Grappig dat veel mensen hier een adviezen geven over hoe je moet gaan trainen en het dan allemaal goed komt. Ja het zal wat bijdragen aan je zelfvertrouwen maar het is niet de wortel van het probleem. Wat ik je aanraad is om belangrijk advies wat in dit topic is gegeven aandachtig door te lezen. snel even doorlezen gaat je niet helpen. je moet de woorden als het ware ervaren.
Je moet de wereld zien als een heerlijke plek. je leeft in een rijk land, veel beter kun je het hier niet hebben qua voorzieningen. het leven is veel te kort om je druk te maken over wat andere mensen van je denken! Denk eens na, je bent nu 22. Al die 22 jaren, hoe snel zijn die niet voorbij gegaan!? Ben je van plan om alle jaren die nog gaan volgen in constante angst voort te gaan leven omdat je bang bent dat iemand misschien wel gaat oordelen over hoe je eruit ziet? nee! **** dat.
ANGST
Wat ook belangrijk is, is de oorzaak van je angst. Vanuit een evolutie perspectief kun je zeggen dat de oermens angst als het ware nodig had. Stel je leeft 1 miljoen jaar geleden met een stel holbewoners in een stam van 20 mensen. Als bewoner zijnde moet je wel oppassen met wat je doet, hoe je reageert etc. omdat je anders kans hebt dat je uit de groep gezet wordt. en als je vroeger uit zo'n stam gezet werd betekende dat doodgaan. (zoals je weet is een mens een sociaal wezen, zeker vroeger was het belangrijk dat mensen elkaar hielpen om te overleven.) Daarom is je verstand als het ware geprogrammeerd om op 'safe' te spelen tijdens contact met anderen.
Wat je echter moet begrijpen is dat die functie van je verstand tegenwoordig niet meer relevant is. tegenwoordig kun je behoorlijke stomme dingen doen zonder dat iemand zich daarvan wat zal aantrekken, laat staan met stenen te gaan gooien en je ergens in een bos achter te laten waar je om zal komen van de honger/dorst

Als je jezelf dit realiseert besef je dat angst eigenlijk nutteloos is.
Maar in de loop van de evolutie van de mens is angst wel verwikkeld in je denken. Het zal op veel verschillende punten in je leven terugkomen, bij sommige mensen meer dan anderen. Het is niet zo dat die angst zal verdwijnen! je bent nu eenmaal een mens en dit hoort er gewoon bij. iedereen heeft angst! het enige verschil is dat de meeste mensen ermee hebben leren omgaan. belangrijk is om te accepteren dat de angst aanwezig is. (zoals jvr90 eerder al verteld heeft.) en verder kan angst ook een hulpmiddel zijn. het geeft je energie om jezelf in bepaalde situaties te stimuleren en om dingen uit te voeren.
Ik raad je aan het volgende te doen omdat dit mij erg geholpen heeft. Ik had er al moeite mee om iemand fatsoenlijk aan te kijken! Ben hier nu volledig vanaf, en dit kwam puur omdat ik al mijn angst opkropte. ik probeerde het te weerstaan, maar accepteren is de sleutel.
Wat mij ook enorm geholpen heeft is positief in het leven staan. Vanaf nu ga je de wereld zien als een erg fijne en prachtige plek. Vanaf nu heb je een brede smile op je gezicht en leef je lichtjes. 'Walk through the world with ease', oftewel, denk overal niet zo zwaar over, geniet van het leven want nu leef je nog, dus nu kan het nog. Zie iedereen die je ontmoet als een vriend.
Zo dit gaat wel erg lang worden zo

hoop dat je iets kunt met deze info. Lees het aandachtig door en let vooral op je gevoel.
PS. Als je gestrest raad ik je aan om de sportschool op te zoeken

helpt ook hiervoor. Als je enorm zenuwachtig bent en je gaat trainen maak je een bepaalde stof aan die er voor zorgt dat je jezelf goed voelt.