- Waardering
- 7.960
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 104kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
?Nou, niet iedereen is comfortabel met zijn huidig gewicht.Ik snap heel dat gedoe rond bulken en cutten en die "onzin" niet.
Ik weeg nu 89kg en ik blijf 89kg wegen omdat ik dat wil.
Als ik 90kg wil wegen dan eet ik iets meer maar da's niet nodig omdat ik lekker sterk aan het worden ben op mijn huidige lichaamsgewicht. Als dat stopt wordt het tijd om wat meer te gaan wegen.
En dan kijk je gewoon een beetje uit dat je dat doet met voeding die je niet al te vet maakt.
Waarom maakt iedereen daar toch altijd zo'n gedoe van? Ik snap het eerlijk waar totaal niet.
En nee, ik vind gewicht verliezen niet gemakkelijk. Ik moet ook mijn best doen. Maar na een tijdje weet je toch precies wat nodig is en schommel je toch niet meer. Dan blijf je lekker op het gewicht dat je wenst. Toch?
Beetje lastig nu met de onzekerheid over de kalender en wanneer ik -120 moet gaan wegen.Ook nog een vraag aan jullie, ben ik de enige die een gehele jaarplanning maak met streefgewicht + welk programma ik draai?
Dat weet ik wel.Nou, niet iedereen is comfortabel met zijn huidig gewicht.
Misschien zou je meer competitief zijn als je in de -83 zit en moet cutten daarvoor ipv de -93 eventueel vol kunnen maken naar 93 kg ipv wat je nu weegt.Dat weet ik wel.
Maar al dat cutten en bulken en weer cutten ... da's voor bodybuilders. Die kunnen moeilijk anders of ze moeten wel heel, heel erg veel geduld hebben.
Voor een powerlifter is dat helemaal niet nodig. Eens je op een wenselijk gewicht bent hoef je toch niet meer zo te gaan schommelen. En dat is wat ik hier toch regelmatig zie terugkomen.
En dan willen de meesten nog een gewicht dat naar mijn mening te laag ligt. (wat door al dat cutten en bulken en cutten en ... resulteert in een lichaamssamenstelling waar de persoon in kwestie niet erg blij mee is)
Voor hoeveel mensen geldt dit? Zeer weinig.Misschien zou je meer competitief zijn als je in de -83 zit en moet cutten daarvoor ipv de -93 eventueel vol kunnen maken naar 93 kg ipv wat je nu weegt.
Daarom is het ook een inschatting. Ik probeer iig per jaar twee wedstrijden te kiezen waar ik specifiek voor piek en de rest (beperkter) piek. Daarvoor heb ik dan een jaarplanning nodig, ook omdat Sheiko vanuit een jaar een maand bepaald.Een jaar planning lijkt me wat overdreven. Komen altijd zaken tussen toch? Ik bekijk het eerder per 3-4maand qua gewicht, trainingen per 6-8weken
Omdat als je geen calorieen plus hebt je geen spiermassa aanzet. Ik heb een half jaar geprobeerd op onderhoud te eten en ging qua kracht/massa echt 0,0 vooruit. Daarom plan ik blokken in waarin ik langzaam(300gr per week) aan lichaamsgewicht aankom om dan in bepaalde fase 0,5kg per week vet te cutten.Ik snap heel dat gedoe rond bulken en cutten en die "onzin" niet.
Ik weeg nu 89kg en ik blijf 89kg wegen omdat ik dat wil.
Als ik 90kg wil wegen dan eet ik iets meer maar da's niet nodig omdat ik lekker sterk aan het worden ben op mijn huidige lichaamsgewicht. Als dat stopt wordt het tijd om wat meer te gaan wegen.
En dan kijk je gewoon een beetje uit dat je dat doet met voeding die je niet al te vet maakt.
Waarom maakt iedereen daar toch altijd zo'n gedoe van? Ik snap het eerlijk waar totaal niet.
En nee, ik vind gewicht verliezen niet gemakkelijk. Ik moet ook mijn best doen. Maar na een tijdje weet je toch precies wat nodig is en schommel je toch niet meer. Dan blijf je lekker op het gewicht dat je wenst. Toch?
