AndroidHealthClinic

Smith machine squat vs natuurlijke squat

Bezoekers in dit topic

Ik weet dat sommige mensen smith squats doen als ze het 'bovenste deel' van de squat beweging wilt verbeteren (makkelijk om gewoon veel gewicht erop te gooien zonder spotter). Je kunt dit natuurlijk ook doen met vrij squats (met banden) maar meest sportscholen hebben deze niet.

Squatten met bands kun je in geen enkel opzicht vergelijken met squats in de smith, imo.
 
Man ik snap niet waarom iedereen zo'n drama maakt van die smith machine. Dus als je daarop je benen traint ben je halve vent, knap... voor al mijn pussy gainzzz. Gewoon lekker op die smith machine brah, laat de rest lekker een eind weg lullen. Losse bar, smith ... wat jij wil toch. Ik vind het echt een fijn ding, lekker strakke en recht push, geen rug die dubbel vouwt en voeten die als een geit worden neergezet. En niet direct een spotter nodig. Zeker zit er verschil in, minder buikspieren die je aanspreekt enzo.. maar 99% van de mensen in de gym (bij mij toch) traint benen niet, als ze dan squatten dan gaat het echt helemaal nergens over 2 gewichtjes van 10kg en dan een houding om van te huilen. Beter dan bij de pussy machine een correcte vorm doen. Anders heb je er toch niks aan.
 
Shrugs en Calf Raises zijn inderdaad de enige oefeningen waar de Smith echt geschikt voor is. Deadlift in de Smith, is dat een grap? Ik lach niet gauw iemand uit, vind 'k triest, maar als ik dat zou zien zou ik toch echt over de grond rollen :laugh:.

Van de week met mn pa zittende barbell shoulder press gedaan in de machine. Dat viel mij ook niet tegen, terwijl ik eerst huiverig was. Pa is onwijs sterk in zijn schouders en dit is een van zijn fijnste oefeningen. Ook omdat hij m erg zwaar pakt en hem op deze manier makkelijk weer op de haken kan gooien
 
Ik vind het echt een fijn ding, lekker strakke en recht push, geen rug die dubbel vouwt en voeten die als een geit worden neergezet. En niet direct een spotter nodig. Zeker zit er verschil in, minder buikspieren die je aanspreekt enzo.. maar 99% van de mensen in de gym (bij mij toch) traint benen niet, als ze dan squatten dan gaat het echt helemaal nergens over 2 gewichtjes van 10kg en dan een houding om van te huilen. Beter dan bij de pussy machine een correcte vorm doen. Anders heb je er toch niks aan.
Je kan geen correcte vorm hebben bij een smith machine squat want de machine forceert jouw de beweging te maken, niet omgekeerd. Dat is net het punt.
Een rug die dubbel vouwt? Voeten als een geit? Waar in hemelsnaam heb jij het over. En in een squat- of powerrack heb je ook geen spotter nodig.
 
Van de week met mn pa zittende barbell shoulder press gedaan in de machine. Dat viel mij ook niet tegen, terwijl ik eerst huiverig was. Pa is onwijs sterk in zijn schouders en dit is een van zijn fijnste oefeningen. Ook omdat hij m erg zwaar pakt en hem op deze manier makkelijk weer op de haken kan gooien

Imo is iedere zittende OHP een rugsloper(in negatieve zin :()

Volledige belasting komt op je wervelkolom zonder dat je benen kunnen fungeren als "schokdempers". Vooral bij varianten waarbij een rugleuning gebruikt en je ziet dat mensen hun onderrug in de strijd gooien om meer gewicht te kunnen verplaatsen.
 
Imo is iedere zittende OHP een rugsloper(in negatieve zin :()

Volledige belasting komt op je wervelkolom zonder dat je benen kunnen fungeren als "schokdempers". Vooral bij varianten waarbij een rugleuning gebruikt en je ziet dat mensen hun onderrug in de strijd gooien om meer gewicht te kunnen verplaatsen.
+1 . Zie dit ook. Vind het zowiezo al beetje vreemd om een overhead press seated te doen, maar zal misschien aan mij liegen.
 
Iedereen heeft andere doelen toch.. de ene powerlifting, de ander bodybuilding, ...
Waarom zou de smith onder een ander apparaat moeten staan als je er ook degelijke spiermassa mee kan opbouwen?

Ik gebruik zelf de smith ook enkel effectief voor seated calf raises, maar ik kan in bodybuilding perspectief veel voordelen inzien van de smith.
Niet iedereen heeft als doel het meeste benchen/squatten/deadliften, dat is een sport op zich.
Ik zelf verkies bv decline barbell bench press boven de flat. Dit voor bodybuilding doeleind en geen powerlifting doeleind.

Vind deze discussies zo nutteloos.. Volg je eigen doelen en gebruik de toestellen die daaraan verbonden zijn, simple as that.
 
