XXL Nutrition

Onderhoudslog Marc 45+

Meer nieuws van marr! ^^

Saai schema voor de beginfase, maar zodra het zwaarder word is het weer een uitdaging. Ik ben benieuwd wat je ervan vind en wat het je gaat brengen.

• Topic Starter Topic Starter

v

---------- Toegevoegd om 09:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:16 ----------

Saai schema voor de beginfase, maar zodra het zwaarder word is het weer een uitdaging. Ik ben benieuwd wat je ervan vind en wat het je gaat brengen.

Vanaf vandaag ga ik loggen.
Heb er een squatrack bij gekocht ivm tijd / werk / vrouw, kinders / verplichtingen.
Zo is het (bij tijdsnood) wat makkelijker bol te werken.

Vandaag merkte ik bij het squatten (52,5 kg) de 5e set / 5e (laatste rep) dat ik ietwat te ver naar voren hing. Ik neem tot nu toe telkens maar een minuutje rust tussen mijn sets omdat ik niet meer nodig heb.
Het naar voren hangen zal denk ik een combi zijn van te weinig rust + een onderrug die nog niet sterk genoeg is. (Heb het voorgelegd)

Squat 5x5x52,5
Bench P 5x5x45
Barbell row 5x5x37,5

Dips en triceps extensions (one arm volgen later nog vandaag)
_________________________________________________________________________________________

Voeding gaat goed, ik eet +/- 300 Kcal boven behoefte nu.
De 1e 2 weken niets aangekomen, tailleomvang hetzelfde gebleven (81,5).
Ik verhoog nu sinds 2 dagen 200 kcals p/d ,voornamelijk koolhydraten.

Ik zit hoog genoeg in mijn vetten en proteïne
_________________________________________________________________________________________

Foto's volgen nog, ik moet nog even uitvissen hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.

naar voren hangen bij zakken of bij uitdrukken?

Je zou eens een verhoging onder je hielen kunnen proberen (bv twee schijven).

yess! vanaf nu dus een actieve log!
Nice dat je er een squatrack bij hebt nu. kan je iig squatten wanneer je wil en kan. :)

rust tussen zwaardere sets is belangrijk. Als het echt zwaar wordt dan neem ik al snel 2 minuten.
Je zou het eens meten filmen. Bedoel je met naar voren hangen dat je kont zeg maar eerst wat omhoog komt en dan je bovenlijf? (buttwink?)
Kan zijn dat je je core niet helemaal goed aanspant. Misschien helpt het als je heel bewust je core spant tijdens het omhoog komen. Dat helpt bij mij in ieder geval wel. En tijdens omhoog komen uitademen.

Voeding gaat goed zo te horen. Ben benieuwd naar de foto's. :)

Laat anders je coach eens meekijken. Ik zelf ben geen voorstander van iets onder mijn voeten, zeker niet als je al neigt naar voren te komen.

Je zou eens een verhoging onder je hielen kunnen proberen (bv twee schijven).

Waarom denk je dat dat zou kunnen helpen ?

---------- Toegevoegd om 21:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:35 ----------

yess! vanaf nu dus een actieve log! Nice dat je er een squatrack bij hebt nu. kan je iig squatten wanneer je wil en kan. :) rust tussen zwaardere sets is belangrijk. Als het echt zwaar wordt dan neem ik al snel 2 minuten. Je zou het eens meten filmen. Bedoel je met naar voren hangen dat je kont zeg maar eerst wat omhoog komt en dan je bovenlijf? (buttwink?) Kan zijn dat je je core niet helemaal goed aanspant. Misschien helpt het als je heel bewust je core spant tijdens het omhoog komen. Dat helpt bij mij in ieder geval wel. En tijdens omhoog komen uitademen. Voeding gaat goed zo te horen. Ben benieuwd naar de foto's. :)

Heej Marina, of een buttwink hier debet aan zou kunnen zijn weet ik niet.
Ik heb wel een lichte buttwink, die zit in mijn geval helemaal onderin.
Ik ga wel zo diep mogelijk. Filmen is misschien een idee.

Core aanspannen daar ben ik eerlijk gezegd nog niet zo bewust mee bezig.
Zal er eens op gaan letten.

---------- Toegevoegd om 21:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:41 ----------

Laat anders je coach eens meekijken. Ik zelf ben geen voorstander van iets onder mijn voeten, zeker niet als je al neigt naar voren te komen.

Daar dacht ik zelf ook aan bij Eleiko's advies, ik dacht dat ik dan mogelijk nog verder naar voren zou gaan komen. Mijn hamstrings zijn zeker niet te kort, dus daar hoef ik het iig niet voor te doen.

Ik heb idd mijn coach even een berichtje gestuurd.

Das un goeie vraag, tis echt puur bij het uitdrukken.

