AndroidHealthClinic

My Road To 75 kilo, zelfvertrouwen, ontgroening, ontmaagding

psychiater zei tegen mij dat het niet verslavend was,wat ik wel beetje raar vond. Hij zei, dit middel is niet als valium en je zult er niet verslaafd aan raken. Ik vond dat wel vaag.

Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat ik dag in dag uit met een lach op mn gezicht ga lopen en super vrolijk zal zijn door die antidepressivum. Het haalt wel de scherpe kantjes ervan af.

Ik moet er nog even over nadenken.

Het is een kleine moeite om met een vriendelijk en open gezicht rond te lopen. Het voordeel is ook dat je het zelf voelt en je goed gaat voelen.

@Inexpugnabilis
Valium is geen antidepressivum, maar valt onder de benzodiazepinen en werken heel snel na inname. Ze werken tijdelijk en onderdrukken alleen maar de angst, zonder gebruik van dit middel ben je in een soortgelijke situatie gewoon weer bang. Antidepressiva (ssri) is geen angst onderdrukker en daarom imo iets beter.

Als je een antidepressiva hebt gevonden die echt aanslaat, dan werkt deze pas na 12 weken volledig. Waarbij je de eerste weken het meest last kunt hebben van bijwerkingen en uiteraard na een lange tijd mogelijke afhankelijkheid van het antidepressivum.
Ik ben zelf geen voorstander van medicatie, dat is puur persoonlijkheid.

@Newme, hoelang wil je het nog zonder medicijnen proberen? Met andere woorden heb je een bepaalde datum dat je als doel kunt stellen? Zonder doelen kun je moeilijk ergens naar toe werken toch?

@Inex...
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel hetzelfde als jij. Wanneer de boel 'iets' draaglijker wordt door de medicatie kun je makkelijker gaan werken aan de oorzaak van je probleem, dat is wat ik bedoel. Daarna z.s.m. afbouwen met dat spul en het 'zelf doen'. Wondermiddel is het zeker niet.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.964
@Inexpugnabilis
Valium is geen antidepressivum, maar valt onder de benzodiazepinen en werken heel snel na inname. Ze werken tijdelijk en onderdrukken alleen maar de angst, zonder gebruik van dit middel ben je in een soortgelijke situatie gewoon weer bang. Antidepressiva (ssri) is geen angst onderdrukker en daarom imo iets beter.

Als je een antidepressiva hebt gevonden die echt aanslaat, dan werkt deze pas na 12 weken volledig. Waarbij je de eerste weken het meest last kunt hebben van bijwerkingen en uiteraard na een lange tijd mogelijke afhankelijkheid van het antidepressivum.
Ik ben zelf geen voorstander van medicatie, dat is puur persoonlijkheid.

@Newme, hoelang wil je het nog zonder medicijnen proberen? Met andere woorden heb je een bepaalde datum dat je als doel kunt stellen? Zonder doelen kun je moeilijk ergens naar toe werken toch?

Tot eind januari wil ik kijken hoe ik het ga doen. Gewoon nog een laatste keer proberen zonder medicatie. Wat ik wel zou willen gebruiken zijn benzo's. Om in te nemen bij situaties waarvan ik weet dat ze angst gaan opleveren (eerste paar keer sportschool bijv.).

Tot eind januari wil ik kijken hoe ik het ga doen. Gewoon nog een laatste keer proberen zonder medicatie. Wat ik wel zou willen gebruiken zijn benzo's. Om in te nemen bij situaties waarvan ik weet dat ze angst gaan opleveren (eerste paar keer sportschool bijv.).

Waarom overleg je dit niet even met die psych?

Lijkt mij voorlopig wel een goed plan.

Vandaar dat ik even een afspraak heb gemaakt. Op zich goed gesprek gehad. Nou heeft de psychiater me antidepressivum voorgeschreven, Sertraline genaamd. Op zich was ik van plan om het te gaan gebruiken, maar nu ik de bijwerkingen lees, ga ik daar toch maar niet aan beginnen denk ik. Ik ga proberen ene laatste poging te wagen om er zelf uit te komen zonder medicijnen, mocht ik me k*t blijven voelen en mocht het niet lukken, dan ga ik ermee beginnen.
Nooit de bijsluiter lezen van een medicijn, en vooral de bijwerkingen niet. Als je de bijwerkingen van een aspirine eens leest, wil je dat ook niet meer nemen :p
Antidepressiva zijn normaal veilig, en eventuele bijwerkingen kunnen opgelost worden door te veranderen van medicijn.

