Sterkste man van de kempen 2017
Dit jaar weer naar Herentals voor misschien wel de mooiste wedstrijd van het jaar. De mooie locatie, het altijd mooie publiek en het feit dat de wedstrijd wordt georganiseerd door SMTK (het team waarbij ik train) maakt het altijd een fijne wedstrijd voor mij. Daarnaast staat de wedstrijd altijd garant voor een sterk deelnemersveld en zware onderdelen, dus mooi! Voor dit soort wedstrijden kom ik graag voor heel even uit het -105 circuit om een wedstrijdje met de "big boys" te maken!
event 1) loading race: de bedoeling was 4 zakken 12.5m te verplaatsen en op een platform te leggen. De 1e 2 zakken wogen 100kg, de laatste 2 110kg. Op zich geen slecht onderdeel voor mij maar het regende behoorlijk en ik heb altijd veel zenuwen voor het 1e onderdeel. Hierdoor ook betrekkelijk rustig aan gedaan en 3/4 zakken geladen. Geen topklassering maar ook weinig schade omdat veel mensen strandde bij de 4e zak. Met meer risico had ik wellicht een echt goede score kunnen halen maar voor hetzelfde geld had ik mezelf bij de 1e 2 opgeblazen of was ik uitgegleden!
event 2) 1 arm db press medley: er lagen dumbells klaar van 50-60-70-80 en 90kg. Een heel goed event voor mij, hierbij heb ik al vaker "grote jongens" mee verslagen en dat lukte dit keer weer. Ik deed de 50, 60 en 70kg dumbell in een prima tempo! De 80 lukte net niet maar toch een mooie 4e plaats, boven o.a. een finalist op de finale van Nederland en een oud sterkste man van Belgie op dit event!
event 3) conanswheel: van alle onderdelen in strongman zijn er weinig die ik zo weinig heb gedaan als de conanswheel. Slechts 1x en dit was jaaaren geleden. Het was dus afwachten. Het voelde niet eens zo heel zwaar (gewicht was rond de 400kg, gevoelsgewicht +-200 a 220kg). Ik liep ietsje minder dan een volle ronde, hetgeen me achterin de middemoot plaatste op dit event.
event 4) deadlift: bekend probleem, veel rugissues. Toch had ik vandaag iets meer vertrouwen, totdat bij mijn 1e poging op 220kg mn rechterkant bovenrug helemaal verrekt voelde. Gelukkig kreeg ik daarna even rust en ondanks dat ik er aarzelend naartoe ging, lukte de 240kg erg makkelijk. 260 was de volgende, ook deze ging vrij soepel! Helaas moest ik vrij snel weer aantreden voor de 270. Deze kreeg ik net niet langs de knieën. Helaas, maar er lijkt eindelijk weer betering op komst en op zich een prima klassering op dit event (6e gedeeld meen ik).
event 5) farmers walk: vroeger een heel slecht event maar voor de kwalificatie -105 heb ik veel op grip getraind. Helaas de laatste weken minder en dat merkte ik wel helaas. Bij lange na niet zo slecht als het vroeger was, ik liep 20m, maakte de draai en moest hem 2m verder neerleggen. Helaas net niet wat ik op de training haalde en dat deed veel pijn in het klassement, gezien 6 a 7 man tussen de 20 en 30m strandde, waarvan ik als laatste eindigde. Dit koste mij ook mijn 6e plaats (die ik graag had gehad, top 5 was duidelijk, was graag best of the rest geweest) maar alle props naar Tjörven.
event 6) stones: wsm style, 90kg-110kg-130kg-150kg-170kg van hoog naar laag maar de 1e 3 stenen op een afstandje neergelegd. Deze opzet samen met de (alom beruchte) zware stones van SMTK maakte dit een grote opgave voor velen. Ik had weinig belang meer bij het klassement dus kon er vol voor gaan. De 90 en 110kg lukte vrij eenvoudig. Tot dan toe had niemand de 130kg gered, dus ik wilde het voor mezelf, het publiek en pap/Iza graag doen. Ik kwam tot aan het platform, kwam omhoog, hij lag op de rand en... hij rolde terug! Daarna nog eens opgetild maar tijd was op, balen! Prima score overigens (ik denk weer 6e), maar zoooo close bij wat voor mij toch een mooie afsluiting was geweest. 130 is geen bizar gewicht, allerminst, maar op einde van wedstrijd en met deze set up toch een prestatie. Ik heb zat mannen die 140 a 150kg stones liften zien strugglen op deze set en het feit dat niemand de 170kg redde zegt ook genoeg!
Overall: 7e van de 13. Een (geblesseerde) Fransman, mijn maat Tom, 3 sterke Belgen en de oud nr. 3 van Zwitserland achter me kunnen houden. Net achter Tjörven geindigd als best of the rest, de top 5 en dan vooral de top 3 stond op eenzame hoogte. Niet als slap excuus maar dat weet je ook wel vooraf dat het lastig wordt te concurreren met mannen van 130+kg. Soms kan het wel maar deze jongens waren echt top vandaag!
Voor mezelf heb ik echter wel een beslissing gemaakt: ik ga (op finale -105 na) GEEN wedstrijden meer doen op 80 a 90%. Ik herken een terugkerend patroon in mn wedstrijden: 6jes halen. Ik krijg mezelf steeds NET op tijd "heel" om fatsoenlijk mee te kunnen doen. Ik krijg veel positieve reacties en dat vind ik ook mooi. Toch wil ik niet op mijn 26e al naar wedstrijden toe leven als een veteraan van 41. Ik ben nog niet klaar met de sport maar wedstrijden om het wedstrijden draaien ben ik klaar mee. Ik ga samen met
Fysiotherapie Parkheide werken om weer op 100% te komen en daarover heen te gaan. Los van het -105 verhaaltje wil ik gewoon weer vechten om nieuwe prs in plaats van vechten voor getallen die ik in 2014 ook al neerzette. Ik ga dus de komende tijd lekker trainen en herstellen. Hopelijk levert dit een sterke Dominique op in Hoensbroek maar als ik door deze "nieuwe" aanpak niet fit ben over 3 weken zien jullie me in oktober weer.
Bedankt organisatie, bedankt mede deelnemers (en in het bijzonder
Johan Sanca Caenen en mn trainingspartner [Link niet meer beschikbaar] (jou tijd komt nog wel bro)) en vooral ook mn supporters [Link niet meer beschikbaar] en [Link niet meer beschikbaar]! Het was een mooie dag, top publiek ondanks het slechte weer en een topwedstrijd. Mijn 80% was genoeg om mijn bijdrage te leveren aan deze mooie dag, wacht maar tot jullie "full camp" snow zien!