Fitness Seller

Smith machine squat vs natuurlijke squat

Ik heb nooit gezegd dat bodybuilders geen baat hebben bij barbell squats, ik geloof alleen niet dat dat de enigste "heilige" manier is om de volledige ontwikkeling in de benen ten volle te krijgen en in de smith machine kan je bijvoorbeeld ook wat andere aspecten directer aanspreken. Als bodybuilder lijkt het mij belangrijk om een zo compleet en symmetrisch lichaam te creëren. Met machines is het natuurlijk altijd wat handiger(over het algemeen) om die focus te verleggen.
Wat je zegt dat strenght=size klopt grotendeels, maar ook niet volledig. Ik geloof dat iedereen een krachtbasis moet hebben, maar ik zie het niet als een noodzaak om te benchen/squatten/deadliften voor zoveel mogelijk size.

Zelf zit ik al met het probleem dat ik niet kan squatten, maar ik merk duidelijk dat dat mijn progressie helemaal niet tegenhoudt. Het zijn mijn beste spiergroepen van mijn lichaam zonder te squatten, ik weet dat dat natuurlijk niet voor iedereen geldt, maar ik voel wat voor mij werkt.
Begrijp me niet verkeerd ik hou zeker ook van vooruitgang in kracht, en ik geloof ook dat de meeste mensen zonder de juiste intensiteit trainen. Zowel op krachtvlak, maar ook in rusttijden en focus tijdens de training bijvoorbeeld.

Hoezo kun jij niet squatten? Dat kun je toch gewoon leren.. als je er maar werk insteekt.

Een "lekkere strakke en rechte push" in een geforceerde bewegingsbaan is dus juist nou net wat je helemaal niet wilt zien bij een squat, maar goed....

Verder een hoop onzin over dubbelklappende ruggen en geitenpoten. En ja, de paar keer dat ik in de gym ben zie ik geen hond in het squatrack, maar wel dwazen met minder dan 40 kg gewicht halfreppers maken in de smith machine.

En bij normaal trainen met losse squats heb je ook geen spotters nodig, daar zijn de catchers en safety bars voor.

Onze catchers zitten lekker 10cm te laag, maar heb nog nooit een spotter gehad bij mijn squats :roflol:. Zelfs niet toen ik aan het begin van mijn cut een pr ging zetten.

Gaat niet over voorkeur, maar hier lijkt me niets mis mee...

Zoals ik al zei, het is niet omdat iemand er op kan squatten dat het voor iedereen goed is. Een barbell squat kan wel iedereen ( mits geen verlies aan mobiliteit of injuries). Wij zijn namelijk gemaakt om te squatten maar niet in een geforceerde beweging zoals in een smith machine.
Maar ik zie nog steeds geen enkel argument eigenlijk waaruit blijkt dat smith machine squats gelijkwaardig of beter zijn aan barbell back squats. Dat is namelijk wel de titel van dit topic.

Man ik snap niet waarom iedereen zo'n drama maakt van die smith machine. Dus als je daarop je benen traint ben je halve vent, knap... voor al mijn p*ssy gainzzz. Gewoon lekker op die smith machine brah, laat de rest lekker een eind weg lullen. Losse bar, smith ... wat jij wil toch. Ik vind het echt een fijn ding, lekker strakke en recht push, geen rug die dubbel vouwt en voeten die als een geit worden neergezet. En niet direct een spotter nodig. Zeker zit er verschil in, minder buikspieren die je aanspreekt enzo.. maar 99% van de mensen in de gym (bij mij toch) traint benen niet, als ze dan squatten dan gaat het echt helemaal nergens over 2 gewichtjes van 10kg en dan een houding om van te huilen. Beter dan bij de p*ssy machine een correcte vorm doen. Anders heb je er toch niks aan.
Ik had jouw comment zelfs nog over het hoofd gezien :roflol:.
Dit is wat ik er van denk :

blessure aan mijn enkel, wat het precies is ben ik nog altijd niet uit. Ook niet na 3 verschillende dokters, kinesist en een universitair ziekenhuis..
Als ik bv op 1 been een squat beweging zou maken gaat dit met mijn linkerenkel zonder probleem, maar met mijn rechter komt er na een kniebuiging zoveel druk op dat de pijn echt niet te houden is + kan dan ook gewoon niet verder naar beneden..

blessure aan mijn enkel, wat het precies is ben ik nog altijd niet uit. Ook niet na 3 verschillende dokters, kinesist en een universitair ziekenhuis..
Als ik bv op 1 been een squat beweging zou maken gaat dit met mijn linkerenkel zonder probleem, maar met mijn rechter komt er na een kniebuiging zoveel druk op dat de pijn echt niet te houden is + kan dan ook gewoon niet verder naar beneden..

Ook al eens bij een fysiotherapeut langs geweest?

Ook al eens bij een fysiotherapeut langs geweest?
Ja. Ik krijg zogoed als geen antwoord op de klachten. Ook kraakt mijn voet voortdurend op 2 verschillende manieren, kreeg ik te horen dat dit hetzelfde is als bv je vingers kraken en niet erg is. Bij die ene ”krak" geloof ik dat best maar soms is het meer een anders soort gekraak dat wel degelijk pijn doet en ook helemaal niet gezond klinkt. Alleen wordt dit door zowat iedereen die ik naartoe ging genegeerd..

Ja. Ik krijg zogoed als geen antwoord op de klachten. Ook kraakt mijn voet voortdurend op 2 verschillende manieren, kreeg ik te horen dat dit hetzelfde is als bv je vingers kraken en niet erg is. Bij die ene ”krak" geloof ik dat best maar soms is het meer een anders soort gekraak dat wel degelijk pijn doet en ook helemaal niet gezond klinkt. Alleen wordt dit door zowat iedereen die ik naartoe ging genegeerd..

Zou dat dan misschien niet meer met iets als arthiritis te maken kunnen hebben? Weet het verder ook niet.

Zou dat dan misschien niet meer met iets als arthiritis te maken kunnen hebben? Weet het verder ook niet.
Ik denk het niet omdat het eerder een belemmering is die gekomen is na men voet eens om te slaan. Nouja ik zoek verder naar een oplossing..

En de ziekenhuizen, doktoren en fysio's hebben nog helemaal niks gevonden?
Nee, kwam er op neer dat zolang ik dagelijks geen pijn had en bijna niet meer kon lopen het niet belangrijk genoeg was. Nu doet het enkel pijn tijdens het sporten en dat wordt niet serieus genoeg genomen dan.. ik moest de eerste keer steunzolen dragen en na een maand terugkeren als het niet genezen was. Daarna kine voor 8 weken gedaan, deed ook niks. Ik wil ook niet voortdurend geld wegsmijten bij die dokters/ziekenhuizen..

MRI scan ?

Nee, kwam er op neer dat zolang ik dagelijks geen pijn had en bijna niet meer kon lopen het niet belangrijk genoeg was. Nu doet het enkel pijn tijdens het sporten en dat wordt niet serieus genoeg genomen dan.. ik moest de eerste keer steunzolen dragen en na een maand terugkeren als het niet genezen was. Daarna kine voor 8 weken gedaan, deed ook niks. Ik wil ook niet voortdurend geld wegsmijten bij die dokters/ziekenhuizen..

Balen man, en wat sanca hierboven zegt. Heb je dat al laten doen?

MRI scan is idd een goed idee! Nog niet gedaan maar ga er eens voor kijken. Thanks!

Terug
Naar boven