Neemt een antidepressivum niet alleen de symptomen weg, of uiteindelijk ook de oorzaak doordat je anders in het leven gaat staan? Anders zou ik er ook niet aan beginnen.
Klopt, maar het is net omdat de symptomen verminderen, dat het mogelijk wordt te werken aan je echte probleem. het is zoals een pijnstiller nemen bij hoofdpijn.

Juist, je mag dat spul ook niet tot in de eeuwigheid nemen. Uitgaan, sociaal zijn, oog contact, glimlach en trainen gaat er een stuk makkelijker door. En dan kun je dat spul gaan afbouwen.
Ik weet niet hoe het met zijn medicatie zit, maar er zijn mensen die heel hun leven antidepressiva nemen, zonder probleem. Als de oorzaak van het probleem niet kan aangepakt worden om één of andere reden, dan heb je weinig keuze.

psychiater zei tegen mij dat het niet verslavend was,wat ik wel beetje raar vond. Hij zei, dit middel is niet als valium en je zult er niet verslaafd aan raken. Ik vond dat wel vaag.
Het is inderdaad niet verslavend, er treedt enkel gewenning op. In het begin kan het milde klachten veroorzaken (hoofdpijn, misselijkheid,...), maar dat duurt niet lang. Hetzelfde als je stopt, dan treedt er ontwenning op. Dit is echter niet hetzelfde als bij een verslaving. Je gaat niet verlangen naar je pilletjes.

Ik neem zelf al jaren medicatie tegen een angststoornis, wat eigenlijk een antidepressivum is in hoge dosis. Geen problemen mee. In de toekomst kan er misschien afgebouwd worden, maar dat is iets wat je op lange termijn bekijkt.

Heb je je psycholoog en/of psychiater ook verteld over je sportschool plannen en bijkomende problemen?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.971
Heb je je psycholoog en/of psychiater ook verteld over je sportschool plannen en bijkomende problemen?

ja. ik heb hem echt alles verteld vandaag. ben best wel opgelucht qua dat.

Over de sportschool zei hij dat ik het even aan de kant moet zetten, maar ik denk dat dat geen optie is voor mij.

ja. ik heb hem echt alles verteld vandaag. ben best wel opgelucht qua dat.

Over de sportschool zei hij dat ik het even aan de kant moet zetten, maar ik denk dat dat geen optie is voor mij.
Heel goed ;)

Je bent er nu al zo lang tegenop aan het hikken dat je echt moet doorzetten.

Nooit de bijsluiter lezen van een medicijn, en vooral de bijwerkingen niet. Als je de bijwerkingen van een aspirine eens leest, wil je dat ook niet meer nemen :p
Antidepressiva zijn normaal veilig, en eventuele bijwerkingen kunnen opgelost worden door te veranderen van medicijn.

Klopt, maar het is net omdat de symptomen verminderen, dat het mogelijk wordt te werken aan je echte probleem. het is zoals een pijnstiller nemen bij hoofdpijn.

Ik weet niet hoe het met zijn medicatie zit, maar er zijn mensen die heel hun leven antidepressiva nemen, zonder probleem. Als de oorzaak van het probleem niet kan aangepakt worden om één of andere reden, dan heb je weinig keuze.

Het is inderdaad niet verslavend, er treedt enkel gewenning op. In het begin kan het milde klachten veroorzaken (hoofdpijn, misselijkheid,...), maar dat duurt niet lang. Hetzelfde als je stopt, dan treedt er ontwenning op. Dit is echter niet hetzelfde als bij een verslaving. Je gaat niet verlangen naar je pilletjes.

Ik neem zelf al jaren medicatie tegen een angststoornis, wat eigenlijk een antidepressivum is in hoge dosis. Geen problemen mee. In de toekomst kan er misschien afgebouwd worden, maar dat is iets wat je op lange termijn bekijkt.

Hmm ik heb de laatste 2-3jaar iets te veel uitzendingen en artikelen gelezen over de nadelen van antidepressiva. Dit is er eentje van 2 jaar geleden zembla Het gaat niet overigens niet over angststoornissen, wel wordt gezegd dat antidepressiva helpen bij ernstige depressies.
Misschien is die uitzending wat doemdenken, maar zeggen dat je beter geen bijsluiter moet lezen vind ik nogal dom, ook al bedoel je het niet letterlijk neem ik aan. En iedereen met een goed verstand zal er vraagtekens bij zetten om je hele leven aan de medicijnen te zitten. Wonderpillen bestaan niet.

