AndroidHealthClinic

SP's trainings en voedingsdagboek + voorstellen

netjes ga zo door.

• Topic Starter Topic Starter
dank je :)

Weer zo'n topdag. Nu ben ik helemaal overtuigd dat je veel moet eten om spiermassa en kracht te winnen!! Ik ging met minder eten (of op onderhoud) ook wel vooruit, maar echt veel trager.

Het was armen dag vandaag, maar ik heb wel wat extra's gedaan omdat ik ook samen met iemand anders train.

Millitary press staand:
10 x 20 kg
8 x 25 kg
8 x 25 kg

chinups
12 x bw (met mn knie in de groene band) PR!
5x pullups (springen en heeeeel langzaam laten zakken)

Pushups
10 x bw
10 x bw
(die ging dit keer wel heel makkelijk :))

Tricep bench dips
3 x 8 x bw (ik krijg daar last van mijn pols :( Voortaan dan maar smal bankdrukken of smalle pushups)

Tricep extension
10 x 8 kg
8 x 10 kg PR!
8 x 12 kg PR!

Tricep rope pushdown *life fitness* (niet tot max vanwege een verrekte nekspier :nPDaarom ook geen kickbacks)
8 x 7,5 kg (toch een pr! Er zit dus nog meer in)
15 x 5 kg
15 x 5 kg

Concentration curl
3 x 8 x 8 kg

Hammer curl (om en om)
10 x 6 kg
8 x 8 kg
8 x 8 kg

15 min boksen en daarna wat core oefeningen (sidebend, incline situps, side planks etc.)

Als een idioot weer naar huis gefietst (na 30 minuten te hebben gekletst) en snel shake gemaakt.

Ik had echt energie teveel vanavond! Nog steeds niet moe, ondanks dat ik op de heen en terug weg 15 minuten over 6 km heb gedaan (fietsen) :P

Er vielen mij wel wat dingen op in de sportschool. Ik zie steedsmeer aders ??? Nu vraag ik mij af hoe dat kan, want ik word toch echt zwaarder! Gaat het meer op de huid liggen als de spier dikker word? Ook mijn abs komen goed door (naar mijn idee zijn ze gewoon dikker). Ik maak volgende week ff een pic in het sportschool kleedkamer licht :)

Je gaat inderdaad lekker, super veel pr's nice :D

Ja gaat nu idd lekker :) Vrijdag avond vind ik sowieso een leuke trainingsavond!

lekkere training en dat klinkt goed van die aders, lijkt me dat je vetpercentage gedaald is!

Dat zij de gene met wie ik train ook al, maar lijkt me zo raar nu ik 2500 kcal eet gemiddeld en inmiddels al stuk zwaarder hehe.

Dat zij de gene met wie ik train ook al, maar lijkt me zo raar nu ik 2500 kcal eet gemiddeld en inmiddels al stuk zwaarder hehe.

is logisch je vet % gaat naar beneden en je vvm ( vet vrij massa) neemt toe dus oog je droger en harder
vandaar die aders en je abs komen beter uit

opa

Ik ga er altijd vanuit dat spiermassa opbouwen en vet verliezen moeilijk samen gaat (en ik bezit als vrouw weinig testosteron) dus vandaar dat ik het raar vind als me vet% zou dalen terwijl ik ruim boven mijn onderhoud zit (volgens de berekingen iig). Maar goed, onmogelijk is het natuurlijk niet! Over 4 weken heb ik een nieuwe huidplooimeting dus dan weet ik een beetje hoe ik ervoor sta.

Je doorbloeding wordt ook beter met trainen. Heb ik zelf ook ervaren.
Je komt aan en je vet% gaat omlaag en dat kan prima. Je bouwt spieren. stel je vet neemt minimaal toe en je spieren veel dan daalt je % he! ;) ook al daalt het gewicht aan vet niet. Snap je? de verhoudingen veranderen gewoon dus dat kan prima.

