MuscleMeat

Reactive Training Systems

Goede discussie in deze. Waarheid ligt in het midden. Hele slechte techniek maar ook goede kan de blessure gevoeligheid verhogen of iig de kans erop substantieel vergroten over de langere termijn. In mijn geval is het volume in combinatie met 40kg op je Squat gooien in 6 maanden wat het begin van knieën problemen gaf en daarna nog wat foute keuzes en de laatste 3 wedstrijden flink gepusht. Nu was ook de periode die ik voor ogen had om het te fixen maar het gaat me natuurlijk weer niet snel genoeg. Ik had de hoop een quick fix te vinden maar moet het volume voor langere tijd onder controle houden en de pijn tot max 4 laten oplopen.
Ik ben het met Rik eens dat een te hoog volume en/of een hoge intensiteit meestal in eerste instantie ten grondslag ligt aan pijntjes en blessures. Vorm is belangrijk (ik was veel pijntjes kwijt zodra ik beter ging hip hingen bij mijn deadlifts), dus het is wel een factor die mee kan spelen.

Vermoeidheid en stress door een te hoog volume of intensiteit kan er uiteindelijk voor zorgen dat om dit te compenseren je vorm dermate afwijkt van je normale vorm dat dit problemen gaat geven. Er is dus niet zozeer sprake van een slechte vorm, maar van form breakdown.

En ja, "goede" vorm is soms inderdaad moeilijk te bepalen, omdat er zeker in deze sectie vaak puur gelift wordt voor performance op een lift in een bepaalde tak van sport (PL/SM/WL), met hun eigen set met regels. Welke vorm je gebruikt wordt dus eerder bepaald door het beoogde doel: wil je de wedstrijdlifts zoveel mogelijk benaderen of wil je een specifieke spiergroep (of weak point) trainen? Binnen een bepaalde marge kan er dus best veel verschil in vorm zijn, afhankelijk van het doel van de oefening, je bekwaamheid erin en lichaamsverhoudingen.

Haha ja, ik merk dat dat nog moeilijk is, maar gisteren heb ik in ieder geval nog niet te hard gepusht en op donderdag doe ik ipv front squats split squats omdat dit minder belastend is, maar ik wel wat bloed door de spier pomp.

Plan van aanpak is nu elke week +5kg erop te gooien bij de squat en dl en dan zal het allemaal wel goed gaan.

Doe je goed. Is moeilijk maar is het wel waard uiteindelijk, liever iedere week kleine progressie 2,5/5kg en door kunnen blijven gaan dan te snel en weer terug moeten zakken.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.963
Ik ben het met Rik eens dat een te hoog volume en/of een hoge intensiteit meestal in eerste instantie ten grondslag ligt aan pijntjes en blessures. Vorm is belangrijk (ik was veel pijntjes kwijt zodra ik beter ging hip hingen bij mijn deadlifts), dus het is wel een factor die mee kan spelen.

Vermoeidheid en stress door een te hoog volume of intensiteit kan er uiteindelijk voor zorgen dat om dit te compenseren je vorm dermate afwijkt van je normale vorm dat dit problemen gaat geven. Er is dus niet zozeer sprake van een slechte vorm, maar van form breakdown.

En ja, "goede" vorm is soms inderdaad moeilijk te bepalen, omdat er zeker in deze sectie vaak puur gelift wordt voor performance op een lift in een bepaalde tak van sport (PL/SM/WL), met hun eigen set met regels. Welke vorm je gebruikt wordt dus eerder bepaald door het beoogde doel: wil je de wedstrijdlifts zoveel mogelijk benaderen of wil je een specifieke spiergroep (of weak point) trainen? Binnen een bepaalde marge kan er dus best veel verschil in vorm zijn, afhankelijk van het doel van de oefening, je bekwaamheid erin en lichaamsverhoudingen.
Zeker bij deze blessure is het een overbelasting van de pezen. Ik dacht eerst dat het een blessure was, maar toen bleek ik in beide knieën hetzelfde te hebben. De dokter heeft toen ook bevestigd dat het een overbelasting is/was en dat rust en aanpassingen vereist waren. Maar los daarvan heb ik wel de neiging de barbell bij mijn linkerkant naar onder en achteren te laten gaan. Tot op heden nog geen oplossing voor gevonden behalve voor de spiegel squaten, maar dat werkte totaal niet. Nu wil ik vooral daardoor eens iemand met wat meer kennis er naar laten kijken, mogelijk komt dit probleem voort door iets wat ik over het hoofd zie. Het is in ieder geval niet slim om met 210kg een kant meer te belasten en zeker niet voor langere tijd, dat gaat de blessuregevoeligheid niet lager maken, maar het hoeft zeker niet de enige oorzaak te zijn.

