September 2013 om 23:49 ----------
Ik gebruik het ook niet altijd... de vraag is hoe betrouwbaar is het om de boel te palperen. Heb toevallig wel een echo tot mijn beschikking, soms best handig.
Maar dit extensie patroon van onze Mark, laat mij toch wel een duidelijke oorzaak zien van zijn recidiverende rug problemen. Overigens denk ik dat manipulaties en wat dry needling niet voldoende zullen zijn. Of dat nou door een manueel of chiro is. Dat wordt trainen, core stab, zowel lokaal als globaal.
---------- Post toegevoegd 2 September 2013 om 23:52 ----------
Ik test stabiliteit standaard bij dit soort klachten. Zeker bij sporters. Misschien een ideetje.

Omdat jij denkt dat die bewegende balken je naar voren laten vallen, ga je al meer je zwaartepunt naar achter brengen. Dit soort dingen zijn zo subjectief als de pest. Eigenlijk is het dus core trainen en meer de kleine rugmusc activeren. Daar moet je wel specifieke core oefeningen voor doen hoor, planks zijn daar te globaal voor.Update chiro
Rug voelde afgelopen week een stuk beter. Minder spanning in de onderrug en gisteren geen stijve spier in de onderste positie van de squat.
Weer op het balanskussen om zwaartepunt lichaam te bepalen. Had ditmaal minder moeite maar meeste verschil merkte ik met gesloten ogen, ging me redelijk eenvoudig af terwijl ik er vorige keer bijna afviel.
Er zaten weer blokkades in mijn onderrug en L1, T12. Het zwaartepunt ligt te ver naar voren, dat komt volgens haar doordat mijn anterior core spieren te veel op spanning staan en mijn posterior core spieren niet voldoende worden geactiveerd om mijn lichaam in balans te brengen.
Ik moest hierna naar een scherm kijken met balken die langzaam naar boven bewegen en deze moest ik volgen. Dit zou een signaal naar mijn hersenen sturen alsof ik naar voren zou 'vallen'. Dit stuurt je posterior core spieren aan om dit 'vallen' te compenseren. Resultaat was dat het zwaartepunt van mijn lichaam meer centraal kwam te liggen. Dit alles kan je niet bewust beïnvloeden, wordt neurologisch aangestuurd.
Nu moet ik dagelijks 5x naar dit scherm kijken. Mijn motoriek zal op deze wijze aangestuurd worden om mijn posterior core spieren meer actief te maken. Ze gaf tevens aan dat ze niet denkt dat mijn core spieren te zwak zijn maar ze worden niet goed aangestuurd met als gevolg een balans probleem (verkeerde houding). Zou dit niet het geval zijn geweest dan zou het scherm niet dit effect kunnen hebben.
Wel adviseert ze mijn core goed te blijven trainen om blessures te voorkomen, altijd aan einde van de training. Push ups zijn goed volgens haar maar ook planks en de verder gebruikelijke core oefeningen.
Nou jongens, kom maar met de haat.![]()
Jullie?
Ze gaf aan dat mijn core niet zwak is. Zou het ook vreemd vinden dat mijn core zwak zou zijn aangezien ik dit jaar de meeste gains op de yoke heb geboekt, core was sterker dan ooit enkele maanden terug.Omdat jij denkt dat die bewegende balken je naar voren laten vallen, ga je al meer je zwaartepunt naar achter brengen. Dit soort dingen zijn zo subjectief als de pest. Eigenlijk is het dus core trainen en meer de kleine rugmusc activeren. Daar moet je wel specifieke core oefeningen voor doen hoor, planks zijn daar te globaal voor.
Als je eens in de buurt bent zal ik wel eens laten zien wat ik bedoel.
Maar een deel van haar behandeling is juist: Blijf je core wel trainen!Jullie?
Ze gaf aan dat mijn core niet zwak is. Zou het ook vreemd vinden dat mijn core zwak zou zijn aangezien ik dit jaar de meeste gains op de yoke heb geboekt, core was sterker dan ooit enkele maanden terug.
Ik zal voor de lol eens niets aanpassen aan mijn training en alleen haar behandeling toepassen, anders krijg je achteraf het verhaal dat core trainingen het hebben opgelost en niet de behandeling. Wil dit ook voor mezelf duidelijk krijgen om objectief progressie te meten.