Iedereen heeft andere doelen toch.. de ene powerlifting, de ander bodybuilding, ...
Waarom zou de smith onder een ander apparaat moeten staan als je er ook degelijke spiermassa mee kan opbouwen?

Ik gebruik zelf de smith ook enkel effectief voor seated calf raises, maar ik kan in bodybuilding perspectief veel voordelen inzien van de smith.
Niet iedereen heeft als doel het meeste benchen/squatten/deadliften, dat is een sport op zich.
Ik zelf verkies bv decline barbell bench press boven de flat. Dit voor bodybuilding doeleind en geen powerlifting doeleind.

Vind deze discussies zo nutteloos.. Volg je eigen doelen en gebruik de toestellen die daaraan verbonden zijn, simple as that.
Bodybuilding = spieren kweken
Barbell squat spieractivatie > smith machine squat spieractivatie => conclusie: bodybuilders hebben er baat bij om met een barbell te squatten.
Maar het gaat er meer over dat er mensen roepen dat je bb squats kan vervangen door smith machine squats, wat imo bullshit is. Is hetzelfde als zeggen dat machine press
een vervanger is voor de bench press. Doe is een maand enkel machine press en test dan je bench press. En doe eens een maand enkel bench press en test dan je machine press.
Zelfde voor bb en smith squats. Voor natty's geldt trouwens strength = size dus als je meer bencht en squat dan iemand anders zal je waarschijnlijk ook groter zijn = doel van bodybuilding.
Dus ik zie weinig redenen om als bodybuilder niet te squatten, benchen , deadliften, rowen, etc... Smith machine kan gebruikt worden maar dan wel apart en niet als vervanger, dat vind ik ervan.
 
Als ik last van mn si gewricht heb zoals nu , squat ik in de smith om toch zonder veel risico te kunnen squaten.
 
Bodybuilding = spieren kweken
Barbell squat spieractivatie > smith machine squat spieractivatie => conclusie: bodybuilders hebben er baat bij om met een barbell te squatten.
Maar het gaat er meer over dat er mensen roepen dat je bb squats kan vervangen door smith machine squats, wat imo bullshit is. Is hetzelfde als zeggen dat machine press
een vervanger is voor de bench press. Doe is een maand enkel machine press en test dan je bench press. En doe eens een maand enkel bench press en test dan je machine press.
Zelfde voor bb en smith squats. Voor natty's geldt trouwens strength = size dus als je meer bencht en squat dan iemand anders zal je waarschijnlijk ook groter zijn = doel van bodybuilding.
Dus ik zie weinig redenen om als bodybuilder niet te squatten, benchen , deadliften, rowen, etc... Smith machine kan gebruikt worden maar dan wel apart en niet als vervanger, dat vind ik ervan.
Ik heb nooit gezegd dat bodybuilders geen baat hebben bij barbell squats, ik geloof alleen niet dat dat de enigste "heilige" manier is om de volledige ontwikkeling in de benen ten volle te krijgen en in de smith machine kan je bijvoorbeeld ook wat andere aspecten directer aanspreken. Als bodybuilder lijkt het mij belangrijk om een zo compleet en symmetrisch lichaam te creëren. Met machines is het natuurlijk altijd wat handiger(over het algemeen) om die focus te verleggen.
Wat je zegt dat strenght=size klopt grotendeels, maar ook niet volledig. Ik geloof dat iedereen een krachtbasis moet hebben, maar ik zie het niet als een noodzaak om te benchen/squatten/deadliften voor zoveel mogelijk size.

Zelf zit ik al met het probleem dat ik niet kan squatten, maar ik merk duidelijk dat dat mijn progressie helemaal niet tegenhoudt. Het zijn mijn beste spiergroepen van mijn lichaam zonder te squatten, ik weet dat dat natuurlijk niet voor iedereen geldt, maar ik voel wat voor mij werkt.
Begrijp me niet verkeerd ik hou zeker ook van vooruitgang in kracht, en ik geloof ook dat de meeste mensen zonder de juiste intensiteit trainen. Zowel op krachtvlak, maar ook in rusttijden en focus tijdens de training bijvoorbeeld.
 
Man ik snap niet waarom iedereen zo'n drama maakt van die smith machine. Dus als je daarop je benen traint ben je halve vent, knap... voor al mijn pussy gainzzz. Gewoon lekker op die smith machine brah, laat de rest lekker een eind weg lullen. Losse bar, smith ... wat jij wil toch. Ik vind het echt een fijn ding, lekker strakke en recht push, geen rug die dubbel vouwt en voeten die als een geit worden neergezet. En niet direct een spotter nodig. Zeker zit er verschil in, minder buikspieren die je aanspreekt enzo.. maar 99% van de mensen in de gym (bij mij toch) traint benen niet, als ze dan squatten dan gaat het echt helemaal nergens over 2 gewichtjes van 10kg en dan een houding om van te huilen. Beter dan bij de pussy machine een correcte vorm doen. Anders heb je er toch niks aan.
Ik begin te snappen waarom je maar 11 posts hebt op 8 jaar tijd.
 