Soms wordt er inderdaad wat te autistisch gedaan over perfect form, en vooral intermediate/beginners hameren hier constant op, waar de experts een bepaald marge zien. Perfect form is goed, maar een true 100% gaat nooit met perfect form zijn, maar dat betekent niet dat je 60% lifts niet nagenoeg perfect moeten zijn. Vaak zie je daar de fout, warming ups die zonder focus gedaan worden en dan raken mensen geblesseerd. Enfin een blessure is iets complex en vaak niet afhankelijk van een factor, maar meerdere factoren die er samen voor zorgen dat er pijn ontstaat, al dan niet voor langere tijd.
Doe je goed. Is moeilijk maar is het wel waard uiteindelijk, liever iedere week kleine progressie 2,5/5kg en door kunnen blijven gaan dan te snel en weer terug moeten zakken.
Is het zeker waard, ik heb hetzelfde gedaan na de SBD door pas een 4 weken voor de north side echt te pushen, maar dat had natuurlijk zijn weerslag en deze fasé (met blessure) was een beetje ingecalculeerd, omdat de SBD mijn eerste echte wedstrijd weer is.

• #1.964
RTS week 7 Day 2
Deadlifts
3x160kg @6
3x170kg @7
3x180kg @8
3x170kg @8

Niet zwaar maar ging pijnvrij.

Close grip bench press
9x52,5kg @6
9x57,5kg @7
4x9x65kg @8

Pinkje tegen de ring aan dus vrij close. Voelde lekker en achteraf wel lekker pompje.

Lunges
6x9xbw

Lichtjes de knieën belasten misschien de volgende keer met wat dumbbells. Geheel pijnvrij dus dat is mooi. Al voel ik nu wel wat spierpijn in mijn knieën. Benieuwd hoe ze morgen voelen.

Gaat goed hier met die knietjes. :)

• #1.966
Gaat goed hier met die knietjes. :)
Slow and steady! Vanmorgen voelde ik wel dat mijn knieën iets hebben gedaan, maar geen pijn zoals het afgelopen half jaar. Ik kan gewoon pijnvrij in een auto zitten en dat is toch iets wat ik gemist heb:roflol:

Nog even over barbell medicine consultant gehad met een trainingsmaat en vriendin en die zeiden beide dat ik gewoon 9 fysio per jaar vergoed krijg, dus even goed nagekeken en blijkt dat ze gelijk hebben. Nu heb ik maandag dus vrij en heb ik een fysio gevonden die hopelijk voldoet aan mijn eisen, maar aangezien die geen 180 euro kost geniet dat toch de voorkeur. Komt vooral omdat de pijn al weken echt minimaal is.

Slow and steady! Vanmorgen voelde ik wel dat mijn knieën iets hebben gedaan, maar geen pijn zoals het afgelopen half jaar. Ik kan gewoon pijnvrij in een auto zitten en dat is toch iets wat ik gemist heb:roflol:

Nog even over barbell medicine consultant gehad met een trainingsmaat en vriendin en die zeiden beide dat ik gewoon 9 fysio per jaar vergoed krijg, dus even goed nagekeken en blijkt dat ze gelijk hebben. Nu heb ik maandag dus vrij en heb ik een fysio gevonden die hopelijk voldoet aan mijn eisen, maar aangezien die geen 180 euro kost geniet dat toch de voorkeur. Komt vooral omdat de pijn al weken echt minimaal is.
Lijkt me geen slecht plan.
Als je echt weer binnen de kortste keren veel last krijgt dan is een BBM consult misschien wel een goed idee. Maar als het nu al gestaag beter gaat is dat een beetje zonde van het geld. Ze gaan je waarschijnlijk gewoon zeggen dat je door moet doen zoals je bezig bent, omdat je uit jezelf al zulke goeie progressie maakt.

• #1.968
Lijkt me geen slecht plan.
Als je echt weer binnen de kortste keren veel last krijgt dan is een BBM consult misschien wel een goed idee. Maar als het nu al gestaag beter gaat is dat een beetje zonde van het geld. Ze gaan je waarschijnlijk gewoon zeggen dat je door moet doen zoals je bezig bent, omdat je uit jezelf al zulke goeie progressie maakt.
Ja daar ben ik dus ook bang voor en dan is 180 euro veel. Heb wel de sportfysio gebeld maar moet eerst een doorverwijzing krijgen van mijn huisarts... Dat wordt nog wat.