Voor mij is gewicht geen punt, of ik nu 83kg met sixpack ben of 94 met pens. Als ik er maar kracht voor terug krijg.Nou, niet iedereen is comfortabel met zijn huidig gewicht.
Jij doet dus het volledige 12 weken blok met 4 weken competitiepiek erin?Ik volg Sheiko trainingen voor gemiddeld 3 x 4 weken, dus bijna 3 maanden.
Gewicht plan ik een doel in of een aantal weken/maanden.
Nu bij bulk wil ik tot 72 kg gaan.
Cut doe ik bijvoorbeeld: 6 weken en welk gewicht daarbij hoort, that's it.
Ja touché, maar ik ga er gewoon vanuit dat fox geen kwalificatie wordt en de SBD cup mijn eerste piekmoment van 2018 wordt,Beetje lastig nu met de onzekerheid over de kalender en wanneer ik -120 moet gaan wegen.
Maar hoe zet je dan spiermassa aan? want ondanks dat je een bepaalde kracht kunt hebben moet er ook de spiermassa zitten om dat gewicht te duwen. Daarbij vindt Sheiko dat iemand van mijn lengte 100kg+ moet wegen. Ergens ben ik het wel met hem eens, want met mijn lengte kan ik in de 83kg klasse mijn frame niet goed vullen om maximale kracht te bewerkstelligen.Dat weet ik wel.
Maar al dat cutten en bulken en weer cutten ... da's voor bodybuilders. Die kunnen moeilijk anders of ze moeten wel heel, heel erg veel geduld hebben.
Voor een powerlifter is dat helemaal niet nodig. Eens je op een wenselijk gewicht bent hoef je toch niet meer zo te gaan schommelen. En dat is wat ik hier toch regelmatig zie terugkomen.
En dan willen de meesten nog een gewicht dat naar mijn mening te laag ligt. (wat door al dat cutten en bulken en cutten en ... resulteert in een lichaamssamenstelling waar de persoon in kwestie niet erg blij mee is)
Ik denk dat ik sws op de fox in de -93 meedoe, puur omdat het niet uitmaakt of ik in de 83 of 93 meedoe. Op de SBD wil ik dan wel weer 83kg wegen puur om te kijken welk resultaat ik haal om daarna weer naar de 93kg terug te gaan.Misschien zou je meer competitief zijn als je in de -83 zit en moet cutten daarvoor ipv de -93 eventueel vol kunnen maken naar 93 kg ipv wat je nu weegt.
Dat is dan ook de planning. Ik wil uiteindelijk naar de 93kg klasse of zelfs hoger, gezien mijn lengte. De 83kg is nu puur omdat dit ideaal was voor de SBD cup.Voor hoeveel mensen geldt dit? Zeer weinig.
Voor de meesten zal het in het midden of achteraan eindigen zijn, ongeacht de gewichtsklasse.
En dan nog.
Dan cut je tot rond 83kg en leef je daar het overgrote gedeelte van het jaar op en voor een wedstrijd probeer je tot in de -83kg te geraken. (een reden waarom ik een weigh-in een stom idee vind. 1 van de enkel dingen waarover ik het met Rippetoe eens ben: de weigh-out. Wegen na de wedstrijd.)
Je gaat in zo'n situatie niet het hele jaar rond de 90kg wegen om dat bij elke wedstrijd 7kg te moeten gaan afvallen en dan nadien weer moeite doen om ze weer bij te komen en dan de volgende wedstrijd ... En als je echt zoveel moeite moet doen om telkens weer naar die 83kg te zakken, moet je gewoon in de -93kg liften. Uiteindelijk zullen de prestaties dan ook beter worden.
Dat is nu net mijn punt.Omdat als je geen calorieen plus hebt je geen spiermassa aanzet. Ik heb een half jaar geprobeerd op onderhoud te eten en ging qua kracht/massa echt 0,0 vooruit. Daarom plan ik blokken in waarin ik langzaam(300gr per week) aan lichaamsgewicht aankom om dan in bepaalde fase 0,5kg per week vet te cutten.
Voor mij op zich ook niet.Voor mij is gewicht geen punt, of ik nu 83kg met sixpack ben of 94 met pens. Als ik er maar kracht voor terug krijg.

Dat ligt er aan. Als ik vind dat het welletjes is dan is het welletjes. Momenteel weeg ik 89kg. Ik wil op dit moment niet zwaarder worden om bovengenoemde reden. En ik wil graag eens wat wedstrijden in de -93kg gaan doen. En ik wil niet cutten voor een wedstrijd. Ik wil in top-vorm zijn als ik competitief ga liften.Maar hoe zet je dan spiermassa aan? want ondanks dat je een bepaalde kracht kunt hebben moet er ook de spiermassa zitten om dat gewicht te duwen. Daarbij vindt Sheiko dat iemand van mijn lengte 100kg+ moet wegen. Ergens ben ik het wel met hem eens, want met mijn lengte kan ik in de 83kg klasse mijn frame niet goed vullen om maximale kracht te bewerkstelligen.
Wel dat is uiteraard een keuze die je kan maken en is nu misschien wel de uitgelezen kans om het te doen. Want eens je in de richting van de bovengrens van de -93kg gaat qua BW ga je meer negatieve effecten hebben van een stevige cut dan dat je er mee gaat winnen.Ik denk dat ik sws op de fox in de -93 meedoe, puur omdat het niet uitmaakt of ik in de 83 of 93 meedoe. Op de SBD wil ik dan wel weer 83kg wegen puur om te kijken welk resultaat ik haal om daarna weer naar de 93kg terug te gaan.
Dat is dan ook de planning. Ik wil uiteindelijk naar de 93kg klasse of zelfs hoger, gezien mijn lengte. De 83kg is nu puur omdat dit ideaal was voor de SBD cup.
Jij doet dus het volledige 12 weken blok met 4 weken competitiepiek erin?
Aah dus jij doet hetzelfde als ik. De reden dat ik het doe is puur omdat ik anders opeens 4kg in 2 weken moet verliezen om in een gewichtsklasse te passen. Wil dus voor een stukje duidelijkheid zorgen.

En ik ga die ook zeer waarschijnlijk doen, behalve als mijn gym zelf een mock meet houdt. Ging mij erom dat ik een wedstrijd draai tussen september 2017 en sept 2018 gewoon puur als ervaring en meetmoment.Fox gaat wel gewoon door trouwens. Mocht het zonder inbreng van de bond zijn ook goed. Gewoon een ouderwets gezellige en goed georganiseerde mockmeet.
Dat is nu net mijn punt.
Als je geen kracht meer wint terwijl je op onderhoud eet (en je trainingsroutine op punt staat) dan moet je waarschijnlijk zwaarder worden. Doe dat dan geleidelijk aan. 300g per week is nog redelijk snel.
Om dat later te denken dat je aan een sneller tempo vet kan verliezen, zonder het merendeel van je winst weer kwijt te geraken is volgens mij een foute veronderstelling.
Ik zou de zaak dan omdraaien. Kom trager bij en als je een overshoot hebt probeer het er nog trager weer af te halen. Niet sneller.
En als je erg traag massa wint is de kans dat de verhouding vet/nuttige massa (met een redelijk uitgewogen voeding) voordeliger uitvalt, groter.
Je maakt ook minder kans op een overshoot. Resultaat is dat je nadien niet meer moet gaat cutten, maar heel makkelijk weer op je nieuwe gewicht op onderhoud kan verder werken.
Dus geen bulken - cutten -bulken -cutten - ....
Maar onderhoud - beetje groeien - onderhoud
En dan zit er ook een hele lange tijd tussen die periodes.
Voor mij op zich ook niet.
Maar ik merk dat ik waarschijnlijk meer kracht/kg heb als ik ietsje lichter ben. Mijn slaapapneu speelt me dan namelijk minder parten. En een betere slaap verslaat een paar extra kg BW elke dag!
Dat ligt er aan. Als ik vind dat het welletjes is dan is het welletjes. Momenteel weeg ik 89kg. Ik wil op dit moment niet zwaarder worden om bovengenoemde reden. En ik wil graag eens wat wedstrijden in de -93kg gaan doen. En ik wil niet cutten voor een wedstrijd. Ik wil in top-vorm zijn als ik competitief ga liften.
Daarbij hoef je niet altijd massa te winnen als je sterker wil worden. Uiteraard kan je niet oneindig sterker worden als je op onderhoud eet. Als je een plafond hebt bereikt moet je een keuze maken.
Wil ik sterker worden dan moet ik zwaarder worden. (ik persoonlijk zou dat dan altijd op de zeer trage manier doen) En anders moet ik tevreden zijn met mijn huidige kracht. Of ergens anders een manier vinden (die waarschijnlijk voor zeer minimale gains zal zorgen). Ik ga uit van een natty lifter.
Met jouw lengte zou ik persoonlijk in de -105kg gaan liften (of zwaarder als je daar zin in hebt). Maar die massa hoeft er toch niet in 1 jaar aan te komen. Begin met 83kg. Put je kracht uit op dat gewicht en ga heel traag naar de 104,9kg. Als je dat heel traag doet blijven de gains komen en is het uitermate makkelijk om later weer op onderhoud over te stappen. (je moet nauwelijks iets aanpassen: beetje kh vervangen door eiwitten kan al genoeg zijn) En cutten is niet echt meer nodig. Of heel minimaal als je per ongeluk 105,3kg weegt vlak voor een wedstrijd.
Wel dat is uiteraard een keuze die je kan maken en is nu misschien wel de uitgelezen kans om het te doen. Want eens je in de richting van de bovengrens van de -93kg gaat qua BW ga je meer negatieve effecten hebben van een stevige cut dan dat je er mee gaat winnen.
Dit is mijn mening. Volgens mij is die manier logischer en efficiënter dan steeds "snel" toenemen in massa om er dan de ongewilde overshoot in vetmasa weer af te krijgen (en weer een hoop spiermassa erbij in te leveren). Veel minder jojo in je BW werkt op de lange termijn gewoon beter lijkt me.

Hmm ik wil de volledige 32 nog even bewaren voor de sbd Cup en drc. Met het oog op maximaal 2x per jaar pieken, omdat het vooral op de DRC telt.Klopt
Als ik dan geen echte wedstrijd/meet doe dan piek ik gewoon voor mezelf die laatste week van #32.
Ik heb tot nu toe geen moeite gehad om in de -72 klasse te blijven. Dus nooit echt over nagedacht.
Moet zeggen dat ik ook maar 2 wedstrijden en 1 meet heb gedaan tot nu toe, dus nog niet écht ervaren in het draaien van wedstrijden.

Hmm ik wil de volledige 32 nog even bewaren voor de sbd Cup en drc. Met het oog op maximaal 2x per jaar pieken, omdat het vooral op de DRC telt.
Maar mss piek ik Fox ook puur om te kijken of het goed voor mij werkt. Ga ik nog even goed over nadenken.
Dan heb je in ieder geval meer wedstrijden gedraaid dan ik![]()

Autocorrect maakte van comp, computerComputer cycle
Ik heb de eerste keer dat ik Sheiko draaide wel zelf opgehoogd terwijl ik nog bezig was met de 12-weken blokken.
Volgens mij heb ik bij de bench (of squat, can't remember) overal 2,5 bij gedaan toen. Dit omdat het anders niet als werken voelde.
Maar wordt wel afgeraden om tussendoor te veranderen.
Je het zelf het beste inschatten of het echt nodig is natuurlijk.
Zal hem wel één keer draaien om er wat ervaring mee op te doen, om te kijken of het op die manier voor jou werkt.
Daar lijkt Fox me dan uitermate geschikt voor ja![]()

Ik ga hem gewoon nog zo draaien om blessures te voorkomen.Gewoon RIR of RPE achtig systeem toepassen op je schema. Niet het aantal reps en sets veranderen maar wel eventueel het gewicht mocht daar die dag meer of minder inzitten. Denk dat je wel redelijk daarmee kan omgaan met hoe je overkomt.