Tuurlijk, ze zegt ook blijf squatten en deadliften etc etc. Core is een onderdeel van je training, heb ik altijd gedaan.Maar een deel van haar behandeling is juist: Blijf je core wel trainen!![]()
Tuurlijk, ze zegt ook blijf squatten en deadliften etc etc. Core is een onderdeel van je training, heb ik altijd gedaan.
Daarom ga ik nu ff niets veranderen aan mijn training.
Zie nu wat je bedoelt. Zo werkt het niet. Tijdens de behandeling legt ze niets uit. Ze zegt alleen wat je moet doen, ik wist niet waarom ik naar die balken moest kijken.Omdat jij denkt dat die bewegende balken je naar voren laten vallen, ga je al meer je zwaartepunt naar achter brengen. Dit soort dingen zijn zo subjectief als de pest. Eigenlijk is het dus core trainen en meer de kleine rugmusc activeren. Daar moet je wel specifieke core oefeningen voor doen hoor, planks zijn daar te globaal voor.
Als je eens in de buurt bent zal ik wel eens laten zien wat ik bedoel.

Dat zegt de chiro ook niet, alles trainen dus ook core.Ik ga niet haten op die chiro. Al wil ik eigenlijk wel. Squats en verdere compounds is echt niet voldoende voor een goede core. Er zijn zelfs onderzoeken gedaan naar powerlifters met brutal totals. ****ed up core stab (lokaal).
Iig succes met de rehab.
Hier sla je de plank mis, je traint jouw niet goed werkende core niet met zulke grote oefeningen, dan nemen teveel global stabalizers het werk over. Het is te grof dus. Dat jij na zo'n workout je abs en onderrug goed voelt zegt niet zoveel.Dat zegt de chiro ook niet, alles trainen dus ook core.
Ik train ook core en ben van plan dat verder uit te breiden alleen nu nog niet. Zeker als ik weer strongman ga doen komt dat alles weer voldoende aan de orde. Heb je ooit eens een yoke gedaan? Imo de meest zware core oefening die je kunt doen, chain yoke nog beter.
Om vast te stellen of deze behandeling werkt moet ik niet verschillende zaken tegelijk gaan veranderen.
Als mijn core momenteel sterk genoeg is maar niet goed wordt aangestuurd dan zou de behandeling snel moeten aanslaan. Ben zelf ook benieuwd of het werkt of niet en wil het een kans geven.
Hier sla je de plank mis, je traint jouw niet goed werkende core niet met zulke grote oefeningen, dan nemen teveel global stabalizers het werk over. Het is te grof dus. Dat jij na zo'n workout je abs en onderrug goed voelt zegt niet zoveel.
Kom maar eens langs (gewoon even tussendoor) laat ik je zien wat ik bedoel, het zijn veel subtielere oefeningen wat je nodig hebt.
Dat is een deal als jij dan met mij eens een zware yoke training gaat doen, empirisch onderzoek zeg maar.Hier sla je de plank mis, je traint jouw niet goed werkende core niet met zulke grote oefeningen, dan nemen teveel global stabalizers het werk over. Het is te grof dus. Dat jij na zo'n workout je abs en onderrug goed voelt zegt niet zoveel.
Kom maar eens langs (gewoon even tussendoor) laat ik je zien wat ik bedoel, het zijn veel subtielere oefeningen wat je nodig hebt.

Hier nog een interessant artikel over core-training, refereren ook naar bovenstaand onderzoek. http://www.apec-s.com/wp-content/uploads/2011/12/Rethinking-Core-Training-website-version.pdfComparison of different strongman events: trunk muscle activation and lumbar spine motion, load, and stiffness
Stuart M McGill
Department of Kinesiology, University of Waterloo, Waterloo, Canada
J Strength Cond Res 23:1148-61. 2009
http://europepmc.org/abstract/MED/19528856
http://www.craigliebenson.com/strength-training-vs-functional-training/