Uiteraard geldt voor mijn reactie: No Offence! :P

Wiet was zogenaamd ook niet verslavend, inmiddels weten we wel beter...

Laatst bewerkt:
Uhm, ik weet dat Valium geen anti depressiva is en daarom dat ik zei dat ik het kreeg voor meerdere redenen.

Dat de psychiater zegt dat het niet verslavend is vind ik erg vreemd.
Het valt volgens mij zeker onder de verslavende middelen want vaak is het afbouwen erg moeilijk.
Misschien dat de stoffen niet als verslavend worden gezien maar eerder de state of mind is zeker verslavend :)

@Rorschach: dat mensen hun hele leven anti depressiva nemen zonder problemen is een fabeltje, het spijt me zeer.
Ken zat mensen die jarenlang aan die medicatie hebben gezeten en ontieglijk veel moeite hadden om ervan af te komen.
Kan zo een jaar of langer duren dus om nou te zeggen dat het zonder problemen heel lang gebruikt kan worden vind ik een onzinnige opmerking van je :)

@Newme: Ik zou ook inderdaad de sportschool niet aan de kant zetten.
Vooral omdat wanneer je gewoon kan gaan zonder problemen het meer goed zal doen dan kwaad.
Daarnaast is het iets wat je graag wilt en een tijd al mee bezig bent om voor elkaar te krijgen.

Ik gaf Valium als voorbeeld, ik kreeg het niet vanwege angst maar tijdens mijn opname voor verslaving, depressies, agressie en persoonlijkheidsstroornissen.
Voor de verslaving hielp het, depressie wat minder en de stoornissen moet ik mee leren leven.
Over de agressie maar niks zeggen want daarvoor hielp niks :P

Beste medicatie, middel die hebt en waar je het meest aan hebt, ben jijzelf :)
Het kan je helpen en zoals je zelf zegt, je verwacht geen wonderen en dat is al goed.
Maar toch hoop ik dat je voor eind januari een stap vooruit hebt gezet waardoor je medicatie kan uitstellen en als laatste redmiddel kan zien.

Hmm ik heb de laatste 2-3jaar iets te veel uitzendingen en artikelen gelezen over de nadelen van antidepressiva. Dit is er eentje van 2 jaar geleden zembla Het gaat niet overigens niet over angststoornissen, wel wordt gezegd dat antidepressiva helpen bij ernstige depressies.
Misschien is die uitzending wat doemdenken, maar zeggen dat je beter geen bijsluiter moet lezen vind ik nogal dom, ook al bedoel je het niet letterlijk neem ik aan. En iedereen met een goed verstand zal er vraagtekens bij zetten om je hele leven aan de medicijnen te zitten. Wonderpillen bestaan niet.

Uiteraard geldt voor mijn reactie: No Offence! :P
Uiteraard heeft geen medicatie de voorkeur op wel medicatie nemen, zeker als het over je hele leven gaat. Maar het is een kwestie van voor en nadelen tegen elkaar opwegen. Als je de medicatie nodig hebt, dan heb je hem nodig. Een heel leven medicatie nemen is beter dan een heel leven depressief of angstig. Natuurlijk is het de bedoeling dat je de oorzaak van je problemen aanpakt, en niet alleen de pijn wegneemt, maar dit is in praktijk niet altijd vanzelfsprekend. Wat ik voornamelijk wilde zeggen is dat antidepressiva medicijnen zijn die altijd op lange termijn gebruikt worden, en dat je er niet moet mee inzitten om dit jaren lang te gebruiken, als het helpt. Uiteraard alles in samenspraak met de psychiater, en constant samen de dingen opnieuw evalueren. Zo heb ik al eens geprobeerd af te bouwen, maar dit leverde in een bepaalde stressvolle periode toch weer problemen op. Dan moet je even een stap terugnemen en de medicatie weer opvoeren. Binnenkort zal er weer afgebouwd worden.

De grote boodschap die ik hier probeer duidelijk te maken is dat je op lange termijn moet denken met dit soort dingen. Medicatie uitproberen is iets dat minstens enkele maanden duurt, mogelijk nog meer om de goeie dosis te vinden. Intussen nog jaren therapie om het probleem aan te pakken, en het voorzichtig afbouwen kan ook maanden tot jaren duren. Dat is normaal voor dit soort medicatie, en niet zorgwekkend.