Gewicht 89,9kg
RTS Week 7 GPP
10min Pull ups
10 min ab wheels
10 min mobility
Hammer curls
10x18kg
6x20kg
6x22kg

En nog wat gespot bij onze sub junior -93-- lifter die ik op het aankomend sub junioren nk gaan coachen. Helaas geen pr gesquat van 172,5kg,maar gisteren wel 105kg bench en 175kg deadlift. Zit dus nog genoeg progressie in.

• #1.969
Gewicht 89,5kg zoals nu al 3 weken op rij, nu dit weekend niet verneuken door veel te vreten.

RTS Week 7 Day 3
535 tempo Squats
5x3x120kg

Voelde goed en pijn is nog niet boven de 2 geweest. Ik sta er echt nog van te kijken hoe goed het tot nu toe gaat en ik niet meer dagelijks met pijn rond loop.

Touch and go bench press
1x105kg @8 nailed it.
7x90kg @9
7x85kg @8
7x85kg @8

X7 setjes moesten eigenlijk @10 maar waren makkelijker vandaag. Besloten bewust niet @10 te doen ivm elleboog.

Incline close grip bench press
9x45kg @6
9x50kg @7
9x55kg @8 VPR
9x55kg @8
9x55kg @8.5
8x55kg @8

Zieke pomp in schouders hierdoor en lekkere pr gezet.

535 tempo squats?! En jij leeft nu nog?:eek:

• #1.974
RTS Week 7 Day 4
6 cm deficit snatch grip deadlift
9x85kg @7
5x9x90kg @8-9

Beetje volume draaien, wel echt kapot gaan.

2 board bench press
4x87,5kg @6
4x92,5kg @7
4x100kg @8
4x100kg @8

Volgende keer 105kg want deze waren echt easy as fick. Nog wel wat elleboog onzin dus besloten niet voor de geplande @9 te gaan en gewoon 2x4x100kg te doen.

Bent over rows
9x60kg @6
9x70kg @7

Moest nog 4 sets maar doe ik morgen wel, het was na een slopende week echt op. Morgen ook lekker GPP doen.

• #1.975
RTS Week 7 GPP2
10min pull ups
10min mobility
Wat setjes met de safety bar die we opeens hebben
3 setjes 12 reps seated calves
2 setjes hammer curls en wat barbell curlen

Daarna vet% gemeten, kwam op 16% uit en net nog gewogen en daar kwam 89,5kg uit. Not bad or good, nu wel even de cut doorzetten en rond de 87kg uitkomen om daarna nog een mooie bulk te zetten.

• #1.976
Gewicht gisteren 89,1kg en vandaag 89 3kg. Eens geen gek weekend gehad wel 3 pilsjes en een duvelke.

RTS Week 8 Day 1
Squats
5x120kg @6
5x130kg @7
5x140kg @8
5x130kg @8
5x130kg @8

Gingen vrij easy maar heb dan ook 5x170kg gesquat dus zit nog redelijk ver er vanaf. Dit was de eerste keer weer dat ik met knee sleeves squatte en de knietjes voelen nu wel goed maar wel wat meer last.

Comp Bench press
1x102,5kg @8
1x105kg @8.5
1x107,5kg @9.5
1x105kg @8
1x105kg @8

Bedoeling was 1x@8 dan 2x@9 en als laatste -5% 2x@9. Het liep deze keer anders en op die 107 5kg na ging alles smooth dus denk dat die een beetje misgrooved was. Wel blij met deze lekkere setjes en dat met 1kg minder bw.

Dips
7x8xbw

Lekkere pomp setjes maar durfde geen gewicht toe te voegen dus niet echt hard gegaan.

Dat zijn toch al aardige setjes op squats. Het gaat zeker de goeie kant op. Met nog wat geduld bouw je rustig aan weer op naar je oude niveau hoor.

• #1.978
Dat zijn toch al aardige setjes op squats. Het gaat zeker de goeie kant op. Met nog wat geduld bouw je rustig aan weer op naar je oude niveau hoor.
Ja progressie zit er zeker in! Het is nu nog even geduld bewaren en de komende 10 weken geen domme dingen doen. Dan kan ik op onze mock meet misschien nog een PR gaan zetten. Even kijken of dat erin zit.

• #1.980
Terug
Naar boven