Zou inderdaad kunnen dat ik door meer spiermassa in verhouding minder vet heb, maar niet minder vetmassa.

Ik wil even kijken hoe het gaat als ik geen calorieën bij hou. Afgelopen dagen heb ik al zonder my fitness pal gedaan en dat vond ik eigenlijk wel prettig. Ik eet dan gewoon op het moment dat ik trek heb.

Ik heb wel een dagschema gemaakt (verschilt weinig met hoe ik al at, alleen een klein verschil tussen een rustdag en een trainingsdag). Er is nog ruimte voor wat extra's. Bijvoorbeeld extra fruit, rogge crackers, yoghurt of wat minder gezonde dingen als teriyaki rijstcrackers en dropjes. Als ik bij het avond eten wat magerder eet dan kan ik eventueel elders op de dag een extra plakje kaas eten of een plakje katenspek bij mijn ei.

Het probleem met mijn huidige schema was dat ik op werkdagen teveel honger had waardoor ik alsnog bij de winkel wat extra's ging halen (ik sta dan veel vroeger op) en de ene rustdag is de andere niet (soms ben ik de hele dag op pad en soms doe ik ook gewoon ff helemaal niets). Ik at daarom op sommige dagen 2900 kcal en op andere dagen maar 2100 kcal. Dat was voor mij het punt dat ik het een beetje zinloos vond om nog langer alles bij te houden.

Op rustdagen lijkt het me handiger dat ik bijvoorbeeld een extra eitje eet in de avond (of een gegrild kippenvleugeltje) als ik nog honger heb ipv nog meer koolhydraten. Ik bekijk het per dag even aan. Misschien denk ik er volgende week wel weer heel anders over :)

Oja nog een andere reden waarom ik het even zo wil doen. Ik ben echt gek op het maken van gezonde baksels, maar toen ik eiwitwafels ging maken moest ik het hele beslag invullen en dat delen door het aantal stuks dat ik ging maken en dat weer vermenigvuldigen met het aantal dat ik daadwerkelijk ging eten:P Je begrijpt hoeveel extra werk dit is :P Op een normale dag had ik mijn schema wel snel ingevuld.

Dit is een beetje mijn levensstijl dus er staan wel wat dingen in die niet helemaal clean zijn, maar op deze manier eet ik al heel lang en er is dan ook nooit sprake van "vol houden". Ik eet dus wel wat ik lekker vind en ik probeer het zo aan te passen dat het redelijk voedzaam is. Zodra ik ga droog trainen probeer ik zoveel mogelijk koolhydraten weg te laten. Voor ik ging trainen at ik regelmatig paleo of lowcarb/high fat en dat beviel me erg goed :) Die combi werkt alleen niet zo lekker als je veel sport heb ik gemerkt dus inmiddels heb ik mijn koolhydraten flink verhoogd.

Dit is het schema:

maaltijd 1
2 mini pannenkoekjes gebakken in kokosolie (30 g volk. speltmeel + 60 ml rijstmelk + 1/4 ei) eventueel met extra palmsuiker (of spek/kaas)
2 st. eieren gebakken in kokosolie

maaltijd 2
1 wheyshake (200 ml rijstmelk + 1 scoop whey + 2 tl cacao + 1 tl palmsuiker + vanille)
2 mini pannenkoekjes gebakken in kokosolie (30 g meel + 60 ml rijstmelk + 1/4 ei)

of havermout/haverzemel pap (op basis van 60 g haver, 120 ml rijstmelk, 1 tl palmsuiker, kaneel, vanille) + roerei van 2 eieren + wheyshake

totaal:
776 kcal
kh 88
vet 24
eiwit 50

maaltijd 3 (thaise curry):
40 g ongekookte rijst/quinoa + kip/vis + 1 ons groente + kokosmelk + kokosolie + vissaus + 2 tl chiazaad

Maaltijd 4:
30 g noten (of zaden)
2 stuks fruit of 15 g gedroogd fruit (cranberry's) en 1 stuk fruit
of
energiereep op basis van granen, fruit, noten, zaden
of
rogge amaranth crackers met kaas en pindakaas + fruit
of
yoghurt fruit smoothie + chiazaad

728 kcal
kh 72
vet 32
eiwit 33

Maaltijd 5 (bijv. lasagne met magere rundergehakt)
120 g gekookte pasta (50 g ongekookt)/180 g aardappelen/150 g gekookte rijst (40 g ongekookt)+ 1 ons vlees/vis (max. 12 g vet per 100 g) + 2-3 ons groente

sportdag
maaltijd 6
120 g oven patat (of aardappelen uit de oven + kokosolie)
1 wheyshake (zie maaltijd 2)

860 kcal
kh 100
vet 19
eiwit 55

totaal
2364
kh 260 / 44%
vet 80 / 32%
eiwit 138 / 24%

rustdag
maaltijd 6
kwarksmoothie (100 g aardbeien, 40 g banaan, 5 g palmsuiker, 250 magere kwark)

631 kcal
kh 68
vetten 15
eiwit 54

totaal
2135 kcal
kh 228 / 44%
vetten 71 / 30%
eiwit 137 / 26%

Witte producten eet ik trouwens niet of nauwelijks ivm met mijn spastische darm . Lasagne eten we obv volkoren spelt lasagne bladeren en rijst is altijd bruine rijst. Bruine rijst is ook niet ideaal, daarom maar 1 x per dag (ik wissel het soms af met quinoa). Van caffeine en stress gaan de darmen te snel en van teveel suiker of vezelarme producten raak ik verstopt (zo erg dat ik soms niet kan lopen van de pijn). Vandaag was het weer raak omdat ik gisteren pizza heb gegeten bij mijn ouders. Vandaag benendag, maar dat ging dus ook voor geen meter :P Toch heel koppig geweest en gewoon gaan trainen!!!!

Laatst bewerkt:
Ff kort berichtje. Samen met iemand getraind en daarom fullbody vandaag (vooral compounds)
Ook een pr! 4x40kg bank drukken! Yeah. Op naar 8x40 kg!
Vanaf morgen weer mn eigen routine. Daar heb ik eigenlijk ook wel behoefte aan!
Ik moet alleen ff kijken wat ik morgen doe, sowieso kuiten en core. Ligt een beetje aan waar ik spierpijn heb.

Het zal wel aan de tijd van de maand liggen.. uuhh.. maar ik heb echt een flinke dip. Ik eet nog net zo en ik train nog net zo fanatiek, maar ik heb last van negatieve gedachtes. Ik baal op dit moment ff flink van mn lichaam en door de meting gisteren (ook al al moet ik dat met een korrel zout nemen), kreeg ik nog meer twijfels.

Onze sportschool heeft een tanita weegschaal aangeschaft (ja die hele dure) en ik heb daar bij mijn vorige sportschool jaren terug al eens opgestaan (dus ik wist wat daar ongeveer uit zou komen). Ik was veel te nieuwsgierig en ik heb dus die meting laten doen.

Daar komt dan uit dat ik ten opzichte van de dexa scan (die is voor mij heilig!) 4,5 kg minder spiermassa heb en mijn vet% is 7% hoger..

De dexascan (of eigenlijk idxa) is 1 van de meest betrouwbare metingen. Je lichaam word niet gemeten dmv een zwakstroom, maar je hele lijf word gescand en je spiermassa, vetmassa en botmassa worden van elkaar gescheiden. Natuurlijk nog niet zo nauwkeurig als een autopsie (lol), maar met max. 1% afwijking heb je een behoorlijk realistisch beeld van je spier en vetmassa.

Ja ik moet zo'n meting met een korrel zout nemen, maar als je dan ook nog eens word verteld dat erg weinig spiermassa hebt en je BMI eigenlijk aan de lage kant is dan stoor ik mij daar toch aan. Wat ik heb gelezen is dat zo'n BIA meting de benen en buik meet (zo gaat het van de ene voet naar de andere). Die 29% wat er dan uit rolt komt wel aardig overheen met wat de dexascan heeft gemeten voor mijn benen (31%). Dat zou ik natuurlijk heel graag terug willen brengen naar 20% (mijn totale vet% zou dan vermoedelijk rond de 12-15% uit komen). Dat is mijn uiteindelijk doel, want ik mag inderdaad wel wat zwaarder worden (in spiermassa). Het is alleen een lang (en slecht te meten) proces. Wat ik belangrijk vind is dat ik niet afval, ik lekker fit ben en dat ik steeds weer nieuwe pr's heb! Kracht is wel te meten dus daar moet ik mij misschien op blijven focussen.

Ik train natuurlijk aan de ene kant voor meer kracht/massa, maar ik voel me er ook lekker bij! Het geeft mij echt een flinke boost als ik merk dat ik sterker word en zie dat mijn spieren voller/harder/ronder worden. Dat is ook veel belangrijker dan een getalletje.

Ik probeer morgen mijn training bij te houden (ik heb mijn logboek weer gevonden!). Morgen is het benendag. Hopelijk heb ik mijn positieve energie dan weer terug.

Het mooie van bodybuilding is dat je je lichaam kan vormen en dat je daar zelf voor kan zorgen door er tijd/energie in te steken. Ik besef mij ook wel dat het jaren gaat duren voordat ik een beetje tevreden ben en helemaal 100% tevreden is volgens mij niemand toch :D

Je bent al erg goed vooruitgegaan ! Daar mag je erg trots op zijn.Dat tanita ding is gewoon shit. Ben je weer positief vandaag?

Nog niet 100% ok, maar het gaat wel weer de goede kant op. Geen pr's vandaag, maar ik wil de focus nu ook meer op tecniek leggen. Aankomende woensdag ga ik met de trainer werken aan mijn squat en deadlift techniek.

Training van vandaag:
Full squat 3 x 8 x 40
Kettlebelt deadlift breed + verhoging (30 cm?)
3 x 8 x 28 kg
Walking lunges
14 x 16 kg
Leg press life fitness (diep)
8 x 65 kg
2 x 8 x 75 kg
Leg extension life fitness
8 x 61 kg
8 x 68
8 x 75 kg
Hip abduction (of abduction, binnenkant vd benen iig)
8 x 89
8 x ?
6 x 106 (of 105?) Kg
Stepups
2 x 8 x 16 kg
Bulgarian split squat
2 x 8 x 16 kg

Ik wil de benen 2 x per week trainen (1 dag focus op quads en 1 dag focus op hams en gluten). Ik ga denk ik 1 extra benendag bij de rug/abs doen op woensdag. Schema komt nog.

je plannen klinken goed
succes

Techniek is het belangrijkste wat er is. Goed dat je die helemaal goed wil hebben.
Dan zal het opbouwen daarna ook wel goed gaan.

mooie training.
succes met je plannen.

Bedankt allebei!

Techniek vind ik altijd belangrijker dan gewicht. Daarom pak ik bij tricep kickbacks meestal maar 2 kg. Als ik bij dat soort oefeningen minder gewicht pak dan kan ik de spier die ik train beter aanspannen (ff knijpen en weer langzaam terug).

Tijdens het squaten doe ik (ongewild) een soort hupsje met mijn kont (moeilijk om uit te leggen haha). Ook bij een lager gewicht doe ik dat dus we gaan oefenen met de front squat. Ook de deadlift was nog niet helemaal netjes. Kettlebelt dl wel, maar de "gewone" deadlift had de trainer nog wel wat aanmerkingen op.

Ik ga er iig aan werken!!! Zodra de techniek goed is ga ik weer werken aan zwaardere gewichten.

Terug
Naar boven