Ik bedoelde trouwens wel letterlijk dat je de bijsluiter niet moet lezen. Je moet weten wanneer je het moet nemen, en wat eventuele neveneffecten kunnen zijn, maar dit zijn normaal dingen die je van je dokter hoort. De bijsluiter bevat ontzettend veel informatie, en elk mogelijk neveneffect, hoe klein ook, wordt vermeld. Dat is niet altijd bevorderlijk voor de toestand van iemand met een psychologisch probleem.

Dat de psychiater zegt dat het niet verslavend is vind ik erg vreemd.
Het valt volgens mij zeker onder de verslavende middelen want vaak is het afbouwen erg moeilijk.
Dit is echt nieuw voor mij. Voor zover ik wist behoren antidepressiva juist niet tot verlavende middelen. Enige bron daar van?

Misschien dat de stoffen niet als verslavend worden gezien maar eerder de state of mind is zeker verslavend :)
Dat is dan weer goed mogelijk. Maar er zijn 2 manieren om het te bekijken. Is het afbouwen moeilijk omdat je verslaafd bent aan het goede gevoel, of is het afbouwen moeilijk omdat je het eigenlijk nog nodig hebt.

Want eerlijk gezegd, zo fantastisch is het voor mij nu ook weer niet. De angst is wat minder, meer niet. Stoppen zou moeilijk zijn omdat de angst dan terugkomt. Maar dat is geen verslaving.

@Rorschach: dat mensen hun hele leven anti depressiva nemen zonder problemen is een fabeltje, het spijt me zeer.
Weer nieuw voor mij. Dan heeft mijn psychiater mij wat wijsgemaakt. Nochtans hoor ik zelf ook over mensen die al 10-20 jaar aan hun antidepressivum zitten. Weliswaar meestal met milde neveneffecten, die dan meestal moeilijk te verifiëren zijn, maar beter dan het alternatief.

Ken zat mensen die jarenlang aan die medicatie hebben gezeten en ontieglijk veel moeite hadden om ervan af te komen.
Kan zo een jaar of langer duren dus om nou te zeggen dat het zonder problemen heel lang gebruikt kan worden vind ik een onzinnige opmerking van je :)
En wat waren de problemen die deze mensen hadden bij het ontwennen?
Een jaar afbouwen lijkt me wel correct. Sowiso is een antidepressivum niet iets dat je maar enkele maanden neemt, dus een jaar om af te bouwen is nog niet zo veel.

@Rorschach86
aah ik had je nickname nog niet opgemerkt, nu begrijp ik het een en ander ;)
Met je laatste post ben ik het met alles eens. Sterker nog ik heb hier ooit al eens eerder aangehaald dat AD inderdaad voor langere termijn zijn en een paar reacties terug zei ik al dat het pas na 3 maanden volledig kan werken mits het gebruikte middel aanslaat.
Met je laatste alinea doel je op het vertrouwen dat een voorschrijvend arts moet hebben in het medicijn, angst zaaien met bijwerkingen werkt idd niet bevorderlijk voor een patient (ondanks dat we dat hier wel aan het doen zijn :p)

Succes met het afbouwen van je medicatie, schijnt moeilijk te zijn :P
Goed genoeg topic vervuiling het lijkt wel een farmaceutisch forum hier.

Zie dat je alweer wat gepost had, kijk echt even deze uitzending en naar het bijschrift.

http://zembla.vara.nl/Voorpagina.1975.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=7183&tx_ttnews[backPid]=1974&cHash=27a7aa4e7c

Laatst bewerkt:
Ik vind het toch best zorgwekkend als je maanden tot jaren moet afbouwen van een bepaalde medicatie ?
Snap niet dat je er zo licht over denkt ???
Probleem met dit soort medicatie is, is dat als het werkt je erop gaat bouwen en afhankelijk word ervan.
Oftewel de verslaving komt opzetten, dan zeg je ook nog dat als je tijdens opbouwen een k*tsituatie tegen komt weer meer medicatie neemt.

Lees eens wat je zelf zegt en beweer nu nog eens dat het geen verslavende middelen zijn :)
Het willen afbouwen maar kan niet vanwege stressvolle situatie dus meer medicatie en erna willen afbouwen.
Wat als er weer een situatie komt, bouw je dan weer op ?
Blijf je dan de rest van de tijd een cirkeltje rondlopen van afbouwen, k*tsituatie/opbouwen en afbouwen ?

pagina 100 :D:D:D

Terug
Naar boven