XXL Nutrition

Logje

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
  • #1.101
Balans opmaak

Nu ik bijna weer een half jaar bezig ben met bodybuilding is het tijd om eens een balans op te maken.

Een half jaar geleden zag mijn lichaam er vreselijk uit. Alle spiermassa waar ik jarenlang keihard voor had getraind was als sneeuw voor de zon verdwenen. Te lang had ik niets meer gedaan. Wat is bodybuilding toch een ondankbare sport. 20 oktober 2008 had ik er genoeg van en ben ik weer aan het ijzer gegaan :D.

Gelukkig zijn die jaren sport die ik voorheen deed niet voor niets geweest. Afgezien van de kennis die je hebt opgedaan herpakt je lichaam zich weer heel snel (spiergeheugen). De eerste 3 maanden heb ik heel veel massa terug gewonnen. In totaal 11kg zwaarder geworden en van 88kg naar 99kg gegaan. Hiervan was 8,6kg VVM dus de vet toename is beperkt gebleven.

Vrienden en collega’s die mij niet kennen van mijn bodybuilding periode keken hun ogen uit. Wisten helemaal niet dat je in zo’n korte tijd weer groot kon worden. Mooie complimenten gekregen en daar doe je het toch deels voor :D.

De laatste maanden gaat het wat lastiger en ben ik bij een drempel aangekomen. Ik blijf op 102kg steken. Dus tijd voor iets anders. Ik ga een intensiever schema volgen waarbij de reprange aanzienlijk omlaag gaat. Dit schema zal uitsluitend uit de grote compounds bestaan.

CP1
Squat
Bench
BOR

CP1A
Squat
Incline press
Pendlay

CP2
Deads
MP
Chin

CP2A
Rack pull
MP
Chin

Opbouw zal dan CP1/CP2/CP1A/CP2A worden.
Reprange 5/1

Nu de krachtstats die ik heb weten te verbeteren sinds ik weer ben begonnen.
Helaas zijn mijn eerste trainingen hier niet terug te vinden maar deze eerste trainingen heb ik op papier staan. Ik zal me beperken tot de grote compounds.

Squat
Oktober 2008: 6x70kg (quarters)
Maart 2009: 5x130kg (parallel)
Bench
Oktober 2008: 6x50kg
Maart 2009: 4x100kg
Incline press
Oktober 2008: 8x40kg
Maart 2009: 4x85kg
BOR
Deadlift
December 2008: 12x60kg
Maart 2009: 5x140kg
Front squat
Januari 2009: 6x65kg
Maart 2009: 6x80kg
MP
Januari 2009: 6x35kg
April 2009: 6x50kg

Ik hoop de komende tijd qua kracht flinke sprongen te maken. Eerst de deload afmaken en daarna vol knallen!!! :hedbang:

Laatst bewerkt:
Goede progressie gemaakt, bestaat je nieuwe schema telkens uit 3 oefeningen dan?

• #1.103
Iedere training bestaat uit de squat of deads/rack pull. Daarna een press en pull oefening. Dus idd maar 3 oefeningen. Het aantal setjes zal omhoog gaan, 6 werksetjes.

Ik zou 4 oefeningen per training doen met 5 werksetjes. MAar dat is mijn mening, hopelijk groei je hier goed op.

• #1.105
Wat is je argument? Mis je nog een oefening dan?

Ik heb me verkeerd uitgedrukt :D
ik bedoelde dat ik 3 keer in de week zou trainen met dan 4 oefeningen van 5 sets ipv. 4 keer trainen met 3 oefeningen van 6 sets

• #1.107
Ok ik begrijp :D.
Nou dit schema is niet gebaseerd op 4x per week. Zal net als bij het fullbody schema wat ik nu nog hanteer 3x per week worden getraind. Dus 1 a 2 dagen rust tussen de trainingen.

Imo zijn dit de basis compounds waarmee je alles traint. Daarnaast laat ik 1 maand bodybuilding los en ga ik richting het powerliften. Vandaar ook de 3 en 1 reppers. Ik wil een flinke kracht boost krijgen die me kan helpen in de toekomst zwaarder te gaan met hogere gewichten.

je kan je sets ook zo indelen zodat zowel kracht als massa aan bod komen.
bv.: een opwarset van 12hh heel laag gewicht, dan 10-8-6-4-2-1

• #1.109
Klopt maar die setjes met hoge reps halen veel energie uit je die ik juist wil gebruiken om mijn max te verhogen. Alles boven de 6 reps past imo niet in een powerlift schema. Ik laat gewoon ff het massa schema achterwegen en wil uitsluitend voor kracht gaan.

Klopt maar die setjes met hoge reps halen veel energie uit je die ik juist wil gebruiken om mijn max te verhogen. Alles boven de 6 reps past imo niet in een powerlift schema. Ik laat gewoon ff het massa schema achterwegen en wil uitsluitend voor kracht gaan.
Lekker buffelen dus! :D
Succes er mee jongen. ;)

Je wil dus echt puur voor kracht gaan?
Ik zou het toch combineren hoor, misschien met een omgekeerde piramide zoals DB het doet.

