Je hebt alle problemen en twijfels over SSRI's, argumenten voor en tegen behoorlijk goed op een rijtje gezet

En ik geloof dat ik in dit topic ook al eerder heb meegedaan aan discussie of SSRI's werken of niet. Sowieso zou ik in het algemeen niet zo snel naar medicatie grijpen, maar als er een wondermiddel zou bestaan tegen depressies en angsten, dan zou ik het meteen nemen.
Alleen SSRI is geen wondermiddel. De werking is twijfelachtig. Dat is te zien aan de vele onderzoeken die elkaar tegenspreken, maar ook aan de gebruikers. De ene groep vertoont verbeteringen, de andere groep wordt er alleen maar slechter van of blijft er van afhankelijk.
Op andere fora lees ik veel verhalen van SSRI-gebruikers die er uiteindelijk slechter aan zijn geworden. Bij sommigen werd het eerst beter en later dan toch slechter. Verder ook veel mensen die hun dosis niet kunnen verlagen en niet kunnen stoppen, omdat ze anders (direct) terugvallen in hun oude situatie.
Dat "zombie worden" komt ook veel voor. Je angsten zijn wel minder maar dat geldt ook voor alle andere emoties. Inderdaad, echt "afgevlakt". Een paar weken geleden heb ik iemand ontmoet die sociaal fobisch was en ook een lange tijd verschillende SSRI's heeft geslikt. Het had hem absoluut niet geholpen en was daardoor ook zo'n zombie geworden.
Niet echt een feestverhaal wat ik vertel. Aan de andere kant als het echt niet anders kan, wat heb je te verliezen? Die bijwerkingen zullen wel afnemen. Het gevaar van verslaving..najah dat valt wel te overwinnen. Blijft over de werking. Als het werkt heb je "geluk" zo niet, pech
Overigens schijnt een goede psychotherapie even efficiënt te zijn als een werkend SSRI. Ook heeft psychotherapie als voordeel dat de kans op een terugval kleiner is dan bij SSRI-gebruik. Goede psychotherapie is alleen moeilijk te vinden xD