Zou inderdaad kunnen dat ik door meer spiermassa in verhouding minder vet heb, maar niet minder vetmassa.
Ik wil even kijken hoe het gaat als ik geen calorieën bij hou. Afgelopen dagen heb ik al zonder my fitness pal gedaan en dat vond ik eigenlijk wel prettig. Ik eet dan gewoon op het moment dat ik trek heb.
Ik heb wel een dagschema gemaakt (verschilt weinig met hoe ik al at, alleen een klein verschil tussen een rustdag en een trainingsdag). Er is nog ruimte voor wat extra's. Bijvoorbeeld extra fruit, rogge crackers, yoghurt of wat minder gezonde dingen als teriyaki rijstcrackers en dropjes. Als ik bij het avond eten wat magerder eet dan kan ik eventueel elders op de dag een extra plakje kaas eten of een plakje katenspek bij mijn ei.
Het probleem met mijn huidige schema was dat ik op werkdagen teveel honger had waardoor ik alsnog bij de winkel wat extra's ging halen (ik sta dan veel vroeger op) en de ene rustdag is de andere niet (soms ben ik de hele dag op pad en soms doe ik ook gewoon ff helemaal niets). Ik at daarom op sommige dagen 2900 kcal en op andere dagen maar 2100 kcal. Dat was voor mij het punt dat ik het een beetje zinloos vond om nog langer alles bij te houden.
Op rustdagen lijkt het me handiger dat ik bijvoorbeeld een extra eitje eet in de avond (of een gegrild kippenvleugeltje) als ik nog honger heb ipv nog meer koolhydraten. Ik bekijk het per dag even aan. Misschien denk ik er volgende week wel weer heel anders over
Oja nog een andere reden waarom ik het even zo wil doen. Ik ben echt gek op het maken van gezonde baksels, maar toen ik eiwitwafels ging maken moest ik het hele beslag invullen en dat delen door het aantal stuks dat ik ging maken en dat weer vermenigvuldigen met het aantal dat ik daadwerkelijk ging eten

Je begrijpt hoeveel extra werk dit is

Op een normale dag had ik mijn schema wel snel ingevuld.
Dit is een beetje mijn levensstijl dus er staan wel wat dingen in die niet helemaal clean zijn, maar op deze manier eet ik al heel lang en er is dan ook nooit sprake van "vol houden". Ik eet dus wel wat ik lekker vind en ik probeer het zo aan te passen dat het redelijk voedzaam is. Zodra ik ga droog trainen probeer ik zoveel mogelijk koolhydraten weg te laten. Voor ik ging trainen at ik regelmatig paleo of lowcarb/high fat en dat beviel me erg goed

Die combi werkt alleen niet zo lekker als je veel sport heb ik gemerkt dus inmiddels heb ik mijn koolhydraten flink verhoogd.
Dit is het schema:
maaltijd 1
2 mini pannenkoekjes gebakken in kokosolie (30 g volk. speltmeel + 60 ml rijstmelk + 1/4 ei) eventueel met extra palmsuiker (of spek/kaas)
2 st. eieren gebakken in kokosolie
maaltijd 2
1 wheyshake (200 ml rijstmelk + 1 scoop whey + 2 tl cacao + 1 tl palmsuiker + vanille)
2 mini pannenkoekjes gebakken in kokosolie (30 g meel + 60 ml rijstmelk + 1/4 ei)
of havermout/haverzemel pap (op basis van 60 g haver, 120 ml rijstmelk, 1 tl palmsuiker, kaneel, vanille) + roerei van 2 eieren + wheyshake
totaal:
776 kcal
kh 88
vet 24
eiwit 50
maaltijd 3 (thaise curry):
40 g ongekookte rijst/quinoa + kip/vis + 1 ons groente + kokosmelk + kokosolie + vissaus + 2 tl chiazaad
Maaltijd 4:
30 g noten (of zaden)
2 stuks fruit of 15 g gedroogd fruit (cranberry's) en 1 stuk fruit
of
energiereep op basis van granen, fruit, noten, zaden
of
rogge amaranth crackers met kaas en pindakaas + fruit
of
yoghurt fruit smoothie + chiazaad
728 kcal
kh 72
vet 32
eiwit 33
Maaltijd 5 (bijv. lasagne met magere rundergehakt)
120 g gekookte pasta (50 g ongekookt)/180 g aardappelen/150 g gekookte rijst (40 g ongekookt)+ 1 ons vlees/vis (max. 12 g vet per 100 g) + 2-3 ons groente
sportdag
maaltijd 6
120 g oven patat (of aardappelen uit de oven + kokosolie)
1 wheyshake (zie maaltijd 2)
860 kcal
kh 100
vet 19
eiwit 55
totaal
2364
kh 260 / 44%
vet 80 / 32%
eiwit 138 / 24%
rustdag
maaltijd 6
kwarksmoothie (100 g aardbeien, 40 g banaan, 5 g palmsuiker, 250 magere kwark)
631 kcal
kh 68
vetten 15
eiwit 54
totaal
2135 kcal
kh 228 / 44%
vetten 71 / 30%
eiwit 137 / 26%
Witte producten eet ik trouwens niet of nauwelijks ivm met mijn spastische darm . Lasagne eten we obv volkoren spelt lasagne bladeren en rijst is altijd bruine rijst. Bruine rijst is ook niet ideaal, daarom maar 1 x per dag (ik wissel het soms af met quinoa). Van caffeine en stress gaan de darmen te snel en van teveel suiker of vezelarme producten raak ik verstopt (zo erg dat ik soms niet kan lopen van de pijn). Vandaag was het weer raak omdat ik gisteren pizza heb gegeten bij mijn ouders. Vandaag benendag, maar dat ging dus ook voor geen meter

Toch heel koppig geweest en gewoon gaan trainen!!!!