3 opwarmsets: 10-8-6
en dan je werksets: 1-2-4-6-8-10-(12-15)

• #1.112
Lekker buffelen dus! :D
Succes er mee jongen. ;)
Thnx beest :D
Je wil dus echt puur voor kracht gaan?
Ik zou het toch combineren hoor, misschien met een omgekeerde piramide zoals DB het doet.

3 opwarmsets: 10-8-6
en dan je werksets: 1-2-4-6-8-10-(12-15)
Ben het deels met je eens.

Dit schema is erg goed en zou ik graag willen toepassen maar...
Dit soort schema's zijn erg gevaarlijk d.w.z. blessure gevoelig. Als je niet weet waar je 1RM precies ligt kan dit dus goed fout gaan. Bij een opbouwende piramide pak je steeds gewicht erbij en voel je gaande weg wat je die dag aan kan. Bij een afbouwende piramide is dit niet het geval. Die 1RM kan net die dag totaal overschat zijn en een blessure tot gevolg hebben.

Helaas kunnen we ons niet vergelijken met DB. Ten eerste traint hij al heel wat jaren PL dus hij kent zijn grenzen goed. Daarnaast is hij constant on.

Het schema wat ik nu ga hanteren helpt mij te bepalen waar mijn 1RM ligt. Daar ik hier nog nooit op heb getraind moet je niet meteen hier vol op gaan trainen. De eerste week is het een beetje aftasten waarbij je op maximaal 90% van je 1RM gaat zitten. Ik begrijp je opmerkingen goed, deze heb ik ook aan mezelf gesteld.

• #1.114
Doe maar eens een goede squat sessie en dan voel je je kuiten ook.

Interessant leesvoer hier, heb zeker wat in te halen.
Zie dat je krachtstats goed vooruit zijn gegaan!:cool:

Nu ik bijna weer een half jaar bezig ben met bodybuilding is het tijd om eens een balans op te maken.

Een half jaar geleden zag mijn lichaam er vreselijk uit. Alle spiermassa waar ik jarenlang keihard voor had getraind was als sneeuw voor de zon verdwenen. Te lang had ik niets meer gedaan. Wat is bodybuilding toch een ondankbare sport. 20 oktober 2008 had ik er genoeg van en ben ik weer aan het ijzer gegaan :D.

Gelukkig zijn die jaren sport die ik voorheen deed niet voor niets geweest. Afgezien van de kennis die je hebt opgedaan herpakt je lichaam zich weer heel snel (spiergeheugen). De eerste 3 maanden heb ik heel veel massa terug gewonnen. In totaal 11kg zwaarder geworden en van 88kg naar 99kg gegaan. Hiervan was 8,6kg VVM dus de vet toename is beperkt gebleven.

Vrienden en collega’s die mij niet kennen van mijn bodybuilding periode keken hun ogen uit. Wisten helemaal niet dat je in zo’n korte tijd weer groot kon worden. Mooie complimenten gekregen en daar doe je het toch deels voor :D.

De laatste maanden gaat het wat lastiger en ben ik bij een drempel aangekomen. Ik blijf op 102kg steken. Dus tijd voor iets anders. Ik ga een intensiever schema volgen waarbij de reprange aanzienlijk omlaag gaat. Dit schema zal uitsluitend uit de grote compounds bestaan.

CP1
Squat
Bench
BOR

CP1A
Squat
Incline press
Pendlay

CP2
Deads
MP
Chin

CP2A
Rack pull
MP
Chin

Opbouw zal dan CP1/CP2/CP1A/CP2A worden.
Reprange 5/1

Nu de krachtstats die ik heb weten te verbeteren sinds ik weer ben begonnen.
Helaas zijn mijn eerste trainingen hier niet terug te vinden maar deze eerste trainingen heb ik op papier staan. Ik zal me beperken tot de grote compounds.

Squat
Oktober 2008: 6x70kg (quaters)
Maart 2009: 5x130kg (parallel)
Bench
Maart 2009: 4x100kg
Incline press
Oktober 2008: 8x40kg
BOR
Deadlift
December 2008: 12x60kg
Maart 2009: 5x140kg
Front squat
Januari 2009: 6x65kg
Maart 2009: 6x80kg
MP
Januari 2009: 6x35kg
April 2009: 6x50kg

Ik hoop de komende tijd qua kracht flinke sprongen te maken. Eerst de deload afmaken en daarna vol knallen!!! :hedbang:

Goede progressie, en succes met je nieuwe schema:D

Gaat je lukken bro

• #1.118
Gelukkig :rolleyes: :D
Interessant leesvoer hier, heb zeker wat in te halen.
Zie dat je krachtstats goed vooruit zijn gegaan!:cool:
Was niet zo moeilijk om vooruit te gaan daar ik vanaf niets weer begon. Maar hoop de komende maanden flinke progressie te maken nu ik weer een tijdje bezig ben.
Thnx kerel
Goede progressie, en succes met je nieuwe schema:D

Gaat je lukken bro
Thnx Mark... moet lukken!!!

succes met je nieuwe schema kerel, ziet er netjes uit!

goede vooruitgang ook, ik denk dat ik mijn volgend schema maar op dat van jou ga bazeren.

succes ermee!

• #1.120
Welkom en thnx kerel.
Bedoel je dan het huidige schema of het compound schema wat ik komende weken wil gaan volgen?

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven