- Waardering
- 7.244
- Lengte
- 1m80
- Massa
- 96kg
Ik ben het met Rik eens dat een te hoog volume en/of een hoge intensiteit meestal in eerste instantie ten grondslag ligt aan pijntjes en blessures. Vorm is belangrijk (ik was veel pijntjes kwijt zodra ik beter ging hip hingen bij mijn deadlifts), dus het is wel een factor die mee kan spelen.Goede discussie in deze. Waarheid ligt in het midden. Hele slechte techniek maar ook goede kan de blessure gevoeligheid verhogen of iig de kans erop substantieel vergroten over de langere termijn. In mijn geval is het volume in combinatie met 40kg op je Squat gooien in 6 maanden wat het begin van knieën problemen gaf en daarna nog wat foute keuzes en de laatste 3 wedstrijden flink gepusht. Nu was ook de periode die ik voor ogen had om het te fixen maar het gaat me natuurlijk weer niet snel genoeg. Ik had de hoop een quick fix te vinden maar moet het volume voor langere tijd onder controle houden en de pijn tot max 4 laten oplopen.
Vermoeidheid en stress door een te hoog volume of intensiteit kan er uiteindelijk voor zorgen dat om dit te compenseren je vorm dermate afwijkt van je normale vorm dat dit problemen gaat geven. Er is dus niet zozeer sprake van een slechte vorm, maar van form breakdown.
En ja, "goede" vorm is soms inderdaad moeilijk te bepalen, omdat er zeker in deze sectie vaak puur gelift wordt voor performance op een lift in een bepaalde tak van sport (PL/SM/WL), met hun eigen set met regels. Welke vorm je gebruikt wordt dus eerder bepaald door het beoogde doel: wil je de wedstrijdlifts zoveel mogelijk benaderen of wil je een specifieke spiergroep (of weak point) trainen? Binnen een bepaalde marge kan er dus best veel verschil in vorm zijn, afhankelijk van het doel van de oefening, je bekwaamheid erin en lichaamsverhoudingen.