Goed vanuit je hakken drukken, borst omhoog gooien, je buikwand goed tegen je belt drukken.
Vooroverhangen tijdens uitdrukken is best vervelend, vooral als de gewichten omhoog gaan. Blijf je hierop focussen, dan zie je dat het al snel beter gaat. Misschien ook iets breder gaan staan.

.

Laatst bewerkt:
Een verhoging is een optie, waarom...

...niet vragen, maar proberen!

En imo moet je helemaal geen belt gebruiken, evenmin als straps. Functionele kracht is toch wat je wilt?

Een verhoging is een optie, waarom... ...niet vragen, maar proberen! En imo moet je helemaal geen belt gebruiken, evenmin als straps. Functionele kracht is toch wat je wilt?

Okay !! :p Ik ga het morgen proberen, baat het niet dan schaadt het niet. (zou geweldig zijn als het de oplossing is).
Kom er dus nog op terug.

Ja een belt is in mijn geval wel raadzaam. Ik heb een littekenbreuk (vanwege een niertransplantatie) in mijn onderbuik. Dus zodoende probeer ik de zaak wat strakker in te snoeren. (Veiligheid)

---------- Toegevoegd om 08:34 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:30 ----------

Goed vanuit je hakken drukken, borst omhoog gooien, je buikwand goed tegen je belt drukken. Vooroverhangen tijdens uitdrukken is best vervelend, vooral als de gewichten omhoog gaan. Blijf je hierop focussen, dan zie je dat het al snel beter gaat. Misschien ook iets breder gaan staan.

Dank voor je advies, belt = onderweg.
Voeten iets breder zal ik eens proberen. Borst omhoog let ik al wel op.

Thanx

Komt goed met de squats. Een goede techniek moet met stapjes aangeleerd worden, het is niet binnen 1 dag geleerd.

Een dun schijfje of plankje van ca 1 cm dik onder de hielen is meestal al zat.
Het zorgt er o.a. voor dat je meer rechtop blijft en minder de neiging hebt naar voren te kukelen.

Optie van Saiko werkt ook vaak prima, je voetstand veranderen naar iets wijder en tenen licht naar buiten laten wijzen.

Belt moet je pas gaan gebruiken als dat nodig is joh. Die heb je nu niet echt nodig, tenzij je wat last hebt van je rug dan wellicht af en toe riem om doen.

Komt goed met de squats. Een goede techniek moet met stapjes aangeleerd worden, het is niet binnen 1 dag geleerd.

Thanx Luuk

---------- Toegevoegd om 10:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:43 ----------

Een dun schijfje of plankje van ca 1 cm dik onder de hielen is meestal al zat. Het zorgt er o.a. voor dat je meer rechtop blijft en minder de neiging hebt naar voren te kukelen. Optie van Saiko werkt ook vaak prima, je voetstand veranderen naar iets wijder en tenen licht naar buiten laten wijzen. Belt moet je pas gaan gebruiken als dat nodig is joh. Die heb je nu niet echt nodig, tenzij je wat last hebt van je rug dan wellicht af en toe riem om doen.

Dank je Martin ik ga het proberen.

De littekenbreuk brengt met zich mee dat het transplantaat ietwat door mijn buikwand naar buiten puilt, dit vals normaal onder mijn broek = dus verder niet zichtbaar.

Met squatten komt er meer druk op te staan dus ik doe dit puur uit veiligheid. Zeg maar om de zaak wat compacter bij elkaar te houden.

Een verhoging is een optie, waarom... ...niet vragen, maar proberen! En imo moet je helemaal geen belt gebruiken, evenmin als straps. Functionele kracht is toch wat je wilt?

Alleen waar nodig is. Met belt/straps kan je zwaarder gaan, waarom jezelf beperken?

Alleen waar nodig is. Met belt/straps kan je zwaarder gaan, waarom jezelf beperken?

Ik ben van mening dat als blijkt dat je ergens tekort schiet, je moet zorgen dat dit verbetert met desnoods doelgerichte oefeningen.

Als je drie vingers mist of in jouw geval wellicht noodzakelijk dan is respectievelijk straps of een belt gebruiken okay, maar anders is het imo een no go.

Ik lees op het forum dat er bv bij een deadlift met 100 kg straps worden gebruikt :), maar goed ieder z'n meug.

Ik moet zeggen dat ik ook straps gebruik omdat mijn arm af en toe uitvalt. Nogal lullig om een barbell van 50 kg van redelijk hoog af te laten kletteren... :o
Maar als je kracht kan trainen zou ik daarvoor gaan.
Maar je moet sowieso doen wat voor jezelf het beste gaat en het prettigste voelt.

Bij een ok aan je buikwand, waardoor door een verhoogde druk kans is op een breuk, is, imo extra ondersteuning wel aangewezen, al was het maar vanwege een gedachte in je bolletje!

Terug
Naar boven