Je kan geen correcte vorm hebben bij een smith machine squat want de machine forceert jouw de beweging te maken, niet omgekeerd. Dat is net het punt.
Een rug die dubbel vouwt? Voeten als een geit? Waar in hemelsnaam heb jij het over. En in een squat- of powerrack heb je ook geen spotter nodig.
Ik kan nochtans correct squatten met een smith machine zonder mijn rug dubbel te vouwen en mijn buik en bekkenbodem spieren worden er ook goed mee getraind wanneer ik ze aanspan tijdens het duwen. Dat met losse bar squatten het beste is, weet iedereen maar dat wil niet zeggen dat je je benen niet deftig kan trainen met een smith machine.
 
Ik begin te snappen waarom je maar 11 posts hebt op 8 jaar tijd.
Hij traint misschien meer dan dat hij op het forum zit. Ik ken gasten die meer dan twintig jaar trainen en die hier nooit posten.
 
Ik kan nochtans correct squatten met een smith machine zonder mijn rug dubbel te vouwen en mijn buik en bekkenbodem spieren worden er ook goed mee getraind wanneer ik ze aanspan tijdens het duwen. Dat met losse bar squatten het beste is, weet iedereen maar dat wil niet zeggen dat je je benen niet deftig kan trainen met een smith machine.
De machine forceert de beweging op jou, omdat dat dan toevallig voor jou goed zou zijn is best mogelijk, maar voor de meeste mensen niet => conclusie: smith machine squats is voor de meeste mensen niet wenselijk. Waar zeg ik dat je je benen niet deftig kan trainen met een smith machine? Als je zelf weet dat barbell squats beter zijn, waarom zou je je tijd dan nog verneuken met smith machine squats? Je kan op 1000 verschillende manieren je benen trainen. Maar waarom altijd de minder efficïente weg kiezen? Je gaat toch ook niet voetballen om sterkere benen te krijgen?
 
Hij traint misschien meer dan dat hij op het forum zit. Ik ken gasten die meer dan twintig jaar trainen en die hier nooit posten.
Volgens mij in de smith met pussypad.
 
Ik vind het echt een fijn ding, lekker strakke en recht push, geen rug die dubbel vouwt en voeten die als een geit worden neergezet. En niet direct een spotter nodig.
LOL.
maar 99% van de mensen in de gym (bij mij toch) traint benen niet, als ze dan squatten dan gaat het echt helemaal nergens over 2 gewichtjes van 10kg en dan een houding om van te huilen. Beter dan bij de pussy machine een correcte vorm doen.
LOL.

Je mag helemaal zelf weten hoe en wat je doet voor oefeningen. Maar ik heb nog nooit een correcte houding gezien met backsquat in een smith. Wel een houding die zo is aangepast dat de gedwongen bewegingsbaan van de smith de minste weerstand geeft. Wat iets anders is als de meest correcte houding voor de persoon met zijn of haar biomechanica.
 
Laatst bewerkt:
Man ik snap niet waarom iedereen zo'n drama maakt van die smith machine. Dus als je daarop je benen traint ben je halve vent, knap... voor al mijn pussy gainzzz. Gewoon lekker op die smith machine brah, laat de rest lekker een eind weg lullen. Losse bar, smith ... wat jij wil toch. Ik vind het echt een fijn ding, lekker strakke en recht push, geen rug die dubbel vouwt en voeten die als een geit worden neergezet. En niet direct een spotter nodig. Zeker zit er verschil in, minder buikspieren die je aanspreekt enzo.. maar 99% van de mensen in de gym (bij mij toch) traint benen niet, als ze dan squatten dan gaat het echt helemaal nergens over 2 gewichtjes van 10kg en dan een houding om van te huilen. Beter dan bij de pussy machine een correcte vorm doen. Anders heb je er toch niks aan.
Een "lekkere strakke en rechte push" in een geforceerde bewegingsbaan is dus juist nou net wat je helemaal niet wilt zien bij een squat, maar goed....

Verder een hoop onzin over dubbelklappende ruggen en geitenpoten. En ja, de paar keer dat ik in de gym ben zie ik geen hond in het squatrack, maar wel dwazen met minder dan 40 kg gewicht halfreppers maken in de smith machine.

En bij normaal trainen met losse squats heb je ook geen spotters nodig, daar zijn de catchers en safety bars voor.
 
Gaat niet over voorkeur, maar hier lijkt me niets mis mee...

 
Back
Naar boven