Fitness Seller

Smith machine squat vs natuurlijke squat

Laatst bor in smith heheeh

:roflol: normaal gesproken doe ik nog extra sets bij de legpress met de voeten smal schuin danpas burnen ze echt. Maargoed de legpress leg extentions lunges doe ik standaard al anders noem ik het geen legday:laugh:
Legday :roflol: Sorry bij bro splits haak ik af. Schuin small legpress vinden je knieën ook fijn trouwens. ;)

Met smith machine spreekt je je stabilisatie spieren minder aan dan een vrij squat. Hoewel je je quads wel met een smith squat kunt ontwikkelen, andere belangrijk spieren worden niet meegetraind (buikspieren, lager rug, gluten, hamstrings). Dit betekent dat de kracht die je erdoor ontwikkelt, niet overgemaakt wordt naar de vrij squat (maar wel andersom). Echter zou ik zoveel mogelijk proberen te blijven met vrij gewichten gebruiken zodat je alle spiergroepen optimaal kunt aanspreken en in balans houden. Meestal kan het wel zijn dat de progressie die je maakt op een vrij gewicht oefening overgemaakt kan worden naar andere gelijk vrij oefeningen (omdat je je juist stabilisatie spieren ook aanspreekt die veel gebruikt worden)

waarom zou jeje onderrug glutes hamstrings en abs niet trainen met een smith squat? totaal niet met je eens.

waarom zou jeje onderrug glutes hamstrings en abs niet trainen met een smith squat? totaal niet met je eens.

Omdat de smith machine voor het grooste deel zelf de rol speelt in stabilisatie van je lichaam tijdens de oefening. Met een vrij squat is de bar 'los'. Dit betekent dat je lichaam meer moet werken om het gewicht te stabiliseren (meer invloed van je buikspieren, gluten en hamstrings)

Het is niet zo dat je helemaal geen buikspieren, gluten en hamstrings belasten tijdens een smith squat maar hun invloed is wel veel minder dan tijdens een vrij squat.

Laatst bewerkt:
Omdat de smith machine voor het grooste deel zelf de rol speelt in stabilisatie van je lichaam tijdens de oefening. Met een vrij squat is de bar 'los'. Dit betekent dat je lichaam meer moet werken om het gewicht te stabiliseren (meer invloed van je buikspieren, gluten en hamstrings)

Het is niet zo dat je helemaal geen buikspieren, gluten en hamstrings belasten tijdens een smith squat maar hun invloed is wel veel minder dan tijdens een vrij squat.
klopt. vroeg me al af waarom je deze spier(groepen) ''helemaal'' niet zou trainen.

Natuurlijk kan je glute/ham trainen in en Smith. Hoe verder je je voeten naar voren plaatst des te meer accent er op de glute/ham komt te liggen.

Practical Applications

In all aspects of athletics, conditioning, and rehabilitation, the user desires to stress specific muscles groups in certain exercises. The range of this stress can be very broad when applied to compound movements and especially explosive power movements such as Olympic lifts. For more specific training such as in the hypertrophy and strength phases in athletic programs, bodybuilding programs and rehabilitation where more specific muscle groups are targeted, it is vitally important to control relative joint loading and therefore stress in specific muscle groups. A higher movement about the knee will result in more stress on the quadriceps group and less stress on the glutes and hamstrings. The reverse is true for greater hip moments.

Placement of the user's feet closer under the body results in greater stress on the quadriceps and more work done by these muscles. Placement of the feet farther in front of the body generates more stress on, and work done by the glutes and hamstrings.

In addition, regardless of the foot placement, the depth of the squat is also relevant to the joint loading. From the low position to the extended position, the knee moment decreases rapidly. By contrast, the hip moment drops and then plateaus at roughly the midpoint in the upward stroke of the squat. Therefore the depth of the squat should also be considered when targeting specific muscle groups.

Biomechanical model and evaluation of a linear motion squat type exercise. - PubMed - NCBI

Full text (helaas zijn de fig. verdwenen) Biomechanical Model and Evaluation of a Linear Motion Squat Type Exercise(Smithsquat)

En voor deadlift (yep heb dat gezien), overhead press, front squat (oh oh 3XL). Waar ik de smith goed voor vindt zijn shrugs (met name 1 hand) en kuiten.
Shrugs en Calf Raises zijn inderdaad de enige oefeningen waar de Smith echt geschikt voor is. Deadlift in de Smith, is dat een grap? Ik lach niet gauw iemand uit, vind 'k triest, maar als ik dat zou zien zou ik toch echt over de grond rollen :laugh:.

• Topic Starter Topic Starter
Shrugs en Calf Raises zijn inderdaad de enige oefeningen waar de Smith echt geschikt voor is. Deadlift in de Smith, is dat een grap? Ik lach niet gauw iemand uit, vind 'k triest, maar als ik dat zou zien zou ik toch echt over de grond rollen :laugh:.
Ik heb wel eens een oude man zien doen met 20jes aan de zijkanten bij de smith machine. Is gewoon normaal als een oude man

Als je geen hack squat apparaat hebt, zou je squats in de smith machine kunnen doen als vervanging daarvan. Er komt verder geen enkele oefening in de buurt bij squatten. Ik heb de laatste jaren periodes gehad dat ik niet kon squatten door blessures maar steeds merkte ik dat mijn leg gains stukken minder waren op die momenten.

Waarom zou je de squat op een Hack squat app. doen?
Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat ik squats alleen in de smith machine zou doen ter vervanging van hack squats, mits je geen hack squat apparaat in je gym hebt. Erna geef ik ook aan dat er verder geen enkele oefening in de buurt komt van gewone squats en dat die voor mij essentieel zijn voor goede spiergroei bij mijn benen.

Ik weet dat sommige mensen smith squats doen als ze het 'bovenste deel' van de squat beweging wilt verbeteren (makkelijk om gewoon veel gewicht erop te gooien zonder spotter). Je kunt dit natuurlijk ook doen met vrij squats (met banden) maar meest sportscholen hebben deze niet.

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat ik squats alleen in de smith machine zou doen ter vervanging van hack squats, mits je geen hack squat apparaat in je gym hebt. Erna geef ik ook aan dat er verder geen enkele oefening in de buurt komt van gewone squats en dat die voor mij essentieel zijn voor goede spiergroei bij mijn benen.

Ik vind de Smith meer een vervanger voor de leg press. Bij de leg press zet je je voeten hoger/lager om meer de achterkant/voorkant benen te accentueren en bij de Smith squat zet je je voeten meer naar voren/achter voor dit effect.

Terug
Naar boven